rp landscape 1493993578 kenneth branagh murder on the orient express.jpg
(zatím nehodnoceno)
Loading...
Kennet Branagh si vybral další ambiciozní projekt, který se rozhodl zfilmovat. Jako další z literárních velikánů, které tento tvůrce na stříbrná plátna dovede, padla volba a Agathu Christie a jejího nejslavnějšího detektiva, Herculea Poirota. Nová verze Vraždy v Orient expresu se honosí hvězdami napěchovaným obsazením a samotným Branaghem v roli osobitého vyšetřovatele. Stačí to ale na úspěch?
Hercule Poirot (Kenneth Branagh) platí za jednoho z nejlepších detektivů na celém světě. V poslední době už se mu už jeho práce dostává lehce pod kůži a tak by si rád dopřál dovolenou. Tu ovšem už v jejich počátcích kazí zpráva té nejvyšší důležitosti a tak je Poirot nucen nasednout na slavný Orient expres a vydat se do Francie. Co ovšem v té chvíli ještě netuší je, že se během několikadenní cesty jeho další případ bude odehrávat v samotném vlakovém spoji, během večera je totiž usmrcen jeden z cestujících...
Když se řekne Hercule Poirot asi si většina diváků vybaví v roli Davida Sucheta, který byl s rolí spjat po dlouhá léta. I přes fakt, že se jeho televizní filmy s tímto literárním hrdinou těší velké oblibě, musím se přiznat, že nejsem příliš fanda. Vždy jsem raději sáhnul po jiném hrdinovi, nevím proč. Každopádně nedávno jsem se vrátil k literární předloze, která skýtá potenciál pro nesmírně zajímavou podívanou a sám jsem byl zvědavý, jak se Branagh se svým impozantním knírem popere s tak ikonickou postavou. Bohužel smutným faktem je, že nová verze tohoto slavného příběhu je přinejlepším zapomenutelnou podívanou s množstvím nepříliš pasujících hereckých představitelů.
Až se tomu nechce věřit, nicméně tato herecká sestava nezvládá zaujmout. Takové množství hereckého potenciálu zde přichází vniveč. Samotná předloha balancuje na hraně absurdity, kdy celá hlavní myšlenka příběhu je tak geniální až je vlastně absurdní a umělá, nicméně díky šikovně napsanému příběhu, nikdy nepřekročí tu hranici dobrého k pitomému. Film ovšem jakoby si nevěděl rady se samotným příběhem a místo až klaustrofobického a komorního příběhu se mění v observační odvyprávění kostry příběhu, která jakoby si spíše chtěla odkroužkovat veškeré povinnosti a důležité body bez jakéhokoliv zájmu a poté na diváky vrhnout emocionální závěr. Bohužel díky tomu, že absentuje jakákoliv výraznější atmosféra, nemají prostor vyniknout ani samotné postavy, které mají tak díky tomu působí spíše dojmem divadelního nácviku, než vážně míněného vyšetřování vraždy.
Co se týče samotného Branagha v titulní roli, tam si doteď nejsem úplně jistý, zda-li se jedná o dobrou či špatnou volbu. Jeho Poirot je správně excentrický, charismatický a tak trochu úplně mimo (což je ostatně i knižní hrdina) přesto jsem se nemohl zbavit pocitu, že čekám na moment, kdy se herec začne smát pod vousy. Tady je totiž ta hranice od výstřednosti k absurdnu překročena několikrát a samotné akčnější a humornější pojetí hrdiny mi ne vždy úplně sedlo. A bohužel tenhle příběh stojí a padá na hlavním hrdinovi. Když ho pak nezvládají podržet ani vedlejší postavy, jen a průšvih zaděláno. Nebudu tu tvrdit, že je to provar na celé čáře, své momenty nová Vražda v Orient expresu bezesporu má, nějak zapamatovatelná či zajímavá v nějakém ohledu příliš není.
Může za to i audiovizuální stránka, kdy hudebně díky Patricku Doyleovi nabízí film poměrně slušný standard, který podporují působivé exteriérové velké celky s titulním vlakem dělícím měnící s krajinu, v momentě kdy se ovšem kamera Harise Zambarloukose zaměří na hrdiny, přináší několik podivných momentů, které dále tříští atmosféru. Na jedné straně v některých momentech možná až příliš osobní, v jiných momentech pak zase až příliš odcizená. V celku je ovšem právě kamera tím, co filmu definitivně podráží nohy.
Vražda v Orient expresu se v nové podobě příliš nevyvedla. Hromada potenciálu, neskutečně hvězdné obsazení a jeden z nejslavnějších kriminálních příběhů, bohužel ve výsledku relativně zapomenutelná a nevyrovnaná dvouhodinovka v kině, u které se těžko hledají důvody, proč ji vlastně doporučit někomu dalšímu. Ukázkový příklad toho, že velkolepé ambice a hvězdami oplývající obsazení nedělají automaticky slušný a dobře zahraný film. Tohle zpracování Agathy Christie se zkrátka do historie nezapíše.
Nová verze legendárního příběhu se i přes velké ambice a silný herecký fond topí v elementárních chybách a nevyrovnanosti, které podkopávají nohy nepříliš uvěřitelní či zajímavé herecké výkony, slabá kamera a téměř nepřítomná atmosféra. Sám Branagh pak coby Hercule Poirot funguje tak vlastně jen napůl. Tahle verze Agathy Christie tak oslnit příliš nezvládá a vedle ostatních zpracování tohoto příběhu působí možná až příliš nedokonale a podivně.
50% Legendární příběh 50% Podivná, nevyrovnaná a pochybná žánrová práce
Vražda v Orient expresu (Murder on the Orient Express, Vražda v Orient exprese) Drama / Krimi / Mysteriózní / Thriller USA / Malta, 2017, 114 min Režie: Kenneth Branagh Předloha: Agatha Christie (kniha) Scénář: Michael Green Kamera: Haris Zambarloukos Hudba: Patrick Doyle Hrají: Johnny Depp, Daisy Ridley, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Kenneth Branagh, Willem Dafoe, Judi Dench, Lucy Boynton, Leslie Odom Jr., Derek Jacobi, Tom Bateman, Joseph Long, Olivia Colman, Sergej Polunin, Marwan Kenzari, Richard Price, Josh Gad, Manuel Garcia-Rulfo Producenti: Kenneth Branagh, Ridley Scott, Simon Kinberg, Mark Gordon, Michael Schaefer, Aditya Sood, Judy Hofflund Střih: Mick Audsley Scénografie: Jim Clay Kostýmy: Alexandra Byrne Nevhodný mládeži do 12 let Česko V kinech od:09.11.2017 CinemArt Slovensko V kinech od:09.11.2017 CinemArt SK USA V kinech od:10.11.2017 20th Century Fox
21. srpna 2014 O koních a lidech - 55 % Kolbeinn žije sám a jeho vášní jsou koně. Tentokrát je to mladá a krásná klisna Grána. Zpočátku chová nedůvěru ke svému pánovi, ale ten ji zkrotí, a tak se může vydat na společnou […] Posted in Filmové recenze
20. listopadu 2020 The Mandalorian - Kapitola 12: Infiltrace Dobrá práce Disney, vidíte že to jde! A potlesk pro Carla Weatherse, jeho první takto velká režie a dopadlo to na výbornou. Jednotlivé epizody nehodnotím nějak zdlouhavě, snad jen řeknu, […] Posted in Krátké recenze
19. března 2020 RECENZE – Cukrárna v Paříži Autorka: Julie CaplinPřeklad: Anna KřivánkováNakladatelství: CosmopolisRok vydání v ČR: 2019Počet stran: 368ISBN: 978-80-271-2483-1Anotace:V Paříži se skrývá jedna malá cukrárna, […] Posted in Recenze knih
5. ledna 2016 REVENANT Zmrtvýchvstání - JAK PŘEŽÍT ZMRTVÝCHVSTÁNÍ Během natáčení v exteriérech v Kanadě a v Argentině - ve sněhu, větru a často ve vysoké nadmořské výšce, herci a filmový štáb čelili stejnému nebezpečí a podmínkám jako lidé žijící v tomto […] Posted in Speciály
5. listopadu 2018 #1841: Esmera - 75 % Esmera (Esmera)Vydalo nakladatelství Argo v pevné vazbě v roce 2018. Původně vyšlo jako "Esmera" v roce 2015. České vydání má 84 stran a prodává se v plné ceně za 298 Kč.Knihu zakoupíte se […] Posted in Recenze knih
2. července 2007 Absurdistán Tentokrát si autoři smlsli na idiotech, kteří nakonec ovládají celou zemi a naprosto se jim hroutí hodspodářství i společenský život. Film začíná na počátku […] Posted in Recenze
30. prosince 2016 Jolly Roger: Massacre at Cutter's Cove (2005) Nadešel čas na krvavou odplatu. Jolly Roger se vrací z horoucích pekel, aby svou ostrou šavlí pomstil svou smrt… Skupina teenagerů si hodlá užít společné chvíle na […] Posted in Horory
16. ledna 2017 Michel Bussi: Maminka neříká pravdu Koho by nezaujalo vyprávění tříletého chlapce, který tvrdí, že jeho rodiče nejsou jeho skutečnými rodiči? Tento román je jedním z těch, které čtete s nesmírnou nadějí v dobrý konec, […] Posted in Recenze knih
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře