Amadeus je americký dobový životopisný film z roku 1984, který natočil Miloš Forman podle divadelní hry Amadeus z roku 1979. Děj se odehrává ve Vídni v druhé polovině 18. století a je fiktivním příběhem Wolfganga Amadea Mozarta z doby, kdy opustil Salcburk, který jeho autor popsal jako „fantazii na téma Mozart a Salieri“. Mozartova hudba je hojně slyšet v soundtracku filmu. Film sleduje fiktivní soupeření mezi Mozartem a italským skladatelem Antoniem Salierim na dvoře císaře Josefa II. Ve filmu hrají F. Murray Abraham jako Salieri a Tom Hulce jako Mozart. Abraham i Hulce byli nominováni na Oscara za nejlepší mužský herecký výkon, přičemž Abraham zvítězil.
Amadeus byl uveden do kin společností Orion Pictures 19. září 1984, třináct dní po světové premiéře v Los Angeles 6. září 1984. Po uvedení do kin se film dočkal všeobecného uznání a stal se kasovním trhákem, který vydělal přes 90 milionů dolarů.
Je považován za jeden z nejlepších filmů všech dob, Amadeus byl nominován na 53 cen a 40 jich získal, včetně osmi Oscarů (včetně Oscara za nejlepší film), čtyř cen BAFTA, čtyř Zlatých glóbů a ceny Directors Guild of America. Od roku 2021 se jedná o poslední film, který má více než jednu nominaci v kategorii Oscar za nejlepší herecký výkon. V roce 1998 jej Americký filmový institut zařadil na 53. místo v žebříčku 100 let... 100 filmů. V roce 2019 byl film Knihovnou Kongresu USA vybrán k uchování v Národním filmovém registru Spojených států jako „kulturně, historicky nebo esteticky významný“.
Děj
V zimě roku 1823 je Antonio Salieri umístěn do psychiatrické léčebny poté, co přežije pokus o sebevraždu, během něhož jeho služebnictvo zaslechne, jak se přiznává k vraždě Wolfganga Amadea Mozarta. Mladý kněz otec Vogler se k Salierimu přiblíží, aby Salieriho přiznání upřesnil. Salieri vypráví, že už v mládí v 60. letech 17. století toužil být skladatelem, což se nelíbilo jeho otci. Modlí se k Bohu, aby, pokud Salieriho učiní slavným skladatelem, mu na oplátku slíbil věrnost. Brzy poté jeho otec umírá, což Salieri považuje za znamení, že Bůh jeho slib přijal. V roce 1774 se Salieri stává dvorním skladatelem císaře Josefa II. ve Vídni. O sedm let později na recepci na počest Mozartova mecenáše, salcburského knížete-arcibiskupa, Salieri šokovaně zjistí, že nadpozemsky talentovaný Mozart je nemravný a nedospělý. Salieri, zbožný katolík, nedokáže pochopit, proč Bůh obdařil tak velkým darem Mozarta místo něj, a dojde k závěru, že Bůh využívá Mozartova talentu, aby zesměšnil Salieriho průměrnost. Salieri se Boha zřekne a přísahá, že se mu pomstí tím, že Mozarta zničí.
Mozartův alkoholismus zhoršuje jeho zdraví, manželství i pověst u dvora, přestože stále vytváří geniální díla. Salieri si najme mladou dívku, která se vydává za Mozartovu služebnou, a zjistí, že Mozart pracuje na opeře podle hry Figarova svatba, kterou císař zakázal. Když je Mozart předvolán ke dvoru, aby podal vysvětlení, podaří se mu přesvědčit císaře, aby povolil premiéru jeho opery, a to navzdory Salieriho a rádcův pokusům o sabotáž. Když se Mozart dozví, že jeho otec zemřel, napíše ve svém žalu Don Giovanni. Salieri pozná, že mrtvý vojevůdce v opeře symbolizuje Mozartova otce, a vymyslí plán; Mozarta přesvědčí, že jeho otec vstal z mrtvých, aby si objednal Requiem. Poté plánuje Mozarta zabít, jakmile bude dílo dokončeno, a premiérovat ho na Mozartově pohřbu a prohlásit dílo za své. Mezitím Mozartův přítel Emanuel Schikaneder Mozarta vyzve, aby pro jeho divadlo napsal operu. Mozart mu vyhoví, přestože jeho žena Constanze naléhá, aby Requiem dokončil. Po hádce s Mozartem Constanze odchází i s jejich malým synem Karlem.
Mozartova nová opera Kouzelná flétna má velký úspěch, ale přepracovaný Mozart se během jednoho představení zhroutí. Salieri ho vezme domů a přemlouvá ho, aby pokračoval v Requiem, a nabídne se, že bude Mozarta upoutaného na lůžko diktovat. Druhý den ráno Mozart Salierimu poděkuje za přátelství a Salieri přizná, že Mozart je nejlepší skladatel, kterého zná. Constanze se vrací a požaduje, aby Salieri okamžitě odešel. Ve svém pocitu viny zamkne nedokončené Requiem, aby se k Salierimu nedostalo, a Mozart vyčerpáním umírá. Mozart je odvezen z města a za deště bez obřadu pohřben do hromadného hrobu.
V roce 1823 je Vogler příliš šokován, než aby Salierimu dal rozhřešení, a tak se domnívá, že „milosrdný“ Bůh raději zničil svého milovaného Mozarta, než aby Salierimu dovolil podílet se na sebemenší části své slávy. Salieri s hořkou ironií slíbí, že se bude za Voglera modlit a zároveň mu dá rozhřešení spolu se všemi průměrnými lidmi světa jako jejich „patron“. Když Salieriho vezou na kolečkách po chodbě a při průjezdu zbavuje pacienty nemocnice jejich vlastní nedostatečnosti, rozezní se vzduchem Mozartův smích.
Produkce
Ve své autobiografii Začátek, Kenneth Branagh uvádí, že byl jedním z finalistů pro roli Mozarta, ale byl vyřazen z úvah, když se Forman rozhodl natočit film s americkým obsazením.
Mark Hamill, který ke konci uvádění divadelní hry na Broadwayi nahradil Tima Curryho v roli Mozarta, v jednom rozhovoru vzpomínal, že četl s mnoha herečkami konkurz na Mozartovu ženu Constanze a po zkouškách se Forman rozhodl ho neobsadit kvůli jeho spojení s postavou Luka Skywalkera, protože se domníval, že by mu diváci roli skladatele neuvěřili. Tom Hulce se údajně nechal inspirovat výkyvy nálad Johna McEnroea pro ztvárnění Mozartova nevypočitatelného génia.
Meg Tilly byla obsazena do role Mozartovy manželky Constanze, ale den před začátkem natáčení si přetrhla vazy v noze. Nahradila ji Elizabeth Berridge. Do role Emanuela Schikanedera, libretisty Kouzelné flétny, byl obsazen Simon Callow, který hrál Mozarta v původní londýnské divadelní inscenaci Amadea.
Film se natáčel v Praze a Kroměříži. Pozoruhodné je, že Forman mohl natáčet scény v pražském Stavovském divadlu, kde před dvěma stoletími debutovaly Don Giovanni a La clemenza di Tito. Několik dalších scén se natáčelo v Barrandovských ateliérech.
Forman spolupracoval s americkou choreografkou Twylou Tharp.
Recepce
Kritické přijetí
Amadeus si na agregátoru recenzí Rotten Tomatoes drží 93 % na základě 95 recenzí, s průměrným hodnocením 8,92/10. Na webu se uvádí konsenzus: „Velkorysý, zábavný a silný film o životě a vlivu, a to jak pozitivním, tak negativním, jednoho z největších umělců západní kultury“. Roger Ebert, který filmu udělil čtyři hvězdičky ze čtyř, uznal, že se jedná o jeden z „nejriskantnějších hazardů, které filmaři za dlouhou dobu podnikli“, ale dodal, že „(v tom je genialita filmu) na tomto přístupu není nic laciného nebo nedůstojného“, a nakonec dospěl k závěru, že se jedná o „velkolepý film, plný a něžný a zábavný a okouzlující“. Ebert později film zařadil na svůj seznam Velkých filmů. Peter Travers z časopisu People uvedl, že „Hulce a Abraham sdílejí dvojí triumf ve filmu, který obstojí jako provokativní a zázračný počin“. Stanley Kauffmann z The New Republic jej zařadil na svůj seznam filmů, které stojí za to vidět. V jedné negativní recenzi Todd McCarthy z Variety uvedl, že navzdory „skvělému materiálu a tématu, s nímž se dá pracovat, a tak špičkovému talentu, který se na něm podílel“, se ve filmové adaptaci „postava a síla, které dílo mělo na jevišti, znatelně zmenšily“. Mnoho historických nepřesností ve filmu vyvolalo kritiku hudebních historiků.
Tržby
Film vydělal ve Spojených státech a Kanadě 52 milionů dolarů a do listopadu 1985, kdy byl ještě v zámořských kinech, vydělal celosvětově k dnešnímu dni přes 90 milionů dolarů.
Ocenění
Film byl nominován na jedenáct Oscarů a osm jich získal (včetně ceny za nejlepší film). Na závěr oscarového ceremoniálu přišel na pódium Laurence Olivier, aby předal Oscara za nejlepší film. Když Olivier děkoval Akademii za pozvání, už otevíral obálku. Místo toho, aby oznámil nominované, jednoduše přečetl: „Vítězem se stává Amadeus“. Úředník AMPAS rychle vyšel na pódium, aby potvrdil vítěze, a naznačil, že je vše v pořádku, načež Olivier předal cenu producentovi Saulu Zaentzovi. Olivier (ve svých 78 letech) byl dlouhá léta nemocný a právě kvůli mírné demenci zapomněl přečíst nominované. Zaentz poté Olivierovi poděkoval a řekl, že je mu ctí od něj cenu převzít, a poté se ve své děkovné řeči zmínil o ostatních nominovaných: The Killing Fields, A Passage to the India, Places in the Heart a A Soldier’s Story. Maurice Jarre získal Oscara za nejlepší původní hudbu k filmu Přechod do Indie. Ve své děkovné řeči při přebírání ceny Jarre poznamenal: „Měl jsem štěstí, že letos nemohl být oceněn Mozart.“
Film je spolu s Anglickým pacientem, The Hurt Locker, The Artist a Birdmanem jediným vítězem kategorie Nejlepší film, který se nikdy nedostal do víkendové pětice nejlepších filmů od roku 1982, kdy se začaly zaznamenávat žebříčky. Film se během svého 8. víkendu v kinech dostal na 6. místo. Saul Zaentz produkoval jak Amadeus, tak Anglický pacient.
- Foto: Photo © Warner Bros.
- Zdroj: Anglická Wikipedie
Nejnovější komentáře