Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Terminator Genisys | Terminator: Genisys [30%]

Terminator Genisys | Terminator: Genisys [30%]

rp terminator genisys 027.jpg
rp terminator genisys 027.jpg
Je jen málo iko­nic­kých zna­ček pro herec­kou kari­é­ru, kte­ré by se moh­ly rov­nat tomu, jak důle­ži­tá je pro Arnolda Schwarzeneggera role robo­tic­ké­ho Terminátora v legen­dár­ní sérii. Po Vzpouře stro­jů se ovšem roz­ho­dl upřed­nost­nit poli­tic­kou kari­é­ru před čtvr­tým dílem, kte­rý čás­teč­ně i díky jeho absen­ci (to malé pomrk­nu­tí v závě­ru nepo­čí­tej­me) kva­li­ta­tiv­ně vyho­řel a mís­to suro­vé­ho zpra­co­vá­ní neli­bé budouc­nos­ti nabí­dl pře­de­vším parád­ní for­mu ale nic moc, co by ji drže­lo pohro­ma­dě. Když se tedy roz­ho­dl Arnold vrá­tit v pátém díle s pří­sli­bem jeho účas­ti v dal­ších dvou z plá­no­va­né nové tri­lo­gie, srd­ce fanouš­ků zaple­sa­la. Režie se po video­kli­pa­řo­vi McG ujal Alan Taylor čer­s­tvě ze seri­á­lo­vé Hry o Trůny a mar­ve­lov­ské­ho Thora: Temný svět a vše najed­nou zača­lo vypa­dat jako ten správ­ný návrat. Do momen­tu, než se nová kapi­to­la a čás­teč­ný rebo­ot série před­sta­vil poměr­ně nemast­nou a nesla­nou mar­ke­tingo­vou kam­pa­ní. I ta ovšem má na roz­díl od výsled­né­ho sním­ku ale­spoň něco do sebe...

John Connor (Jason Clarke) má již dlou­ho před­ur­če­no vést lid­ské jed­not­ky pro­ti vzpou­ře stro­jů pod vede­ním nej­vět­ší­ho lid­ské­ho omy­lu, počí­ta­čem říze­né­ho obran­né­ho sys­té­mu Skynet, kte­rý se jed­no­ho dne roz­hod­ne vymý­tit lid­ské poko­le­ní z povrchu zem­ské­ho, udá­lost kte­rá se do his­to­rie zapí­še jako Soudný den. A zatím­co se lidé sna­ží pomo­cí stro­je času této zlo­mo­vé udá­los­ti zabrá­nit a pora­zit bez­peč­nost­ní sys­tém jed­nou pro­vždy, ten se pomo­cí té samé meto­dy sna­ží zabrá­nit naro­ze­ní vůd­ce lidí a tedy zde­ci­mo­vat budou­cí lid­ský odpor dří­ve, než vůbec vznik­ne. Vše se ovšem mění, když z budouc­nos­ti vysla­ný Kyle Reese (Jai Courtney) při­sta­ne v jiné rea­li­tě, než ve kte­ré vyrůs­tal jeho vůd­ce. Skynet totiž vyu­žil stro­je času aby pozmě­nil časo­vou linii ješ­tě více a roz­ho­dl se odstra­nit z rov­ni­ce Johnovu mat­ku Sáru (Emilia Clarke) ješ­tě v době před­tím, než ji Kyle a T-800 (Arnold Schwarzenegger) stih­li zachrá­nit před úto­ky Skynetu...
Ještě, než se pus­tím do hod­no­ce­ní samot­né­ho fil­mu, je tře­ba při­blí­žit můj vztah ke znač­ce, kte­rý je podob­ný s vět­ši­nou lidí plus mínus v mém věku. První dva Terminátoři měli znač­ně for­ma­tiv­ní vliv na můj fil­mo­vý vkus a dodnes pat­ří k oblí­be­ným fil­mo­vým mil­ní­kům (pře­de­vším pak téměř doko­na­lý dru­hý díl), kte­ré svým kva­li­ta­mi doká­za­ly více­mé­ně utáh­nout i dale­ko slab­ší díl tře­tí a ale­spoň čás­teč­ně zjem­nit zkla­má­ní z dílu čtvr­té­ho. Značka má zkrát­ka sestup­nou ten­den­ci po dru­hém díle. I přes­to jsem se ovšem sna­žil neod­su­zo­vat nej­no­věj­ší kapi­to­lu pře­dem a i přes zkla­má­ní, kte­ré pro mě před lety čtyř­ka v kinech byla, do kina na dal­ší­ho Terminátora pře­ci jen vyra­zit. Je to totiž zkrát­ka Terminátor. Což bude odů­vod­ně­ní pro návště­vu kina pro mno­ho dal­ších lidí jako já. A prá­vě pro vás mám jed­no doce­la výraz­né dopo­ru­če­ní: Ne.
Nostalgie je totiž přes­ně to, na co se sna­ží celé dvě hodi­ny tahle zále­ži­tost hrát a pokud na tuhle hru při­stou­pí­te, roz­hod­ně nebu­de­te mít z výsled­né­ho zachá­ze­ní radost. To na čem si Genisys roz­hod­lo totiž udě­lat jmé­no je neu­stá­lé pomr­ká­vá­ní smě­rem k pře­de­šlým dílům, ať už názna­ky nebo přímým neu­r­va­lým kopí­ro­vá­ním, a násled­né zpra­se­ní pře­de­šlé udá­los­ti série novým nelo­gic­kým twis­tem, čas­to popí­ra­jí­cím mecha­nismy série (v hor­ším pří­pa­dě i vzo­ro­vé mode­ly ces­to­vá­ní časem v rám­ci fikč­ních děl - pro zájem­ce tako­vý men­ší tahák ve for­mě info­gra­fi­ky). Nic víc nad rámec toho­to však neče­kej­te.
Nový (a záro­veň prav­dě­po­dob­ně naštěs­tí posled­ní) díl této série je totiž ve své pod­sta­tě zre­du­ko­ván na nepří­liš dobrou recyk­la­ci sta­rých nápa­dů, pro­klá­dá­ní nahru­bo nase­ka­ných klišé a to vše zaba­le­né do pově­do­mé for­my, kte­rá však ten­to­krát jak­si postrá­dá jaký­ko­liv pře­sah, hloub­ku či něco víc nad rámec rov­ni­ce robot x člo­věk = explo­ze / žena + muž = roman­ce. Ne že by zde sna­ha neby­la (viz rádo­by aktu­ál­ní téma­ta a ože­ha­vé otáz­ky), jen zkrát­ka nefun­gu­jí a půso­bí spí­še hlou­pě než kdo­ví jak rele­vant­ně nebo smys­lu­pl­ně. Když navíc pro­zra­dí­te v pod­sta­tě nej­vět­ší twist fil­mu už na pla­ká­tech a v upou­táv­kách na film, je jen oprav­du málo argu­men­tů proč vlast­ně nové­mu dílu dávat šan­ci. Rozhodně to totiž není kvů­li vše­mu ostat­ní­mu mimo pří­běh, pro­to­že tam nový Terminátor selhá­vá ješ­tě dale­ko více.
Mimo logi­ku postrá­da­jí­cí vývoj děje, hloupé posta­vy odří­ká­va­jí­cí škro­be­né a těž­ce uvě­ři­tel­né repli­ky (s vyjím­kou solid­ní­ho Jasona Clarkea, Arnolda Schwarzeneggera a pře­hlí­že­né­ho a téměř z obra­zu vytla­če­né­ho Matthewa Smitha) totiž má film dal­ší nálož pro­blé­mů. Když totiž divá­kům dvě hodi­ny kope­te do odka­zu pře­de­vším prv­ních dvou dílů série a ješ­tě se jím u toho vysmí­vá­te debi­li­tou zavá­ně­jí­cí­mi klič­ka­mi ve scé­ná­ři, měli bys­te jim ale­spoň dodat něco tro­chu zábav­né­ho, solid­ně akč­ní­ho nebo ale­spoň dob­ře vypa­da­jí­cí­ho. Ve všech třech ohle­dech ovšem Genisys selhá­vá tak­též.
Až na pár suchých hlá­šek od Arnieho (kte­rý se sna­ží ale scé­nář mu moc pro­sto­ru nedá­vá), nepří­liš při­ro­ze­né při­cmr­dá­vá­ní Courtneyho a pár poku­sů od Emilie Clarke si totiž moc zába­vy neu­ži­je­te. Suché hláš­ky moc nefun­gu­jí a jejich opa­ko­vá­ní jim na zábav­nos­ti nepři­dá. Byť musím při­znat, že tak tři momen­ty doká­za­ly ale­spoň na chví­li v tom všem vyvo­lat ale­spoň nepa­tr­ný úsměv na tvá­ři. Co se týče té solid­ní akce, zde bych si dovo­lil opo­no­vat něko­li­ka názo­rům na to, že akč­ní slož­ka toho­to fil­mu vypa­dá dob­ře. Nevypadá. Pár zábles­ků pyro­tech­ni­ky, tro­cha pře­pá­le­ných fil­trů a těž­ce digi­tál­ní destruk­ce dobrou akci nedě­lá. Některé tri­ky pak mají pro­blém ale­spoň srov­nat krok s pře­de­šlý­mi, něko­lik (v pří­pa­dě star­ších dílů i desí­tek) let sta­rý­mi tri­ky z před­cho­zích dílů.
To se samo­zřej­mě odrá­ží i na onom fak­to­ru dob­ře vypa­da­jí­cí­ho. Několik momen­tů je roz­hod­ně fajn, a celý design Johna Connora ve všech jeho podo­bách je sluš­ný, na záchra­nu jinak mrz­ké digi­tál­ní prá­ce to ovšem nemá a tak vět­ši­nu času dopro­vá­zí tri­ko­vé scé­ny digi­tál­ní pachuť, kte­rou jen umoc­ňu­je i na bloc­kbuste­ro­vé pomě­ry vydat­né opo­mí­je­ní fyzi­kál­ních záko­nů, vše­o­bec­ných pra­vi­del a způ­sobů, jakým věci v rám­ci sku­teč­né­ho svě­ta fun­gu­jí. I když tak akč­ní ško­la let osm­de­sá­tých a deva­de­sá­tých, stej­ně jako bloc­kbus­te­ry nové­ho tisí­ci­le­tí, toto děla­jí napros­to běž­ně, suve­re­ni­ta, s jakou se do podob­né výpra­vy čelem pro logi­ce a zdra­vé­mu rozu­mu pátý díl této robo­tic­ké řež­by vypra­vu­je, nutí vaši mysl se na chví­li nad tako­vým jed­ná­ním poza­sta­vit a nesou­hlas­ně zavr­tět hla­vou. Pokud tedy na to bude­te mít po deci­ma­ci všech zásad­ních momen­tů znač­ky ješ­tě sílu.
Formálně pak ten­to zápis nepři­ná­ší nic moc nové­ho. Kamera Kramera Morgenthaua opi­su­je kla­sic­ké žánro­vé šab­lo­ny bez sna­hy nějak vybo­čit a vše co v rám­ci 126 minut nabíd­ne, je více­mé­ně vari­a­cí vše­ho v rám­ci série už vidě­né­ho, v té nebo oné podo­bě.  Hudebně se Lorne Balfe moc nepřed­vá­dí a sil­ně nevkus­ná titul­ko­vá sklad­ba tuto mizé­rii jen pod­tr­hu­je. Ještě, že ale­spoň ten hlav­ní motiv ani zub času ani syn­te­zá­to­ro­vá zvěr­stva Hanse Zimmera nedo­ká­žou úpl­ně pohřbít.
Pátý Terminátor, ten­to­krá­te s podti­tu­lem Genisys, je komerč­ní pra­sá­ra­na, kte­rá ačko­liv s nej­vět­ší prav­dě­po­dob­nos­tí bude pro sérii koneč­nou, je záro­veň její nej­hor­ší čás­tí. Alan Taylor do kin dotá­hl ste­ril­ní dvou­ho­di­no­vé kopá­ní do odka­zu této znač­ky, kte­ré naneštěs­tí neza­chrá­ní ani cel­kem sluš­ný Arnie a pár zají­ma­vých tvá­ří ve ved­lej­ších rolích. Umělá hlav­ní dvo­ji­ce, šíle­ně špat­ný a smy­sl pozbý­va­jí­cí scé­nář a nepěk­ná digi­tál­ní akce, to vše tvo­ří dohro­ma­dy jed­no z mých nej­vět­ších fil­mo­vých zkla­má­ní v kině a dal­ší zářez do sbír­ky fil­mů, bez jejichž dal­ší­ho shléd­nu­tí se mile­rád obe­jdu. Dvě hodi­ny se dáva­jí strá­vit i pří­jem­ně­ji než sle­do­vá­ním zná­sil­ně­ní iko­ny mého dět­ství.
PS.: To, že James Cameron tuto kapi­to­lu vře­le dopo­ru­čo­val jako sou­část mar­ke­tingu, pova­žu­ji za zvěr­stvo pro­ti vlast­ní tvor­bě, kte­ré se neod­pouš­tí.
Ne. Navnadit fanouš­ky novým plno­hod­not­ným pokra­čo­vá­ním a poté naser­ví­ro­vat toto, to by mělo být pova­žo­vá­no za zlo­čin. Alan Taylor mís­to aby zvrá­til sestup­nou ten­den­ci série, při­ve­dl do kin tak ubo­hou pátou kapi­to­lu, že bude pro mno­hé vel­mi hoř­kou pilul­kou a vel­mi nepří­jem­ným dvou­ho­di­no­vým kopá­ním do dět­ské nos­tal­gie. Arnie, Smith, Simmons a Jason Clarke jsou v rám­ci mož­nos­tí sluš­ní, jejich par­ty ovšem znač­ně pod­ko­pá­vá šíle­ně špat­ný scé­nář, ve kte­rém aby se pra­se vyzna­lo a jeho logi­ka by mož­ná fun­go­va­la tak leda na půdě men­tál­ní­ho ústa­vu v San Franciscu. Zbytek je sil­ný pod­prů­měr, Emilia Clarke posta­vu podob­ných roz­mě­rů těž­ce nezvlá­dá a celé to je v pod­sta­tě jeden vel­ký krok špat­ným smě­rem, po kte­rém se vám bude (zvláš­tě pokud jste fanouš­ci znač­ky) chtít ako­rát bre­čet. A ne, bonu­sy a náběh na dal­ší díl to váž­ně neza­chrá­ní ani omy­lem.

20% Roboti
20% Nostalgie
10% Digitální akce
10% Umělohmotná roman­ce
10% Prznění odka­zu
10% Neustálé pomr­ká­vá­ní na fanouš­ky
10% Špatná hlav­ní dvo­ji­ce
10% Pár zají­ma­vých ved­lej­ších postav

Terminator Genisys
(Terminator: Genisys, Terminator 5)
Sci-Fi / Akční / Thriller / Dobrodružný
USA, 2015, 126 min

Režie: Alan Taylor
Scénář: Laeta Kalogridis, Patrick Lussier
Kamera: Kramer Morgenthau
Hudba: Lorne Balfe
Hrají: Emilia Clarke, Arnold Schwarzenegger, Jason Clarke, Jai Courtney, J.K. Simmons, Dayo Okeniyi, Aaron V. Williamson, Matt Smith, Byung-hun Lee, Sandrine Holt, Griff Furst, Teri Wyble, Brett Azar, John Edward Lee, Brandon Stacy

Česko V kinech od: 09.07.2015 CinemArt
Slovensko V kinech od: 09.07.2015 Barracuda Movie
USA V kinech od: 01.07.2015 Paramount Pictures