Synopse
Zdánlivě empatická a laskavě vyhlížející učitelka manipuluje prostřednictvím svých žáků jejich rodiči za účelem osobního obohacení, ať už v podobě materiálních výhod, či dokonce vidiny milostného poměru. Nejen z obavy o prospěch svých milovaných dětí většina rodičů třídní učitelce základní školy podléhá a poskytuje jí nejrůznější služby, dárky a jiné pozornosti. Najdou se však tři rodiny, které se rozhodnou učitelce vzepřít a stávající situaci se společně s ředitelkou školy pokusí zvrátit na konspirativní třídní schůzce. Děj strhujícího a velmi aktuálního snímku o síle lidského charakteru inspirovaného skutečnou událostí se sice odehrává na začátku 80. let, ale jde o příběh univerzální, který by se mohl odehrát kdekoliv a v jakékoli době, neboť zkorumpovanost, stejně jako malost a vypočítavost vládnou světem bez ustání.
Autorská dvojice scenárista Petr Jarchovský a režisér Jan Hřebejk se poprvé spojila s mladou producentskou společností Offside Men (Ondřej Zima a Jan Prušinovský), která má na kontě seriál Čtvrtá hvězda a film Kobry a užovky. Přestože byl snímek původně zamýšlen jako ryze český projekt, vznikl nakonec jako slovensko-česká koprodukce s hlavním producentem společností PubRes (Zuzana Mistríková a Ľubica Orechovská). Tvůrcům se tak podařilo obsadit na filmovém plátně neokoukané, ale vynikající herce (Zuzana Mauréry, Csongor Kassai, Peter Bebjak, Martin Havelka, Ondřej Malý a další) a snímek nakonec natočili ve slovenské metropoli.
O filmu
„Každý dospělý, a většina dětí, zažil situaci, kdy cítil, že to, co je zrovna momentálně výhodné, je zároveň nesprávné. A naopak, že zachovat se podle svědomí anebo jen dobrého vychování může být nebezpečné anebo jen krajně nevýhodné. Proto tomuto příběhu může porozumět každý,“ říká režisér Jan Hřebejk.
Příběh z pera Petra Jarchovského odkazuje svou atmosférou, ztvárněním a tématem k filmu Musíme si pomáhat. „A jako nebyl tématem Musíme si pomáhat holocaust nebo nacismus, tak tady nehrajeme o komunismu a šikaně. Naše téma je zkrátka strach, oportunismus, lidská důstojnost a podobně,“ dodává Hřebejk. Tvůrcům se podařilo do Učitelky obsadit na filmovém plátně neokoukané, ale vynikající herce v čele se Zuzanou Mauréry. Casting znamenal pro Jana Hřebejka osvěžení včetně dětských rolí, z dospělých herců v minulosti točil jen s Csongorem Kassaiem. Ve filmu dále hrají Peter Bebjak, Zuzana Konečná, Martin Havelka, Ondřej Malý a v jedné z hlavních dětských rolí vnuk Mariána Labudy Richard.
„Zápas s učitelkou, která zneužívá své postavení, odráží jak dobou podmíněná, tak nadčasová morální dilemata. Reálná rodinná historka přetrvala svojí intenzitou v rodinné mytologii. Celá ta léta byla při nejrůznějších příležitostech znovu a znovu připomínána a převyprávěna. Události, které se odehrály na jedné konspirativní rodičovské schůzce, mě inspirovaly k variaci na žánr soudního dramatu,“ říká scenárista Petr Jarchovský. Tvůrci jen hlavní postavu učitelky vybavili kvůli přesvědčivosti a nadčasovosti větší rafinovaností, inteligencí a sex-appealem. „Na scénáři a mé postavě se mi líbilo, že nebylo jednoznačné, jestli jde o komedii, nebo drama. Snažila jsem se paní učitelku Drazděchovou v této poloze udržet a nebylo to až tak náročné, protože to bylo výborně napsané,“ vzpomíná na natáčení představitelka hlavní role Zuzana Mauréry. Filmaři natočili Učitelku nakonec ve slovenské metropoli a podle tvůrců přinesla energie, s jakou ve slovensko-českém štábu snímek vznikal, důležité a občerstvující impulzy.
„Když mě producent filmu a jeho autoři oslovili, jestli bych s nimi do Učitelky šla, neváhala jsem ani na okamžik. Učitelka je totiž ten druh filmu, ze kterého člověka mrazí. Je úplně jedno, ve které době se děj filmu odehrává, protože jeho příběh je „bohužel“ nadčasový. Ohýbání hřbetů pro malý prospěch či výhodu je něco, co kolem sebe můžeme vidět dnes a denně. Tak doufám, že třeba po zhlédnutí Učitelky budeme všichni statečnější,“ dodává Kateřina Ondřejková z České televize.
Nejnovější komentáře