22 July

rp 22 july.20181009014940 1.jpgrp 22 july.20181009014940 1.jpg
Načítám počet zob­ra­ze­ní...
Netflix tenhle pod­zim roz­hod­ně plá­nu­je kon­ku­ro­vat tra­dič­ním fil­mo­vým dis­tri­bu­to­rům v kinech. Nedávno jsem se na pár řád­cích věno­val tem­né­mu thrille­ru Hold the Dark, nyní při­chá­zí dal­ší sní­mek, kte­rý od 10. říj­na mohou před­pla­ti­te­lé této služ­by zhléd­nout. Oblíbený reži­sér Paul Greengrass se ve svo­jí novin­ce 22 July věnu­je udá­los­tem z čer­ven­ce 2011, kdy pra­vi­co­vý extré­mis­ta Anders Behring Breivik usmr­til 77 lidí na ost­ro­vě Utøya v Norsku. Má tahle dra­ma­tic­ká rekon­struk­ce udá­los­tí ono­ho osud­né­ho dne co nabíd­nout, zvláš­tě poté, co se v kinech a po fes­ti­va­lech ješ­tě nedáv­no pro­mí­tal podob­ný nor­ský sní­mek na moti­vy stej­né udá­los­ti Utøya, 22. čer­ven­ce?  


22. čer­ven­ce 2011 začal pro mno­ho lidí v Norsku jako kaž­dý dal­ší běž­ný den. To co ovšem měl naplá­no­vá­no extré­mis­ta Anders Behring Breivik (Anders Danielsen Lie) mělo otřást neje­nom celým náro­dem ale rezo­no­vat celou Evropou. Poté, co v cen­t­ru Osla odpá­lil auto plné výbuš­nin na násled­ky čehož zemře­lo cel­kem 8 lidí, se vydal na ost­rov Utøya vzdá­le­ný 30 kilo­me­t­rů od nor­ské met­ro­po­le, kde se tepr­ve měl ode­hrát jeho nej­hrůz­něj­ší čin. Během nece­lé hodi­ny a půl na ost­ro­vě vyvraž­dil cel­kem 69 lidí, pře­váž­ně mla­distvých... 

Je cel­kem ško­da, že si Paul Greengrass nedo­vo­lil jít tro­chu více do hloub­ky s tím­to téma­tem. Přeci jen prá­ce s atmo­sfé­rou a samot­nou ener­gií jed­not­li­vých scén mu jde, jak už mno­ho­krát ve své kari­é­ře doká­zal a na čem jiném před­vést svůj um než na dal­ší sku­teč­né udá­los­ti, kte­rá může dát pro­stor jeho thrille­ro­vé­mu umu. Problém ale je, že July 22 není ani thrille­rem, ani dechbe­rou­cí rekon­struk­cí jako tře­ba jeho Let 93. Tahle novin­ka je totiž spí­še tako­vou tro­chu bez­krev­nou dvou a půl­ho­din­kou, jejíž jádro spo­čí­vá v soud­ním pro­ce­su se samot­ným maso­vým vra­hem.
Člověk by si při pohle­du na sto­páž asi řekl, že bude dosta­tek času věno­ván samot­né­mu Breivikovi a jeho vnitř­ním moti­va­cím a pří­pra­vám samot­né­ho činu, aby pak tvůr­ce mohl napl­no nechat vynik­nout neje­nom samot­ný akt, ale i jeho násled­ky. Bohužel tomu tak není, byť se ve zre­du­ko­va­né for­mě film Breivikovi na začát­ku a během soud­ní­ho pro­ce­su věnu­je, celá část pří­bě­hu po zatče­ní střel­ce je pře­kva­pi­vě brzo u kon­ce a samot­ný akt, stej­ně jako cha­rak­ter vra­ha nemá moc šan­ci rezo­no­vat v divá­cích. Navíc, v momen­tě kdy začne soud­ní pro­ces, se film spo­lé­há spí­še na vel­ká pro­hlá­še­ní a emo­ci­o­nál­ní stříp­ky jak pozůsta­lých a pře­ži­vších tak i samot­né­ho Breivika, to je ovšem na jeden z nej­zná­měj­ších úto­ků posled­ních něko­li­ka dekád zatra­ce­ně málo. 
Nechci tu tvr­dit, že by film nevy­vo­lá­val emo­ce, spí­še chi pou­ká­zat na to, že s při­hléd­nu­tím k cha­rak­te­ru fil­mu, úto­ku samot­né­ho a tvůr­čí­ho týmu sto­jí­cí­ho za fil­mem bych čekal od téhle novin­ky dale­ko víc než jen v pod­sta­tě str­nu­lou a nikam se moc nepo­su­nu­jí­cí dra­ma­tic­kou rekon­struk­ci soud­ní­ho pro­ce­su s jed­ním z nej­vět­ších vra­hů neje­nom Norské his­to­rie. Jistě, sem tam něja­ký ten mora­li­zu­jí­cí moment se dosta­ví, na dvě a půl hodi­ny toho film před­ve­de a nabíd­ne zatra­ce­ně málo.  
  
Řemeslně se jed­ná o tako­vý stan­dard posled­ních let, kte­rý se pří­liš prá­ci s fil­mem jako tako­vým moc nevě­nu­je. Abych prav­du řekl, July 22 na mě půso­bi­lo z letoš­ní fil­mo­vé pro­duk­ce Netflixu asi nej­ví­ce jako tele­viz­ní zále­ži­tost, spí­še než jako něco, co by mělo jít na plát­na kin. jis­tě pro zau­ja­té jedin­ce tahle rekon­struk­ce nabíd­ne doce­la ste­ril­ní pohled pře­de­vším do násled­ků Útoků v Norsku z roku 2011, pro ty ostat­ní toho ale na plo­še dvou a půl hodi­ny moc zase neče­ká. 
Pokud vám ke štěs­tí tedy sta­čí mož­ná tro­chu laci­ně vyhlí­že­jí­cí popis­ná dra­ma­ti­za­ce toho, co se vlast­ně v Norsku v roce 2011 udá­lo, pak nemá moc smy­sl vám tenhle sní­mek roz­mlou­vat. Pokud ale čeká­te dra­ma­tic­kou rekon­struk­ci hod­nou dří­věj­ších fil­mů Paula Greengrasse, pak u July 22 nej­spí­še nara­zí­te. Ona sna­ha o tro­chu obsáh­lej­ší pohled na pro­ble­ma­ti­ku jedin­ce a jeho činů má pře­de­vším pro­blém divá­ka vtáh­nout a vytvo­řit tak na něj emo­ci­o­nál­ní nátlak.    

Paul Greengrass nato­čil na moti­vy jed­no­ho z nej­kr­va­věj­ších úto­ků posled­ní doby doce­la pře­kva­pi­vě odo­sob­ně­ný film, kte­rý se sice sna­ží pojmout celou pro­ble­ma­ti­ku tro­chu obsáh­le­ji, díky vel­ké­mu důra­zu na soud­ní pro­ces a nedo­sta­teč­né­mu roz­ví­je­ní udá­los­tí před­chá­ze­jí­cích úto­ku a úto­ku samot­né­ho, trpí neje­nom film na nedo­sta­teč­nou atmo­sfé­ru a absen­ci něja­ké vět­ší emo­ci­o­nál­ní inves­ti­ce ze stra­ny divá­ka. Připočtěte si k tomu tro­chu del­ší sto­páž a máte film, kte­rý za hra­ni­ce­mi stro­hé­ho pře­dá­vá­ní infor­ma­cí a předžvý­ká­vá­ní někte­rých moti­va­cí moc víc nepřed­ve­de.   

22 July
Životopisný / Drama / Thriller

Norsko / Island / USA, 2018, 143 min

Režie: Paul Greengrass
Scénář: Paul Greengrass
Hudba: Sune Martin
Hrají: Jonas Strand Gravli, Thorbjørn Harr, Anders Danielsen Lie, Seda Witt, Lars Arentz-Hansen, Jon Øigarden, Anneke von der Lippe, Øystein Martinsen, Maria Bock, Marit Andreassen, Ola G. Furuseth, Tommy Hyving, Tone Danielsen, Endre Hellestveit, Monica Borg Fure, Turid Gunnes, Kenan Ibrahimefendic, Marita Fjeldheim Wierdal, Isak Bakli Aglen, Harald Nordmann, Anders Kulsrud Storruste, Selma Strøm Sönmez, Hilde Olaussen, Lena Kristin Ellingsen, Anja Maria Svenkerud
Producenti: Eli Bush, Gregory Goodman, Paul Greengrass, Scott Rudin
Střih: William Goldenberg
Scénografie: Liv Ask
Kostýmy: Margrét Einarsdóttir


V kinech od: 05.10.2018 Norsk Filmdistribusjon

https://www.csfd.cz/film/638738-22-july/
https://www.imdb.com/title/tt7280898/


Podívejte se na hod­no­ce­ní 22 July na Kinoboxu.
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nadčasové klasiky roku 1945: filmová odysea plná psychologických thrillerů a válečných dramat
12. září 2025Nadčasové klasiky roku 1945: filmová odysea plná psychologických thrillerů a válečných dramatRok 1945 přinesl do světa kinematografie nejen zásadní změny v tématech, ale i vznik filmových májelistů, které dodnes fascinuje svým uměleckým propojením napětí, vášní a odhodlání. Od dramatických válečných snímků přes psychologické thrillery po noir klasiky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončení
9. září 2025Panství Downton: Velké finále – důstojné zakončeníNa novinářské předpremiéře jsem měla možnost zhlédnout film Panství Downton: Velké finále, který do českých kin vstoupí 11. září 2025. Je vhodný pro diváky hledající oddech a klid – potěší zejména věrné fanoušky britské ságy, milovníky…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem Washingtonem
8. září 2025Až na dno - Spike Lee a údajná poslední spolupráce s Denzelem WashingtonemVelikána hudebního průmyslu Davida Kinga (Denzel Washington) zaskočí žádost o výkupné. Zatímco bojuje o záchranu své rodiny a odkazu, sužuje ho morální dilema, v němž jde o život... Režisér Spike Lee se zvládl stát za svou…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
1943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínu
5. září 20251943: Temné válečné odrazy i nadějné klasiky hollywoodského stínuRok 1943 byl v Hollywoodu i ve světové kinematografii výjimečný. Během této náročné doby, kdy válka stále vrcholila, se filmaři většinou soustředili na témata odvahy, naděje a boje proti zlu. Přesto vzniklo několik filmových děl, která…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?
3. září 2025V zajetí démonů 4: Poslední rituály - Loučí se série V zajetí démonů obstojně?Snímek je zasazen do roku 1986 a odehrává se pět let po událostech předchozího případu manželů Warrenových (Vera Farmiga a Patrick Wilson). Ed a Lorraine pověsili kariéru démonologů na hřebík a nyní si užívají zaslouženého důchodu.…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?
2. září 2025Velký vlastenecký výlet - neslušela by tomu minisérie?Na konci prázdnin do českých kin vstoupila dokumentární road-movie Velký vlastenecký výlet. Snímek pojednává o českém filmovém štábu, jenž do blízkosti reálných bojů na Ukrajině přivezl Čechy, kteří věří ve vítězství Ruska a v to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kin
30. srpna 2025Čelisti: Klasika Stevena Spielberga se vrací do českých kin v repríze k 50. výročí uvedení do kinKdyž měly Čelisti v roce 1975 premiéru, nejenže vyděsily diváky, ale také změnily filmový průmysl. Thriller Stevena Spielberga o přímořském městečku ohroženém velkým bílým žralokem se stal kulturním fenoménem, který zahájil éru letních blockbusterů a změnil…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizinců
27. srpna 2025Bláznivě - Nová komedie od tvůrců Naprostých cizincůNaše mysl je velmi přeplněné místo; všichni jsme obýváni mnoha osobnostmi, které musí koexistovat. Racionálními, romantickými, instinktivními, někdy i šílenými. Ale kdo je skutečně pánem situace? Snímek Bláznivě je příběhem prvního rande, rozkošnou romantickou komedií, která nás…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války Roseových
27. srpna 2025Roseovi - Benedict Cumberbatch a Olivia Colman v novém zpracování Války RoseovýchŽivot dokonalého páru Ivy (Olivia Colman) a Thea (Benedict Cumberbatch) se zdá být naprosto úžasným: úspěšná kariéra, milující manželství, skvělé děti. Ale pod fasádou jejich údajně ideálního života se schyluje k bouři. Jak Theova kariéra upadá, zatímco…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře