Sebranka vedlejších postav z předchozích celovečerních filmů Marvel Cinematic Universe a seriálů společnosti Disney se spojí, aby bojovala proti fyzickému ztělesnění posttraumatické deprese ve filmu Thunderbolts*, který má tento víkend premiéru v Praze a kinech po celém světě. Pokud se jedná o marvelovskou odpověď na Sebevražedný oddíl, je to pocitově mnohem blíže k hodně zprzněné verzi z roku 2016 než k revizi Jamese Gunna z roku 2021.
A to i přes obecně kvalitní filmařinu, která se vymyká posledním trendům MCU. V režii Jakea Schreiera (Papírová města) se Thunderbolts* mohou pochlubit solidními hereckými výkony sympatických herců, působivými lokacemi v Utahu a Kuala Lumpuru (a studiovými kulisami v Atlantě, které nahradily New York) od kameramana Andrewa Droze Palerma (Příběh duchů) a - kromě jednoho vrcholného souboje - mnohem méně nedbalými vizuálními efekty, které jsme naposledy viděli v Kapitánu Amerikovi: Odvážný nový svět.
Thunderbolts* je dobře vypadající film; lépe než většina dosavadních snímků MCU. A je osvěžujícím způsobem zasazen do reálných lokací. Ale to všechno je k ničemu, když scénář (připisovaný Ericu Pearsonovi a Joanně Calo) prostě není. Je tu neuvěřitelně řídký děj a téměř nulový vývoj postav; je šokující, že to, co bylo tak dobře namazanou franšízou, dalo do výroby takhle řídký materiál.
Florence Pughová vede Thunderbolts* jako Yelena Belová, sestra bývalé Černé vdovy Nataši Romanoffové, která momentálně prochází poněkud těžkým obdobím. Už ji nebaví být zákulisní vražedkyní ředitelky CIA Valentiny Allegry de Fontaine (Julia Louis-Dreyfus) a hledá povýšení na superhrdinku z první linie - což jí Valentina ráda poskytne, pokud udělá jen tuhle poslední práci.
Bohužel, ta poslední práce zahrnuje uklizení Valentinina posledního průšvihu, který zahrnuje její postavení před komisi pro obžalobu vedenou kongresmanem Garym (Wendell Pierce) a mladším kongresmanem Buckym Barnesem (Sebastian Stan), který zřejmě vyhrál volby od doby, kdy jsme ho naposledy viděli v Brave New World.
Na úpatí základny na vrcholku hory na venkově v Utahu Yelena náhodou narazí na padouchy z MCU Antonii Dreykovovou (Olga Kurylenko), Johna Walkera (Wyatt Russell) a Avu Starrovou (Hannah John-Kamen), kteří byli zřejmě vysláni na stejnou úklidovou misi a mají za úkol se navzájem zlikvidovat. A Bob (Lewis Pullman), který se zdá, že je tam jen tak.
Po patnácti minutách filmu Thunderbolts* tito antihrdinové přijdou na to, že Valentina nemá nic za lubem. Po hodině hašteření a vysvětlování vyjdou najevo podrobnosti o tom, co přesně má za lubem, a po záchraně Jeleniným adoptivním otcem Alexejem Šostakovem (David Harbour) a Buckyho asistenci se ji vydají zastavit.
Jaká je skutečná hrozba v Thunderbolts*? Nic menšího než čiré ztělesnění deprese, vizualizované jako opičí duch ze Strýčka Búnmího, který si vzpomíná na své minulé životy, jenž zahaluje Manhattan do plíživého stínu, který zmizí každému, koho se dotkne. Aby naši antihrdinové depresi porazili, musí vstoupit do říše stínů, konfrontovat se s vlastním traumatem z minulosti a, ehm, obejmout se s ním?
To může být zajímavý tematický materiál, ale křečovitý způsob, jakým ho film nacpe do popředí svých vrcholných akčních scén, je k pláči. Ještě horší je, že nám na žádné z těchto postav - údajně vražedných padouchů - najednou nezáleží a všichni spolupracují a chtějí konat dobro jen pár minut po úvodní scéně, kdy si jdou po krku (a film jednoho z nich hned na začátku pořádně pošpiní).
Žádný z těchto superhrdinů nebyl na začátku dostatečně zajímavý a žádný z nich se v průběhu celého příběhu nezmění, i když je nám řečeno, že řeší své otravné problémy s depresemi. Harbour je sice zábavný, ale hraje v podstatě parodii; jedinou zajímavou postavou Thunderbolts* je Valentina asistentka v podání Geraldine Viswanathan, která tu má jedinou morální krizi.
Stejně jako některé rané superhrdinské filmy se i Thunderbolts* téměř stydí za to, že jsou komiksovým filmem. O postavách se mluví výhradně pod jejich skutečnými jmény; fanoušci MCU mohou předpokládat, že Yelena je nová Black Widow, ale na plátně ji tak nikdo nenazve. Pouze Harbourův Alexej, který také dodává filmu jediný smysl pro komiksovou lehkost, se hrdě prohlašuje za Rudého strážce.
Navzdory úhlednému zvratu ve finále - odhalení zamýšlenému jako wow moment pro fanoušky, které zmate a/nebo nedojme kohokoli jiného - a scéně po titulcích, která připravuje Fantastickou čtyřku na letošní léto: První kroky, se Thunderbolts* vyčerpali dlouho předtím, než začaly běžet titulky. Závěrečná poznámka slibuje, že se tyto postavy vrátí, ale působí to skoro jako výhrůžka; v zájmu franšízy nechť tito chlapíci odejdou cestou Eternals.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře