Nebudu chodit okolo bublajícího jezera a pohybovat se v bezprostřední blízkosti kopce, který vykazuje jistou sopečnou aktivitu. Nebylo by to příliš bezpečné a navíc – čím déle se této úchylné práci věnuji, tím méně mě baví schovávat si finální (a tolik zásadní) ortel až na závěrečné řádky.
Námět Kliku a celkové proporce odrazového můstku (pružnost prkna, jeho materiál…) slibovaly již v době před-produkce ambiciózní výsledek. Hlavní hrdina (=workholik každým coulem) prakticky nestíhá, v práci se snaží, seč mu síly dovolují, aby dosáhl kýženého povýšení, a na samotnou rodinu (tolik strádající) hází (i když nevědomky) velkorozměrného bobana (a dost už těch závorek!). Nezaujatému pozorovateli je ihned jasné, že takto rozvržená situace má jediný vyvoditelný důsledek – rozpad hrdinova zázemí a jeho postupné psychické zplesnivění. Naštěstí (či naneštěstí) žijeme v době, kdy nás technika pozvolna přerůstá, a tak i tento nevábně zapáchající scénář lze odpálkovat pomocí malého výdobytku moderní technologie.
Ano – řešení je snazší než rozlišení pravé a levé ponožky. Stačí se vypravit do velkoobchodu s domácím zařízením, trošku jej procourat, podivit se nad velikostí toho či onoho regálu a pak nenápadně zmizet za dveřmi s nápisem „Beyond“. Následně se již nemusíte o nic starat, neboť upadnete do láskyplné péče rozcuchaného vědátora, který vás po snesitelné slovní exkurzi a položení nezbytné otázky „Přejete si?“ zavede tam, kde slovo „problém“ neexistuje. A tedy do nekonečného skladiště… přesněji k jednomu obrovskému kontejneru, v jehož útrobách se nalézá speciální dálkový ovladač. Ovladač, pomocí kterého lze přetáčet, pauzovat, stopovat, vracet se zpátky do minulosti, měnit jazykové nastavení, rozlišení obrazu, kontrast…
A to vše v rámci běžného života!
Základní schéma Kliku je vskutku jednoduché a zároveň slibné. Tak jednoduché, že je až zarážející, že se tento nápad nerealizoval již mnohem dřív. Přitom když se na danou látku podíváme z hlediska samotné perspektivy, jen stěží si lze představit jinou podobně rozměrnou plochu, na níž by se dalo rozehrát tolik výbuchem zavánějících humorných situací. Samozřejmě… pokud bychom nezamýšleli natočit film, v němž by televizní reportér získal načas schopnosti boha, popř. snímek, ve kterém by se zapšklý moderátor počasí probouzel stále v jeden a ten samý den.
Tvůrci si výše načrtnutým základem ukousli pořádně hutné sousto (o tom žádná) a zřejmě bychom nepohledali diváka, který by si po obeznámení s dějem netrousil pod nos: „A tohle může být setsakramentsky dobrý!“
Tímto pozvolna vystavěným úvodem nechci naznačit, že je Klik od základu zralý na recyklaci. Bohužel – tímto nenaznačuji ani pravý opak a pravda jako taková se nalézá někde „mezi“. Přespříliš tlustý krajíc chleba se ve výsledku projevil jako... [chvilka namáhavého přemýšlení] ...přespříliš tlustý (nemyslete si, že si nejsem vědom častého opakování slov v nynějším odstavci). Ačkoliv měl Klik na to, aby pokořil mety nejvyšší a přiblížil se alespoň na dohled výborným Hromnicím, zůstalo spíš u nenaplněných očekávání, nežli u „na doraz“ vydolovaného námětu. Komedie Franka Coraciho se tak při vší úctě nezačlení mezi počiny, které bychom pohledali za půl metr tlustými ocelovými dveřmi s nepřehlédnutelným nápisem „Pozor - vysoce výbušný materiál!“.
Kdybychom pídili po příčině všech příčin, zřejmě bychom shledali cosi shnilého již v základním rozvržení. Hrdina, který se pomalu nestíhá ani vymočit, získá přístroj, po němž by jen málokdo z nás nezatoužil, a místo toho, aby jej naplno využil a uspokojil dehydrovaného diváka, vydá se na cestu rčení: „Lehce nabyl, lehce pozbyl.“ A tak aniž by se Sandler bláznovsky odvázal a rozproudil pořádný vítr ve svém okolí, neodolává lákavému pokušení a s vidinou brzkého povýšení mačká tlačítko „Přetočit“. Tímto však vybídne k reakci odvrácenou stranu a místo předpokládaného přívalu šílených scén přichází na řadu neočekávaně očekávané zvážnění a podřízení se závěrečné myšlence (jak jinak než morálně založené).
Přitom všem… abych se přiznal… výše položený odstavec by dost možná ani nevznikl, kdybych se okolo padesáté minuty uhlídal a posléze nevybuchl smíchy. Do té doby jsem byl jaksi smířen s tím, že se ve filmu nevyskytuje nic z toho, co by mě mohlo roztrhat, ale pak… hned poté, co se Sandler vyprděl svému šéfovi přímo pod nos (ano, jsem primitivní)… se všechno zvrtlo a já se začal až nezdravě těšit na další nechtěně vyprsknutý popcorn. Avšak marně.
Klik totiž sestává ze dvou diametrálně odlišných rovin. Zatímco ta první je obstojně zahuštěna vtípky (výjimečně vulgárními) a kategorické podmínky splňuje víc než spolehlivě, někdy v šedesáté minutě nastává zmíněné zvážnění (přímočaře nalajnované, osvědčeným směrem zacílené, leč fungující a ve výsledku dojemné), které setrvává až do závěrečných titulků. Tedy skoro. Pět minut před koncem nastává „neočekávaný“ zvrat, během kterého vyjde najevo, že se vlastně nic nestalo a že to všechno byl jen… Zkrátka a dobře – scénáristé to nouzově stočí na odbočku vstříc totálnímu „hepáči“.
A těžko říci, zdali je to dobře. Kdyby se konec nesl ve stejném duchu jako předchozí minuty a hrdinovo zmoudření okořenil tím nejtvrdším možným dopadem, byl by divák nejenom opařený, ale dost možná i spokojenější (byť by to ke komedii „nepasovalo”).
Ať tak, či onak – byl bych velmi nerad, kdybyste nabyli dojmu, že tahle (ne)komedie za to nestojí. Klik se sice nemůže pyšnit totálně vybroušeným scénářem a vysokým výskytem „explozivních fórků“, ale jakožto prazvláštně sladěný hybrid funguje vcelku schopně (v první půli vesele naladí, kdežto ve druhé i podmínečně rozpláče). Navíc… i kdyby to všechno stálo za starou belu a Sandler vás svým snažením spíše trápil, stále je tu starý dobrý „Míč Bjůkenen“ v roli úchylného šéfa a pak (což už bylo propráno v článku na Underworld: Evolution) sexy Kate Beckinsale!
A i tentokrát to myslím bez prdele.
Photo © Sony Pictures Entertainment
Nejnovější komentáře