Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Elvis - 80 %

Elvis - 80 %

Photo © Warner Bros.
Photo © Warner Bros.
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Složitá dyna­mi­ka mezi Elvisem Presleym (Austin Butler) a jeho mana­že­rem, plu­kov­ní­kem Tomem Parkerem (Tom Hanks), kte­rá trvá více než 20 let, od Presleyho vze­stu­pu ke slá­vě až po jeho nebý­va­lou slá­vu, na poza­dí vyví­je­jí­cí se kul­tur­ní kra­ji­ny a ztrá­ty nevin­nos­ti v Americe. Ústřední posta­vou této ces­ty je jed­na z nej­vý­znam­něj­ších a nej­vliv­něj­ších osob v Elvisově živo­tě - Priscilla Presley (Olivia DeJonge)....

Nejúspěšnější hudeb­ní sólo­vý umě­lec všech dob, kte­rý na prv­ní pohled dosá­hl pra­vé­ho ame­ric­ké­ho snu a z chudých pomě­rů se vydrá­pal na pozi­ci jed­no­ho z nej­zná­měj­ších hudeb­ní­ků všech dob. Ve sku­teč­nos­ti ovšem též oběť mani­pu­la­ce, kte­ré rych­le dosáh­nu­tí bohat­ství a náh­lý pří­val fanouš­ků po celém svě­tě pře­rost­lo přes hla­vu. Elvis Presley, pře­zdí­va­ný jako Král Rock „n“ Rollu, dost mož­ná pat­ří mezi nej­tragič­těj­ší osob­nos­ti hudeb­ní­ho svět­la, kdy bylo jas­né, že po tele­viz­ním fil­mu z roku 1979 (v tele­viz­ním fil­mu od Johna Carpentera si hudeb­ní legen­du zahrál Kurt Russell) nevy­hnu­tel­ně jed­nou dojde na nové zpra­co­vá­ní toho­to pří­bě­hu. A v souč­tu dává smy­sl, že se Presleyho pří­bě­hu cho­pil Baz Luhrmann.

Trailer na film Elvis
Photo © Warner Bros.

Australan Baz Luhrrmann nepat­ří mezi tvůr­ce, kte­ří by do kin chr­li­li jeden film za dru­hým a při pohle­du na jeho výkon­nost budou nej­spíš fanouš­ci jeho tvor­by rádi pokud 59-letý reži­sér zvlád­ne ve své kari­é­ře rea­li­zo­vat ale­spoň dal­ší dva celo­ve­čer­ní fil­my. Luhrmann si ovšem roz­hod­ně neple­te pojmy kvan­ti­ta a kva­li­ta. Za posled­ních 30 let sice rea­li­zo­val pou­ze 6 celo­ve­čer­ních fil­mů, kaž­dý z fil­mů v Luhrmannově kari­é­ře ovšem spl­ňo­val pod­mín­ky audi­o­vi­zu­ál­ně a tech­nic­ky vyšper­ko­va­né podí­va­né, Luhrmanna jde dost mož­ná vní­mat jako jed­no­ho z nej­lep­ších vizu­ál­ních vypra­vě­čů své doby. Kromě vizu­ál­ně opu­lent­ní­ho pří­stu­pu poté ovšem čas­to Luhrmannovy fil­my spo­ju­je t éž kre­a­tiv­ní hudeb­ní dra­ma­tur­gie i něja­ká ta tragé­die, kte­rá bývá prak­tic­ky vždy spo­je­ná s něja­kou tragé­dií. I pro­to tak v souč­tu dává napros­tý smy­sl, že se reži­sér Romea a Julie z roku 1996, Moulin Rouge! nebo posled­ní adap­ta­ce Velkého Gatsbyho cho­pil prá­vě Elvisova život­ní­ho pří­bě­hu.

Elvis při­tom při star­tu retrospek­tiv­ní­ho vyprá­vě­ní může půso­bit prá­vě jako pohád­ka o balí­ko­vi, kte­rý to ze dna dotáh­ne na vrchol, dočká se napl­ně­ní své­ho ame­ric­ké­ho snu a zapí­še se do his­to­rie hud­by. Epos o Elvisovi ovšem nevy­hnu­tel­ně kva­pí k tra­gic­kým moti­vům. V rám­ci 160 minut tak Elvis vypra­ví o pomě­rech v ame­ric­ké spo­leč­nos­ti v 50-70 letech, nai­vi­tě, setká­ní s rea­li­tou i pádem na samé dno. Luhrmann při­tom při vyprá­vě­ní sází na archiv­ní zábě­ry, po vzo­ru Moulin Rouge! a Velkého Gatsbyho opět doká­že kří­žit dobo­vou muzi­ku s moder­ní hud­bou (dojde na Doju Cat i Eminema) a v jádru tak i přes audi­o­vi­zu­ál­ní a tech­nic­kou vyšper­ko­va­nost zůstat tak tro­chu sym­pa­tic­ky neu­káz­ně­nou podí­va­nou.

rev 1 ELVIS TRL 88922 High Res JPEG H 2022
Photo © Warner Bros.

Luhrmann tak dle oče­ká­vá­ní neto­čí stan­dard­ní bio­pic, pře­de­vším i pro­to, že jako vypra­věč slou­ží Elvisův kon­tro­verz­ní mana­žér Tom Parker. Tom Hanks sice již pár­krát ve své kari­é­ře zápor­né role hrál, sám se ovšem nedáv­no dušo­val, že Tom Parker bude prv­ní pořád­ný zápo­rák v jeho herec­ké kari­é­ře a Hanks nezkla­me. Nejen, že je Hanks skr­ze bra­vur­ní mas­ky pro­mě­něn v prů­bě­hu fil­mu prak­tic­ky k nepo­zná­ní, i přes sáz­ku na své kla­sic­ké cha­rizma totiž Hanks doká­že napros­to pro­dat tak tro­chu pod­ni­ka­tel­sky vyčů­ra­nou kry­su, kte­rá vždy mys­lí pár kro­ků dopře­du a doká­že z kaž­dé­ho nepří­jem­né­ho vývo­je pře­ci jen něco vytě­žit. Hanks se v té roli sku­teč­ně nedr­ží zkrát­ka a pou­ze z dra­ma­tur­gic­ké­ho hle­dis­ka se roz­hod­nu­tí vsa­dit na počá­tek vyprá­vě­ní z Parkerova úhlu vyvr­bí jako tak tro­chu zby­teč­né a více­mé­ně nikam nedo­ta­že­né.

Elvis má tak v pod­sta­tě dvě hlav­ní posta­vy, krom Parkera samo­zřej­mě i samot­né­ho Elvise. S rolí byli spo­jo­va­ná jmé­na jako Aaron Taylor-Johnson, Miles Teller, Ansel Elgort nebo Harry Styles, vol­ba nako­nec ovšem padla na Austina Butlera. A lépe dopad­nout nemoh­la! Nejen, že se Butler již od mla­dých let věnu­je hud­bě a umí i skvě­le zpí­vat, ale je v roli napros­to vyni­ka­jí­cí. Po men­ších rolič­kách v Tenkrát v Hollywoodu Quentina Tarantina či Mrtví neu­mí­ra­jí Jima Jarmushe bude Elvis film, kte­rý Butlerovi nakop­ne kari­é­ru. Síla Butlerova výko­nu při­tom netkví pou­ze v ide­ál­ním napo­do­be­ní Elvisova hla­su a pěvec­kém umě­ní, ale pře­de­vším v auten­tic­kém podá­ní, kdy Butler doká­že napros­to pro­dat všech­ny zásad­ní emo­ci­o­nál­ní momen­ty, doká­že půso­bit jako ten správ­ný rocker bou­ří­cí se pro­ti spo­leč­nos­ti a doká­že herec­ky napros­to pro­dat zdr­cu­jí­cí posled­ní obdo­bí Elvisova živo­ta. Na sou­ze­ní poten­ci­o­nál­ních osca­ro­vých nomi­na­cí je pocho­pi­tel­ně ješ­tě brzy, Butler ovšem napros­to zaslou­že­ně již nyní pat­ří mezi hlav­ní kan­di­dá­ty na soš­ku za nej­lep­ší herec­ký výkon.

maxresdefault 7
Photo © Warner Bros.

V rám­ci cas­tingu poté dochá­zí na solid­ní ved­lej­ší herec­ké výko­ny, kte­ré doka­zu­jí, že sku­teč­ně není malých rolí, ale pou­ze malých her­ců, kte­ří ovšem v Elvisovi prak­tic­ky chy­bí. Svou men­ší roli si napří­klad uží­vá Kodi Smit-McPhee, Luke Bracey se po Hacksaw Ridge opět uka­zu­je jako sluš­ný herec, Kelvin Harrison Jr. je v men­ší roli B. B. Kinga solid­ní a upo­zor­nit na sebe doká­že i Dacre Montgomery v roli Stevea Bindera (reži­sér Star Wars Holiday Special!). Menší zkla­má­ní může snad při­nést pou­ze Olivia DeJonge v roli Priscilly Presley. Problém při­tom není se samot­nou DeJonge, ale fak­tem, že Priscilla nedo­stá­vá tolik pro­sto­ru, kolik by divák oče­ká­val a zpě­vá­ko­va múza tak své­ho legen­dár­ní­ho sta­tu­su prak­tic­ky nemá šan­ci dosáh­nout s výjim­kou jedi­né scé­ny.

Handicap bio­pi­ců muzi­kan­tů s tak tuč­ným živo­tem jako Elvis totiž do jis­té míry tkví pře­de­vším v časo­vém limi­tu. Film sice trvá 160 minut a doká­že prak­tic­ky pokrýt 90% toho nej­zá­sad­něj­ší­ho v rám­ci Presleyho kari­é­ry, u jed­not­li­vých zrych­le­ných momen­tů, ome­ze­né­ho pro­sto­ru někte­rých postav či ská­ká­ní v čase se ovšem ako­rát uka­zu­je, že by dost mož­ná byla ve finá­le lep­ší šes­ti­díl­ná mini­sé­rie, kte­rá by toho doká­za­la pokrýt ješ­tě víc. Na dru­hou stra­nu ovšem sku­teč­ně pla­tí, že Luhrmannův Elvis pokrý­vá prak­tic­ky vše nej­zá­sad­něj­ší. Přesto se při sle­do­vá­ní divák nedo­ká­že zba­vit poci­tu, že se někdy v rám­ci let 1955-1977 ská­če sku­teč­ně pří­liš dopře­du. V souč­tu na to nej­víc doplá­cí tak tro­chu zrych­le­né finá­le, kte­ré­mu ovšem ale­spoň vylo­že­ně nechy­bí něja­ká smys­lu­pl­ná gra­da­ce.

Screen Shot 2022 02 17 at 12.05.33 PM
Photo © Warner Bros.

Skutečně pla­tí, že je Luhrmannův vizu­ál­ní styl pas­tvou pro oči, divák se jen může rado­vat z kre­a­tiv­ních kame­ro­vých hrá­tek, hra­vé­ho stři­hu a Luhrmannův Elvis sku­teč­ně půso­bí nesku­teč­ně naleš­tě­ným způ­so­bem. Zamrzí tak men­ší kre­a­ti­vi­ta na pódiu. Kdo čeká dal­ší Live Aid z Bohemian Rhapsody nebo tri­po­vé hudeb­ní sek­ven­ce Eltona Johna z Rocketmana, ten může být ve finá­le tak tro­chu zkla­mán. Při prv­ním vystou­pe­ní Elvise ve fil­mu při­tom Luhrmann doká­že vyvo­lat nadě­ji, v souč­tu ovšem sku­teč­ně v tom­to ohle­du Luhrmann zao­stá­vá za oče­ká­vá­ním. Snadno se dá argu­men­to­vat, že to nebyl Luhrmannův prim, při vzpo­mín­ce na ta nej­lep­ší hudeb­ní čís­la z Moulin Rouge! ovšem smu­tek kapá­nek pře­tr­vá­vá.

Luhrmann doká­zal v souč­tu Elvise nato­čit sku­teč­ně vel­ko­le­pým způ­so­bem a neza­os­tat v audi­o­vi­zu­ál­ním a tech­nic­kém vyšper­ko­vá­ní. Elvis i díky tomu sku­teč­ně zůstá­vá opu­lent­ní podí­va­nou, kte­rá si svou pří­tom­nost na vel­kých plát­nech doká­že víc než obhá­jit a před­vést jeden z nej­pů­so­bi­věj­ších (nejen hudeb­ních) bio­pi­ců posled­ních let......


Podívejte se na hodnocení Elvis na Kinoboxu.

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Elvis – Recenze – 90 %
27. června 2022Elvis – Recenze – 90 %Životní portrét Elvise Presleyho se dočkal významného filmového zpracování naposledy v roce 1979, kdy jej coby televizně vyhlížející a nepříliš záživný životopisný projekt natočil s Kurtem Russellem v hlavní roli režisér John Carpenter. Nového moderního pojetí příběhu o králi…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Moulin Rouge
21. června 2022Moulin RougeNetradiční muzikál s jedinečným vizuálním stylem, barvitými kulisami, videoklipovým střihem, úchvatnou hudbou a silnou stylizací, to všechno a ještě mnohem víc je Moulin Rouge. Středem společenského života Paříže roku 1899 byly kabarety. Kurtizány potěšili oko (a…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Deadpool 2: Sebejistější, akčnější a drsnější jízda plná humoru a narážek
23. července 2024Deadpool 2: Sebejistější, akčnější a drsnější jízda plná humoru a narážekWade (Ryan Reynolds) se pomalu ale jistě usadil do své role zabijáka padouchů, kterému není nic moc svaté. Pomalu ale jistě zvládá likvidovat různé zločinecké organizace po celém světě, avšak jednoho dne díky své chybě končí…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Duna: Část druhá: Léa Seydoux označila tuto českou klasiku za svůj nejoblíbenější film z dětství
10. dubna 2024Duna: Část druhá: Léa Seydoux označila tuto českou klasiku za svůj nejoblíbenější film z dětstvíDuna: Část druhá i více než měsíc po uvedení do kin stále dominuje celosvětovému žebříčku tržeb a její celkové celosvětové tržby se blíží 700 milionům dolarů (16,4 miliardy korun). Vzhledem k překvapivě malému počtu letních blockbusterů…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Duna: Část druhá – demonstrace moderní filmařiny
27. března 2024Duna: Část druhá – demonstrace moderní filmařinyRežisér Denis Villeneuve patří k mým největším oblíbencům. Zmizení považuji za jeden z nejlepších filmů o únosech dětí, ne-li za ten úplně nejlepší. Do zlatého fondu sci-fi žánru pak řadím také jeho Příchozí. První Duna je…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Vládcové nebes - Spielbergova minisérie o válečných pilotech (recenze)
15. března 2024Vládcové nebes - Spielbergova minisérie o válečných pilotech (recenze)Dnes na streamovací službě přistála poslední epizoda minisérie Vládcové nebes (Masters of the Air), která si odbyla premiéru začátkem roku a během devíti dílů odvyprávěla skutečný příběh takzavné "krvavé stovky", letky bombardérů, která se podílela na…Vydáno v rubrice: Seriály
Duna: Část druhá
27. února 2024Duna: Část druháPaul Atreides (Timothée Chalamet) se spojí s Chani (Zendaya) a Fremeny a vydává se na válečnou stezku pomsty proti spiklencům, kteří zničili jeho rodinu. Čelí volbě mezi svou životní láskou a osudem známého vesmíru a snaží…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Liga výjimečných po 20 letech: Zákulisí katastrofického natáčení v Praze
13. července 2023Liga výjimečných po 20 letech: Zákulisí katastrofického natáčení v PrazePřesně před 20 lety, 11. července 2003, měl film Liga výjimečných premiéru v kinech po celém světě. Jeden z nejproslulejších filmů, který se kdy natáčel v Praze, a jeho náročné natáčení fakticky ukončilo kariéru hlavní hvězdy…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Duna: Část druhá má první trailer
3. května 2023Duna: Část druhá má první trailerPokračování sci-fi eposu Duna od režiséra Denise Villeneuva konečně dostalo svůj první trailer. Film, který je adaptací druhé poloviny stejnojmenné knihy Franka Herberta, navazuje na události prvního dílu, kdy Paul Atreides (Timothée Chalamet) a jeho matka…Vydáno v rubrice: Trailery
Austrálie
21. června 2022AustrálieBaze Luhrmanna nemusíme asi douho představovat, stačí připomenout dva jeho nejvýznamnější a oba kontroverzní projekty Moulin Rouge! a Romeo + Juliet. Snaží se vyšlapovat na nová území a přece zasáhnout co největší spektrum diváků. Už proto…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta
28. prosince 2021Piráti z Karibiku: Salazarova pomstaPiráti z Karibiku: Salazarova pomsta je americký fantasy film z roku 2017, který natočili Joachim Rønning a Espen Sandberg podle scénáře Jeffa Nathansona. Film produkovaný Jerrym Bruckheimerem a distribuovaný společností Walt Disney Studios Motion Pictures je…Vydáno v rubrice: Speciály
Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta
27. srpna 2021Piráti z Karibiku: Salazarova pomstaPříběh pátých Pirátů pojednává o španělském námořníkovi Salazarovi (Javier Bardem), který po celá léta úspěšně ničil pirátský život v celém Karibském moři, dokud jej jakýsi Jack Sparrow (Johnny Depp) neporazil a neuvěznil v Ďábelském (Bermudském) trojúhelníku.…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny
10. května 2021Hacksaw Ridge: Zrození hrdinyS válečnými filmy mám trochu problém. V úplně obecné rovině je mám docela rád, trochu to přičítám tomu, že ve mně pořád dýchá něco z toho kluka, který si rád hrál na vojáky. Pro upřímnost bych…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Veřejní nepřátelé
5. března 2021Veřejní nepřáteléMichael Mann se narodil roku 1943 v drsném průmyslovém městě Chicago v Illinois a jeho původ se opravdu nezapře. Jeho hlavním motivujícím motorem, jenž ho popohání stále kupředu se staly kriminálky, z nichž dokáže vytáhnout vždy…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta
5. března 2021Piráti z Karibiku: Salazarova pomstaKdyž mi bylo dvacet tři, tak se mi líbili Piráti z Karibiku. Chtělo to trocha šoumenství Johnyho Deepa, osudovou lásku Orlanda Blooma a Keiry Knightley, samozřejmě zlého Geoffreye Rushe. To ve spojení s letní sezónou byla velká…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 2,05125 s | počet dotazů: 340 | paměť: 24856 KB. | 04.09.2025 - 18:00:24