OBSAH
Společnost Lucasfilm představuje snímek Rogue One: Star Wars Story, který je prvním z nové série samostatných filmů ze světa Star Wars, jenž fanoušci znají a zbožňují, a která jim představuje nové postavy a dějové linie.
Snímek Rogue One vypráví příběh skupiny velmi neobvyklých hrdinů, kteří se následkem dramatických událostí společně vydávají na misi, jejímž cílem je ukrást plány Hvězdy smrti, nejhrozivější zbraně, jakou má Impérium k dispozici. Tato klíčová událost světa Star Wars dá dohromady obyčejné lidi, kteří se rozhodnou dokázat neobyčejné věci a stát se tak součástí dění, jehož význam je daleko přesahuje.
O FILMU
Vzrušující nová série samostatných filmů ze světa Star Wars představuje pro společnost Lucasfilm zcela novou příležitost, jak nejen prohloubit a obohatit tento svět, ale současně také poskytnout tvůrčí platformu pro tvorbu nových filmů.
Je příznačné, že se nápad na tuto sérii příběhů zrodil v hlavě George Lucase. Když se prezidentka společnosti Lucasfilm a producentka série Star Wars Kathleen Kennedy s Georgem Lucasem poprvé sešla, nastínil jí své plány na pokračování série Star Wars natočením epizod VII, VIII a IX. Poté jí prozradil další záměr. „George se těšil nejenom na vznik dalších filmů z hlavní série, ale také na možnosti, které nabízel nápad na natočení samostatných příběhů, jenž budou ve světě Star Wars koexistovat,“ vysvětluje producentka Kathleen Kennedy.
„Epizody I až VII sledují osudy rodiny Skywalkerů a vyprávějí souvislý příběh. Samostatné filmy, jejichž děj se může odehrávat v libovolném bodu hlavní dějové linie, nám představí nové postavy a budou mít na výběr z širokého spektra žánrů,“ dodává Kennedy.
Ačkoliv po stránce velkoleposti bude Rogue One srovnatelný s filmy z hlavní série, Kennedy upozorňuje na skutečnost, že „se snahou natáčet samostatné filmy přímo souvisí zajímavý nápad nenechat se spoutat konkrétními požadavky. Máme obrovskou šanci natáčet jak méně nákladné a syrovější filmy, tak i filmy, které se svou výpravností přiblíží snímkům z hlavní série. Snažíme se o to, abychom divákům mohli nabídnout rozmanitější podívanou.“
Při natáčení původních tří epizod klasické série se George Lucas nechal velmi významně ovlivnit řadou filmových žánrů, ať už se jednalo o westerny Johna Forda, Kurosawovy snímky či filmy o druhé světové válce. „To je právě na těchto samostatných filmech pozoruhodné,“ míní Kennedy. „Snažíme se vytvořit filmy různých žánrů a oslovit režiséry s rozmanitým vypravěčským stylem. To nám poskytuje velice širokou škálu možností.“
Co se týče toho správného příběhu, který by měl sérii samostatných snímků odstartovat, nemusela Kennedy chodit příliš daleko. Náhoda tomu chtěla, že hlavní tvůrčí vedoucí společnosti Industrial Light and Magic a vedoucí týmu vizuálních efektů John Knoll už potají na jednom takovém příběhu pracoval. Knoll, který již ve společnosti Industrial Light and Magic pracuje téměř 30 let a jako vedoucí týmu vizuálních efektů se podílel na několika filmech ze série Star Wars – Skrytá hrozba, Klony útočí a Pomsta Sithů – tomuto světu natolik propadl, že se mu v jeho znalostech a vášni pro něj vyrovná málokdo.
Nejvíce ho však zaujal úvodní text z filmu Nová naděje:
„Zuří občanská válka. Lodě vzbouřenců, útočící z tajné základny, vybojovaly svá první vítězství nad zlým galaktickým Impériem. V průběhu bitvy se povstaleckým zvědům podařilo ukrást tajné plány nejmocnější zbraně Impéria, Hvězdy smrti, obrněné vesmírné stanice, která je tak mocná, že dokáže zničit celou planetu. Princezna Leia, pronásledována imperiálními agenty, spěchá domů na palubě své vesmírné lodi s ukradenými plány, které mohou zachránit její lid a nastolit v galaxii znovu svobodu.“
Kdo byl těmi zmíněnými povstaleckými zvědy a jak se jim podařilo ukrást tajné plány nejmocnější imperiální zbraně? Na základě těchto prostých otázek začal Knoll budovat příběh o tom, jak popsané události proběhly. A poté se mu dostalo příležitosti svůj příběh posunout na zcela novou úroveň.
„Znám se s Kathy asi dvacet let,“ říká Knoll. „Ale i tak se pro mě jednalo o velice ojedinělý zážitek, když jsem se vydal do kanceláře prezidentky společnosti Lucasfilm, abych jí předložil svůj nápad na filmový příběh. Sepsal jsem asi sedmistránkový souhrn a vydal jsem se do její kanceláře, kde jsem vše Kathy a Kiri Hart (viceprezidentka, vedoucí týmu námětů) vyložil. Říkal jsem si, že jsem to zkrátka alespoň zkusil a nebudu muset po zbytek života přemýšlet o tom, jestli jsem to měl nebo neměl dělat.“
Naštěstí pro Knolla a pro fanoušky Star Wars po celém světě sdílely jak Kennedy, tak Hart jeho nadšení a o týden později Knoll obdržel mail, ve kterém se dozvěděl, že „velice vážně uvažují o realizaci mého nápadu.“
„Znám se s Johnem spoustu let a spolupracovala jsem s ním v oblasti vizuálních efektů, takže jsem věděla, jak talentovaný je a jak moc mu na Star Wars záleží,“ říká Kennedy. „Bylo to poprvé, kdy mi někdo předkládal svůj nápad na film ze světa Star Wars. Neměla jsem tušení, co mohu očekávat. Příběh byl ale tak poutavý, že mi bylo okamžitě jasné, že z něj může potenciálně vzniknout skvělý film. A vida, jedná se o první samostatný film, který natáčíme.“
Kromě filmů, které inspirovaly Lucase, byly pro Knolla inspirací také filmy jako Ďáblové v oblacích či Děla z Navarone, a společně s Hart a jejím tvůrčím týmem začal rozvádět svůj nápad na film, který se odehrává v dobách vrcholícího konfliktu s Impériem – na počátku nadcházející války.
„Jedná se o období po Epizodě III a po likvidaci Jediů, během kterého se všichni zbývající Jediové ukrývají,“ objasňuje Knoll. „Děj se odehrává ještě před tím, než se znovu objevil Obi-Wan a než se vrátil Yoda. Je jen na obyčejných lidech, aby demonstrovali své hrdinství.“
Zmíněnými „obyčejnými lidmi“ jsou v tomto případě Jyn Erso a její nesourodá parta povstalců, jejichž osudy spojila víceméně náhoda. Společně jsou nuceni čelit nepředstavitelně náročnému úkolu nalézt architekta Hvězdy smrti a ukrást její plány.
Výsledkem je příběh o naději a odhodlání, odvíjející se na působivě velké ploše, který si ale přesto zachovává důvěrnost nízkorozpočtového snímku. Ukazuje nám úsilí běžných lidí s nejrůznější minulostí, kteří se rozhodnou v zájmu obecného blaha vykonat výjimečné činy.
Od samotného zrodu nápadu na sérii samostatných filmů si společnost Lucasfilm uvědomovala, jak důležité je pro vizuální styl i atmosféru těchto filmů, aby jejich režiséři měli možnost vyprávět příběhy po svém. „Tyto samostatné filmy se odlišují zejména žánry, do kterých se řadí, ojedinělými příběhy, které vyprávějí, a také typem režisérů, které se s nimi snažíme oslovit,“ říká Kennedy.
Když je jejich pátrání přivedlo ke Garethovi Edwardsovi, jehož ojedinělý styl využívá detailních záběrů ruční kamery, věděli, že nalezli toho pravého režiséra, který by se měl vyprávění příběhu snímku Rogue One ujmout. „Když jsme se s Garethem Edwardsem setkali, byli jsme velice nadšení,“ popisuje Kennedy. „Sledovali jsme jeho dílo už dlouhou dobu, od chvíle, kdy přišel se svým prvním filmem Zakázaná zóna. Když natočil Godzillu, věděli jsme, že učinil další krok do světa vysokorozpočtových filmových hitů.“
„Gareth v sobě kombinuje unikátní vlastnosti, které ho k tvorbě filmů ze světa Star Wars předurčují, a sice velmi niterné pochopení postav z tohoto filmového světa a vnímání toho, co vyžaduje silný rodinný film, který dokáže oslovit diváky všech generací,“ vysvětluje Kennedy důvody toho, proč se Edwards pro Rogue One dokonale hodil. „Gareth má ojedinělou schopnost kombinovat smysl pro humor s tematickým vyprávěním.“
Rogue One je akčně-dobrodružný příběh ve stylu filmů z druhé světové války a Kennedy prohlašuje, že mu „Gareth Edwards dodává velice autentickou atmosféru, které se velmi liší od ostatních filmů ze série Star Wars. Vypráví tu intimní příběh otce a dcery, odehrávající se na pozadí velkolepých událostí.“
Jakmile Gareth Edwards nabídku na natočení tohoto snímku přijal, věděl, že než se bude moci soustředit na důležitý úkol vyhledání těch správných herců, bude se muset zamyslet nad tím, jak by si v rámci světa Star Wars mohl tento snímek přisvojit.
„Náš film je vůbec první z chystané série samostatných snímků, takže vědomí, že se bude jednat o filmy, které se od hlavní série liší, bylo sice velmi lákavé, ale klíčovou otázkou bylo, do jaké míry se můžeme pokoušet odlišovat a co taková odlišnost vlastně vůbec obnáší,“ říká režisér. „Miluji Star Wars. Vyrůstal jsem s původní trilogií a z mého pohledu se jedná o naprosto dokonalou filmovou sérii. Myslím, že obrovskou výhodou toho, že náš příběh není součástí hlavní série, je skutečnost, že si můžeme dovolit být jiní. A doufám, že se nám podařilo této možnosti plně využít.“
„Usilujeme tu o realističnost a přirozenost prostředí, hereckých výkonů i postav, se kterými se setkáváme,“ pokračuje Edwards. „Navíc jde o to, že co se týče okolností, v nichž se naše postavy ocitají, jsme stále součástí původního světa Star Wars. Náš film musel trilogii, s níž jsem vyrůstal, vhodným způsobem doplňovat. A ta má svůj klasický styl, který je velice promyšlený a stabilní. Byli jsme také nadšeni z možnosti natočit něco přirozenějšího, co bude působit reálněji a bezprostředněji.“
Kathleen Kennedy Edwardsovu touhu po experimentování a natočení specificky působícího filmu velmi podporovala. „Gareth je režisér, který oceňuje možnost aktivní práce na filmu,“ popisuje producentka. „Chce si vzít kameru na rameno sám. Chce vidět natáčené záběry. Chce mít se svými herci velice úzký vztah. Myslím, že to vše je součástí jeho tvůrčího procesu, takže stylizace záběrů natáčených ručně drženou kamerou, v bezprostřední blízkosti přímo uprostřed dění je něčím, co je pro něj velice důležité, a v záběrech, které nám předkládal, se to jednoznačně odráželo.“
Edwards chtěl, aby jeho film působil velmi realisticky a aby měl Rogue One syrovou atmosféru, která se velmi podobá stylu, s jakým natočil snímek Zakázaná zóna. „Chtěl jsem, aby Rogue One působil přirozeněji a realističtěji. Aby vzbuzoval dojem, že sledujeme skutečný, existující svět. V době, kdy se příběh odehrává, neexistují Jediové, neexistuje žádný bůh, který by mohl přijít na pomoc lidí, nucených čelit obrovské hrozbě,“ vysvětluje režisér.
„Garethovi jde vždy hlavně o těsný vztah s postavami a o realističnost,“ komentuje producent Simon Emanuel. „Jeho styl je velice dokumentaristický, touží po tom, aby diváky vtáhl přímo do děje, ale současně pro něj bylo velice důležité i to, aby si divák po zhlédnutí Rogue One mohl ihned pustit Novou naději, aniž by vnímal zásadní odlišnosti. Po estetické stránce by měly oba snímky působit stejně – divák by neměl mít pocit, že se jedná o radikálně odlišná díla.“
Právě touha po této rovnováze mezi tím, co je divákům povědomé, a zcela novým pohledem na tento filmový svět, přivedla Edwardse za úspěšným kameramanem Greigem Fraserem, který se proslavil filmy 30 minut po půlnoci a Hon na lišku.
Dle Edwardse byl Fraser naprosto dokonalou volbou. „Měli jsme podobný vkus,“ říká režisér. „On měl na filmech rád totéž, co já. Jednalo se o skvělý vztah, v rámci kterého jsme se navzájem inspirovali a povzbuzovali. Také jsme více riskovali. Snažili jsme se laťku nastavit hodně vysoko. Obklopili jsme se obrázky a fotografiemi, které podle nás byly nejlepší, a dokonce jsme měli pravidlo, že v průběhu příprav na natáčení nebudeme sledovat nic jiného než naše nejoblíbenější filmy. Chtěli jsme se dostat do stavu, kdy si budeme myslet, že na světě existují pouze skvělé filmy – čistě proto, abychom se snažili překonat ty nejlepší z nejlepších.“
Edwards s Fraserem brzy zjistili, že spolu nesdílejí pouze filmový vkus – oba také sdíleli svou vášeň pro práci s kamerou. Společný jim byl i poněkud nestandardní přístup k natáčení, spočívající v tom, že ve scénách nasvěcují pozadí a nikoliv herce samotné.
„Nesnažíme se nasvítit herce,“ vysvětluje Edwards. „Nasvěcujeme celé prostředí, v němž se pohybují, takže se po něm mohou volně pohybovat, a my se pak snažíme v těchto podmínkách vytvořit záběry, které budou dostatečně působivé. Poskytujeme jim svobodu, což je inspirující, protože se tak každý den dočkáte něčeho, co jste neočekávali, a to je vzrušující, protože díky tomu dosáhnete ojedinělých výsledků.“
Aby měl snímek Rogue One vizuální styl a atmosféru, po jakých toužili, rozhodli se Edwards s Fraserem vrátit k objektivům ze sedmdesátých let, které zkombinovali s nejmodernější digitální technikou. Společnost Lucasfilm je také známým průkopníkem nových technologií, a ojedinělá kombinace těchto historických objektivů, poskytujících specifickou atmosféru a styl, jež jsou téměř v rozporu s čistotou a ostrostí digitálních kamer, je ztělesněním právě tohoto přístupu.
Snaha vyprávět příběh o tom, jak se malé skupince povstalců podařilo ukrást plány nejdokonalejšího nástroje ničení, kterým Impérium disponuje, znamenala nutnost vyprávět příběh, ve kterém hraje klíčovou roli válka.
„Ve filmu Rogue One se objevují válečné prvky a některé jeho okamžiky jsou poněkud temnější a syrovější. Myslím, že bychom se zpronevěřili podstatě celého tohoto příběhu, pokud bychom se snažili vyhnout ztvárnění skutečnosti, že získat plány Hvězdy smrti nebylo vůbec snadné,“ míní Kiri Hart, koproducentka filmu a viceprezidentka společnosti Lucasfilm.
Aby Edwards dosáhl potřebné bezprostřední atmosféry, pustil se do studia množství historických fotografií. O to, co na nich objevil, se podělil s kostyméry Davem Crossmanem a Glynem Dillonem, aby společně přišli na to, jaký styl by kostýmy ve filmu měly mít.
Kromě kostýmů Edwardsův přístup k tvorbě prostředí, které by mělo odrážet příběh, jenž se pokoušel vyprávět, ovlivnil také výtvarníky filmu Douga Chianga a Neila Lamonta.
Chiang s Georgem Lucasem poprvé spolupracoval v roce 1995 při tvorbě nové trilogie Star Wars. „Vzpomínám, že George říkal, že z jeho pohledu jsou Star Wars dokumentem, a proto mě Garethův přístup velmi zaujal a potěšil,“ říká Chiang. „Gareth své filmy natáčí velmi bezprostředně, s pomocí ručních kamer, jako byste se oním světem procházeli a záběry filmu se před vámi v daný okamžik přímo odehrávaly.“
Z pohledu Chianga a Lamonta tato skutečnost znamenala, že museli vybudovat dekorace, které budou zcela kompletní reprezentací daných prostředí z jakéhokoliv úhlu, aby Edwards mohl vždy natočit přesně takový záběr, který ho právě napadne. „Spolupráce s Garethem je velice vzrušující, protože jeho kamera může potenciálně zabrat naprosto libovolné místo v libovolném úhlu, a my proto musíme být připraveni splnit Garethovi nebo Greigovi každé přání, se kterým by mohli přijít,“ prohlašuje Lamont. „To znamenalo, že jsme museli pokrýt skutečně každý úhel záběru, což bylo velice vyčerpávající, ale současně velmi vděčné.“
„Ve finále tak docilujeme v podstatě stylu válečného dokumentu, který je odvážný a na vysoké úrovni a jedná se o syrovější pohled na svět Star Wars, než na jaký jsou diváci zatím zvyklí,“ pokračuje Lamont.
Snahu o to, aby Rogue One působil realisticky a autenticky, ocenil také vedoucí týmu speciálních efektů a držitel Oscara Neil Corbould se svými spolupracovníky.
Edwards pověřil Corboulda úkolem zajistit, aby akční scény filmu působily jako záběry z kterékoliv jiné války. „Gareth toužil po tom, aby všechny bitvy působily poněkud realističtěji, takže se například kromě prostého záblesku po výbuchu dočkáte také množství suti a trosek, které létají vzduchem,“ vysvětluje Corbould. „Snažili jsme se využít pro tvorbu záblesků a jisker různých materiálů s cílem ovlivnit výslednou barvu, takže například při zásahu do kovové části odlétnou jiskry modré, zatímco po zásahu do země spíše žlutočervené.“
„Snažili jsme se o to, aby naše postavy skutečně působily dojmem, že se ocitly uprostřed bitvy a že jim hrozí skutečné nebezpečí,“ shrnuje.
Ve snímku Rogue One: Star Wars Story se objevuje mezinárodní herecký tým, jehož členové pocházejí ze Spojeného království, Austrálie, Číny, Mexika, Dánska a také ze Spojených států amerických. Jedná se o tým, který v sobě ukrývá obrovské množství dovedností a talentu – od komediálního nadání až po znalosti bojových umění.
Na samém počátku procesu obsazování rolí v tomto filmu se jeho tvůrci obrátili na jednu z nejtalentovanějších britských hereček Felicity Jones, nominovanou také na Oscara, s nabídkou role hlavní hrdinky filmu Jyn Erso, vzpurné mladé ženy, která se rozhodne nabídnout své služby povstalcům a vydá se na misi s mizivou šancí na úspěch.
V souladu s tradicemi světa Star Wars je hlavní hrdinkou příběhu opět silná, loajální a vysoce odhodlaná žena. Edwards ale toužil vše posunout ještě o úroveň dál a vytvořit postavu, kterou by mohl ztvárnit jak herec, tak herečka, a u níž na pohlaví nebude příliš záležet.
„Diskutovali jsme o skutečnosti, že Jyn není prostě jenom žena – je to zkrátka člověk,“ vysvětluje Edwards. „Že je žena je jen zcela vedlejší. Za všech okolností jsme se k ní snažili takto přistupovat. Chtěl jsem vytvořit postavu, do které bych se toužil vžít. Ne postavu, kterou bych obdivoval nebo se s ní toužil oženit, ale postavu, do které se chci vžít. Je to prostě fascinující člověk. Snažili jsme se náš film natočit tak, aby v něm to, zda jde o ženu nebo o muže nehrálo vůbec žádnou roli.“
Obsazení ženy do hlavní role je samozřejmě tradice, kterou zahájil George Lucas postavou princezny Leii, aby v ní následně pokračoval J. J. Abrams s postavou Rey. „To, že jsou protagonistkami snímků Síla se probouzí a Rogue One ženy, nám v mnoha ohledech naznačuje směr, jakým chceme pokračovat,“ říká Kennedy. „Snažíme se obsazovat role v našich filmech velmi rozmanitě, ať už se jedná o rozmanitost etnickou či genderovou, a reprezentovat tak širokou diváckou obec. Musíme zajistit, aby se rozmanitost společnosti, ve které žijeme, odrážela i v příbězích, které vyprávíme.“
„Na Jyn je zajímavé to, že by se do ní měl být schopen dokázat vcítit každý,“ poznamenává na adresu své ženské hrdinky Jones. „Nezáleží na tom, že je to žena. Dokáže být drsná, ale jako všichni lidé je také velice zranitelná.“
Jyn, která byla ve velmi útlém věku ponechána svému osudu, vychoval povstalecký psanec Saw Gerrera, ale když dospěje, je znovu osamocená. „Na začátku filmu je velice nezávislá,“ popisuje svou postavu Jones. „Je sama sebou. Ze své podstaty není schopna se řídit pravidly, která jí druzí určují, a neustále se snaží posouvat hranice toho, co je a co není přípustné.“
„Chtěla jsem, aby Jyn působila co nejlidštěji,“ pokračuje Jones o svém přístupu k ní. „Je silná, když se to od ní vyžaduje, je neuvěřitelně odhodlaná a je nucena chovat se neústupně i tehdy, kdy se tak vůbec necítí.“
Jones v rámci příprav na bojové scény ve filmu podstoupila intenzivní trénink s vedoucím týmu kaskadérů Robem Inchem. Vzhledem k tomu, že Neil Corbould se svým týmem odborníků na speciální efekty při natáčení skutečně odpaloval výbušniny a bitvy byly tak realistické, jak to jen bylo možné, bylo třeba, aby všichni byli na natáčení připraveni skutečně dokonale.
„Gareth se snažil o to, aby vše působilo maximálně realisticky,“ říká Jones. „Toužil po autentičnosti a to znamenalo spoustu dřiny v nehostinných podmínkách, neustálý déšť a věčně plné oči písku, ale jde mu o to, aby diváci měli pocit, že se skutečně ocitli po boku svých hrdinů, a to je ohromně důležité.“
„Felicity je skvělá herečka a veškerým svým rolím dodává obrovskou dávku intenzity a výrazu, ale dokáže se chovat i odlehčeně,“ shrnuje Kathleen Kennedy. „Má úžasný úsměv, skvělý smysl pro humor a byla prostě báječná. Ukazuje nám sílu a odhodlání, po kterých u ženských postav ze světa Star Wars tak toužíme. Doufám, že jednoho dne o takových věcech nebudeme vůbec muset mluvit, protože bude obecně přijímanou skutečností, že jsou ženské hrdinky ve světě Star Wars zcela rovnocenné svým mužským protějškům, a role, které jejich představitelky ztvárnily, budou posuzovány bez ohledu na pohlaví.“
Role Cassiana Andora, uznávaného důstojníka povstalecké rozvědky, si žádala herce s výjimečným talentem a zkušenostmi, který by dokázal divákům předat inteligenci, sílu a odhodlání, ale také zranitelnost této postavy. Tím hercem je Diego Luna.
Z pohledu Diega Luny, herce a uznávaného režiséra, jenž produkoval více než 20 filmů a televizních pořadů a zahrál si ve více než 50 filmech a seriálech, byla role Cassiana lákavá z velice prostých důvodů: „Tenhle film má mnoho úrovní. Najdete v něm chvíle, které jsou hluboké a dramatické a vyžadují od herců velkou dávku pozornosti a sebeovládání. A pak v něm najdete také scény, které jsou prostě a jednoduše zábavné a připomínají vám choreografii. Prostě se necháte unášet rytmem a skvěle se u toho bavíte.“
Zpočátku jsme vedeni k tomu, abychom se domnívali, že Cassian je dalším z dlouhé řady povstaleckých důstojníků, bezvýhradně oddaných věci, za kterou bojují. Ale jak příběh pokračuje, zjišťujeme, že se nejedná o takto jednostrannou postavu. „Začínáte vnímat, že v Cassianově vztahu k Impériu je cosi osobního. Je zjevné, že přišel o někoho z rodiny, takže je v jistém ohledu poznamenaný. Když se setkává s Jyn, tak se řídí svými rozkazy, ale s postupem příběhu oba objevují, že toho mají společného více, než si původně uvědomovali,“ prozrazuje Kennedy.
„Když se Cassian a Jyn poprvé setkávají, ani jeden z nich nemá příliš chuť pustit se společně do toho, do čeho by měli,“ vysvětluje Gareth Edwards vztah mezi Jyn a Cassianem. „Cassian by byl nejraději, kdyby mohl celou věc vyřídit bez Jyn, a ta to vnímá podobně. Zpočátku spolu příliš dobře nevycházejí, ale jsou to sympatičtí lidé. Jejich antipatie nemohou vydržet dlouho, protože oba společně musejí v rámci příběhu našeho filmu vyřešit velmi zásadní problém.“
Jejich mise je velice obtížná a šance na úspěch se zdají velice malé, ale podle Felicity Jones má pro Cassiana a Jyn jejich společná pouť jedno neočekávané plus. „Jyn je vůči Cassianovi nedůvěřivá. Ocitá se v pozici, kdy se má vydat na misi s někým, koho předtím nikdy v životě nepotkala. Má k němu přirozenou nedůvěru. Jsou si oba velice podobní v tom, že jsou velice svéhlaví. Nestanou se z nich okamžitě nejlepší kamarádi, což je z hereckého hlediska velice zábavné. Ale zažijí toho společně opravdu hodně. Nemohou se ubránit tomu, aby se mezi nimi vytvořilo jisté pouto. Na konci filmu se z nich pak stávají skuteční přátelé, kteří se zcela upřímně respektují. Vzájemně si vyslouží přízeň toho druhého.“
V souladu s filozofií Kathleen Kennedy a společnosti Lucasfilm, dle které by měly filmy pravdivě odrážet podobu současného světa, se tvůrci filmu rozhodli do dvou velmi významných rolí Chirruta a Bazeho obsadit čínské herce.
„Máme obrovské štěstí, že se nám podařilo získat Donnieho Yena a Jianga Wena,“ komentuje to Kennedy. „Oba jsou v čínském filmovém průmyslu velmi uznávanými osobnostmi. Když jsme jejich postavy tvořili, chtěli jsme proniknout k samé podstatě našeho velmi rozmanitého hereckého týmu a nalézt její jin a jang, a Donnie s Jiangem byli prvními dvěma herci, které jsme oslovili.“
Chirrut Îmwe je slepý mnich, se kterým se Jyn poprvé setkává, když společně s Cassianem dorazí do Jedhy. Ale ačkoliv mu byl odepřen zrak, neznamená to, že je bezcenný. Je to zdatný bojovník, který dokáže svým vnitřním zrakem proniknout do srdcí všech kolem. A kdo jiný by se pro takovou roli hodil lépe než odborník na bojová umění a jeden z nejpopulárnějších asijských herců Donnie Yen.
„Donnie Yen se své postavě velmi podobá, co se moudrosti týče, a navíc má skvělý smysl pro humor,“ říká producentka Allison Shearmur. „Má cit pro umění a herectví, díky kterému nám toho o své postavě sděluje mnohé. Jak Yen, tak Chirrut jsou elegantní, hrdinní a vznešení.“
V dobách, kdy je Síla prakticky zapomenuta a hrstka zbývajících Jediů se ukrývá, je Chirrut osamělým hlasem víry. „Chirrut věří zcela nezdolně v existenci Síly a tomu odpovídá i jeho učení,“ říká Yen. „V průběhu celého filmu povzbuzuje a motivuje členy týmu k tomu, aby věřili v úspěch a Sílu.“
Když se Chirrut s Jyn a Cassianem setkává, není v Jedha sám. Společnost mu dělá jeho věrný a dlouholetý přítel Baze Malbus.
Baze Malbus je pragmatický voják a dobrodruh, který s Chirrutem vyrůstal a své nejlepší přátele je ochoten následovat až na samotný konec vesmíru. Jiang Wen, jeden z nejslavnějších čínských herců, byl pro roli Bazeho dokonalou volbou.
„Baze Chirruta zbožňuje, věří mu a důvěřuje mu,“ říká o své postavě Jiang Wen. „Už od dětství jsou si velice blízcí, takže ačkoliv mají velice odlišné povahy, existuje mezi nimi pevné pouto a Baze pro Chirruta udělá cokoliv. A Chirrutovi přátelé jsou i jeho přáteli.“
Jiang Wen dokonale doplňuje Donnieho Yena, se kterým se zná mnoho let. „Jiang Wen je jako Clint Eastwood – řídí se svou solidaritou a svým morálním kodexem, který může mít možná jisté nedostatky, ale on se ho drží velice důsledně,“ popisuje Shearmur. „A vztah mezi Donniem a Jiangem Wenem na plátně dokonale funguje, stejně jako jejich jemný přátelský humor. Oba ztělesňují jedno z nejsilnějších otcovských pout, jaké jste kdy v sérii Star Wars měli možnost spatřit.“
Bodhi Rook je nákladní pilot, který pracuje pro Impérium, ale když je postaven před krutou pravdu, rozhodne se svůj život změnit. Riz Ahmed, který Bodhiho ztvárnil, o své postavě říká: „Gareth Bodhiho popsal jako člověka, který se ocitl uprostřed válečného filmu, ale vůbec do něj nepatří. Všichni členové ústředního týmu jsou buď vojáci nebo bojovníci a on se tam ocitá víceméně náhodou, ale uvědomuje si, že se musí vzchopit a přiložit ruce k dílu. Je to obyčejný člověk, takový, do kterého se budou diváci moci snadno vžít.“
„Podvědomě v průběhu celého filmu dává Jyn dohromady svůj tým a když se potká s Bodhim, neuvědomí si ihned, že mezi nimi existuje jisté pouto,“ popisuje vztah mezi Bodhim a Jyn Felicity Jones. „Jyn je velice empatická a nerada vidí, když někdo trpí, takže mu instinktivně touží pomoci, a právě to je počátek jejich vztahu a přátelství.“
„Riz je výjimečný herec,“ říká o rozhodnutí obsadit do role Bodhiho Rize Ahmeda Kathleen Kennedy. „Jedná se o velice zajímavou postavu – podobnou, jakou je v Casablance Rick. Dělá si, co se mu zachce. V zásadě si nevybral žádnou z bojujících stran a je mu víceméně jedno, jestli pracuje pro padouchy nebo pro kladné hrdiny. V rámci našeho příběhu se před ním otevírá morální dilema, protože je ve finále nucen se rozhodnout, ke které ze stran se přikloní. Možnost sledovat, jak se v této situaci ocitne a pro kterou ze stran se rozhodne je důvodem, proč se jedná o tak zajímavou postavu. Riz je jedním z těch herců, kteří mají neuvěřitelnou schopnost být vtipní a legrační a současně se chovat i velice seriozně a dramaticky. Je to velmi citový herec.“
A byl Riz Ahmed fanouškem Star Wars? „Hovořil jsem s Garethem po telefonu a on mě požádal, abych mu přichystal jistou ukázku, takže jsem mu tu drobnou scénu poslal asi v pětistovce variací. A pak jsem mu jich poslal ještě víc. Byl jsem z toho tak nadšený!“ jásá.
Snímek Rogue One představuje také svého vlastního velmi nápaditého a ojedinělého droida – K-2SO, přeprogramovaného imperiálního strážce, který je nyní na straně povstalců. Tohoto 215 centimetrů vysokého droida si zahrál Alan Tudyk, který ho ztvárnil pomocí technologie motion capture a vložil do něj svůj specifický cit pro komediální načasování a také své charisma.
„Alan se velmi podobá všem ostatním skvělým komikům v tom, že i když je samozřejmě vtipný, dokáže vás i dojmout,“ zamýšlí se Gareth Edwards. „Nechtěli jsme, aby byl K2 pouze komediální postavičkou na odlehčení. V tom, jak se pokouší zjistit, k čemu byl osudem předurčen, je něco do jisté míry dojemného. Nevyhýbáme se humoru, ale Alan mu dodal skutečnou duši.“
„K-2 byl vyroben Impériem,“ vysvětluje Alan Tudyk to, jak jeho postava do příběhu zapadá. „Cassian ho ale přeprogramoval. Podstoupil výmaz paměti, ale ten nebyl zcela účinný, takže se nyní chová více dětinsky a říká společensky nevhodné nebo urážlivé věci, aniž by si to uvědomoval. Je jako malé dítě, prostě říká, co si myslí.“
K-2 patří Cassianovi a ačkoliv Jyn nějakou dobu trvá, než je schopna důvěřovat droidovi, který kdysi patřil Impériu, nakonec se z něj stane nepostradatelný člen celého malého povstaleckého týmu.
„Naše představa při tvorbě K-2 byla taková, že ve světě Star Wars by součástí týmu, jehož členové mají specifické dovednosti, mohl být i někdo fyzicky zcela odlišný,“ říká John Knoll. „Takže zařadit do týmu droida je rozhodně výhodou, protože je schopen dělat věci, které lidé nedokážou.“
Vysoký a hrůzu nahánějící K-2 má všechny schopnosti imperiálního droida, ale jak zmínil Tudyk, současně také mysl malého dítěte. A díky tomu nastává spousta velmi humorných situací. „Nevnímá to tak, že by někomu patřil,“ podotýká Tudyk. „Společně s Cassianem tvoří tým a to otevírá dveře humoru.“
„Alan je neuvěřitelný komediální herec a má dvě velmi silné stránky,“ míní Emanuel. „Je úžasný, co se týče improvizací, je přirozeným způsobem ohromně vtipný a vyzná se v počítačové grafice, takže ví, že může říkat, cokoliv se mu zachce, a animátoři si z toho vyberou, co uznají za vhodné. A Alan to vše bere velice vážně. Zajímá se o svou postavu velice podrobně – o to, jak vypadá, jak se pohybuje – a na základě toho svůj herecký výkon upravuje.“
A pro herce samotné byly při natáčení Tudykův smysl pro humor a jeho schopnosti improvizace vítaným odlehčením. „Alan je geniální,“ prohlašuje Felicity Jones. „Neustále improvizuje, mění své dialogy a všechny nás rozesmává.“
Saw Gerrera je možná nejkomplikovanější postavou tohoto příběhu a zcela jistě se nepodobá žádné z postav, s jakými jsme se ve světě Star Wars dosud setkali. Saw je rebel a člověk, který je přesvědčen, že Impérium musí být poraženo, ale váhá nad tím, za jakou cenu toho má být dosaženo. Je přijatelné obětovat nevinné v zájmu většiny, nebo se tím stává stejným padouchem jako ti, proti kterým bojuje?
Pro roli Sawa Gerrery si Edwards nevybral nikoho jiného než oscarového Foresta Whitakera. „Saw dává velice jasně najevo, v co věří,“ prohlašuje o své postavě Whitaker. „Právě jednoznačnost toho, čemu věří a co je podle něj řešením, vedoucím k vítězství ve válce dříve, než zcela pohltí jeho svět, je důvodem, proč ho ostatní považují za extrémistu. Je ochoten zajít za obvyklé hranice, dané lidskými právy. Je odhodlán podniknout kroky, které jsou podle něj nezbytné k tomu, aby zachránil druhé a osvobodil je ze spárů Impéria.“
Právě Saw Gerrera Jyn zachrání a následně ji vychovává jako svou vlastní dceru. Saw je ale mezi povstalci v boji proti Impériu velice osamělým mužem, který zavrhl senát, protože ho považoval za neefektivní, a který se namísto toho rozhodl zahájit proti Impériu své vlastní tažení. Sawovy metody jsou nemilosrdné a pokud to bude obecné blaho vyžadovat, bez zaváhání obětuje životy nevinných lidí.
V očích Kathleen Kennedy je Saw Gerrera klíčovou postavou příběhu, který se Gareth Edwards snaží vyprávět. „Je do značné míry morálním jádrem celého příběhu a od samého počátku bylo Garethovou jedinou možností obsadit do této role někoho jako je Forest Whitaker,“ míní Kennedy. „Zajímavé je na Sawovi Gerrerovi to, že se k povstalcům přidal velice záhy, protože byl aktivistou, který v povstalce věřil. Toužil po tom, aby se povstalci spojili a bojovali za to, co je správné, a když se s ním v rámci našeho příběhu setkáváme, prožívá značnou deziluzi. Povstání neprobíhá tak, jak si on sám představoval.“
Saw je tím, kdo z Jyn učiní osobu, kterou je. „Takže je velice důležitý,“ říká Kennedy. „Nejen pro příběh, který tu vyprávíme, ale především pro Jyn samotnou, protože si prakticky všichni uvědomují, že k tomu, abyste v sobě mohli probudit potřebnou sílu a schopnosti a získali odvahu konat odvážné činy potřebujete mentora.“
„Saw Gerrera je pro Jyn tím nejbližším ztělesněním rodiče, jaké kdy v životě poznala,“ soudí o vztahu mezi Jyn a Sawem Jones. „Jelikož vyrůstala bez rodičů, musela se naučit být velice soběstačná, a Saw Gerrera jí ukázal, že se nejen musí spoléhat sama na sebe, ale musí mít také silné ideály, které musí být ochotna hájit. Když se Jyn se Sawem setkávají, vzniká mezi nimi neuvěřitelně silné pouto. Současně to ale mezi nimi poněkud skřípe. Je vidět, že se Jyn pokouší jít svou vlastní cestou.“
Pro Jones byla těsná spolupráce s Whitakerem velice pozitivním zážitkem. „Forest je po technické stránce naprosto skvělý, ale je to současně ten nejvnímavější člověk, jakého jsem kdy v životě poznala,“ říká. „Své postavě dodal ohromující dávku lidskosti a komplexnosti. Nenacházím slova, kterými bych ho mohla popsat. Natáčení v jeho společnosti bylo naprosto skvělé.“
Velitel Krennic sehrává v událostech světa Star Wars klíčovou roli. Je člověkem zodpovědným za vznik Hvězdy smrti, zbraně, která – jak si sám uvědomuje – umožní Impériu převzít úplnou kontrolu nad galaxií prostřednictvím vlády strachu. Roli tohoto padoucha si zahrál Ben Mendelsohn.
„Ben Mendelsohn byl jedním z prvních herců, které Gareth pro roli Krennica zvažoval, protože je to velice unikátní herec,“ komentuje proces obsazení této role Kathleen Kennedy. „Pokud chce, umí působit velice znepokojivým dojmem, ale současně má v sobě cosi dětského, co ve vás vyvolává pocit, že by se velice snadno mohl kdykoliv rozesmát. Je tedy velice, velice nepředvídatelný.“
„Navíc, protože se v tomto filmu objevuje Darth Vader, bylo velice náročné vytvořit padoucha, jenž by mohl s Vaderem kontrastovat, a domnívám se, že Ben po boku jednoho z nejikoničtějších filmových padouchů vůbec odvedl ohromující práci,“ pokračuje producentka.
Jakým způsobem můžete soupeřit s ultimativním padouchem Vaderova formátu? Jednoduše: nesoupeříte s ním. Úkol stát před kamerami bok po boku s Darth Vaderem dovedl Mendelsohna k jedinému závěru: „Pokud se ocitnete na hřišti v týmu s Darth Vaderem, bude vždy středem pozornosti. Je jedním z nejúžasnějších padouchů filmové historie. Dartha nikdo nepřekoná, takže se můžete uvolnit a odvést práci, která se od vás očekává.“
A proto se Mendelsohn společně s tvůrčím týmem rozhodl pojmout nového padoucha série Star Wars odlišným způsobem, ale současně v jistých ohledech neméně hrozivě. „Krennic je Impériu velmi oddaný a věří v jeho vítězství,“ říká Mendelsohn. „Vnímá ho jako prostředek pro udržení pořádku, věří, že Impérium postupuje v zásadě správně. Ale pochází z vnějších kolonií, jde o člověka, který se na vrchol úspěšně vypracoval. Nepochází z důstojnické školy, ale do svého postavení se vypracoval díky tomu, jak odhodlaný je, a dobře si to uvědomuje.“
Galen Erso v podání Madse Mikkelsena je Jynin otec a geniální vědec. Je jedním z nejuznávanějších galaktických polymatematiků. Galen je nadaný teoretik, matematik a experimentální fyzik, který pro Impérium pod dohledem velitele Krennica pracuje na přísně tajném výzkumném projektu.
„Krennic je mocný muž, který je přesvědčen o tom, že existuje jediné řešení problému, kterému celá galaxie čelí,“ popisuje Mikkelsen vztah mezi Galenem a Krennicem. „A právě k odhalení tohoto řešení potřebuje Krennic Galenovy vědomosti. Galen je vězněm nejen svého vlastního díla, ale také Krennicových ambicí.“
„Galen je někým, koho bychom chtěli litovat, ale je to pro nás velice komplikované, neboť pracuje pro Impérium,“ dodává Kennedy. „Myslím, že v tom spočívá krása toho, když máte k dispozici někoho jako je Mads. Je to opravdu výjimečný herec a vy mu naprosto bezvýhradně věříte, že jeho úsilí je morální.“
„Je velkou ctí stát se součástí tohoto legendárního filmového světa,“ komentuje Mikkelsen možnost přidat se k velké rodině postav světa Star Wars. „Na Star Wars mi přijde mimo jiné velice zajímavé to, že se jedná o velice lidský svět, i když v něm potkáváme droidy a nejrůznější stvoření, která vypadají docela jinak než lidé.“
Za vznik stvoření, která obývají svět snímku Rogue One, je znovu zodpovědný Neal Scanlan, jenž získal cenu BAFTA a byl nominován na Oscara za svou práci na filmu Star Wars: Síla se probouzí.
Gareth Edwards poskytl Scanlanovi a jeho týmu tvůrčí svobodu a možnost vytvořit postavy zcela novým způsobem. Chtěl, aby byly spontánní, aby jim tato vlastnost umožňovala přirozený vývoj. Výsledek je ten, že bylo se všemi stvořeními ve filmu zacházeno jako se všemi ostatními herci, dokonce do té míry, že Scanlan požádal maskéry, aby na ně během natáčení nanášeli prach, špínu, pot a mastnotu, přesně tak, jako by se jednalo o jakéhokoliv jiného herce.
Vedoucí výroby John Knoll, který je předním světovým odborníkem na vizuální efekty, mohl při natáčení snímku Rogue One uplatnit zcela nové a velmi lákavé technologie. Knoll umožnil tvůrčímu týmu pracovat s vizuálními efekty v reálném čase přímo při natáčení, čímž Edwardsovi poskytl možnost již při natáčení samotném zhodnotit, jak bude výsledný svět vypadat. Efekty v reálném čase pro Edwardse veškeré prostředí zhmotnily na obrazovkách monitorů, takže měl možnost sledovat je, zatímco herci před kamerami hráli své role.
Knoll také představil nové technologie při natáčení interiérů kosmických lodí během soubojů s Impériem. Ačkoliv bývaly v minulosti lodě umísťovány na pohyblivou plošinu, aby bylo možno při natáčení simulovat pohyb, za jejich okny se často nacházelo modré či zelené plátno, ale Knoll se svým týmem vybudoval obří kulovitý LED displej, který měl v průměru 15 metrů a jehož středový díl byl 6 metrů vysoký, který bylo možno využít k zobrazování nejrůznějších výjevů. Díky tomuto přístupu tak bylo možné doplnit do vesmírných soubojů laserové střely a vytvořit prostředí, které působilo velmi realisticky.
Natáčení snímku Rogue One probíhalo primárně opět v ateliérech Pinewood, ale kdykoliv to bylo možné, vybudoval Edwards dekorace také přímo v exteriérech, jak ve Velké Británii, tak například i na Islandu, v Jordánsku či na Maledivách. Příkladem takových dekorací jsou například kulisy povstalecké základny na Yavinu 4, které byly skutečně obří a zabíraly plochu 105 krát 60 metrů, nebo 17,5 metru široký a 6,5 metru vysoký model Hvězdy smrti, který byl rekonstruován na základě pečlivého studia nejrůznějších materiálů a také mnoha fotografií.
Části seriálu: Star Wars
- Star Wars: Epizoda III – Pomsta Sithů (Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith)
- Hvězdné války, epizoda III - Pomsta Sithů
- Star Wars: Síla se probouzí
- Star Wars: Síla se probouzí - 100 %
- Star Wars: Epizoda I - Skrytá hrozba
- Rogue One: Star Wars Story - Obsah/O filmu
- Rogue One: Star Wars Story - O TVŮRCÍCH
- Star Wars: Poslední z Jediů (Star Wars: The Last Jedi) – Recenze – 90%
- Star Wars: Epizoda I - Skrytá hrozba - Archívní recenze na slavný film Goerge Lucase z roku 1999.
- Star Wars II - Klony útočí
- Star Wars: Epizoda III - Pomsta Sithů - Tragédie se završí Anakinovou přeměnou v Darth Vadera
- Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje - jako to před 41 lety začalo
- Star Wars: Epizoda V - Impérium vrací úder - nejtemnější díl z heptalogie
- Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediho - poslední film Darth Vadera
- Star Wars: Vzestup Skywalkera - dokonalé zakončení Nonalogie
- Rogue One: Star Wars Story - Kdo že to dabuje Dartha Vadera? Marek Vašut!?!?
- Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje
- Star Wars: Epizoda V - Impérium vrací úder
- Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediho
- Star Wars: Epizoda I - Skrytá hrozba
- Star Wars: Epizoda II - Klony útočí
- Star Wars: Epizoda III - Pomsta Sithů
- Star Wars: Síla se probouzí
- The Lego Star Wars Holiday Special
- Star Wars: Epizoda I - Skrytá hrozba
- Star Wars: Poslední z Jediů
- Solo: Star Wars Story
- Lego Star Wars: The Video Game
Nejnovější komentáře