Petr Jarchovský (*1966) a Jan Hřebejk (*1967) společně vystudovali Akademické gymnázium ve Štěpánské ulici a v letech 1987 - 1991 katedru scenáristiky a dramaturgie na pražské filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění.
Během studia Jan Hřebejk režíroval a ve své vlastní produkci natočil dva filmy - CO VŠECHNO CHCETE VĚDĚT O SEXU A BOJÍTE SE TO PROŽÍT (1988) a L.P. 1948 (1989), v televizní produkci pak režíroval svůj krátkometrážní hraný debut NEDĚLEJTE NIC, POKUD K TOMU NEMÁTE VÁŽNÝ DŮVOD (1991), všechny podle scénářů svého spolužáka Petra Zelenky. Filmy získaly ve své době pozornost diváků, kritiky i četná ocenění na studentských filmových festivalech.
Petr Jarchovský debutoval scénářem jedné z povídek k cyklu VELMI UVĚŘITELNÉ PŘÍBĚHY, který natočil další výrazný spolužák - režisér Igor Chaun. Spolu s Janem Hřebejkem napsal rovněž scénář ke generaci filmové komedii z prostředí letního pionýrského tábora. Film PĚJME PÍSEŇ DOHOLA (1990) byl zároveň celovečerním debutem režiséra Ondřeje Trojana a kameramana Asena Šopova. Ve filmu se v dětských rolích rovněž objevili pozdější úspěšní mladí herci nové generace, Anna Geislerová a Jan Semotán (Kšanda z Šakalích let).
V roce 1992 natočil Jan Hřebejk pro českou televizi zajímavou televizní inscenaci podle vlastní diplomní adaptace románu Egona Hostovského DOBROČINNÝ VEČÍREK s Jiřím Kodetem, Ivanc Chýlkovou a Bohumilem Kleplem v hlavních rolích.
Autorský filmový muzikál ŠAKALÍ LÉTA, retrokomedie z konce padesátých let o nástupu rock and rollové vlny v Čechách, měl premiéru v roce 1993. Podle povídek spisovatele Petra Šabacha napsal scénář Petr Jarchovský, původní hudbu a texty složil zpěvák Ivan Hlas, film režíroval jako svůj celovečerní debut Jan Hřebejk a za kamerou stál renomovaný kameraman Jan Malíř. Film měl velmi dobrou návštěvnost a získal mnohá prestižní ocenění, včetně českého lva za nejlepší režii pro Jana Hřebejka, za nejlepší mužský herecký výkon pro Josefa Abrháma, za nejlepší původní filmovou hudbu pro Ivana Hlase a za nejlepší film roku 1993. Tvůrci, kteří se sešli při práci na ŠAKALÍCH LETECH, vytvořili dobrý autorský tým, který neváhal navázat v PELÍŠCÍCH.
Spolu s Janem Malířem režisér Hřebejk realizoval v roce 1994 televizní seriál pro děti KDE PADAJÍ HVĚZDY, který se prodal do mnoha zemí Evropy. Dalším úspěchem autorské dvojice Jarchovský - Hřebejk byla netradičně pojatá trojice autorských povídek pro televizní cyklus BAKALÁŘI, která získala prestižní ocenění Filmového a televizního svazu a Literárního fondu za přínos televizní hrané tvorbě za rok 1997 (povídky DOBRÁ ZPRÁVA s Miroslavem Donutilem a Evou Holubovou a OKNO s Václavem Koubkem).
Dalším připravovaným projektem z autorské dílny Petra Jarchovského a Jana Hřebejka je původní filmový scénář MUSÍME SI POMÁHAT. Půjde o hořkou komedii z období druhé světové války, která líčí tragikomický příběh manželů - hrdinů proti své vůli, kteří ukryjí ve svém domě židovského chlapce a jsou pak přinuceni odvádět od sebe nežádoucí pozornost kolaborací. Scénář získal významný grantový příspěvek od Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie.
Režisér JAN HŘEBEJK realizoval také množství drobnějších prací v oblasti hudebních klipů (Žlutý Pes, Ivan Hlas, Hudba Praha), reklam či dokumentárních filmů (např. portréty Dominika Haška či Vladimíra Mišíka pro společnost Febio). V roce 1997 debutoval i jako divadelní režisér v divadle Pod Palmovkou režií NEBEZPEČNÝCH VZTAHŮ Christophera Hamptona s Vilmou Cibulkovou, Alešem Procházkou a Zitou Kabátovou v hlavních rolích.
Scenárista PETR JARCHOVSKÝ nyní působí jako vedoucí katedry scenáristiky a dramaturgie na pražské FAMU. Současně je dramaturgem v české televizi, pro kterou píše adaptaci románu Jana Škvoreckého ZBABĚLCI. Loni mu v nakladatelství Paseka vyšla kniha Musíme si pomáhat, kterou ilustroval Pavel Reisenauer a podle které připravuje s Janem Hřebejkem jeho další film.
PETR ŠABACH, autor literární předlohy
Petr Šabach (*1951) patří mezi nejzajímavější současné české spisovatele: pozornost si získává především jeho povídková tvorba. Je absolventem FF UK a jeho první publikovanou samostatnou prací se stala v roce 1986 kniha Jak potopit Atlantidu. Povídkový soubor Šakalí léta v roce 1993 obsahoval kromě nového vydání „Atlantidy“ i novelu Zumf a román Putování mořského koně, který loni znovu samostatně vydalo nakladatelství Paseka. Titulní povídka souboru posloužila v roce 1993 jako základ retro-muzikálu scenáristy Petra Jarchovského a režiséra Jana Hřebejka ŠAKALÍ LÉTA. Zaslouženou kritickou i čtenářskou pozornost si získala také autorova novela se „skandálním“ názvem Hovno hoří (1994), která se stala jedním z východisek nového Hřebejkova filmu PELÍŠKY. Jeho zatím poslední knihou jsou Babičky.
JAN MALÍŘ, kameraman
Jan Malíř (*1948) absolvoval pražskou FAMU v roce 1972. Podílel se na řadě snímků v Krátkém filmu a pracoval také pro televizi. Významná je jeho spolupráce s režisérkou Věrou Chytilovou (FAUNOVO VELMI POZDNÍ ODPOLEDNE - 1983, celovečerní dokument PRAHA - NEKLIDNÉ SRDCE EVROPY - 1984, podobenství ŠAŠEK A KRÁLOVNA -1987). Je podepsán i pod pohádkou MAHULIENA, ZLATÁ PANNA (1987, r. Miloslav Luther), komedií TA NAŠE PÍSNIČKA ČESKÁ II (1990), adaptací Škvoreckého románu TANKOVÝ PRAPOR (1991, r. Vit Olmer), svižným dejvickým muzikálem ŠAKALÍ LÉTA (1993, r. J. Hřebejk), melodramatem UČITEL TANCE (1994, r. Jaromil Jireš) a pohádkovou komedií LOTRANDO A ZUBEJDA (1997, r. Karel Smyczek). Podílel se rovněž na multimediálních projektech Radúze Činčery.
Jan Malíř natáčí také krátké filmy: s animátorem a režisérem Jiřím Bartou spolupracoval na kombinované černé grotesce POSLEDNÍ LUP (1987) a za autorský dokument o Jiřím Stivínovi JIŘÍ STIVÍN, MÉNĚ ZNÁMÝ ČESKÝ KAMERAMAN získal v roce 1994 prestižní cenu MIDEM 94′. Jan Malíř skládá také filmovou hudbu (seriál KDE PADAJÍ HVĚZDY).
VLADIMÍR BARÁK, střihač
Vladimír Barák (*1964) vystudoval SUPŠ a poté FAMU. Z jeho tvorby připomeňme například filmy a dokumenty IVAN KRAL DANCING BAREFOOT, MLÝNY, MULTICAR MOVIE SHOW (silvestrovská show divadla Sklep), MILAN UŽ JDE (divadlo Vrata) atd. Pravidelně se podílí na svěžích, zejména hudebních pořadech České televize: je jedním z hlavních spolutvůrců cyklu Bigbít a česká soda a jeho jméno naleznete u pořadů Šedesátka a Trip. Stříhal Genusy Dominika Haška a Vladimíra Mišika, Jak se žije komparsistům a Jak se žije písničkářům. Jeho nasměrování dokládá také množství hudebních klipů (Suty, Lucie, Žlutý pes, Ivan Hlas, Sexy Dancers, Dr. Klusáček, No Guitars, Ivan Kral, Snake Eaters, Walk Choc Ice atd.).
MILAN SÝČEK, architekt
Milan Býček (*1963) absolvoval Fakultu architektury VUT v Brně. Jako asistent získal zkušenosti u architekta Zbyňka Hlocha. Za svou první samostatnou práci na tragikomedii Jiřího Menzela „ŽIVOT A NEOBYČEJNÁ DOBRODRUŽSTVÍ VOJÁKA IVANA ČONKINA“ (1993) získal Cenu za výpravu na festivalu v Novém Městě nad Metují a nominaci na Českého lva. Výrazně se podílel na romantické pohádce „JAK SI ZASLOUŽIT PRINCEZNU“ (1994, r. Jan Schmidt), dramatu „CESTA PEKLEM“ (1994, r. Martin Hollý), na Schmidtově zatím nedokončeném snímku „SITUACE VLKA“ a na divácky mimořádně úspěšné tragikomedii „BÁJEČNÁ LÉTA POD PSA“ (1997, r. Petr Nikolaev). Působí také jako projektant a realizátor v oboru užité architektury a spolupracuje na reklamních spotřebičích.
Zdroj: Tisková zpráva Total HelpArt T.H.A - 1999
Nejnovější komentáře