Když dramatik a televizní scénárista žijící v Londýně, Matt Charman, natrefil v biografii Johna F. Kennedyho na poznámku pod čarou, která se odkazuje na amerického právníka, jehož prezident poslal na Kubu vyjednat propuštění 1,113 vězňů, vzbudilo to v něm zvědavost. Rychlý průzkum mu nabídl jméno, které neznal, James Donovan, úspěšný pojišťovací právník z Brooklynu. Avšak nejzajímavější na tom byl příběh, který se odehrál o několik let dříve. Donovan obhajoval sovětského agenta obviněného ze špionáže během studené války, a zatímco se specializoval na pojišťovací právo a nepraktikoval již několik let právo trestní, byl požádán, aby vyjednal jednu z nejdůležitějších výměn vysoce postavených vězňů v dějinách 20. století.
Charman neměl příliš hlubokou znalost fungování filmového průmyslu. Přesto odletěl do Hollywoodu v naději, že přesvědčí studio, aby dalo zelenou filmu podle Donovanova pozoruhodného a pravdivého příběhu. I když se Donovanovo jméno v análech dějin studené války příliš nevyjímalo, Charman představil studiu DreamWorks napínavý příběh idealistického muže, který se ocitl ve velkém světě národní bezpečnosti a úskoků. Vedoucí pracovníky DreamWorks to okamžitě zaujalo.
“Když jsem tento příběh uslyšela, šla jsem do kolen,” říká producentka Kristie Macosko Kriegerová, která byla koproducentkou Lincolna a pracuje pro DreamWorks. “Málokdo zná příběh Jamese Donovana a málokdo ví, čeho tenkrát dosáhl. Připadalo mi to jako stvořené pro Stevena.”
Producent Marc Platt, mezi jehož filmy patří Čarovný les, Drive a nadcházející Dívka ve vlaku byl obeznámen s Donovanovým příběhem a byl si také vědom zájmu režiséra Stevena Spielberga o studenou válku a historii obecně. Navíc měl pocit, že se tento příběh přesně hodil pro tohoto režiséra a jeho cítění. “Jako filmař se Steven věnoval některým skvělým kultovním postavám. Nyní měl další příležitost chopit se historického tématu mimořádně filmovým způsobem. Je to skvělý filmař a vyprávění takovýchto příběhů je pro něj jako stvořené.”
Oba měli pravdu. Příběh byl částečně dramatem z právnického prostředí a částečně thrillerem a částečně historickým velkofilmem a Spielberg jím byl fascinován. Právě postava Jamese Donovana ho na příběhu přitahovala nejvíc. Příběh uznávaného právníka žijícího život typického muže, hlavy rodiny, v 50. letech, který na sebe vezme nebezpečný úkol a stojí si za svými ideály, měl obrovský filmový potenciál.
“Jako mladík vyrůstající v 50. a 60. letech jsem si velice dobře uvědomoval, co se během studené války dělo, ale nevěděl jsem nic o výměně Rudolfa Abela za Francise Gary Powerse,” říká Spielberg. “Věděl jsem o Powersovi. Každý slyšel, že byl průzkumný letoun U-2 sestřelen, a že byl jeho pilot vystaven veřejnému monstr procesu. Tento příběh skončil velkolepou prohrou. Neuvědomoval jsem si však, že se v návaznosti na jeho dopadení stalo ještě něco. Byla to tajná výměna sovětského špiona Abela za Powerse, amerického špionážního pilota. Bylo toho hodně, co mě na tomto příběhu přitahovalo.”
Charman se vrátil zpět do Londýna, aby začal na příběhu pracovat a během šesti týdnů napsal provokativní, dobře vystavěný scénář. Pracoval s pocitem napětí mezi několika lineárními příběhy. Spielberg říká: “Matt odvedl dobrou práci, když spojil Powersův příběh s příběhem Abela/Donovana.”
Bylo to chytré, důležité rozhodnutí, protože Powers teoreticky dělal totéž, za co byl Abel zatčený, jen se pohyboval ve vzduchu. Charman potřeboval, aby k sobě jednotlivé příběhy navzájem promlouvaly. Platt s ním souhlasil: “Matt odvedl fantastickou práci, a jakmile scénář dokončil, ukázal ho bratrům Coenům, kteří jsou známí svým specifickým stylem, jež je autentický, ale na hraně, což bylo pro tento příběh ideální.”
Bratři Coenové, jejichž působivá filmografie zahrnuje tituly, jako Tahle země není pro starý, Big Lebowski a Fargo, se okamžitě ponořili do práce, konkrétně do jazyka daného období a do proměny Toma Hankse v postavu Donovana. Mistrně tak transformovali tento nevšední životní zážitek do silného příběhu, který skvěle vystihuje podstatu tohoto člověka.
“Joel a Ethan nám umožnili poznat postavy do hloubky,” říká Spielberg. “Dodali příběhu ironii a trochu absurdního humoru. Ne ve smyslu, že by se film stal absurdním, jak se některé filmy mohou zdát, mám na mysli absurditu, kterou přináší sám život. Jsou skvělými pozorovateli reálného života, jak je všichni známe díky jejich obsáhlé a obdivuhodné filmové práci a byli schopni to vnést i do našeho příběhu.”
Jedno téma, které se proplétá scénářem bratří Coenů, byl názor, že špioni vypadají jako každý jiný. Vysvětluje: “Nebyla to jen hra stínů a světla - špionů ve stereotypním podání. Bylo to o tom, že špióny mohou být lidé, u kterých by nás to vůbec nenapadlo, a přitom jsou na misi, která by mohla ohrozit naši národní bezpečnost. Ocitl jsem se v rukách tří skvělých vypravěčů - Matta Charmana a Joela a Ethana Coenových.”
Jakmile byl scénáře hotový, přípravy na natáčení se daly do pohybu. Velice brzy se sestavil hvězdný filmový štáb včetně: dvojnásobného držitele Oscara Janusze Kaminského v roli kameramana; držitele Oscara Adama Stockhausena, filmového architekta; Kasii Walické Maimone, kostýmní výtvarnice; trojitého držitele Oscara Michaela Kahna, střihače; a na Oscara 12krát nominovaného skladatele, Thomase Newmana.
“Steven miluje autentičnost,” říká Macosko Kriegerová, “dali jsme dohromady úžasnou skupinu umělců… z nichž někteří s ním spolupracovali již dříve a někteří byli nováčky.”
“Lidé se tohoto muže bojí… je hrozbou pro nás pro všechny. Víš, jak se na nás budou lidé dívat? Rodina muže, který se snaží osvobodit zrádce?”
Mary Donovanová
Části seriálu: Most špiónů
- Most špiónů - PREMIÉRA 3. PROSINCE 2015
- Most špiónů - NEUVĚŘITELNÝ PŘÍBĚH PODLE SKUTEČNÝCH UDÁLOSTÍ
- Most špiónů - STAVBA MOSTU: OD SCÉNÁŘE PO FILMOVÉ PLÁTNO
- Most špiónů - HERECKÉ OBSAZENÍ
- Most špiónů - STUDENÁ VÁLKA NA FILMOVÉM PLÁTNĚ
- Most špiónů - STŘIHOVÁ SKLADBA
- Most špiónů - S REŽISÉREM V ZÁKULISÍ
- Most špiónů - OBYČEJNÝ MUŽ V NEOBYČEJNÉ SITUACI
- Most špionů - Nejen válečné filmy přinášejí zajímavé a napínavé lidské příběhy.
Nejnovější komentáře