VC5A1ichnitovC49BdC3ADrecenzefilmu
Íránský režisér Asghar Farhadi, tvůrce oscarových filmů Klient a Rozchod Nadera a Simin, už před lety vícekrát expandoval na evropskou půdu se snímky natáčenými v koprodukci s Itálií či Francií. Jeho nejnovější počin Všichni to vědíje však již čistě evropskou záležitostí, a to převážně španělskou – natáčenou ve španělštině a s nejžádanějšími španělskými herci v hlavních rolích. Asghar Farhadi je zároveň autorem scénáře, přesto film Všichni to vědí připomíná jeho předchozí íránskou tvorbu jen částečně.
Děj spočívá v tom, že hlavní hrdinka Laura (Penélope Cruz) přilétá se svým synem a dospívající dcerou z Argentiny na španělský venkov na svatbu, kde se po letech setkává se zbytkem své rodiny a s dávnou láskou Pacem (Javier Bardem), zatímco její manžel (Ricardo Darín) zůstal kvůli práci v Argentině. Během svatebního večírku však dojde ke zmizení Lauřiny dcery – a nedlouho poté se ozvou únosci se žádostí o výkupné. Rodina se rozhodne nekontaktovat policii a raději se spolehnout na Pacova dávného kamaráda, bývalého policejního vyšetřovatele, zatímco Paco, majitel rozlehlých vinic, začne dávat dohromady peníze na zaplacení výkupného.
K této patálii s únosem nicméně dojde až po zhruba čtyřiceti minutách, přičemž do té doby probíhá na plátně akorát úmorně zdlouhavá sekvence svatby a následných bujarých oslav, při nichž se hlavní hrdinové setkávají s nejrůznějšími příbuznými a nezávazně s nimi nepříliš zajímavě hovoří o všem možném, na co pak zbytek filmu navazuje jen minimálně. I přes svou mimořádnou délku však tato úvodní pasáž selhává v tom jediném, co měla za úkol, a sice dostatečně představit všech přibližně patnáct relevantních postav, které následně mají i v pozdějším dění relativně důležitou roli, a jejich vzájemných příbuzenských vztahů (které vám začnou pořádně docházet až v průběhu dalších událostí).
Následná kriminální zápletka připomíná svým provedením nějakou detektivku od Agathy Christie, akorát bez detektiva, a slouží v podstatě jako pouhá záminka pro rozehrání takřka telenovelového dramatu, v němž se řeší především vztahy a dávné rodinné křivdy. Ve zbytku filmu se totiž hrdinové hlavně rýpou ve své minulosti a spíš řeší odkrývání různých rodinných tajemství, než aby se vyšetřoval únos a pátralo se po pachatelích. Laura přitom hodně naříká a brečí (intenzivní výkon Penélope Cruz je v tomto ohledu místy až na hranici dryáčnického přehrávání, jinak je ale samozřejmě skvělá), atmosféra pomalu čím dál tím víc houstne a průběžně dochází k různým odhalením a konfrontacím, z čehož lze místy jednoznačně poznat Farhadiho rukopis, akorát aplikovaný na jinou kulturu, než na íránskou.
Neznalost totožnosti únosců pak do snímku sice přináší určité napětí a nejistotu, v závěru se však přesto nelze ubránit zklamání z poněkud banálního vyvrcholení, neuspokojivého jak v rovině kriminální, završené nepřekvapivě a neintenzivně, tak v rámci oněch rodinných a vztahových odhalení, z nich to největší se dá snadno a s velkým předstihem odhadnout předem.
Všichni to vědí je nadprůměrný film, a to hlavně díky výtečným hercům a řadě emocionálně funkčních a dobře natočených scén, ale na poměry schopností Asghara Farhadiho, jež prokázal ve svých starších filmech, je to přeci jen kvalitativně o něco nižší liga. A rozhodně očekávejte spíš drama, než napínavý thriller nebo detektivku.
Podívejte se na hodnocení Všichni to vědí na Kinoboxu.
Nechceš zde reklamu napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup
Odebírat
Přihlášení
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější komentáře