#60 - Úsvit mrtvých (1978)

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

George A. Romero pokra­čo­val ve skvě­le nača­tém díle a i „Úsvit mrtvých“ uká­zal, že je pro zom­bie horor sku­teč­ným otcem a při­pra­vil půdu svým násle­do­va­te­lům.

Úsvit mrtvých

Dawn of the Dead

USA, Itálie, 1978, 126 minut

Režie: George A. Romero

Scénář: George A. Romero

Hrají:

David Emge (Stephen)

Ken Foree (Peter)

Scott H. Reiniger (Roger)

Gaylen Ross (Francine)

I když se zdá, že v posled­ních letech ztrá­cí George A. Romero šťá­vu, jeho původ­ní fil­my, kte­ré zapo­ča­ly dnes již dlou­hou sérii o nemrtvých, jsou zákla­dem žán­ru a doslo­va základ­ním kame­nem zom­bie horo­ru. Snad i sle­do­vá­ní Romerových fil­mů a fil­mů jeho pokra­čo­va­te­lů zapří­či­ni­lo, že Robert Kirkman při­šel se skvě­lou komik­so­vou sérií „Živí mrt­ví“, kte­rá je na těch­to strán­kách také recen­zo­vá­na. Noc oživlých mrt­vol byla skvě­lým komor­ním fil­mem, kde nás neče­kal žád­ný hap­py end, ale za to jsme nahléd­li do ponuré­ho svě­ta, kde jsou lidé odká­zá­ni pou­ze na sebe a na ty, s nimiž sdí­le­jí úkryt.

„Úsvit mrtvých“ je nepřímým pokra­čo­vá­ním prá­vě „Noci oživlých mrt­vol“. Noc jsme pře­čka­li, ale­spoň tedy někte­ří, a pro­bou­zí­me se do svě­ta, kde pře­ce jen není tak snad­né vyrov­nat se se šíří­cí se náka­zou, kte­rou zom­bie před­sta­vu­jí. Na kon­ci „Noci oživlých mrt­vol“ by se zdá­lo, že všech­no je v pořád­ku, lidé se z toho dosta­nou, ale sví­tá­ní při­ná­ší nové zjiš­tě­ní. Nemrtví jsou mezi námi a my přes­ně neví­me, jak se s nimi vypo­řá­dat. To je oprav­du máme všech­ny vraž­dit? I naše dce­ry a syny? Bratry a sest­ry? Rodiče, pra­ro­di­če, atd.?

„Úsvit mrtvých“ ale při­ná­ší mno­hem více otá­zek. Poukazuje na to, jak se spo­leč­nost roz­pa­dá a činí tak sku­teč­ně sil­ným při­rov­ná­ním. Je roz­pa­dem spo­leč­nos­ti prá­vě ona šíří­cí se náka­za, ane­bo je to sám člo­věk? Kdo je vlast­ně hor­ší? Člověk ane­bo zom­bie? Závěr nám dává nejed­no­znač­nou odpo­věď, ale roz­hod­ně nám uka­zu­je, že člo­věk není pou­ze tím, kdo se sna­ží pře­žít. Co na tom, že jsou všu­de nemrt­ví, kte­ří se neští­tí roze­rvat vás na kusy a žrát vaše tep­lé vnitř­nos­ti? Jsou tu ješ­tě dal­ší živí lidé, s nimiž je stej­ně těž­ké sou­ži­tí jako za časů nor­mál­ních. A tak se mezi sebou neza­bí­je­jí pou­ze živí a nemrt­ví, ale také živí a živí. Lidstvo není schop­no se sjed­no­tit ani pod obrov­skou hroz­bou, je to pořád jen boj všech pro­ti všem, kaž­dý je v tom více méně sám.

První dva fil­my fun­gu­jí skvě­le jako soci­ál­ní kri­ti­ka a v „Úsvitu mrtvých“ se k tomu navíc při­da­lo i dob­ré gore, a to záslu­hou Toma Saviniho, legen­dou této pro­fe­se. Mimochodem, kdo Saviniho zná, jis­tě ho pozná i v jed­né z ved­lej­ších rolí. V někte­rých scé­nách je gore sku­teč­ně vel­mi pove­de­né, zvláš­tě pokud se týká trhá­ní živé­ho člo­vě­ka na kusy. V ostat­ním efek­ty ješ­tě tro­chu pokul­há­va­jí, hlav­ně pokud je nemrt­vý stře­len pří­mo do hla­vy. Já mám pros­tě před­sta­vu, že to musí být tako­vá rána, že člo­věk, a tím pádem i zom­bie, pros­tě pad­ne naznak, doslo­va to s ním hodí na zem. Ale tohle je jen malá výt­ka, časem se tech­no­lo­gie i v tomhle smys­lu vylep­ši­ly. Když jsme u těch drob­ných výtek, při­znám se, že nepo­cho­pím, proč mají zom­bie tak podiv­ný make­up, ale na tom tak nesejde. Beru to tak, že auto­ři chtě­li zdů­raz­nit jejich mrt­vol­nost.

„Úsvit mrtvých“ je sku­teč­ně pojmem ve svém žán­ru a není film, kte­rý by se mu vyrov­nal, snad kro­mě „Noci oživlých mrt­vol“. Na dob­ré ces­tě je pak seri­ál „The Walking Dead“, kte­rá je sku­teč­ně sil­ným poči­nem, kte­rý nene­chá niko­ho chlad­ným (ale­spoň v prv­ní sezó­ně). Zombie film však zaží­vá vrchol na kon­ci 70. let, vrchol, pokud se týká kva­li­ty. Určitou rene­san­ci žán­ru pak při­ne­sl Zack Snyder s rema­kem „Úsvitu mrtvých“, jed­ním z mála rema­ků, kte­ré si zaslou­ží srov­ná­ní s ori­gi­ná­lem. Mnoho divá­ků dokon­ce sta­ví rema­ke nad ori­gi­nál, ale v tomhle bych byl osob­ně opa­tr­něj­ší. Remake je pří­stup­něj­ší dneš­ní­mu divá­ko­vi pře­de­vším pro­to, že je moder­něj­ší.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Jeden z nej­lep­ších zom­bie fil­mů his­to­rie. Dává zapo­me­nout na poměr­ně neza­jí­ma­vé nemrt­vé z kla­sic­ké­ho obdo­bí horo­ru a vytvá­ří zom­bie moder­ní ve svě­tě, kde nikdo nemá jis­to­tu, že se doži­je rána, stej­ně jako nikdo nemá jis­to­tu, že skon­čí prá­vě rukou zom­bie. Silný film, kte­rý nám v závě­ru uka­zu­je tou­hu pře­žít, kte­rá je mnoh­dy sil­něj­ší, než coko­li jiné­ho.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

George A. Romero nato­čil vrchol své tvor­by, a tak mys­lím, že ani není co vytý­kat. Drobnosti jsem uve­dl v tex­tu a mys­lím, že to úpl­ně sta­čí. „Úsvit mrtvých“ je pros­tě pořád­ným zom­bie horo­rem a to je hlav­ní.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 4.5.2020


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Úsvit mrtvých na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře