Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Klub poslední naděje | Dallas Buyers Club [80%]

Klub poslední naděje | Dallas Buyers Club [80%]

Série člán­ků věno­va­ných sním­kům, kte­ré se již brzy pope­rou o cenu aka­de­mie za nej­lep­ší celo­ve­čer­ní sní­mek, pokra­ču­je i dnes. Z letoš­ních nomi­no­va­ných jsem se zde roze­psal již o Vlku z Wall Street, Gravitaci, Špinavém tri­ku a pro­stor na pár řád­cích dosta­lo i 12 let v řetě­zech. A v podob­ném mixu dra­ma­tic­ké­ho pohle­du na život sku­teč­né oso­by bude­me pokra­čo­vat i dnes. Jak tedy dopa­dl Klub posled­ní nadě­je, sní­mek kte­rý se sna­žil pro­tla­čit do pro­duk­ce již pár let a kte­rý Matthewu McConaugheymu vyne­sl nomi­na­ci na Oscara za hlav­ní muž­ský herec­ký výkon?
Ron Woodroof (Matthew McConaughey) je kov­boj a jeho život je tak pod­le toho zaří­zen. Když zrov­na není v aré­ně na hřbe­tu divo­ké­ho býka, pra­cu­je jako elek­tri­kář v lokál­ní fir­mě a ve vol­ném čase věnu­je svo­ji pozor­nost dro­gám a leh­kým děvám. Jednoho dne však během opra­vy elek­tric­ké­ho roz­vo­du dosta­ne elek­tric­ký šok a je odve­zen do nemoc­ni­ce. Tam mu udě­la­jí krev­ní tes­ty a zjis­tí, že je Ron HIV pozi­tiv­ní a že mu pod­le jeho zdra­vot­ní­ho sta­vu zbý­vá pou­hý měsíc živo­ta. S tím se však Ron nechce smí­řit a přes zná­most zís­ká­vá dáv­ky expe­ri­men­tál­ní­ho léku AZT, kte­rý má pod­le dok­to­rů být tím lékem, kte­rý AIDS vylé­čí. Poté, co po jeho uží­vá­ní však Ron málem zemře, roz­hod­ne se léčit na vlast­ní pěst. Když mu začne být lépe, roz­hod­ne se, že dospo­sud neschvá­le­né účin­né léky pro­pa­šu­je do USA a roz­pro­dá potřeb­ným sám.
Obdobné pří­běhy zalo­že­né na sku­teč­ném živo­tě něja­ké oso­by (pře­de­vším pak člo­vě­ka umí­ra­jí­cí­ho na nemoc XYZ) býva­jí čas­to doce­la nuce­nou emo­ci­o­nál­ní hor­skou drá­hou, po kte­ré si při­pa­dá­te, jako bys­te byli oběť něja­ké­ho vydě­ra­če, kte­rý se z vás sna­ží vylou­dit něco, co sami nechce­te. Jsem rád, že i když tu tako­vé názna­ky jsou také, Klub posled­ní nadě­je není úpl­ně ten pří­pad. I když se totiž v něko­li­ka momen­tech pouš­tí až do pří­liš­né­ho zvý­raz­ňo­vá­ní soci­ál­ních roz­dí­lů y osob­ních pro­blé­mů, nepů­so­bí pří­běh Rona Woodroofa nijak umě­le a pře­hna­ně vykon­stru­o­va­ně.

To co ovšem sní­mek kata­pul­tu­je z vod běž­ných nezá­vis­lých osob­ních dra­mat mezi ty jedi­neč­né sním­ky jsou herec­ké výko­ny před­sta­vi­te­lů hlav­ních dvou rolí, Matthewa McConaugheyhoJareda Leta. I přes­to že oba hra­jí dia­me­t­rál­ně odliš­né posta­vy, těž­ko si před­sta­vit v lépe zahra­né posta­vy v rám­ci tako­vé­ho­to pří­bě­hu. McConaughey coby Ron Woodroof jen doka­zu­je, v jak sil­nou herec­kou per­so­nu ros­te (a to i když pomi­nu počet kil kte­ré na roli sho­dil) a Jared Leto potvr­dil, že když už se pro něja­kou fil­mo­vou roli roz­hou­pe, sto­jí to za to. Měl jsem sice měn­ší pro­blém s něko­li­ka ved­lej­ší­mi posta­va­mi kte­ré mi při­šly tro­chu pří­liš umě­lé, jme­no­vi­tě dok­tor­ka v podá­ní Jennifer Garner, nicmé­ně tihle dva doce­la pře­svěd­či­vě vykrý­va­jí tyto slab­ší momen­ty.

Nesmím zapo­me­nout také na více než solid­ní kame­ru a režii, kte­ré pod­tr­hu­jí emo­ci­o­nál­ní anga­žo­va­nost sním­ku a to téměř bez jaké­ko­liv nuce­nos­ti či kře­če. Nemluvě o tom, že 117 minut sním­ku uteklo jako voda. Klub posled­ní nadě­je je tak výbor­ným osob­ním dra­ma­tem umí­ra­jí­cí­ho člo­vě­ka, kte­rý se roz­ho­dl nesmí­řit se svým osu­dem a bojo­vat i přes nesou­hlas úřa­dů. Hra s atmo­sfé­rou sním­ku navíc dodá­vá nádech něče­ho vyjí­meč­něj­ší­ho než jen dal­ší­ho nezá­vis­lé­ho fil­mu, vytvo­ře­né­ho čis­tě pro aka­de­mi­ky. Pokud chce­te špič­ko­vě nato­če­né dra­ma, není důvod proč fil­mu nedát šan­ci.

Herecká extra tří­da a sil­ně osob­ní pří­běh o boji se stra­šá­kem zdra­vot­nic­tví. Klub posled­ní nadě­je je sním­kem, kte­rý sto­jí na vel­mi solid­ním fil­mo­vém zpra­co­vá­ní a pře­de­vším na prvotříd­ních herec­kých výko­nech Matthewa McConaugheyho a Jareda Leta, kte­ří ze sebe ždí­ma­jí maxi­mum. Nakonec díky tomu ale film nepů­so­bí jen jako dal­ší emo­ci­o­nál­ní vydě­rač, nicmé­ně jako parád­ně nato­če­né a zahra­né osob­ní dra­ma, jehož dvě hodi­ny utě­čou pře­kva­pi­vě rych­le.

40% AIDS
40% Drama
20% Chemie

Klub posled­ní nadě­je
(Dallas Buyers Club, Klub posled­nej náde­je)
Drama / Životopisný / Historický
USA, 2013, 117 min

Režie: Jean-Marc Vallée
Scénář: Melisa Wallack, Craig Borten
Kamera: Yves Bélanger
Hrají: Matthew McConaughey, Jared Leto, Jennifer Garner, Steve Zahn, Denis O’Hare, Griffin Dunne, Kevin Rankin, James DuMont, Philippe Radelet, Juliet Reeves, Dallas Roberts, Michael O’Neill, Craig Borten

V kinech ČR od: 23.01.2014 CinemArt
V kinech SR od: 20.02.2014 Barracuda Movie

Podívejte se na hodnocení Klub poslední naděje na Kinoboxu.