Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > U Zlaté rukavice (Der goldene Handschuh) – Recenze – 70%

U Zlaté rukavice (Der goldene Handschuh) – Recenze – 70%

Still2014 C2A92018bomberoint. WarnerBros.Ent . photobyBorisLaewen
Still2014 C2A92018bomberoint. WarnerBros.Ent . photobyBorisLaewen
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...
Nový film němec­ké­ho reži­sé­ra a sce­náris­ty Fatiha Akina (Soul Kitchen, Odnikud) je adap­ta­cí stej­no­jmen­né­ho romá­nu Heinze Strunka, jenž líčí reál­ný­mi udá­lost­mi ze 70. let inspi­ro­va­ný pří­běh ham­bur­ské­ho séri­o­vé­ho vra­ha Fritze Honky. Je to kon­tro­verz­ní a v řadě ohle­dů uni­kát­ní sní­mek, kte­rý zna­tel­ně otes­tu­je výdrž leckterých divá­ků, neb jde o bru­tál­ní, krva­vou a zce­la záměr­ně nechut­nou podí­va­nou, smě­le pře­kra­ču­jí­cí hra­ni­ce toho nej­drs­něj­ší­ho, co se dá běž­ně vidět v čes­kých kinech.
I růz­né extrém­ní gore-horory jsou totiž obvykle urči­tým způ­so­bem sty­li­zo­va­né a este­ti­zo­va­né, tak­že v nich tře­ba i scé­ny muče­ní a roz­ře­zá­vá­ní těl i přes veš­ke­rou nepří­jem­nost mohou půso­bit jako násil­ná sadis­tic­ká zába­va pro otr­lé. Oproti tomu film U Zlaté ruka­vi­ce je nato­čen zce­la rea­lis­tic­ky až natu­ra­lis­tic­ky a navíc je vyprá­věn pou­ze z per­spek­ti­vy hlav­ní­ho anti-hrdiny, jehož pato­lo­gic­ké­mu cho­vá­ní nedo­dá­vá žád­ný kon­text ani psy­cho­lo­gic­ký pod­klad, což výsle­dek činí ješ­tě suges­tiv­něj­ším, syro­věj­ším a odpor­něj­ším.
U Zlaté rukavice (Der goldene Handschuh) – Recenze
© Bombero Int./WarnerBros.Ent./Gordon Timpen

Fritz Honka je tu před­sta­ven jako ošk­li­vý, šilha­vý a umaš­tě­ný úchyl s názna­ky kní­ru, co žije ve sta­ro­mlá­de­nec­kém nevět­ra­ném bytě v pod­kro­ví, jehož stě­ny zdo­bí hni­jí­cí tape­ty a foto­gra­fie naho­ti­nek. Tato zatuch­lá kob­ka se nachá­zí neda­le­ko zakou­ře­né hos­po­dy U Zlaté ruka­vi­ce, kde se schá­zí opi­lec­ká spo­di­na a Fritz tu vábí k sobě domů své budou­cí obě­ti, obvykle pře­stár­lé býva­lé pro­sti­tut­ky či bez­do­mov­ky­ně. Mrtvá těla pak sám por­cu­je a scho­vá­vá v taj­né komo­ře, při­čemž neu­stá­le se zhor­šu­jí­cí smrad svá­dí na kuchyň­ské výpa­ry od sou­se­dů. Perfektně ho hra­je za nor­mál­ních okol­nos­tí pohled­ný němec­ký herec Jonas Dassler, jenž Fritze obda­řil kři­vý­mi ges­ty, vrá­vo­ra­vou chůzí i vši­vác­ký­mi výra­zy ve tvá­ři, pro­dí­ra­jí­cí­mi se náno­sem make-upu.
Fatih Akin si při­tom dává zále­žet na dobo­vé sty­li­za­ci i na věr­ném zachy­ce­ní jed­not­li­vých pro­stře­dí, aby co nej­ví­ce odpo­ví­da­la sku­teč­nos­ti (včet­ně Fritzova bytu, jak doklá­da­jí auten­tic­ké foto­gra­fie při závě­reč­ných titul­cích). Pečlivé lpě­ní na detai­lech (za pomo­ci nesku­teč­né scé­no­gra­fie) umoc­ňu­je špi­na­vé a maz­li­vé vze­zře­ní sním­ku, při jehož sle­do­vá­ní divák zís­ká­vá pocit, že by se měl po odcho­du z kina pořád­ně umýt. Atmosféru kro­mě toho udá­vá i este­ti­ka hnu­su a zaš­lá poe­ti­ka zapli­va­ných putyk čtvr­té ceno­vé, šta­m­gas­tů blá­bo­lí­cích u zvě­t­ra­lé­ho piva, němec­kých odr­ho­va­ček ze sedm­de­sá­tých let, pár­ků s hoř­či­cí a oty­lých nahých babi­zen s lah­ví vod­ky v ruce. Násilné výje­vy půso­bí suro­vě a reál­ně s až děsi­vou věro­hod­nos­tí (při­tom jich ale není tolik a nejsou vylo­že­ně expli­cit­ní). Smrdutější film bys­te kaž­do­pád­ně nehle­da­li snad­no.
U Zlaté rukavice (Der goldene Handschuh) – Recenze
© Bombero Int./WarnerBros.Ent./Gordon Timpen

Nabízí se otáz­ka, kte­rá prav­dě­po­dob­ně vede u mno­ha odpůr­ců k odmí­ta­vé­mu zavr­že­ní sním­ku či dokon­ce k pohor­še­ní nad ním, a sice proč vlast­ně tako­vý film vůbec vzni­kl a co by měl komu dát (kro­mě poci­tu nevol­nos­ti). K tomu lze jedi­ně říci, že zkrát­ka exis­tu­jí i nepří­jem­né fil­my o nepří­jem­ných věcech, při­čemž ten­to kon­krét­ní opi­su­je od sku­teč­nos­ti, kte­rou nijak nepři­krášlu­je – nao­pak se vyží­vá v její zvrh­lé oblud­nos­ti, ohyzd­nos­ti a defor­mo­va­nos­ti. Je to film o ošk­li­vos­ti, jenž se zabý­vá posta­va­mi out­si­de­rů, devi­an­tů a indi­vi­duí na okra­ji spo­leč­nos­ti (což je ostat­ně věč­né téma snad všech Akinových fil­mů), demy­ti­zu­je pro­stře­dí ham­bur­ské měst­ské čás­ti St. Pauli, jež se těší díky Honkovu řádě­ní legen­dár­ní pověs­ti (a v jejíž blíz­kos­ti reži­sér sám vyrůs­tal) a vyja­dřu­je se i k pová­leč­né gene­ra­ci mla­dých mužů posti­že­ných níz­kým sebe­vě­do­mím.

To hlav­ní ale je, že film U Zlaté ruka­vi­ce je vel­mi dob­ře reží­ro­ván. Děj má kon­zis­tent­ně ubí­ha­jí­cí tem­po (naru­šu­je jej pou­ze dvo­ji­ce mír­ně nad­by­teč­ných ved­lej­ších postav, kte­ré mají pře­de­vším sym­bo­lic­kou funk­ci a film se jim věnu­je pře­váž­ně samo­stat­ně) a navzdo­ry poně­kud epi­zo­dic­ké­mu scé­ná­ři i cel­kem pev­nou struk­tu­ru, danou řaze­ním pří­bě­hu do tří kapi­tol, oddě­lu­jí­cích Honkovy opi­lec­ké vraž­dí­cí exce­sy od sek­ven­ce, v níž se poku­sí o nápra­vu. Po řeme­sl­né strán­ce je sní­mek bri­lant­ní (čemuž vévo­dí skvě­lý posled­ní záběr) a neza­po­me­nu­tel­ný dojem z něj postu­pem času víc a víc ros­te. Herci jsou výteč­ně typo­vě obsa­ze­ní a jsou i výbor­ně vede­ní. K Honkovu jed­ná­ní film zře­tel­ně zau­jí­má odsu­zu­jí­cí postoj a vykres­lu­je jej s urči­tou dáv­kou výsměš­nos­ti a gro­tesk­nos­ti, hra­ni­čí­cí až s hod­ně čer­nou kome­dií (viz tře­ba mar­ná sna­ha zamas­ko­vat zápach tle­jí­cích mrt­vol mno­ží­cí­mi se von­ný­mi stro­meč­ky Wunderbaum).
Film U Zlaté ruka­vi­ce je tem­ným a lep­ka­vým poči­nem, u nějž je oprav­du dob­ré vědět pře­dem, co je zač, než se na něj divák roz­hod­ne podí­vat. Je to per­verz­ní obludári­um, nesku­teč­ně výraz­né svým pro­ve­de­ním, zaží­ra­jí­cím se hlu­bo­ko pod kůži a nabí­ze­jí­cím výje­vy, na něž bys­te v někte­rých pří­pa­dech mož­ná rad­ši zapo­mně­li. Osobitý autor­ský pro­jekt, kte­rý oprav­du není pro kaž­dé­ho, fil­mař­ky vel­mi kva­lit­ní, obsa­ho­vě však lek­ce svá­dě­jí­cí k pobou­ře­ní.


Podívejte se na hodnocení U Zlaté rukavice na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Postarejte se o Mayu21. června 2023 Postarejte se o Mayu Když příjdete do nemocnice žádat o pomoc dítěti, ale odejdete v poutech!! Šílený, mrazivý, nepříjemný emocionální peklo, které Vás rozemele na kousky, pokud máte alespoň trochu […] Posted in Krátké recenze
  • Pohádky z lesa20. července 2020 Pohádky z lesa Pohádek pro děti není nikdy dost, zvláště pokud se jedná o originální českou tvorbu zasazenou do českých reálií. A co teprve do lesa, kde na děti za každým stromem číhá dobrodružství. Jak […] Posted in Recenze knih
  • Manipulace a propaganda na pozadí současné informační války12. listopadu 2017 Manipulace a propaganda na pozadí současné informační války Jak moc sebou necháme manipulovat? Do jaké míry vycházejí naše názory opravdu z nás? A je vůbec možné věřit alespoň z části masovým médiím? Nejen na tyto otázky se snaží odpovědět kniha […] Posted in Recenze knih
  • The Last of Us - Episode 9 (E09)6. března 2023 The Last of Us - Episode 9 (E09) Trailer na poslední díl první sezóny seriálu The Last of Us Posted in Trailery
  • Návrat do Cold Mountain2. května 2022 Návrat do Cold Mountain Srdceryvné příběhy o láskou poblázněných dvojicích jsou ve filmech časté jako pampelišky na lesní louce, avšak narazit na opravdu kvalitní romantický biják je už práce pídivějšího […] Posted in Filmové recenze
  • Vizuální efekty ve filmu Guye Ritchieho "Operace Fortune: Ruse de guerre" vytvořili pražští filmaři6. ledna 2023 Vizuální efekty ve filmu Guye Ritchieho "Operace Fortune: Ruse de guerre" vytvořili pražští filmaři Operace Fortune: Ruse de Guerre, nejnovější film britského režiséra Guye Ritchieho, který právě běží v českých kinech, a jehož efekty měl na starosti místní postprodukční tým. Tým více než […] Posted in Filmové recenze
  • Klan Gucci (House of Gucci) – Recenze – 60 %1. prosince 2021 Klan Gucci (House of Gucci) – Recenze – 60 % V důsledku pandemie a protahovaného dokončování filmových projektů došlo k tomu, že ani ne dva měsíce poté, co nás čtyřiaosmdesátiletý režisér Ridley Scott oblažil výborným historickým […] Posted in Filmové recenze
  • Deadpool 2 - KDYŽ SE ONI SNÍŽÍ…18. května 2018 Deadpool 2 - KDYŽ SE ONI SNÍŽÍ…             „Film „Deadpool“ nebere vážně ani žánr, ani sám sebe“, říká Reese. „Ve filmu si Ryan Reynolds dělá legraci sám ze sebe. Dělá si legraci ze scénáře. Dělá si legraci z Foxu. Dělá […] Posted in Speciály
  • Doomsday (2008)18. září 2016 Doomsday (2008)  Mysleli si, že je smrtící virus skolil do jednoho, ale Skotové mají tuhý kořínek. Teď když je v ohrožení Londýn, vydává se za velkou zeď speciální jednotka, aby tam našla […] Posted in Horory
  • Vejška17. srpna 2021 Vejška Petr Kocourek (Tomáš Vorel jr.) se hlásí na katedru grafiky na UMPRUM, kam přijímají jen pár vyvolených. Už jednou ho nevzali a profesor Slanina (Jakub Kohák) je nekompromisní. Na školu se […] Posted in Galerie
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,89663 s | počet dotazů: 270 | paměť: 72283 KB. | 21.05.2024 - 20:09:14