Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Ex Machina [80%]

Ex Machina [80%]

Kvalitní dospě­lá sci-fi, to je něco, co se zrov­na moc v posled­ní době v kinech nevi­dí. A prá­vě toto žánro­vé sucho se roz­ho­dl vypl­nit scé­náris­ta Alex Garland se svým režij­ním debu­tem Ex Machina, kte­rý se ten­to týden dostal také do čes­kých a slo­ven­ských kin. Po tvor­bě scé­ná­řů pro sním­ky jako Dredd, 28 dní poté a pře­de­vším mého vel­mi oblí­be­né­ho Sunshine, se roz­ho­dl vydat do oblas­ti umě­lé inte­li­gen­ce a pře­vést pří­běh zro­du z jed­né vizí budouc­nos­ti. Stojí Ex Machina za návště­vu kina?

Caleb (Domhnall Gleeson) pra­cu­je pro soft­wa­ro­vé­ho gigan­ta Blue Book, kte­rý ovlá­dá nej­vý­kon­něj­ší inter­ne­to­vý vyhle­dá­vač na svě­tě. A prá­vě mezi zaměst­nan­ci této spo­leč­nos­ti pořá­dá její vlast­ník Nathan (Oscar Isaac) lote­rii - jeden ze zaměst­nan­ců bude mít mož­nost strá­vit s ním týden v jeho síd­le. Místě kam má veřej­nost přís­ný zákaz a nikdo pořád­ně neví, na čem tam geni­ál­ní tvůr­ce pra­cu­je. To však zjiš­ťu­je Caleb záhy po svém pří­jez­du. Nadanému vyná­lez­ci se totiž poved­lo vytvo­řit umě­lou inte­li­gen­ci, kte­rou před­sta­vu­je robo­tic­ká spo­leč­ni­ce Ava (Alicia Vikander). A prá­vě ji bude Caleb coby spe­ci­a­lis­ta na Turingův test v násle­du­jí­cích dnech tes­to­vat. Je to ale sku­teč­ný motiv toho, proč si Nathan Caleba do své rezi­den­ce vpus­til?
Už na prv­ní pohled je jas­né, že Ex Machina je výji­meč­ným sním­kem. Na roz­díl od svých kon­ku­ren­tů v žán­ru se vydá­vá ces­tou podob­nou, kte­rou Alex Garland uplat­ňo­val už u scé­ná­ře Sunshine, tedy spí­še než na oká­za­lost a vel­ké akč­ní scé­ny se zde hra­je spí­še na budo­vá­ní atmo­sfé­ry, kde kaž­dý detail může mít nedo­zír­né násled­ky v poz­děj­ším prů­bě­hu. Když navíc reži­sér v divá­cích udr­žu­je celou dobu urči­tou úro­veň nejis­to­ty, kte­rou jen pod­po­ru­je zma­te­ní hlav­ní­ho hrdi­ny, v kinech na plo­še nece­lých dvou hodin vzni­ká poma­lé atmos­fe­ric­ké sci-fi, kte­ré se nebo­jí jít tro­chu za hra­ni­ci svých mož­nos­tí, aby je vytě­ži­lo  z nastře­le­né­ho pří­bě­hu maxi­mum.

To ovšem při­ná­ší i slab­ší člá­nek, kte­rým je občas­né ope­ro­vá­ní s moti­vy, pro kte­ré sní­mek nemá reál­ný základ, mož­ná až pří­liš doslov­ný závěr. Pokud jste ovšem ochot­ni tyto dva nedu­hy pře­hléd­nout nebo tole­ro­vat, ote­ví­rá se vám svět audi­o­vi­zu­ál­ně osl­ni­vé science ficti­on pec­ky, kte­rá vás strh­ne a nepus­tí, a to i když ji tvůr­ce kous­ku­je do jed­not­li­vých seze­ní kte­ré mír­ně frag­men­tu­jí celý vyprá­vě­ný pří­běh. Oslnivost sním­ku Ex Machina spo­čí­vá ale krom samot­né­ho pří­bě­hu a pro­bí­ra­ných témat, také v herec­kém obsa­ze­ní a samot­ném zpra­co­vá­ní. Celé ústřed­ní trio (nikdo víc se moc ve sním­ku neob­je­ví, pokud nepo­čí­tá­te drob­né role) před­vá­dí parád­ní herec­ký kon­cert, čemuž jen sekun­du­je do detai­lu vypi­lo­va­ná obra­zo­vá strán­ka fil­mu a pod­ma­ni­vý hudeb­ní dopro­vod.

Pokud tedy jsou poma­lé atmos­fe­ric­ké sci-fi sním­ky s pře­sa­hem vaše par­ke­ta, roz­hod­ně dej­te Ex Machina šan­ci. Po del­ší době se totiž prá­vě s tím­to sním­kem dostá­vá na plát­na kin oso­bi­té a skvě­le nato­če­né dra­ma, ve kte­rém tech­no­lo­gie a člo­věk roze­hrá­va­jí dal­ší z neko­neč­ných šacho­vých par­tií. Výborné obsa­ze­ní a skvě­lý hudeb­ní dopro­vod tomu navíc dodá­va­jí punc jedi­neč­nos­ti, díky kte­ré­mu Ex Machina roz­hod­ně v žánro­vé kon­ku­ren­ci neza­pad­ne.

Z tro­chu nená­pad­né­ho sci-fi se vyklu­ba­la atmos­fe­ric­ká pec­ka jak hrom. Alex Garland při svém režij­ním celo­ve­čer­ním debu­tu není úpl­ně sto­pro­cent­ní, nicmé­ně s při­mhou­ře­ním očí se jed­ná o nápa­di­té dospě­lé sci-fi se sym­bo­lic­ký­mi filo­zo­fic­kým pře­sa­hem, kte­ré si vás zís­ká svo­ji vizu­ál­ní pre­ciz­nos­tí, parád­ní­mi herec­ký­mi výko­ny, šikov­ně napsa­ný­mi dia­lo­gy a pří­jem­ným hudeb­ním dopro­vo­dem. Prim tu ovšem hra­je hut­ná atmo­sfé­ra.

50% Atmosféra
20% Umělá inte­li­gen­ce
20% Nejistota