Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Ze zákulisí filmu #3 | Všechno mohlo být jinak

Ze zákulisí filmu #3 | Všechno mohlo být jinak

rp star wars episoe 7 fisher ford hamill.jpg
A máme tu dal­ší díl spe­ci­ál­ní série Ze záku­li­sí fil­mu. Pro ten­to­krát opus­tí­me (ale­spoň čás­teč­ně) vody komik­so­vých fil­mů a podí­vá­me se na to, jak moh­ly někte­ré ze slav­ných fil­mů vypa­dat, kdy­by dopadly prv­ní cas­tingo­vá přá­ní jejich tvůr­ců či pro­du­cen­tů. I když totiž někte­ré z fil­mů jsou spja­ty se spe­ci­fic­ký­mi ztvár­ně­ní­mi role, kte­ré před­ved­li hereč­tí před­sta­vi­te­lé v hlav­ních rolích roli, mnoh­dy mohl film vypa­dat úpl­ně jinak. Ne vždy totiž iko­nič­tí hrdi­no­vé měli totiž vypa­dat tak, jak je zná­me. Pojďme si tedy na násle­du­jí­cích řád­cích při­blí­žit něko­lik tako­vých pří­pa­dů.

Jedním z nej­zná­měj­ších pří­pa­dů, kdy film mohl vypa­dat úpl­ně jinak, byly Star Wars. Riskantní pro­jekt se sna­žil do svých rolí zís­kat zná­má jmé­na a tak pro roli Hana Sola skon­čil na kon­kur­zu i Kurt Russell. Ten byl blíz­ko obsa­ze­ní, tvůr­ci se ovšem na posled­ní chví­li roz­hod­li zvo­lit v té době méně zná­mé­ho Harrisona Forda, kte­ré s Lucasem spo­lu­pra­co­val už dří­ve na sním­ku Americké graf­fi­ti. Před ním ovšem pro­duk­ce zva­žo­va­la také Nicka Nolteho, Robina Williamse, Genea Simmonse, Rogera Daltreyho, Christophera Walkena, Jacka Nicholsona, Al Pacina, Chevy Chase, Stevea Martina, Billa MurrayhoPerryho Kinga. Docela sluš­ný seznam. Připočtěte k tomu, že Orson Welles nako­nec málem skon­čil jako hlas Dartha Vadera, Tupac Shakur si málem zahrál Mace Windu ve Skryté hroz­bě, Leonardo DiCaprio, Paul WalkerChristian Bale byli v hle­dáč­ků tvůr­ců pro roli Anakina Skywalkera a Michael Jackson se váž­ně uchá­zel o roli Jar Jar Binkse a máte mix, kte­rý by sám vysta­čil na roz­sáh­lý člá­nek.
Prohlášení J.K. Rowlingové o pod­mín­ce, že v sérii Harry Potter chce pou­ze her­ce brit­ské­ho půvo­du, nao­pak zna­me­na­lo stop­ku pro zmí­ně­né­ho Robina Williamse, kte­rý měl zájem o roli Hagrida a pro­duk­ce s ním jed­na­la o jeho účas­ti. Nabídku hrát v sérii také odmí­tl Tim Roth, kte­rý měl na sto­le nabíd­ku na ztvár­ně­ní Severuse Snapea. Odmítl pře­de­vším pro­to, že chtěl spo­lu­pra­co­vat s Timem Burtonem na rema­ku Planety opic. Doporučil ale své­ho herec­ké­ho kole­gu Alan Rickmana. Nebezpečná rych­lost, kte­rá výraz­ně dopo­moh­la Keanu Reevesovi na vrchol, moh­la také vypa­dat tro­chu jinak, kdy­by Richard Grieco neod­mí­tl hlav­ní roli kvů­li natá­če­ní fil­mu Gangsteři. Naproti tomu Sean Connery málem skon­čil jako Gandalf, návrh scé­ná­ře, kte­rý ovšem dostal, mu při­šel jako nesro­zu­mi­tel­ný a tak roli odmí­tl a ta skon­či­la o Iana McKellena.
Výraznou roli odmí­tl také Will Smith. Jako pří­liš naděj­ná lát­ka mu totiž nepři­šel Matrix sou­ro­zen­ců Wachovských a tak dal radě­ji před­nost fil­mu Wild Wild West. Edward Norton nao­pak odmí­tl roli v Americkém psy­chu, kte­rá z Christiana Balea (kte­ré­ho pro­duk­ce před­tím už z výbě­ru kan­di­dá­tů vyřa­di­la, jen aby se k roli dostal podru­hé) udě­la­la hvězdu a zave­de­né jmé­no. Mickey Rourke pro změ­nu odmí­tl roli Axela Foleyho v Policajtovi z Beverly Hills, kte­rá udě­la­la hvězdu z Edieho Murphyho. Rourkeovi ovšem na dru­hé stra­ně jeho památ­nou roli ve Wrestlerovi málem vyfou­kl Nicholas Cage, kte­rý byl prv­ní vol­bou tvůr­ců, roli ovšem nako­nec odmí­tl. Výraznou roli odmí­tl také Kevin Costner, kte­rý dal sbo­hem nabíd­nu­té roli Andyho ve Vykoupení z věz­ni­ce Shawshank a radě­ji se upsal Vodnímu svě­tu.
Když už jsme byli u Robina Williamse, ten byl kon­cem deva­de­sá­tých let spo­leč­ně s Billem MurrayemStevem Martinem zva­žo­ván do role fil­mu na moti­vy atrak­ce Piráti z Karibiku. Film sice nako­nec dostal stop­ku a do pro­duk­ce se dostal o mno­ho let poz­dě­ji s Johnnym Deppem v hlav­ní roli, přes­to by původ­ní ver­ze z někte­rým z těch­to tří komi­ků v režii Stevena Spielberga moh­la být zají­ma­vá. Podobně zají­ma­vá moh­la být i původ­ní ver­ze fil­mu Muži v čer­ném. Adaptace komik­su pat­ří dodnes mezi oblí­be­né fil­my pře­de­vším díky před­sta­vi­te­lům titul­ních dvou rolí. Přesto, vůbec to tak nemu­se­lo být, neboť původ­ně měl na sto­le nabíd­ku na režii fil­mu Quentin Tarrantino a do hlav­ních rolí se počí­ta­lo s Clintem Eastwoodem coby agen­tem K, zatím­co Chris O’Donnell nebo David Schwimmer se měli zhos­tit role jeho par­ťá­ka J.
U science ficti­on ješ­tě zůsta­ne­me. Kariéru defi­nu­jí­cí role pro Arnolda Schwarzeneggera byla beze­spo­ru ta ve sním­ku Terminátor. Tu ovšem vůbec nemu­sel dostat, neboť se kolem role prv­ně motal Jürgen Prochnow a poz­dě­ji byla role nabíd­nu­ta O.J. Simsponovi. Nakonec ovšem role padla na Arnieho a zby­tek je his­to­rie. Podobně iko­nic­kou, je role Jacka Nicholsona v horo­ru Stanleyho Kubricka The Shining. O tom, že autor před­lo­hy Stephen King jej do role nechtěl a navr­ho­val mís­to něj Michaela Moriartyho nebo Jona Voighta, se ví. To že ovšem Stanley Kubrick do role zva­žo­val Roberta De NiraRobina Williamse už je zná­mé o něco méně. De Niro byl dle slov reži­sé­ra pří­liš malý psy­cho­pat během kame­ro­vých tes­tů, Williams nao­pak pří­liš vel­ký psy­cho­pat.
Herecký vete­rán Daniel Day-Lewis se pak uchá­zel o roli Vincenta Vegy ve fil­mu Pulp Fiction. Že vám to při­jde jako doce­la podiv­ná vol­ba? A co tepr­ve Aragorn v sérii Pán prs­te­nů? Tuto roli měl na sto­le totiž také, než se do role dostal Stuart Townsend, kte­rý absol­vo­val část pre­pro­duk­ce. Na posled­ní chví­li ovšem role šla k Viggu Mortensenovi, což bylo beze­spo­ru jed­ním z nej­lep­ších roz­hod­nu­tí, kte­ré pro­duk­ce udě­la­la. Další iko­nic­kou rolí o kte­rou se uchá­ze­li původ­ně jiní před­sta­vi­te­lé, byla role Dona Vita v Kmotrovi. Památná role Marlona Branda totiž mohl skon­čit v rukou Ernesta Borgninea, Edwarda G. Robinsona, Orsona Wellese nebo George C. Scott, kte­ří se zúčast­ni­li kame­ro­vých tes­tů. Francis Ford Coppola se nechal sly­šet, že by se nezlo­bil v hlav­ní roli za Laurence Oliviera nebo Marlona Branda. Na dru­hé­ho jme­no­va­né­ho nako­nec padla vol­ba a zro­di­la se tak dal­ší neza­po­me­nu­tel­ná posta­va fil­mo­vé­ho plát­na.
Další posta­vou, se kte­rou se těž­ko spo­jí někdo jiný, než jeho výsled­ný před­sta­vi­tel, je Indiana Jones. Dobrodružný arche­o­log s tvá­ří Harrison Forda pat­ří po prá­vu mezi nej­ob­lí­be­něj­ší hrdi­ny posled­ních dese­ti­le­tí, přes­to měli nabíd­ku na posta­vu jiní her­ci před­tím, než se dosta­la k Fordovi. Nick Nolte, Steve Martin, Chevy Chase a Jack Nicholson dosta­li nabíd­ku na účin­ko­vá­ni ve fil­mu před­tím, než se roli upsal Tom Selleck. Ten nako­nec musel z pro­jek­tu vycou­vat kvů­li svým povin­nos­tem u seri­á­lu Magnum. Další z Fordových postav, Deckarda z Blade Runnera pak málem zís­kal Dustin Hoffman. Měl ovšem pří­liš mno­ho při­po­mí­nek ke scé­ná­ři a doža­do­val se jeho úprav, až se tvůr­ci roz­hod­li roli nabíd­nout něko­mu jiné­mu a vol­ba padla na Forda.

Shailene Woodley je sice hlav­ní tvá­ří série Divergence, nemu­se­lo tomu ale tak být. Tato hereč­ka měla hned dvo­ji­tou smůlu, neboť roli v Hunger Games jí před nosem vyfouk­la Jennifer Lawrence a její ztvár­ně­ní Mary Jane v Amazing Spider-Man 2 se nako­nec nedo­sta­lo do finál­ní­ho sestři­hu a skon­či­la tak na pod­la­ze střiž­ny. Rachel McAdams pro změ­nu pak chví­li zva­žo­va­la svo­ji účast v původ­ní Fantastické čtyř­ce, kde roli nako­nec zís­ka­la Jessica Alba. Její památ­nou roli v Zápisníku jed­né lás­ky pak moh­la nao­pak před ní zís­kat Jessica Biel. Ta se zúčast­ni­la tes­tů pro roli během natá­če­ní své­ho fil­mu Texaský masa­kr moto­ro­vou pilou. Díky tomu, že na test s Ryanem Goslingem údaj­ně došla v kos­tý­mu prá­vě pro ten­to film, role o kte­rou hod­ně stá­la jí utek­la. Falešná krev a zra­ně­ní asi nejsou pří­liš láka­dlem pro roman­tic­kou podí­va­nou. Dle záku­lis­ních infor­ma­cí měla nabíd­ku na roli na sto­le také Britney Spears, než pro­duk­ce obsa­di­la prá­vě McAdams.

A když už jsme u roman­ce, když se řek­ne Pretty Woman, jen málo­kdo si nevy­ba­ví Julii Roberts. Tahle kari­é­ru defi­nu­jí­cí role pro hereč­ku ale původ­ně neby­la vůbec psa­ná pro ni. Během něko­li­ka pře­pi­sů scé­ná­ře, kte­ré film potka­ly, byla role Vivian prv­ně nabíd­nu­ta v té době nesmír­ně popu­lár­ní Meg Ryan. Ta ovšem roli moder­ní popel­ky odmít­la a tak se pro­duk­ce roz­hod­la oslo­vit Winonu RyderJennifer Connelly, kte­ré se zúčast­ni­li kon­kur­zu na roli. Až díky roli ve fil­mu Ocelové magnó­lie se reži­sér Gary Marshall roz­ho­dl to zku­sit s do té doby nepří­liš zná­mou Julii Roberts

Někdy ovšem změ­na původ­ní­ho cas­tingu pro­běh­la až poté, co se roz­je­ly kame­ry. Eric Stoltz je asi nej­zná­měj­ším pří­pa­dem, kdy jeho Marty McFly v Návratu do budouc­nos­ti Robertu Zemeckisovi po něko­li­ka natá­če­cích dnech vylo­že­ně nese­dl s jeho vizí pro tuto posta­vu a roz­ho­dl se tedy pro pře­ob­sa­ze­ní a role tak skon­či­la v rukou Michaela J. Foxe. Naopak James Purefoy ode­šel z pro­jek­tu V jako Vendeta pře­de­vším díky kre­a­tiv­ním nesho­dám po šes­ti týd­nech natá­če­ní. Scény, kte­ré nato­čil a dosta­ly se do finál­ní­ho sestři­hu poté poz­děj­ší před­sta­vi­tel hlav­ní role Hugo Weaving pře­da­bo­val.

Podobný osud potkal i čes­ké­ho vete­rá­na Jana Wericha. Osobnost čes­ké­ho fil­mu Werich, byl obsa­zen do role nej­vět­ší­ho nepří­te­le Jamese Bonda Blofelda ve fil­mu Žiješ jen dva­krát. Werich ovšem u pro­duk­ce vydr­žel jen něko­lik dní, pro­du­cent i reži­sér fil­mu pocho­pi­li, že není dosta­teč­ně ďábel­ský pro tako­vou­to roli a do role obsa­di­li Donald Pleasence a scé­ny pře­to­či­li. Ve výsled­ném fil­mu jsou přes­to dva zábě­ry, kde jde vidět část Werichova těla ve scé­ně.

Podivné původ­ní vol­by pro iko­nic­ké role ovšem nejsou jen zále­ži­tos­tí fil­mu. V rám­ci malé tele­viz­ní odboč­ky se může­me podí­vat tře­ba na seri­ál Perníkový táta nebo­li Breaking Bad. Málokdo, by si dnes dove­dl před­sta­vit v hlav­ní roli něko­ho jiné­ho než Bryana Cranstona. Ten ovšem nebyl prv­ní vol­bou pro ten­to seri­ál, neboť jej část pro­duk­ce pova­žo­va­la za pří­liš hod­né­ho díky jeho pře­de­šlé prá­ci na seri­á­lu Malcolm v nesná­zích. Původně tak role byla nabíd­nu­ta Johnu Cusackovi, kte­rý ji odmí­tl. Stejně tak vzá­pě­tí po něm odmí­tl nabíd­ku také Matthew Broderick. Když ovšem vez­me­me v potaz fakt, že v jed­nu dobu se rýso­val kul­tov­ní seri­ál Červený trpas­lík v obsa­ze­ní Alan RickmanAlfred Molina, je prav­dě­po­dob­ně všech­no mož­né.

Tenhle výčet je opět zase spí­še infor­ma­tiv­ní, neboť exis­tu­je mno­ho dal­ší podiv­ných cas­tingů, kte­ré se málem sta­ly rea­li­tou. Tom Cruise nebo Sam Rockwell jako Iron Man, Tom Hiddleston jako Thor, Brad Pitt jako Jason Bourne pří­pad­ně Hanební pan­char­ti, ve kte­rých se měl obje­vit Leonardo DiCaprio jako Hans Landa nebo Adam Sandler jako Bear Jew. Představivost někte­rých tvůr­ců je zkrát­ka veli­ká.

-