Výzvou při navrhování speciálního make-upu pro Apokalypsu bylo – přiznat, že se jedná o tvář Oscara Isaaca. Jeho proměna zpočátku trvala tři a půl hodiny, ale s trochou praxe byl nakonec tým o dvou lidech schopen Isaaca připravit na natáčení za hodinu a půl.
Make-up pro tuto postavu obnášel speciální díl, připevněný na čelo, díl pro úpravu nosu, tváře, čelisti a brady, hlavy a krku a dokonce i výrobu helmy. “Jediná část těla, která nebyla pokryta protetikou, byly Isaacovy oční bulvy,” vtipkuje specialita na masky, Brian Sipe. “S úpravou hlavy a krku, stejně jako s kostýmem, který se skládal z dvaceti částí, celý proces připomínal obří puzzle,” dodává. Jedním z významných komponentů Apokalypsova vzhledu jsou jeho kovově vyhlížející “dredy.” Výzvou bylo, aby jeho kostým vypadal heroicky na normálním člověku a zároveň herci umožnil volně se pohybovat,“ pokračuje Sipe. Také měl Isaaca chladit v horkém a vlhkém letním počasí Montrealu. “Použili jsme systém zvaný chladící košile,” pokračuje Sipe. “Je to chladící systém podobný tomu, co nosí automobiloví závodníci. Oscar byl ponořen do ledové vody, kdykoli nebyl v záběru, abychom udrželi příjemnou teplotu.”
Filmaři použili unikátní proces k vytvoření Apokalypsova hlasu. Singer vysvětluje: “Vždy používáme Oscarův hlas, ale během ADR, kromě standardního Sennheiser mikrofonu, jsem použil ještě basový mikrofon u jeho pravé tváře a u levé tváře jsem použil basový drum mikrofon, abych zachytil vokální tóny, které by normálně nebyly lidským uchem slyšitelné. Se třemi mikrofony namířenými na jeho tvář, musel Oscar vždy držet hlavu na správném místě!”
Vedoucí týmu maskérů, Adrien Morot (X-Men: Budoucí minulost) pracoval na Nightcrawlerovi a čtyřech apokalyptických jezdcích. Pro jezdce “Death” vytvořili vzhled inspirovaný pouští a pyramidami – téměř mumifikovaný, suchý, popraskaný vzhled. Jeho kůže vypadala jako starý pergamen. “Polovina tváře Death a ruce a tělo vypadaly jako vyschlé koryto řeky,” vysvětluje Morot. “[Jezdec] Pestilence se podobal vodnímu tvorovi v odstínech modré s keloidními jizvami na obličeji a nádherně šedivýma očima. Celá jeho hlava byla protetická, takže jizvy do ní byly integrovány. “Pestilence byla velmi zastrašující, ale krásná postava, na první pohled uklidňující, ale v zápětí je vás schopný zabít,” říká Morot se smíchem.
V komiksu je Nightcrawler hubený, s téměř kočkovitými prvky: jeho uši mají vzestupnou tendenci připomínající rysa, oči má jako panter. Aby zůstali věrní období 80. let, stejně jako Nightcrawlerovi v podání Alana Cumminga v X2, Morot udělal odlitek hlavy herce Kodi Smit-McPhee, aby získal formu pro výrobu protetických prvků. Stejně tak bylo zapotřebí odlitku jeho těla, aby mohli pro Smit-McPhee vyrobit ocas. Morot spolupracoval s MAC Makeup, aby vymysleli speciální odstín matné a odolné barvy, které bylo zapotřebí k vytvoření Nightcrawlerova vzhledu.
Morotův tým také navrhl Nightcrawlerův pohybující se ocas, o kterém říká, že pracuje s vlastním napětím díky vnitřnímu ukotvení.” Kdykoliv herec udělá pohyb, tak se sám o sobě pohne i jeho ocas. Morot byl překvapen škálou přirozeného pohybu, jakého byl schopen docílit, aniž by dovnitř musel umístit mechanický systém. V závěru natáčení příprava masky Smit-McPhee zabrala pouze hodinu a čtyřicet pět minut, včetně protetiky, make-upu, zubů, očí, obleku, který podporoval kinetický ocas, nohy a ruce. “Největší výzvou bylo, aby Nightcrawler vypadal reálně, a aby to byli maskéři schopní zopakovat každý den natáčení,” říká Morot, “a samozřejmě, abychom naplnili představy fanoušků o tom, jak by postava měla vypadat.”
Kostýmní výtvarnice Louise Mingenbachová vycházela ze zdrojů a zásob četných kostýmních fundusů v USA a v Montrealu a prohledala obchůdky s dobovým oblečením po celé Severní Americe. Našla tisíce kousků oblečení a byla tak schopná obléknout herce ve stylu Káhiry 80. let, východního Německa a USA. Odhaduje, že celkem shromáždili necelých 100 tisíc kusů kostýmů a oblékli mezi 2,000 a 3,000 lidmi.
Mingenbachovou na celém procesu nejvíce inspiroval brainstorming se Singerem, s nímž spolupracovala v minulosti již sedmkrát. “Nedali jsme si žádné limity a díky tomu jsme byli nejkreativnější,” říká.
Mingenbachová upozorňuje na scénu slavnostního procesí, která se odehrává ve starém Egyptě, v němž se objeví “Núbijci s velkými vějíři, lodě, čtyři jezdci – a Apokalypsa,” vysvětluje. Během tohoto okamžiku bylo na natáčení 30 kostymérek, které od čtyř hodin od rána připravovaly herce pro záběr.
Apokalypsův šatník byl jeden z nejtěžších a nejdetailnějších na sestavení. Poté, co byl Oscar Isaac do role obsazen, všechny návrhy byly přizpůsobeny jeho tělu, s přihlédnutím k detailům jako lícní kosti a délka krku. Během příprav tým měsíce testoval látky, barvy a textury. “Všechny látky, které Oscar nakonec nosil, byly vyrobeny speciálně pro tuto postavu,” říká Mingenbachová. “Měli jsme asi čtyři měsíce na navržení a výrobu kostýmu a málem nám to nestačilo.” Bylo zapotřebí dvou a někdy i tří kostymérek, aby herci pomohli do a z kostýmu, což byl proces, který trval více než 30 minut.
Apokalypsův kostým byl ovlivněn stylem moderního superhrdiny. Mingenbachová chtěla, aby byly postavy vnímány jako skupina – “válečníků, kteří jsou spříznění,” říká. Její tým navrhl Angelova křídla, která byla schválena Singerem, ale nikdy nebyla vyrobena, protože byla příliš těžkopádná a na place nepraktická. Takže tento úkol byl přenechán oddělení vizuálních efektů. Kostým Bena Hardyho byl vyroben z pružnějších, jemných tkanin, než byly ostatní, s cílem usnadnit mu lepší pohyb pro jeho létající scény.
Singer vždy trval na získání co nejvíce odkazů z komiksů. V případě postavy Storma byla Mingenbachová inspirována některými Stormovými kostýmy z komiksů, konkrétně jejich liniemi, barvami a odkazuje se na starověký Egypt, starověké jezdce. Najde se zde silná vizuální linka mezi starověkým Egyptem a kostýmy v roce 1983.
Kostým Olivie Munnové, jako Psylocke, vychází přímo z komiksu. “Když přišlo na to, jak by měla vypadat, bylo pro mě velmi důležité, aby s tím byli spokojení fanoušci,” říká Munnová. Potíž byla, aby se tento kostým uplatnil v náročných akčních scénách. “Prakticky na sobě nic nemá,” říká Mingenbachová. Kaskadéři vyrobili postroje, které nebyly příliš robustní, takže herečka mohla plnit své kaskadérské kousky, aniž by měla pod kostýmem objemný staromódní postroj. Další výzvou bylo, že nebylo snadné Munnovou do kostýmu obléknout a vysvléct. “Bylo to, jako bychom na ni každý natáčecí den natahovali obří kondom. Jednalo se o latexový oblek vyrobený v jednom sexshopu v Los Angeles,” říká Mingenbachová se smíchem.
V případě kostýmů v sekvenci, která se odehrává ve východním Berlíně v roce 1983, “bylo vše více tlumené, zachované z předchozího desetiletí,” vysvětluje Mingenbachová. Tým oblékl tovární dělníky, lékaře, agenty Stasi, prostitutky a babičky. Spolupracovali s Grantem Majorem, aby byla barevná paleta omezená a jednotná.
Ve Westchesteru ve státě New York v sídle X-Mansion, to hrálo jasnými barvami charakteristickými pro Ameriku 80. let – neony, pruhy a puntíky,” říká Mingenbachová. Doba se inspirovala stylem takových ikon jako “Boy George, Michael Jackson a Brooke Shields.” Kostýmní návrhářka zvolila o něco méně křiklavý přístup k filmovým osmdesátým letům. “Počátek omdesátých let bylo těžké ztvárnit. V té době nebyly žádné hranice, ať šlo o doplňky, látky a jejich vzory, takže jsme trochu ubrali, aby kostýmy nepůsobily příliš rušivě.”
Při oblékání mladých mutantů v Xavierově škole Mingenbachová opět zůstala věrná komiksové předloze. Během spolupráce se Sophie Turnerovou v roli Jean Grey, Mingebachová vzala v úvahu, že má herečka, stejně jako komiksová postava, ryšavé vlasy. “Sophie je krásná mladá žena,” říká Mingenbachová, “ale občas jsme chtěli, aby byla rozpačitá nebo nesvá.” Na začátku příběhu Jean ještě nezná své místo, takže její oblečení bylo vybráno specificky pro to, aby ji zakrylo, aby se cítila chráněná,“ říká Mingenbachová. Po většinu filmu, před závěrečnou bitevní sekvencí, má na sobě velké pánské sako se stylizovanými ramenním vycpávkami.
V případě kostýmu pro Nightcrawlera (v podání Kodiho Smit-McPhee), Mingenbachová řešila jako první věc jeho kabát, který měl nosit během klíčových sekvencí odehrávajících se během soubojů v klubu. Našla jeden starý kabát na hromadě vyřazených svršků v kostýmním fundusu Western Costume v Los Angeles. “Byl to starý flekatý cirkusový kabát s fantastickými špičatými šosy,” říká Mingenbachová. “Kodi pro to měl perfektní postavu. Takže jsme kabát vyrobili znovu a spárovali ho s asymetrickými kalhotami z osmdesátých let. Využili jsme trochu stylu “Boy George” a pro jeho scény v sídle jsme se snažili zůstat věrní komiksu. Pracovali jsme s červenou a černou a diagonálními tvary, které by fanoušci lehce rozpoznali.”
V oblékání Julibee Mingenbachová využívala více než 20ti kostýmů navržených pro herečku Lanu Condorovou. “Mohla jsem naslepo po něčem šáhnout a vybrala bych kousek, který by se mi líbil,” říká Condorová. Koneckonců v jejím šatníku byste našli zvonové sukně, legíny, kanady a halenky přes jedno rameno. “Flashdance provázel Jubilee na každém kroku,” říká Mingenbachová.
V roce 1983 nosí profesor Hank McCoy obleky, které Singerovi připomínaly obleky jeho otce z osmdesátých let. Hoult byl ze svého šatníku nadšený, stejně jako z doplňků. “Mám skvělé hodinky Casio s kalkulačkou z osmdesátých let a přijdou mi velmi vhod,” žertuje.
V případě Jennifer Lawrencové Mingenbachová vzala v úvahu Raveniny pracovní postupy: “Bojuje za určitou věc a nijak se nezabývá tím, jak vypadá,” říká návrhářka. Našla pro Lawrencovou ocvočkovnou koženou bundu a staré rock-‘n-rollové tričko. “Rok 1983 byl velkou érou rockerských holek,” říká Mingenbachová, “a tento druh vzhledu odrážel Raveninu vzpurnou povahu.” Uniformy X-Menů musely být více než praktické. Musely vypadat jako něco, co bylo vyvinutu armádou. Obleky také měly vypadat stejně dobře na mužských a ženských členech týmu, včetně Hanka, Moiry, Raven, Quicksilvera, Jean, Scotta a Nightcrawlera. “To byla výzva,” říká Mingenbachová, “přijít na to, aby to, co vypadá dobře na Jean Grey, také vypadalo stejně dobře na Hankovi.”
Části seriálu: X-Men: Apokalypsa
- X-Men: Apokalypsa
- X-Men: Apokalypsa – RAVEN, CHARLES A ERIK: NADĚJE, ZOUFALSTVÍ A ARMAGEDON
- X-Men: Apokalypsa – ÚTOK
- X-Men: Apokalypsa – OBRANA
- X-Men: Apokalypsa – SVĚT APOKALYPSY
- X-Men: Apokalypsa – DESIGN POSTAV
- X-Men: Apokalypsa – KOUZELNÍK S VIZUÁLNÍMI EFEKTY
- X-Men: Apokalypsa – … MNOHEM VĚTŠÍ FILM
Nejnovější komentáře