Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Dívka ve vlaku | The Girl on the Train [65%]

Dívka ve vlaku | The Girl on the Train [65%]

Když se kon­cem roku 2014 poda­ři­lo Davidu Fincherovi adap­ta­cí mra­zi­vé­ho kniž­ní­ho thrille­ru Zmizelá nesku­teč­ně zabo­do­vat, obje­vi­lo se hned něko­lik fil­mo­vých a kniž­ních pro­jek­tů, kte­ré se na podob­né vlně chtě­li svézt. Jedním z nich je také popu­lár­ní best­seller Dívka ve vla­ku, kte­rý se nyní v hvězd­ném podá­ní dostá­vá do kin jako celo­ve­čer­ní film. Přichází do kin dal­ší fil­mo­vá udá­lost nebo vás může tato adap­ta­ce nechat chlad­ný­mi?

Rachel (Emily Blunt) dojíž­dí kaž­dý den vla­ko­vou soupra­vou do svo­jí prá­ce v cen­t­ru New Yorku. Po ces­tě potká­vá množ­ství zají­ma­vých lidí. Jejímu zájmu ovšem domi­nu­je mla­dý pár na před­měs­tí, kte­rý žije jen neda­le­ko její­ho býva­lé­ho byd­liš­tě. Díky své divo­ké fan­ta­zii si muže s ženou ide­a­li­zu­je. Jejich na oko idy­lic­ký vztah však kon­čí v momen­tě, když jed­no­ho rána vidí Rachel ženu s jiným mužem. Ten pra­vý šok při­chá­zí ale až vzá­pě­tí. Dívky ješ­tě ten­týž den beze sto­py zmi­zí...

Musím se při­znat, že mě kniž­ní před­lo­ha minu­la. Neminul mě hum­buk, s jakým vstu­po­va­la na kniž­ní trh, jen jsem se pros­tě k ní bohu­žel doteď nedo­stal. To by ovšem nemě­lo žád­ným způ­so­bem degra­do­vat film, neboť i ten by měl stát na vlast­ních nohou (i když sku­pin­ka váš­ni­vých čte­ná­řek o seda­dlo ved­le komen­tu­jí­cích kaž­dý moment by asi nesou­hla­si­la). Problém je, že film svo­jí kostr­ba­tou výstav­bou tak tro­chu tuhle myš­len­ku naru­šu­je a je tro­chu pro­blém si na podiv­né odkrý­vá­ní pří­bě­hu  počát­ku zvyk­nout. Ono totiž vyprá­vě­ní něko­li­ka časo­vých rovin a hle­di­sek pohle­du jde udě­lat i tro­chu při­ro­ze­ně­ji než tak­to poně­kud násil­ně.
Film sto­jí pře­de­vším na tro­ji­ci hlav­ních pro­ta­go­nis­tek, jejichž osu­dy se v pří­bě­hu pro­plet­ly. A zatím­co Emily Blunt v hlav­ní roli v rám­ci mož­nos­tí fun­gu­je, co se týče zbyt­ku, tam se hra­je na ono únos­né mini­mum, kte­ré žád­ným zásad­ním způ­so­bem neza­ujme ale ani neu­ra­zí. Haley Bennett hra­je to co zhru­ba v posled­ních dvou letech všu­de jin­de, Rebecca Ferguson pak v rám­ci mož­nos­tí sluš­ně sekun­du­je. Herecky tedy žád­ná slá­va, i když se tvůr­ci a všich­ni zúčast­ně­ní sna­ží pře­svěd­čit divá­ka o opa­ku. Zkrátka sluš­ně odve­de­ný žánr, nic víc, nic míň.
Tomu nahrá­vá ostat­ně i samot­ný pří­běh, kte­rý tak nějak ply­ne, člo­věk absor­bu­je infor­ma­ce a sesta­vu­je si ono vyprá­vě­ní toho, co se vlast­ně sta­lo, jen aby ve výsled­ku více­mé­ně zjis­til, že ona před­ví­da­tel­nost i ten­to­krát pod­ra­zi­la nohy zají­ma­vé­mu námě­tu. Musím ovšem při­znat, že jeden dva ori­gi­nál­ní a oprav­du pře­kva­pi­vé momen­ty sní­mek pře­ci jen měl. To je ale na nece­lé dvě hodi­ny doce­la málo, zvláš­tě když se film ubí­rá k výraz­né­mu opa­ko­vá­ní moti­vů a prv­ků.
To se odrá­ží i ve vizu­ál­ním sty­lu. V někte­rých ohle­dech doce­la zají­ma­vá kame­ra Charlotte Bruus Christensen cel­kem trestu­hod­ně ztros­ko­tá­vá na rádo­by efekt­ních momen­tech netra­dič­ní­ho slow-motion, kte­ré půso­bí nad­mí­ru ruši­vě, zvláš­tě v dru­hé půli fil­mu, kde je tako­vých momen­tů hned něko­lik. To jde ruku v ruce se slab­ší režií a stři­hem, kte­rý by tro­chu prá­ce ješ­tě sne­sl. Režisér Tate Taylor v někte­rých čás­tech fil­mu jako by ztra­til dyna­mi­ku své­ho vlast­ní­ho výtvo­ru, kte­rý v něko­li­ka čás­tech tak tro­chu stag­nu­je díky tomu.

Dívka ve vla­ku se tak moc sna­ží být dal­ší Zmizelou, až vlast­ně zapo­mí­ná, v čem tkví její nej­sil­něj­ší strán­ka. Tate Taylor měl v rukou něco, co mělo poten­ci­ál být dal­ší jedi­neč­nou podí­va­nou, přes­to to ve výsled­ku kon­čí jako jen lehce nad­prů­měr­ná žánrov­ka, nad kte­rou se za pár týd­nů zavře voda. Je to cel­kem ško­da s při­hléd­nu­tím k poten­ci­á­lu a talen­tu, kte­rý se této adap­ta­ci pro­půj­čil. Pokud pat­ří­te k fanouškům před­lo­hy, asi nemá smy­sl vám návště­vu kina moc roz­mlou­vat. Vy ostat­ní, pokud čeká­te jen sluš­nou žánro­vou podí­va­nou, smě­le dále. Čekáte-li ale dal­ší suro­vý pří­běh, o kte­rém se bude ješ­tě násle­du­jí­cí měsí­ce mlu­vit, čeká­te mar­ně.

Knižní udá­lost ve fil­mo­vém podá­ní. Tate Taylor se tak moc sna­ží napo­do­bit úspěch Zmizelé se špet­kou mož­ná až Padesáti odstí­nů šedi, kde zapo­mí­ná, o čem vlast­ně jeho díl­ko má být. Dívka ve vla­ku je mož­ná až pří­liš neo­ri­gi­nál­ně zpra­co­va­ný tem­ný pří­běh se zají­ma­vým poten­ci­á­lem, kte­rý se neda­ří pří­liš vytě­žit. Promarněný talent a jed­na tak maxi­mál­ně nad­prů­měr­ná žánrov­ka, kte­ré k jedi­neč­nos­ti a památ­nos­ti ješ­tě doce­la dost chy­bí.
25% Vlaky
25% Zmizelá
25% Alkohol