Limonádový Joe aneb Koňská opera - O FILMU

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Scenárista Limonádového Joea Jiří Brdečka měl hned něko­lik ta­lentů, kte­ré doká­zal vyu­žít. Byl schop­ný výtvar­ník a rov­no­cen­ně se doká­zal pohy­bo­vat na poli hra­né­ho i ani­mo­va­né­ho fil­mu. Období Divokého zápa­du měl upřím­ně rád a mezi jeho oblí­be­né fil­my pa­třil kul­tov­ní sní­mek Johna Forda Přepadení (Stagecoach) z roku 1939, kte­rý v zása­dě sta­no­vil základ­ní wes­ter­no­vé arche­ty­py, a on si v něm nej­ví­ce oblí­bil posta­vy dan­dy­ho, cyni­ka a faleš­né­ho hrá­če.

Brdečka psal wes­ter­ny na pokra­čo­vá­ní, kte­ré pub­li­ko­val během vá­lečných let v časo­pi­se Ahoj na nedě­li, a už v roce 1944 se v diva­dle Větrník popr­vé hrá­lo nastu­do­vá­ní jeho paro­die Limonádový Joe v re­žii Josefa Šmídy se Zdeňkem Řehořem v titul­ní roli. Stejné předsta­vení pak reží­ro­val roku 1955 v Divadle estrá­dy a sati­ry (dneš­ní ABC) reži­sér Oldřich Lipský, a prá­vě toto dru­hé nastu­do­vá­ní se sta­lo zákla­dem pro film. Představení mělo 450 repríz!

Jiří Brdečka s Oldřichem Lipským a ostat­ní­mi tvůr­čí­mi čle­ny štá­bu hoj­ně navště­vo­va­li Československý fil­mo­vý archiv a necha­li si pro­mítat wes­ter­ny. Brdečka byl do pro­jek­tu tak zapá­le­ný, že si kro­mě scé­ná­ře vyžá­dal ješ­tě funk­ci kos­tým­ní­ho výtvar­ní­ka a odbor­né­ho porad­ce.

Limonádový Joe se dodnes těší mimo­řád­né pozor­nos­ti, ale málo­kdy se píše o tom, jak revo­luč­ní byl z tech­nic­ké­ho hle­dis­ka. Film byl na­táčen v širo­ko­úhlém for­má­tu Cinemascope, kte­rý byl hoj­ně vyu­ží­ván pro roz­mách­lé holly­wo­od­ské spek­ták­ly 50. let, kdy se vel­ká stu­dia sna­ži­la kon­ku­ro­vat nové­mu feno­mé­nu tele­vi­ze a jeho mini­a­tur­ní obra­zovce. Výjimečná je i vizu­ál­ní strán­ka vyprá­vě­ní, zahr­nu­jí­cí důmy­sl­né tri­ky či nála­do­vé zabar­ve­ní obra­zu, evo­ku­jí­cí tech­ni­ku virá­žo­vá­ní.

Obsazení fil­mu Lipský zčás­ti pře­vzal z diva­del­ní insce­na­ce. Josef Hli­nomaz zno­vu vytvo­řil roli Grimpa a Miloš Kopecký Horáce ali­as Hogo Fogo. Titulní posta­vu Limonádového Joea ztvár­nil na jeviš­ti legendár­ní bary­ton a výrazná posta­va čes­ké diva­del­ní a hudeb­ní scé­ny Rudolf Cortéz, do fil­mu chtěl reži­sér původ­ně Jiřího Kodeta, kte­rý už měl dokon­ce pode­psa­nou smlou­vu. Na Karla Fialu upo­zor­ni­la Lipského para­dox­ně mamin­ka Jiřího Kodeta, zná­má hereč­ka Jiřina Steimaro­vá. Lipský se šel podí­vat do Karlína na před­sta­ve­ní Rosemary a Fiala ho zau­jal nato­lik, že ho anga­žo­val. Bizarní sou­hrou okol­nos­tí je, že se stej­ná situ­a­ce opa­ko­va­la ješ­tě jed­nou, když Lipský obsa­dil Kodeta do role Nicka Cartera v paro­dii Adéla ješ­tě neve­če­ře­la, ale z poli­tic­kých důvo­dů ho musel nahra­dit Michalem Dočolomanským. Režisér Lip­ský pak Kodetovi napsal omluv­ný dopis…

Jaroslavu Adamovou z diva­del­ní insce­na­ce na plát­ně vystří­da­la Kvě­ta Fialová.

Písně do Limonádového Joea byly nahrá­ny ješ­tě před začát­kem natá­če­ní. Tornádo Lou zpí­va­la Yvetta Simonová a Limonádového Joea mla­dý Karel Gott, pro­to­že Lipský od počát­ku počí­tal s obsa­zením her­ců a nepřed­po­klá­dal, že budou zpí­vat. Karel Fiala sice nebyl kla­sic­ký čino­her­ní herec, ale reži­sér ho požá­dal, zda by mohl ve fil­mu pou­žít Gottovy nahráv­ky. Fiala potě­še­ný z obsa­ze­ní sou­hlasil.

Lví podíl na výsled­né kva­li­tě fil­mu mají i čeští kaska­dé­ři. Do fil­mu je při­ve­dl asi­s­tent režie Tomáš Svoboda, kte­rý vět­ší část z nich našel mezi spor­tov­ci, tak­že vět­ši­na pánů v salo­o­nu byli žiž­kov­ští boxe­ři a zápas­ní­ci.

Měl-li Limonádový Joe ambi­ce dostat se do Hollywoodu, udě­lal pro to doslo­va všech­no a s odstu­pem času se nedá úpl­ně říci, že by neu­spěl. Film roz­hod­ně neu­šel pozor­nos­ti zahra­nič­ních fil­ma­řů, pro­to­že hned po skon­če­ní natá­če­ní se wes­ter­no­vá deko­ra­ce zača­la pro­na­jí­mat za­hraničním štá­bům, zejmé­na z NDR. Nejcennějším vývoz­ním arti­k­lem toho­to pro­jek­tu však byla Olga Schoberová, kte­rá se do Hollywoodu oprav­du dosta­la. Nejprve si vza­la her­ce Brada Harrise a poté Johna Calleyho, šéfa stu­dia Warner Bros.

Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Honza málem králem – Retro pohádkové recenze – 75 %
2. prosince 2024Honza málem králem – Retro pohádkové recenze – 75 %Oblíbená česká klasika Bořivoje Zemana je zfilmována podle společného scénáře Oldřicha Kautského a Bořivoje Zemana. Dobře obsazená pohádka se točila v roce 1977 mimo jiné na hradě Křivoklát. V hlavních rolích hrají debutující mladý Jirka Korn…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Příběh seriálu: Chalupáři
28. května 2025Příběh seriálu: ChalupářiObčasník Příběh seriálu se po dvouměsíční pauze vrací s třetím dílem, ve kterém se vrátíme k dílu režiséra Františka Filipa, jehož skvostné minisérii Byl jednou jeden dům (1974) byl věnován vůbec první díl, který vyšel v lednu…Vydáno v rubrice: Seriály
Příběh seriálu: Byl jednou jeden dům
5. ledna 2025Příběh seriálu: Byl jednou jeden důmS novým rokem začíná na blogu i zbrusu nový občasník, který bude věnován televizním seriálům, nejprve českým a později možná i zahraničním. Už před dvěma lety jsem samostatný článek věnoval koňskému seriálu Dobrá Voda, specifický článek v…Vydáno v rubrice: Seriály
Chobotnice z II. patra
24. prosince 2024Chobotnice z II. patra"Chobotnice z II. patra" je čtyřdílný československý televizní seriál z roku 1987, který vznikl pod režijním vedením Jindřicha Poláka na základě knižní předlohy Oty Hofmana. Seriál byl natočen v koprodukci se Západním Německem a dodnes patří…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Amadeus: Genialita, závist a hudba, která změnila dějiny kina
19. září 2023Amadeus: Genialita, závist a hudba, která změnila dějiny kinaJe to už drahně víc než čtvrtstoletí, kdy jsem napsal svou první opravdu po všech stránkách kladnou "recenzi". Bylo mi tehdy 19 let a v srdci mi plálo mladistvé nadšení, všechno jsem pochopitelně věděl nejlépe a…Vydáno v rubrice: Filmová klasika
Chalupáři: Kultovní seriál z 70. let
10. července 2023Chalupáři: Kultovní seriál z 70. letPokud máte rádi českou komedii, jistě znáte seriál Chalupáři, který se stal fenoménem své doby. Seriál vypráví o dvou pražských rodinách, které si splnily sen o vlastní chalupě na venkově. Jenže místo klidu a pohody je…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
„Marečku, podejte mi pero!“ - filmový debut Tomáše Holého
8. června 2023„Marečku, podejte mi pero!“ - filmový debut Tomáše Holého„Marečku, podejte mi pero!“ je jedna z nejslavnějších a nejvtipnějších českých filmových komedií. Natočil ji v roce 1976 režisér Oldřich Lipský podle scénáře Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka. Film vypráví o skupině dospělých dělníků, kteří se…Vydáno v rubrice: Speciály
Příběh seriálu: My všichni školou povinní
1. září 2025Příběh seriálu: My všichni školou povinníPo dvouměsíčních prázdninách se děti právě dnes opět vracejí do školních lavic. Už proto je jasné, že pátý díl občasníku Příběh seriálu se nemůže zaměřit na jiný seriál než třináctidílnou sondu do života učitelů, žáků a…Vydáno v rubrice: Seriály
Designéři Škoda Auto přepracovali vůz Ferat Vampire z kultovního českého hororu z roku 1981
23. června 2025Designéři Škoda Auto přepracovali vůz Ferat Vampire z kultovního českého hororu z roku 1981Designéři Škoda Auto představili odvážnou reinterpretaci jednoho z nejvýraznějších vozidel české filmové historie: automobilu Ferat z hororu Upír z Feratu z roku 1981. Tento nově vymyšlený koncept, vytvořený v rámci série Ikony dostávají novou podobu české automobilky, spojuje strašidelnou…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Princ Bajaja – Vánoční klasika – 70%
28. listopadu 2024Princ Bajaja – Vánoční klasika – 70%Princ Bajaja tvůrce Antonína Kachlíka je zfilmován podle tradiční lidové pohádky zařazené Boženou Němcovou do sbírky Národní báchorky a pověsti. Tato filmová pohádka je také z těch cenami ověnčených a právem patří k mým nejoblíbenějším Vánočním…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře