Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Kritika_Grbavica

Kritika_Grbavica

grbavica2 red1
grbavica2 red1
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Grbavica je prv­ní celo­ve­čer­ní sní­mek bosen­ské reži­sér­ky Jasmily Žbanić. Název byl pře­jat od stej­no­jmen­né měst­ké čás­ti v Sarajevu a v pře­kla­du zna­me­ná “žena s hrbem“. Za vál­ky se zde ode­hrá­lo mno­ho tra­gic­kých pří­bě­hů, spous­ta rodin zůsta­la bez otce a nema­lý počet dětí byl plo­dem váleč­né­ho zlo­či­nu. Atmosféra vál­ky ze Sarajeva ješ­tě úpl­ně nevy­pr­cha­la a lidé si v sobě dál nosí trau­ma­ta z této doby. Jasmila Žbanič pro­ži­la celé tohle obdo­bí pří­mo v mís­tě dění a roz­hod­la se pro­to nato­čit film o jed­né vál­kou posti­že­né rodi­ně a o Sarajevu vůbec.

Vztah rodi­čů a dětí bývá mnoh­dy kom­pli­ko­va­ný a to zejmé­na ze stra­ny dětí. Zatímco v před­škol­ních letech vidí dík­ta ve svých rodi­čích vzo­ry, s pří­cho­dem do puber­ty začí­na­jí nabý­vat spí­še opač­né­ho dojmu a rodi­če se tak najed­nou stá­va­jí neu­stá­le chy­bu­jí­cí­mi lid­mi kte­ří nero­zu­mí přá­ním a citům svých dětí. A mla­dá Sára žijí­cí v měst­ské čás­ti Sarajeva zva­né Grbavica, se dostá­vá prá­vě do té puber­tál­ní čás­ti své­ho dospí­vá­ní. Přesto má se svý­mi rodi­či klad­ný vztah. Máma Esma je jí opo­rou a její táta je “šahíd“, tedy váleč­ný hrdi­na, kte­rý sta­teč­ně polo­žil život během váleč­né­ho kon­flik­tu v Sarajevu.

 

Esma je v tíži­vé finanč­ní situ­a­ci, neboť je mat­kou samo­ži­vi­tel­kou a to v neleh­ké době. Dcera Sára má brzy odjet na škol­ní výlet, kte­rý ale sto­jí 200 eur. Esma si nachá­zí prá­ci, avšak nemů­že čekat až do výpla­ty a pro­to se výptá­vá i svých kama­rá­dek, zda-li by ji nemoh­li pení­ze půj­čit, což bývá obvykle pro kaž­dé­ho nepří­jem­ně poni­žu­jí­cí. Samostné Sáře pak zapí­rá prav­du o jejím otci, pro­to­že je to tak “pro všech­ny lep­ší“. Je nuce­na lhát a mlu­ví více­znač­ně, téměř do kaž­dé věty se vkrá­dá více význá­mů. Bez dce­ry “na krku“ by měla život urči­tě jed­no­duš­ší, ale přes­to je Sára celý její svět, bez kte­ré­ho už by nemoh­la exis­to­vat.

 

Vztah Sáry k Esmě je také kom­pli­ko­va­ný. Může za to pře­de­vším Sářina výbuš­ná pova­ha a náh­lé změ­ny nála­dy. Protože nemá žád­né sou­ro­zen­ce, se kte­rý­mi by moh­la sou­pe­řit o mat­či­nu pří­zeň, sou­pe­ří o ní se vše­mi ostat­ní­mi, kte­ří v mat­či­ně živo­tě něco zna­me­na­jí. Je to např. Esmina kama­rád­ka Sabina, kte­rá cho­dí Sáru hlí­dat, zatím­co Esma po veče­rech pra­cu­je v baru. Později je to i Pelda, tedy kama­rád a nápad­ník Esmy, kte­rý ji vozí z prá­ce domů. Postavy jsou peč­li­vě roz­ví­je­ny v rám­ci pří­bě­hu a jejich psy­cho­lo­gic­ká hloub­ka posi­lu­je dojem rea­lis­tič­nos­ti. Ani ved­lej­ší role nezů­stá­va­jí plo­ché a pomá­ha­jí posou­vat děj smě­rem dopře­du. Je to např. řidič Čenga, kte­rý sezná­mí Esmu s Peldou, nebo Esmina kama­rád­ka Sabina, kte­rá zasa­hu­je do vzta­hu mezi Esmou a Sárou a posu­nu­je ten­to vztah k urči­té­mu dru­hu sebe­re­flexe.

 

Psychologický způ­sob ztvár­ně­ní postav nabí­zí nepa­tr­ná vodít­ka v podo­bě mimi­ky a gest, kte­rá umož­ňu­jí divá­ko­vi být před posta­va­mi o krok napřed. Divák zde musí inter­pre­to­vat a odha­lo­vat skry­té význa­my pod na oko nedů­le­ži­tý­mi emoč­ní­mi reak­ce­mi. Tyto názna­ky jsou zdá se nato­lik nená­pad­né, že se leckterý divák nechá prů­bě­hem fil­mu pře­kva­pit a nao­pak zís­ká­vá náskok děj před divá­kem. Vyplívá to i z čet­ných komen­tá­řů a dis­ku­zí na fanouš­kov­ských ser­ve­rech, kde spous­ta divá­ků při­zná­vá, že je závěr fil­mu pře­kva­pil. Jako pří­klad lze uvést dva komen­tá­ře ze strá­nek www.csfd.cz:

Swamp - Příběh mat­ky a její dospí­va­jí­cí dce­ry, kte­ré „ztra­ti­ly“ hla­vu rodi­ny. Nesváry mezi nimi narůs­ta­jí, dce­ra chce znát pravdu..to vše spě­je k šoku­jí­cí­mu a dechbe­rou­cí­mu závě­ru.

Berenise - Koniec fil­mu bol, ako som si všimla, pre via­ce­rých prekva­puj­úci, čo zas prekva­pi­lo mňa. Veď pred­sa už v jed­nej z prvých scén („boj“ mat­ky s dcé­rou ma zemi) a Esmina reak­cia pred­sa dával viac než tušiť, čo sa tetj­to žene sta­lo a kto asi tak bude Sáriným otcom....

 

Film ke své­mu rozuz­le­ní smě­řu­je poměr­ně pří­mo­ča­ře a závěr se tak dá ozna­čit za logic­ké a oče­ká­va­né vyús­tě­ní. Mimo úvod­ní str­ka­ni­ci dce­ry s mat­kou na pod­la­ze nabí­zí sní­mek dal­ší vodít­ka, kte­rá napo­ví­da­jí, k jaké­mu kon­ci pří­běh spě­je. Třeba když v auto­buse při­stou­pí k Esmě muž, cit­li­vý­mi par­ti­e­mi až nepří­jem­ně blíz­ko její­mu obli­če­ji, násled­ná reak­ce, kdy Esma utí­ká z auto­bu­su, je už poměr­ně výmluv­ná.

 

Mimo to dáva­jí divá­ko­vi pří­le­ži­tost inter­pre­to­vat závěr fil­mu i média. Např. Irena Hejdová ve svém člán­ku pro aktualne.cz doslo­va píše: „Mnohé věci sice brzy dáva­jí tušit, že Esmina dce­ra Sara nepři­šla na svět jako plod lás­ky s váleč­ným hrdi­nou, nýbrž jako něco zce­la opač­né­ho. Ale zdán­li­vě všech­no plu­je tak, jak má.“ A vzhle­dem k tomu, že aktualne.cz adre­su­je své recen­ze pro ty divá­ky, kte­ří film ješ­tě nevi­dě­li, jed­ná se jen o dal­ší z klí­čů k tomu, aby divák doká­zal odhad­nout děj dopře­du. Tím pádem divák není tolik zatí­žen vytvá­ře­ním hypo­téz o pří­bě­hu a může ana­ly­zo­vat vztah mezi mat­kou a dce­rou více do hloub­ky, “počkat“ si na jejich reak­ce. A tou zásad­ní zde neby­la jen ta, kdy Sára namí­ři­la na Esmu zbraň, ale také když při­le­pi­la ruku na sklo odjíž­dě­jí­cí­ho auto­bu­su a dala tak naje­vo své smí­ře­ní se s mat­kou. 

 

Částečně i z výše napsa­né­ho vyplí­vá, že Grbavica se z vel­ké čás­ti opí­rá o kva­lit­ní herec­ké výko­ny. Proto byl důle­ži­tý zejmé­na výběr hlav­ních dvou pro­ta­go­nis­tek, kte­ré se oci­ta­jí v zábě­ru nej­čas­tě­ji. Pro roli Sáry byla nako­nec zvo­le­na tři­nác­ti­le­tá Luna Mijović, kte­rá muse­la reži­sér­ku Jasmilu Žbanić pře­svěd­čit, že je lep­ší než zby­lých 2000 dívek zůčast­ně­ných cas­tingu. Luna Mijović se i přes svůj níz­ký věk cho­va­la během natá­če­ní napros­to pro­fe­si­o­nál­ně a doká­za­la se svou rolí neu­stá­le pra­co­vat. Esmu si zahrá­la mno­hem zku­še­něj­ší hereč­ka Mirjana Karanović. Ta umí pra­co­vat veli­ce jem­ně, pomo­cí nepa­tr­ných gest a mimi­ky. To je výbor­ný před­po­klad pro roli ženy, kte­rá vystu­pu­je hned na něko­li­ka úrov­ních. Obě tyto hereč­ky byly za svůj výkon veli­ce klad­ně hod­no­ce­ny jak domá­cí, tak i mezi­ná­rod­ní kri­ti­kou. Ta téměř jed­no­hlas­ně vyzdvi­hu­je zda­ři­lý debut Luny Mijović a domi­nant­ní výkon Mirjany Karanović, kte­rá jak píše Šimon Šafránek pro kino.tiscali.cz,  doká­že jedi­ným hnu­tím v obli­če­ji změ­nit výraz celé­ho zábě­ru.“  Významnou úlo­hu ve fil­mu zastu­pu­je i ona pověst­ná atmo­sfé­ra Sarajeva, měs­ta, kde je na kaž­dém kro­ku a jako­by pod povr­chem stá­le cítit pová­leč­ná atmo­sfé­ra, bolest a utr­pe­ní nevin­ných lidí. Jasmila Žbanić potvr­zu­je, že se sna­ži­la vykres­lit Sarajevo jako jed­nu z postav.

 

Navzdory tomu, že film obsa­hu­je něko­lik vyhro­ce­ných a napí­na­vých oka­mži­ků, kame­ra zůstá­vá poměr­ně klid­ná. Ani stři­ho­vá sklad­ba výraz­ně­ji nemě­ní tem­po a spí­še jen tak ply­ne a uvá­dí divá­ka do běž­né­ho živo­ta v Sarajevu. Jasmila Žbanić tak záměr­ně potla­ču­je sty­lis­tic­ké aspek­ty fil­mo­vé­ho média aby se divá­ko­va pozor­nost pou­ta­la pře­de­vším na pří­běh a posta­vy. Nejdůležitější je prá­vě Esma, kte­rá je středo­bo­dem všech postav. I vzta­hy mezi jiný­mi posta­va­mi se fil­tru­jí prá­vě přes Esmu. Kamera pro­to zabí­rá její obli­čej čas­to v detai­lu. Při dia­lo­zích bývá kame­ře čas­to blíž než ostat­ní. Např. při roz­ho­vo­ru s Peldou hned poté, co ji popr­vé zave­ze domů, je Pelda z počát­ku zabí­rán v cel­ku, zatím­co u Esmi vidí­me pou­ze obli­čej.

 

Celý děj se ode­hrá­vá během jed­no­ho týd­ne, což je hlav­ní časo­vý bod, dokdy musí mat­ka Esma zís­kat pení­ze na Sářin škol­ní výlet. Často se zde však mlu­ví o otci a ve scé­ně, kdy se Sára dozví­dá, že její otec je váleč­ný násil­ník, kte­rý zná­sil­nil její mat­ku, roz­ta­hu­je se čas fabu­le na celý život mla­dé Sáry, což je tři­náct let. K žád­ným časo­vým sko­kům zde však nedo­chá­zí a děj spě­je line­ár­ně ke své­mu kon­ci. Divák je vyba­ven infor­ma­ce­mi o více posta­vách a nad kaž­dou z nich tak má mír­ně navrch. Např. Esma je pře­kva­pe­ná, když na ni Sára vytáh­ne zbraň, ale divák již věděl, že ji Sára u sebe má. Naopak Sára netu­ší prav­du o svém otci stej­ně jako fakt, že její máma pení­ze na výlet pros­tě nemá, což je divá­ko­vi před­klá­dá­no hned v úvo­du fil­mu.

 

Samotné natá­če­ní nepro­bí­ha­lo zrov­na hlad­ce. Bosna nevlast­ní žád­né fil­mo­vé labo­rat­ře a nedis­po­nu­je ani pro­fe­si­o­nál­ní tech­ni­kou pro vznik fil­mu a pro­to je v těch­to kon­či­nách potře­ba něja­ké­ho kopro­du­cen­ta, kte­rý by pro­jekt zastře­šil. Koprodukce se zahra­ni­čím je ale běž­ná pro všech­ny stá­ty býva­lé Jugoslávie a samo o sobě by se nejed­na­lo o vel­ký pro­blém. Větší stras­ti při­ná­še­lo samot­né Sarajevo, kde kaž­dou chví­li pře­ru­šo­val natá­če­ní letec­ký poplach. Postupem času si zvy­kl štáb na tako­vé věci nere­a­go­vat. Mimo to si během fot­ba­lo­vé scé­ny zlo­mi­la Luna Mijović nohu a prá­ce tak stá­la dva měsí­ce. Jasmila Žbanič dodá­vá, že zby­tek této scé­ny, kte­rá se ode­hrá­vá ve sně­hu dohrá­ly až v květ­nu.

 

Dá se říct že Grbavica se sta­tu­sem “artový film“ zau­ja­la jen klu­bo­vé fanouš­ky fil­mu. Do našich kin dora­zi­la Grbavica nedlou­ho po sním­ku Tajemství slov a tak s ním byla na zákla­dě jis­tých podob­nos­tí čas­to srov­ná­vá­na. Lucie Česálková oba tyto fil­my roze­bí­rá ve čtrvt­let­ní­ku Film a doba, v člán­ku nazva­ném Utrpení panen bal­kán­ských. Zatímco čes­ký­mi kiny pro­lét­la Grbavica již v létě roku 2006, v sou­čas­né době (6.11.2008) vychá­zí na DVD a je tak dostup­ná prak­tic­ky kaž­dé­mu. Film u nás na jed­nu stra­nu neo­slo­vil divác­ké masy, na stra­nu dru­hou zde ale zane­chal důle­ži­tou sto­pu bal­kán­ské kine­ma­to­gra­fie, kte­rá je mnoh­dy spo­jo­vá­na pou­ze se jmé­nem Emira Kusturici.

 

 

 

Grbavica, (Bosna a Hercegovina/Rakousko/Německo, 2006) Režie a scé­nář: Jasmila Žbanić, kame­ra: Christine A. Maier, hud­ba: Enes Zlatar, střih: Niki Mossböck, hra­jí: Mirjana Karanović (Esma), Luna Mijović (Sára), Leon Lučev (Pelda), Kenan Čatić (Kemir), Jasna Beri (Sabina), Dejan Aćimović (Čenga). 90 minut, dis­tri­buce: Aerofilms s.r.o., pre­mi­é­ra: 13. čer­ven­ce 2006


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Jak začít zdravě nakupovat...8. září 2012 Jak začít zdravě nakupovat... ... a nenaletět velkým řetězcům, které se vám snaží protlačit rychlé a nezdravé jídlo. Kolikrát se vám stalo, že jste šli do obchodu jen pro základní potraviny - ovoce, […] Posted in Domácí rady
  • RECENZE: Baby Driver27. července 2017 RECENZE: Baby Driver Edgar Wright patří k těm osobitějším režisérům současnosti. Jeho "Cornetto trilogie" Soumrak mrtvých, Jednotka příliš rychlého nasazení a U konce světa si získala slušnou fanouškovskou […] Posted in Filmové recenze
  • TOP 5: Které evropské stadiony navštívit kvůli atmosféře?6. září 2019 TOP 5: Které evropské stadiony navštívit kvůli atmosféře? Mít vlastní stadion, na kterém hostíte své soupeře, znamená ve skutečnosti jen polovinu úspěchu. Kvalitní sedačky, vyhřívaný trávník, supermoderní osvětlení ani sebelepší zázemí pro hráče […] Posted in Fotbal
  • Titulky k The Endgame S01E05 - Gold Rush24. dubna 2022 Titulky k The Endgame S01E05 - Gold Rush Vítejte u titulků k šesté epizodě seriálu The Endgame tentokrát s názvem Zlatá horečka. Podíváme se do banky federálních rezerv, kde je v trezoru ukryto 6 tun zlata. Val Turnerová zatím […] Posted in Titulky
  • Kámen, nůžky, papír (2019)4. října 2021 Kámen, nůžky, papír (2019) Potenciálně zajímavý námět, který mohl být  psychologickou variací na Funny Games, ale místo toho jsme dostali nudnou komorní podívanou bez štípky invence či něčeho vyloženě zajímavého či […] Posted in Krátké recenze
  • Spiderhead22. června 2022 Spiderhead Já chápu to poselství, které se film divákovi snaží předat, to zamyšlení se nad truchlením, vinou a odpuštěním, i tu filozofickou otázku o svobodné vůli versus bezpečí, jenže bohužel je to […] Posted in Filmové recenze
  • Mezi láskou a povinností24. června 2019 Mezi láskou a povinností Kestrel svolila ke sňatku s korunním princem. Díky tomuhle rozhodnutí zajistila herranskému lidu svobodu a autonomii. Sama sa však ocitla ve zlaté kleci císařského paláca. Rozhodla se ale, […] Posted in Recenze knih
  • Křest knihy Průvodce stalinistickou Prahou5. prosince 2018 Křest knihy Průvodce stalinistickou Prahou Ve čtvrtek 22.listopadu se konal v Praze v Literární kavárně Academia křest nové knihy Jiřího Padevěta Průvodce stalinistickou Prahou 1948 – 1956. Kniha je obsáhlou publikací, která je […] Posted in Novinky v nakladatelstvích
  • Hra o trůny – Blood of My Blood (S06E06)31. května 2016 Hra o trůny – Blood of My Blood (S06E06) Tak máme pro Vás připraven další obsah epizody seriálu Hra o trůny. Tentokrát ke to 6. epizoda z 6. série, která šla na HBO 30.5.2016. Epizoda začíná scénou Meery (Ellie Kendrick) a […] Posted in Spoilery
  • Hitman - Říkali nám dobří lidé: „U filmů, které produkuje Luc Besson, pohřběte veškeré naděje.“28. ledna 2021 Hitman - Říkali nám dobří lidé: „U filmů, které produkuje Luc Besson, pohřběte veškeré naděje.“  My jsme neposlouchali. Varovali nás, že pokud, nedej Bože, je místem příběhu Rusko a hlavní hrdina se nejmenuje Bourne, čekejte to nejhorší. Nevěřili jsme. Někteří sarkasticky […] Posted in Retro filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,31021 s | počet dotazů: 258 | paměť: 71616 KB. | 27.06.2024 - 20:16:11