Kritiky.cz > Speciály > STAR TREK: DO TEMNOTY: Vesmír: Tváří v tvář temnotě

STAR TREK: DO TEMNOTY: Vesmír: Tváří v tvář temnotě

Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Po čtyřech tele­viz­ních seri­á­lech, 11 fil­mech a bez­počtu vesmír­ných snů, zaži­jí divá­ci popr­vé Star Trek troj­roz­měr­ný. Ve fil­mu „Star Trek” z roku 2009 vyra­zi­la sku­pi­na kaž­do­pád­ně slib­ných, ale tro­chu samo­rost­lých vesmír­ných ces­to­va­te­lů s čer­s­tvě ukon­če­nou Akademií na svou prv­ní fas­ci­nu­jí­cí pouť ke hvězdám. Byl to prv­ní vel­ký test jejich bys­tros­ti, doved­nos­tí a věr­nos­ti – vlast­nos­tí leží­cích těs­ně ved­le jejich kon­flikt­ních povah - , ale to byl pou­ze začá­tek. Nyní musí tato posád­ka vesmír­né lodi Enterprise zamí­řit ješ­tě dál, do roz­sáh­lé tem­no­ty a zpět, do pozem­ské­ho 23. sto­le­tí, když zlo­věst­né váleč­né síly ohro­žu­jí posvát­nost jejich domo­va i svě­tů ješ­tě nepo­zna­ných.

Filmem „Star Trek: Do tem­no­ty” se J. J. Abrams vra­cí ke své lid­ské před­sta­vě o svě­tě Star Treku, před­sta­vě, kte­rá vzdá­vá lás­ky­pl­nou poctu kul­tov­ní sou­čás­ti pop kul­tu­ry a záro­veň se žene vstříc nepro­zkou­ma­né­mu úze­mí.

První film zís­kal oce­ně­ní za spo­je­ní neu­cti­vé­ho humo­ru, cha­risma­tic­kých postav a bez­mez­né před­sta­vi­vos­ti tele­viz­ní­ho seri­á­lu z 60. let s tem­pem a akcí 21. sto­le­tí a za čer­s­tvý ori­gi­nál­ní pří­běh. Abramsův „Star Trek“ vychá­zí z posel­ství díla Genea Roddenberryho, oslo­vu­je ast­ro­nau­ta v kaž­dém z nás a dělá z neko­neč­ných mož­nos­tí něco hma­ta­tel­ně sku­teč­né­ho.

Navzdory úspě­chu, kte­ré­ho prv­ní film dosá­hl, nehod­lal Abrams usnout na vav­ří­nech. V sou­la­du s dik­cí Star Treku věděl, že jejich dru­há ces­ta musí jít v kaž­dém ohle­du hlou­bě­ji a odváž­ně­ji, musí zkou­mat to, co dělá posta­vy i misi Star Treku tak pře­svěd­či­vý­mi. To pro fil­ma­ře zna­me­na­lo širo­kou šká­lu nových výzev. Museli vymys­let a poté vybu­do­vat zce­la nové svě­ty. Aby se pří­běh posu­nul za dal­ší hra­ni­ci, roz­ho­dl se Abrams nato­čit film čás­teč­ně pomo­cí IMAX kamer a uvést jej ve 3D.

Největší změ­ny jsou ale ty, kte­rým čelí Kirk, Spock, Uhura, Kostra, Scotty, Sulu a Čechov. Když obrov­ský útok roz­bi­je Hvězdnou flo­ti­lu, nesto­jí tvá­ří v tvář pou­ze tem­né stra­ně flo­ti­ly a nové­mu děsi­vě geni­ál­ní­mu nepří­te­li, ale začnou pochy­bo­vat o jedi­né věci, na kte­rou se v nepřed­ví­da­tel­ném vesmí­ru moh­li kdy spo­leh­nout: jeden o dru­hém.

„Tento film jde ve všech smě­rech dál než ten prv­ní – máme tady vul­ka­nic­ké pla­ne­ty, divo­ké honič­ky rake­to­plá­nů a mon­stróz­ní spe­ci­ál­ní efek­ty, ale roz­pra­co­va­něj­ší je i pří­běh,” říká Abrams. „Posádka Enterprise ten­to­krát řeší dale­ko váž­něj­ší věci, pokud jde o jejich osob­ní a morál­ní dile­ma­ta. Její čle­no­vé jsou posta­ve­ni před otáz­ky důvě­ry, věr­nos­ti a toho, co se sta­ne s lid­ský­mi zása­da­mi, když jsou podro­be­ny těm nej­ex­trém­něj­ším tes­tům. Cílem bylo udr­žet všech­nu tu kome­di­ál­nost, lid­skost a opti­mis­mus a záro­veň je pře­nést do slo­ži­těj­ších a tem­něj­ších situ­a­cí. To, co pro kapi­tá­na Kirka zača­lo jako mise pomsty, se stá­vá hle­dá­ním toho, co sku­teč­ně zna­me­ná zaslou­žit si pozi­ci kapi­tá­na.”

Abrams pokra­ču­je: „Aby se pří­běh posu­nul, musel film být ambi­ci­óz­něj­ší než ten prv­ní. Akce a roz­sah jsou o svě­tel­né roky dál. S IMAX a 3D tech­no­lo­gi­e­mi může­me nabíd­nout pub­li­ku ješ­tě vyš­ší úro­veň vzru­še­ní a zába­vy. Zároveň ale bez ohle­du na for­mát nebo roz­sah, tou nej­dů­le­ži­těj­ší věcí je při­nést co nej­víc vzru­šu­jí­cí a emoč­ní pří­běh.”

Příběh si vza­li opět do pará­dy scé­náris­té a pro­du­cen­ti Robert Orci a Alex Kurtzman, spo­lu s Damonem Lindelofem, kte­rý celý tvůr­čí pro­ces pře­mě­nil v téměř nepře­tr­ži­tý bra­in­stor­ming. „Nejsem scho­pen spo­čí­tat, koli­krát jsme se nad tím pří­bě­hem sešli,” pře­mýš­lí Abrams. „Pořád jsme něco řeši­li, upra­vo­va­li, při­způ­so­bo­va­li a dola­ďo­va­li. Bylo skvě­lé pra­co­vat zno­vu s Bobem, Alexem a Damonem. Neznali úna­vu a vytvo­ři­li pří­běh, ve kte­rém má kaž­dá hlav­ní posta­va ve všech ohle­dech jas­ně daný svůj život a ide­á­ly.”

Producent a spo­luza­kla­da­tel Bad Robot Bryan Burk pozna­me­ná­vá, že dal­ším zákla­dem scé­ná­ře byla myš­len­ka, že se z posád­ky Star Treku sta­ne neroz­luč­ná, i když občas divo­ká a nepod­daj­ná, par­ta přá­tel. Vysvětluje to tak­to: „Scénář ‚Do tem­no­ty’ začal otáz­kou: jak může­me dostat posád­ku Enterprise do nej­hor­ší­ho nebez­pe­čí a kon­flik­tu? Cítili jsme, že pokud byl prv­ní film o tom, jak se dala posád­ka dohro­ma­dy, pak ten­to pří­běh musí být o tom, jak se vyví­je­jí a jak spo­leč­ně dospě­jí. Tato myš­len­ka má obrov­skou ener­gii a mož­nos­ti.”

Abrams se roz­ho­dl fil­mu dodat dra­ma­tič­těj­ší ener­gii a posu­nout ho na vyš­ší vizu­ál­ní úro­veň pou­ži­tím IMAX a pře­peč­li­vou post­pro­dukč­ní kon­ver­zí na 3D. Pro reži­sé­ra to neby­lo leh­ké roz­ho­do­vá­ní, pro­to­že chtěl zacho­vat co nej­vět­ší auten­ti­ci­tu i v tom nej­fan­tas­tič­těj­ším pří­bě­hu. Ale po podrob­něj­ším sle­do­vá­ní nej­mo­der­něj­ších 3D a IMAX® fil­mů posled­ních něko­li­ka let a po spo­lu­prá­ci s reži­sé­rem Bradem Birdem, kte­rý pou­žil IMAX® v „Mission: Impossible - Ghost Protocol” nabyl Abrams pře­svěd­če­ní, že nastal pra­vý čas spo­jit mož­nos­ti moder­ních tech­no­lo­gií s vypra­věč­sky sil­ným pří­bě­hem Star Treku.

„Pokud je film nato­če­ný v IMAX, nee­xis­tu­je kro­mě něj nic jiné­ho,” říká reži­sér. „Výsledek je šíle­ný, ten film vás pros­tě pohl­tí. Ale chtěl jsem ješ­tě vidět tím­to způ­so­bem před­sta­ve­né vesmír­né dob­ro­druž­ství. Christopher Nolan byl tak las­ka­vý a pro­mí­tl mi v IMAX část fil­mu ‚Temný rytíř povstal’. Když jsem viděl ten neu­vě­ři­tel­ný záznam, uvě­do­mil jsem si, že pokud máme mož­nost nato­čit něco z toho­to fil­mu v IMAX®, byli bychom bláz­ni, kdy­bychom toho nevy­u­ži­li. Jsme teď schop­ní vyjá­d­řit celý širo­ký roz­měr pří­bě­hu nejen ve vesmí­ru, ale i na Zemi a v rake­to­plá­nech. Myslím, že to bude úžas­ně vzru­šu­jí­cí podí­va­ná.”

Jak dodá­vá Roger Guyett, tri­ko­vý spe­ci­a­lis­ta spo­leč­nos­ti Industrial Light & Magic, kte­rý se do týmu také vrá­til: „S poje­tím, kte­ré je něčím jako ‚Lawrence z Arábie ve vesmí­ru´, byl IMAX® pro reži­sé­ra skvě­lou mož­nos­tí jak uká­zat vel­ko­le­pé výhle­dy, kte­ré se Enterprise naský­ta­jí.”

Použití for­má­tu IMAX na část fil­mu poslou­ži­lo i dal­ším úče­lům. „Mnoho našich scén je spíš ver­ti­kál­ních než hori­zon­tál­ních a IMAX umož­ňu­je pocit ješ­tě vět­ší­ho roz­sa­hu,” vysvět­lu­je Abrams. „Použili jsme to pro vul­ka­nic­kou pla­ne­tu Nibiru na začát­ku fil­mu, pro Kronos, pla­ne­tu Klingonů a zejmé­na na kon­ci, kde se ode­hrá­vá šíle­ná honič­ka San Franciscem. Stalo se pra­vi­dlem, že pokud se toči­lo v exte­ri­é­rech, pou­ži­li jsme IMAX kame­ry, v inte­ri­é­rech se natá­če­lo kla­sic­ky.”

Když nastal čas, aby se 3D pou­ži­la k vytvo­ře­ní jis­kry a bez­pro­střed­nos­ti svě­ta Star Treku, zašel Abrams se svým týmem ješ­tě dál. Filmaři se zpo­čát­ku zdrá­ha­li ten­to for­mát pou­žít, to však trva­lo jen do chví­le, kdy si uvě­do­mi­li, že jej mohou pou­žít způ­so­bem, kte­rý napl­ní jejich vizu­ál­ní ambi­ce. „Žádný náš film jsme nikdy před­tím ve 3D nedě­la­li,” pozna­me­ná­vá Burk. „Ale když jsme vidě­li, o čem je celý ‚Star Trek’ - epic­ké bitvy, pohle­dy na obrov­ské pla­ne­ty a napí­na­vé akce – řek­li jsme si, že pokud není pro 3D dost dob­rý ‚Star Trek’, pak tedy kte­rý film je? Zásadním pro nás bylo to, že když už popr­vé pou­ži­je­me 3D, potom to chce­me udě­lat jinak, chce­me výji­meč­nou podí­va­nou.”

Tento pro­ces začal před­po­kla­dem, že pros­té při­dá­ní 3D samo o sobě nesta­čí – jeho pou­ži­tí musí pomo­ci vyprá­vět pří­běh hlub­ším způ­so­bem a v pří­pa­dě „Star Treku” musí oži­vit dosud nikdy nespat­ře­né svě­ty. „James Cameron svým ‚Avatarem’ nasta­vil lať­ku sku­teč­ně vel­mi vyso­ko a uká­zal nám něco, co jsme nikdy před­tím nevi­dě­li. Ale pou­hým nato­če­ním fil­mu ve 3D z něj neu­dě­lá­te ‚Avatar’, jak jsme měli mož­nost se pře­svěd­čit v mno­ha jiných poku­sech, kte­ré při­šly po něm,” pokra­ču­je Burk. „Věděli jsme, že pokud to chce­me udě­lat, musí­me do toho jít napl­no.”

Aby fil­ma­ři spl­ni­li svůj cíl, při­ved­li do své­ho týmu 3D odbor­ní­ka Coreyho Turnera, kte­rý v uply­nu­lých letech pra­co­val na někte­rých nej­vět­ších 3D fil­mech … a poté ho povzbu­zo­va­li, aby svý­mi tech­ni­ka­mi při­dal hloub­ku a pohl­cu­jí­cí detai­ly těm úze­mím, kam divá­ko­vo oko ješ­tě neza­ví­ta­lo. „Celý pro­ces byl dale­ko prac­něj­ší a pre­ciz­něj­ší, než jsme si doká­za­li před­sta­vit,” říká Burk. „S Coreyem jsme film pro­chá­ze­li doslo­va ráme­ček po rámeč­ku a sna­ži­li jsme se pro­tla­čit 3D všu­de tam, kde to bylo mož­né – chtě­li jsme docí­lit toho, aby věci z plát­na sku­teč­ně vystu­po­va­ly. Snažili jsme se posou­vat své mož­nos­ti dál a dál, a poda­ři­lo se. Doufáme, že se kom­bi­na­ce IMAX a 3D nebu­de podo­bat niče­mu, co divá­ci zatím měli mož­nost vidět.”

Vizuální kouz­la zajis­ti­la také Abramsova spo­lu­prá­ce s kame­ra­ma­nem Danem Mindelem, jehož nová­tor­ské pou­ži­tí objek­ti­vů, svět­le­né­ho desig­nu a úhlů uda­lo tón fil­mu „Star Trek” z roku 2009 Mindela Abrams vel­mi chvá­lí: „Je to jeden z nej­lep­ších kame­ra­ma­nů a tenhle film nato­čil způ­so­bem, kte­rý dává hma­ta­tel­ný emoč­ní náboj kaž­dé scé­ně. Danovo pou­ži­tí kame­ry dává pří­bě­hu cito­vost a sku­teč­nost, posta­vy dělá dosa­ži­tel­ný­mi a svě­tu umož­ňu­je dýchat.”

Ale přes veš­ke­rou před­sta­vi­vost a vizu­ál­ní fan­ta­zii fil­mu dává Abrams před­nost tomu, aby vše, co je mož­né, bylo bez tri­ků. Greenscreen a počí­ta­čo­vou ani­ma­ci pou­žil jen tam, kde bylo nezbyt­né zavést divá­ky doprostřed dosud nespat­ře­ných gala­xií. „Samozřejmě nemů­že­te dělat film s názvem ‚Star Trek’ a nemít tam scé­ny toče­né před gre­enscre­e­nem,” objas­ňu­je reži­sér, „ale jed­nou z věcí, ve kte­rých s ‚Temnotou’ pokra­ču­je­me z prv­ní­ho fil­mu, je, že se sna­ží­me najít loka­ci nebo stav­by, kde bychom moh­li vytvo­řit svět, kte­rý není umě­lý nebo ste­ril­ní, ale kte­rý půso­bí vel­mi, vel­mi reál­ně.”

Výkonný pro­du­cent Jeffrey Chernov pozna­me­ná­vá: „Přestože vás tenhle film zave­de hlu­bo­ko do vesmí­ru, v Abramsově vyprá­vě­ní je pořád pří­tomno něco ze Země. Protože ví, že pokud jsou vaše akce a pro­ží­vá­ní říze­ny emo­ce­mi, stá­vá se osob­ním i vel­ký pří­běh.”

Abrams pozna­me­ná­vá, že při pře­vá­dě­ní Star Treku na nové vizu­ál­ní a emoč­ní úze­mí se cítil tro­chu jako kapi­tán Kirk míří­cí do vesmí­ru, kde nikdy neví­te, co při­jde příš­tě ... a pro­to je lep­ší být na to při­pra­ven. „Ve fil­mu jako je ten­to, jste kaž­dý den na všech úrov­ních kon­fron­to­vá­ni s tím, jak to, co jste udě­la­li, udě­lat ješ­tě lépe,” vysvět­lu­je. „Ale stej­ně jako Kirk v tom­to pří­bě­hu, i já jsem za tuto pří­le­ži­tost vděč­ný.”

Burk dodá­vá: „Naším prv­ním fil­mem jsme se chtě­li posta­vit všem oče­ká­vá­ním, jaký by Star Trek mohl být. Myslím, že teď udě­lal J. J. dal­ší krok , tak­že lidé mohou opouš­tět kino s otáz­kou: ‚páni, tohle byl Star Trek?’”


Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Deníky princezny 3: Pokračování Disneyho pohádek prý „nakupuje zámky“ v České republice
4. června 2025Deníky princezny 3: Pokračování Disneyho pohádek prý „nakupuje zámky“ v České republiceVíce než dvacet let poté, co se diváci v Princezniných denících seznámili s nepravděpodobnou královskou Miou Thermopolis, se možná chystá třetí díl Disneyho série - a tentokrát by mohl zamířit do střední Evropy. Podle článku v…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Doktor Spánek od Stephena Kinga
16. července 2024Doktor Spánek od Stephena KingaOsvícený Dan Torrance je zpět a čekají ho další potíže. Dokáže pomoci stejně obdařené dívce, které hrozí smrtící nebezpečí? Hrůzné události v hotelu Overlook se s Dannym táhli i po jeho opuštění a hrouivé noční můry spojené s hladovými…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Riddick: Kronika temna
27. ledna 2024Riddick: Kronika temnaChtěl jen zjistit, proč jej přítel zradil, ale zapletl se do boje o záchranu všeho živého ve vesmíru. Jaká ironie. On nemilosrdný zabiják, který se tentokrát až moc nechá ovlivnit svými city a přátelstvím… Uplynulo pět…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Navracím se ke kořenům: Můj pohled na původní Star Trek film a setkání s posádkou kapitána Kirka
24. ledna 2024Navracím se ke kořenům: Můj pohled na původní Star Trek film a setkání s posádkou kapitána KirkaK původnímu Star Treku jsem se dostal později, neboť jako silný ročník 90. jsem byl odkojen posádkou Jean Luc Picarda, největšího kapitána Federace, mé doby. Proto bylo logické, abych se jako milovník Star Trek vesmíru vrátil…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Nadčasová hrdinka Xena: Princezna bojovnice
11. ledna 2024Nadčasová hrdinka Xena: Princezna bojovniceV devadesátých letech se na televizních obrazovkách objevila postava, která se stala ikonou nejen pro feministky, ale také pro lesbickou komunitu. Xena: Princezna bojovnice, ztvárněná charismatickou Lucy Lawless, se stala symbolem síly, odvahy a nezávislosti. Seriál,…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Přání: Magické dobrodružství oslavuje 100 let Disney animace
29. listopadu 2023Přání: Magické dobrodružství oslavuje 100 let Disney animaceVe filmu Přání vysloví mladá a důvtipná dívka Asha tak mocné přání, že jej vyslyší samotný vesmír. Nebo spíše živoucí kouzelná koule s nezměrnou energií zvaná Hvězda. Společně s Hvězdou musí Asha čelit hrozivému nepříteli, králi Magnificovi,…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nadějné momenty a zklamání: Kritický pohled na film Wonder Woman
14. srpna 2023Nadějné momenty a zklamání: Kritický pohled na film Wonder WomanDiana (Gal Gadot) neznala za celý svůj život nic jiného, než svůj domovský ostrov, kde žila mezi Amazonkami. to vše se ovšem mění v momentě, kdy na pláži tropického ráje ztroskotá britský špion Steve Trevor (Chris…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Spider-Man: Paralelní světy - Skvělý film, který mé očekávání nepřekonal, ale stále stojí za zhlédnutí
5. června 2023Spider-Man: Paralelní světy - Skvělý film, který mé očekávání nepřekonal, ale stále stojí za zhlédnutíNa rovinu říkám, že film je to dobrý. Je dobrý a za to, že jsem si ho tolik neužil, si do jisté míry můžu sám tím, že jsem do něj šel s příliš velkým očekáváním. Ať…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Návrat Soudce Dredda: Akční adrenalinová jízda plná olova, krve a přímočarého napětí
9. května 2023Návrat Soudce Dredda: Akční adrenalinová jízda plná olova, krve a přímočarého napětíPůvodní Soudce Dredd z roku 1995 je ukázkový příklad promarněné šance. Komiksová adaptace poněkud svérázné předlohy nenabídla dostatečně zajímavé prostředí proto, aby diváka dokázala pobavit a tak jediné co z filmu zbylo, byla jen odhalená brada…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Dungeons & Dragons: Čest zlodějů (Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves) – Recenze – 80 %
2. dubna 2023Dungeons & Dragons: Čest zlodějů (Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves) – Recenze – 80 %Klasická společenská hra Dungeons & Dragons je fantasy hrou na hrdiny (RPG), jejíž historie sahá až do první poloviny 70. let, a při níž jsou jednotlivým hráčům přiděleny specifické a postupně se vyvíjející postavy. Ty tvoří…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
To nic, drahá
10. listopadu 2022To nic, draháOlivia Wilde a její ambiciózní psychologický Thriller z 50. let evokující Stepfordské paničky měl být drahokamem roku, ale je to jen obstojná žánrovka, která neurazí ani nenadchne. Zasazení do 50. let je moc pěkné, utopická experimentální…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
To nic, drahá: Kontroverzní thriller s Florence Pugh a Harrym Stylesem dorazil do kin
22. září 2022To nic, drahá: Kontroverzní thriller s Florence Pugh a Harrym Stylesem dorazil do kinSnad nejkontroverznější film letošního roku konečně přišel do kin. Olivia Wilde si opět sedla na režisérské křeslo a po svém debutu Šprtky to chtěj taky z roku 2019 přichází se svým druhým filmem, To nic, drahá. Premiéře snímku…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
The Contractor: Akce v Berlíně povyšuje thriller s Chrisem Pinem
22. května 2022The Contractor: Akce v Berlíně povyšuje thriller s Chrisem PinemBývalý seržant amerických speciálních jednotek se nechá naverbovat do pochybného černého žoldáckého komanda v Berlíně ve filmu The Contractor, dobře natočeném, ale neuspokojivě šablonovitém akčním filmu režiséra Tarika Saleha (The Nile Hilton Incident). Loňský snímek Bez…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Terminator Salvation - 60 %
9. dubna 2022Terminator Salvation - 60 %Hned na začátku bych tu rád ujasnil, že Terminator Salvation je v jádru poměrně dobrý a především pro fanoušky military žánru rozhodně zábavný film, který navíc dokazuje, že střet old school legendy s klipařskými prostocviky nemusí…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Lovci pokladů: Kniha tajemství
27. února 2022Lovci pokladů: Kniha tajemstvíPrvní díl Lovců pokladů vydělal obrovské peníze a stal se z něj hit, a to i když samotný film nebyl žádný zázrak. Přesto všechno si našel své publikum a když jste se chtěli v kině bezstarostně…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Dredd (2012) - 75 %
27. ledna 2022Dredd (2012) - 75 %"Dredd" je konečně tím správným převedením britské komiksové klasiky na filmové plátno. Karl Urban tu helmu prostě nesundá! Alex Garland je celkem úspěšný scénárista. Podílel se na takových filmech jako „28 dní poté“ nebo Sunshine, kromě toho…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 1,51502 s | počet dotazů: 346 | paměť: 24800 KB. | 05.09.2025 - 15:53:22