Kritiky.cz > Recenze > Třináctka - Thirteen

Třináctka - Thirteen

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Tracy chce být cool. Evie je cool. Tracy se ska­ma­rá­dí s Evie. Tracy to nezvlá­dá, Evie se smě­je. „Bejt IN“ nemu­sí být zas tako­vá sran­da, jak to zven­čí vypa­dá.
Třináctku nato­či­la Catherine Hardwicke jako režij­ní debut. Do té doby Production Designer dvou desí­tek fil­mů se stře­tá­vá s dce­rou své­ho pří­te­le Nikki Reedovu a postup­ně skrz její vyprá­vě­ní pozná­vá dost ost­rý svět dív­čí­ho dospí­vá­ní. Nakonec za nece­lý týden sepí­ší na zákla­dě svých roz­ho­vo­rů scé­nář.

Je to při­ro­ze­ný pří­běh, také hod­ně pro­vo­ka­tiv­ní, pro­to­že kon­krét­ně mlu­ví o téma­tech, na kte­ré upo­zor­ni­lo jen něko­lik soci­o­lo­gic­kých stu­dií nebo až šoku­jí­cí zprá­vy ve večer­ních zprá­vách. Filmy o dív­čím dospí­vá­ní vět­ši­nou nejdou do hloub­ky, natož k ambi­cím tuhle život­ní eta­pu pro­ble­ma­ti­zo­vat. Každopádně exis­tu­je dív­čí kul­tu­ra cha­rak­te­ri­zo­va­ná v těch nega­tiv­ních inten­cích mód­ním dik­tá­tem, dív­čí­mi par­ta­mi, žeb­říč­ky oblí­be­nos­ti, intri­kán­stvím a vyřa­ze­ním z kolek­ti­vu, sebe­mr­za­če­ní, expe­ri­men­to­vá­ním s dro­ga­mi a sexem, kom­pli­ko­va­ným vzta­hem mat­ky a dce­ry. Samozřejmě tohle není objev Ameriky, nový je fakt, že dneš­ní spo­leč­nost pova­žu­je teto­vá­ní, make­up, prv­ní zku­še­nos­ti s dro­ga­mi a hyper­se­xu­a­li­tu u tři­nác­ti­le­tých holek za nor­mu. V Americe zvlášť, u nás už dohá­ní­me.
Objekt1.Tracy je všed­ní hol­ka, má svo­je kama­rá­dy, záze­mí niž­ší střed­ní tří­dy, mat­ku pra­cu­jí­cí doma jako kadeř­ni­ci a otce, kte­rý je kla­sic­kým ame­ric­kým busi­nessma­nem. Věčně na cestách a s rodi­nou komu­ni­ku­je skrz ali­men­ty. Tracy je dob­rá stu­dent­ka, píše poesii a nově hle­dá vlast­ní život­ní ces­tu. Co je špat­ně? Nikdo jí nedo­ce­ňu­je. Jediné co má v rea­li­tě kolem ní hod­no­tu, je sexu­ál­ní objekt Evie. Tracy není v kur­zu. A ona nechce na nic čekat.
Objekt2.Evie zrov­na neza­ží­vá rodin­nou idy­lu. Žije se sestře­ni­cí, kte­rá jí urči­tě mat­ku nena­hra­zu­je. Volnost vyu­ží­vá ke své nekon­t­ro­lo­va­tel­né sebe­re­a­li­za­ci. Krade v mód­ních buti­cích a žije nespou­ta­ně, pro­zkou­má­vá kouz­la chlas­tu, obje­vu­je dro­gy, co jich svět jen nabí­zí a nevá­za­ný sex. Užívá si. Oblíká se vyzý­va­vě, přes­ně v řádu tren­dů. Tohle z ní dělá škol­ní eli­tář­ku s loo­kem model­ky a snobským cho­vá­ním.
Situace.Tracy je uchvá­ce­ná Evie a tou­ží být jako ona. Rychle se učí a zapa­dá. Spolu kra­dou, kou­ří a dea­lu­jí trá­vu, opí­jí se a sjíž­dí dostup­né dro­go­vé recep­ty. Mluví spros­tě, nechá­va­jí si dělat pier­cing a sna­ží se pro­vo­ko­vat star­ší klu­ky. Chovají se aro­gant­ně a odmí­ta­jí auto­ri­tu. Napovrch hroz­ně dospě­lí, uvnitř dob­ře roz­je­té děti.

Film začí­ná v oka­mži­ku, kdy už děj uhá­ní napl­no. Tracy s Evie pod parou počí­ta­čo­vé­ho čis­tí­cí­ho spre­je (mimo­cho­dem oblí­be­ná dro­ga ame­ric­kých stře­do­ško­lá­ků) zkou­še­jí pěst­mi vlast­ní zne­cit­li­vě­lé obli­če­je. Brutální scé­na kon­čí pove­de­ným hákem a hla­vič­ko­vá­ním sto­lu. Nastane retrospek­tiv­ní posun o čty­ři měsí­ce zpět, na začá­tek vyprá­vě­ní. Evie s Tracy od začát­ku cel­kem sluš­ně mani­pu­lu­je, nave­ze se k nim do domů a prah­ne po mateř­ské lás­ce ze stra­ny mat­ky Tracy - Mel. Naštěstí pro ní je Mel dost bene­vo­lent­ní pro­to­typ mat­ky a pro všech­ny kolem sebe dělá všech­no co může.
Scénář se pouš­tí do roze­bí­rá­ní bor­tí­cí­ho spo­je­ní mat­ky s dce­rou, kte­rý je u tee­nage­rů kla­sic­ký. U Třináctky se ale pod tímhle teen rebel­ským povr­chem skrý­vá obje­vo­vá­ní cool svě­ta tři­nác­ti­le­tou Tracy. To je tam, kde se začí­ná s úče­sem, topem a kalho­ty po sto dola­rech, kte­ré před­tím ukrad­ne­te na uli­ci něko­mu z kabel­ky. Autenticitu jen dokres­lu­je fakt, že i díky níz­ké­mu roz­počtu jsou to oprav­du věci vyta­že­né z šat­ní­ků here­ček. Evan Rachel Woodové (Tracy) bylo během natá­če­ní 14 let a Nikki Reedové (Evie) stá­le těch 13. U sexy oblé­ká­ní to ale tepr­ve oprav­du začí­ná.

Tracy ten cool svět postup­ně pře­růs­tá přes hla­vu. Povrchní ero­tic­ké hrát­ky jsou mož­ná nad její síly a nesho­dy s mat­kou dosa­hu­jí agre­siv­ních mezí. Ve ško­le zane­dbá­vá co může, a taky Evie se někdy necho­vá tak, jak by se na nej­lep­ší kama­rád­ku slu­še­lo. Vrací se domů poz­dě večer, vět­ši­nou sluš­ně sje­tá. Vyžaduje sou­kro­mí a důstoj­né zachá­ze­ní, přes­to hle­dí na mat­ku skrz prs­ty a vyčí­tá jí její chy­by a sla­bos­ti kdy­ko­li může. Evie to hra­je na všech­ny stra­ny. Snaží se vychá­zet s Mel a dělat pří­tel­ky­ni Tracy.
Jedním z láka­del Třináctky je skvě­lá Holy Hunter v roli Mel a pře­svěd­či­vé výko­ny Evan Rachel Wood a Nikki Reed. Zajímavým koře­ním jsou i men­ší role mla­dých rap­pe­rů, kte­ří jed­no­du­še k tomu kolo­ri­tu Los Angeles pat­ří a má to svo­je cha­risma.

Catherine Hardwicková s Elliotem Davisem zvo­li­li pro film oso­bi­tý vizu­ál­ní styl. Pro vět­ší vta­že­ní divá­ka do děje hod­ně pra­cu­jí s ruč­ní kame­ru. Opravdu stu­di­o­vé postu­py jsou spíš výjim­kou. Působí to nevtí­ra­vě, někdy doku­men­tár­ně, jin­dy se svo­jí dyna­mi­kou sna­ží být sou­čás­tí těch roz­ma­za­ných dro­go­vých deli­rií. Horší kva­li­tu obra­zu nahra­zu­je auten­tic­ké a foto­ge­nic­ké pro­stře­dí před­měs­tí a cen­t­ra L.A. Očividný roz­díl hod­not, kde na jed­né stra­ně sto­jí rodin­né domy s pose­ka­ný­mi tráv­ní­ky a na dru­hé neko­neč­né řady mód­ních obcho­dů a reklam.
Rozpočet fil­mu 2 mili­o­ny zna­me­nal pro film malý štáb a jeho pře­su­ny mezi loka­ce­mi někdy i hro­mad­nou dopra­vou, Davisovo jízdy kame­ry na nákup­ním koší­ku nebo Jeep Hardwickové pře­dě­la­ný na kame­ro­vý vůz. Rozhodnutí pro ruč­ní kame­ru bylo pro film zásad­ní, dostá­vá tak pun­cu auten­ti­ci­ty, zís­ká­vá rych­lost, na kte­rou je dneš­ní svět nasta­ve­ný. A s kte­rou pak mohl dál pra­co­vat střih, kde někte­ré scé­ny ješ­tě mon­tu­je do zbě­si­lých vari­a­cí. Obraz je cha­rak­te­ris­tic­ký i změ­nou fil­trů jako pod­tex­tem pří­bě­hu a emo­cí, nebo čas­tý­mi detai­ly na obli­čej a rych­lým pře­zá­bě­ro­vá­ním.
Hardwicková spo­ju­je obraz pří­mo s hud­bou, kte­rou pou­ží­va­la čas­to i během natá­če­ní. Není prv­ní, kdo sahá k mla­dým hudeb­ní­kům. Sázka na indie rock se jí ale boha­tě vyplá­cí, soun­d­track k Třináctce je oprav­du úder­ná kom­pi­la­ce, kde najde­me dnes už proflá­k­lá jmé­na.

Zvolená sty­li­za­ce byla u Třináctky v rám­ci podob­ných fil­mů urči­tě novým tva­rem. Na dru­hou stra­nu už to může divá­ka mást, stej­ně jako ote­vře­ný pří­stup k téma­tům a distanc od jejich hod­no­ce­ní. Je to film plný  tren­du, ale sám se sna­ží nebýt tren­dy, spíš tro­chu expe­ri­men­tál­ní. Samozřejmě také urči­tá expli­cit­ní kri­ti­ka tu je, a to v té úrov­ni, kdy Tracy žije svůj malý život, násle­du­je „in“ styl, kte­rý jí abso­lut­ně roz­vrá­tí psy­chi­ku, vzta­hy a zdra­ví. Po jis­tých peri­pe­ti­ích se vra­cí k „zod­po­věd­né­mu“ živo­tu, ale ty udá­los­ti už nezmi­zí.
Interpretovat Třináctku může­me také tak, že je pře­ci jenom pří­bě­hem zalo­že­ném na život­ní udá­los­ti, kde tedy nee­xis­tu­je jed­na prav­da. Zdrženlivě doku­men­tu­je tanhle sexy hot lifesty­le plný nad­ne­se­ných póz a gest, drog, sexu, reklam, za nimiž se skrý­va­jí  čas­to exis­ten­ci­ál­ní, někdy i exis­tenč­ní pro­blémy a spous­ty dal­ších nakou­sa­ných témat. Co je ale na fil­mu samo­zřej­mě zásad­ní, je fakt, že uka­zu­je změ­nu spo­le­čen­ské atmo­sfé­ry, a že tyhle hod­no­ty pře­bí­ra­jí věkem děti. Stejně jako Mel, tak i spous­ta lidí dnes tuhle novou rea­li­tu nevní­má, pro­to­že s ní nemě­li zku­še­nost. Jinak řeče­no - ty čtr­nác­ti­le­té hol­ky na dis­ko­té­kách taky nevy­lé­za­jí odně­kud z under­groun­du.

Něco na půl ces­ty mezi soci­o­lo­gic­kou son­dou a moder­ně sty­li­zo­va­ným tee­nager­ským dra­ma. Naprosto tref­ně - efekt­ně nato­če­né. A taky jeden z těch pří­pa­dů, kdy je urči­tě lep­ší se tomu pro­fi­lu fil­mu na csfd rade­ji vyhnout.

Naše hod­no­ce­ní: 

8

Vložil Michal Frýdl, 27. March 2009 - 3:05


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Candyman 15. listopadu 2011 Candyman Pokud vyslovíte jeho jméno před zrcadlem pětkrát po sobě, splní si své přání. Pozor na to! Vám se to rozhodně líbit nebude. Když ještě žil jmenoval se Daniel Robitaille. Nenarodil se […] Posted in Horory
  • Barbara Moore, Ciro Marchetti: Královský zlatý tarot13. července 2022 Barbara Moore, Ciro Marchetti: Královský zlatý tarot Královský zlatý tarot nás zve do kouzelného světa mýtů, v němž ožívají prastaré motivy a archetypy tarotových karet. Bezpochyby toto luxusní vydání doslova září a působí luxusním dojmem. I […] Posted in Novinky v nakladatelstvích, Recenze knih
  • Robinsonův ostrov - 29. 3. 201730. března 2017 Robinsonův ostrov - 29. 3. 2017 22. díl Robinsonova ostrova. https://youtu.be/rTGNwJaEATs Posted in Reality show
  • 50 States of Fright (2020) (seriál)22. srpna 2020 50 States of Fright (2020) (seriál) Tohle rozhodně stojí za pozornost.Jediným mínusem je pro mne tedy délka jednotlivých příběhů, což je nějakých 5 až 10 minut a přišlo mi otravné 14x stahovat titulky a 14x zapínat znova […] Posted in Krátké recenze
  • Fear Itself: New Year's Day (2008) 29. května 2018 Fear Itself: New Year's Day (2008) Mám rád pořádné silvestrovské akce, ale do takového rána bych se rozhodně probudit nechtěl… Silvestrovská oslava se pro mladou Helen nevyvine vůbec podle jejích představ […] Posted in Horory
  • Tenkrát v Hollywoodu26. srpna 2022 Tenkrát v Hollywoodu Tarantino neumí natočit asi špatný film i když tento je z mého pohledu tím nejslabším, ale také tím nejlaskavějším dílem od Quentina. Příjemná letní podívaná, na kterou se vždy rád […] Posted in Krátké recenze
  • Komiks 14325. září 2019 Komiks 143 Posted in Komiks
  • Obrázkové logočtení- zajímavé publikace pro děti i dospělé21. července 2023 Obrázkové logočtení- zajímavé publikace pro děti i dospělé Pracujete s dětmi? Hledáte inspirace a hezké příběhy pro upevňování a automatizaci hlásek L, R, Ř? Chodíte s dětmi na logopedii a stále se vám nedaří tyto hlásky správně vyslovovat? Tak […] Posted in Recenze knih
  • Dark Half, The (1993) 18. září 2016 Dark Half, The (1993)  George A. Romero si odskočil od zombie filmů, aby složil poklonu samotnému Stephenu Kingovi. Thad Beaumont je úspěšný spisovatel temných detektivních románů, které vydává […] Posted in Horory
  • Hastrman19. dubna 2018 Hastrman Videa z novinářské konference 18. 4. […] Posted in Videa

Tento článek napsal redaktor již zaniklého webu PlayAll.cz
Na Kritiky.cz umístěno se svolením majitele webu v době uveřejnění článku.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,49262 s | počet dotazů: 263 | paměť: 72183 KB. | 19.05.2024 - 23:59:04