Hugh Jackman poprvé propůjčil svou elektrizující energii mutantovi známému jako Wolverine už v roce 2000 v původním filmu režiséra Bryana Singera X-Men, který byl prvním moderním komiksovým trhákem. Od té doby se uznávaný australský herec vtělil do nejznámějšího mutanta na světě na filmovém plátně ještě rekordně desetkrát. Tentokrát měl ale Jackman s LOGANEM šanci vytvořit něco skutečně zvláštního, možnost odložit své dlouhodobé filmové druhé já.
“Chtěli jsme něco, co by působilo jinak, velmi nově, v podstatě něco velmi lidského,“ říká Jackman, “protože mi připadá, že síla X-Men a síla Wolverina je více v jeho lidskosti než v jeho nadlidských silách. Když jsem postavu zkoumal naposledy, chtěl jsem zjistit, kdo vlastně ten člověk je, zda je něco víc, než jen to, co dokážou jeho drápy.“
Už od začátku měl Jackman dar vždy objevit Loganovu lidskost pod jeho drsným, hluboce zjizveným zevnějškem. Ale s tímto nuancovaným, hluboce citovým podáním uzavírá herec kruh – tvrdě útočící samotář s doutníkem je nyní zarytě věrný kamarád ve zbrani, ochotný obětovat všechno pro to, v co věří.
Jackman a spoluautor a režisér LOGANA James Mangold vzali postavu na nová, vzdálená místa již v jejím předchozím sólovém výletě ve Wolverinovi v roce 2013. Tento dřívější film, adaptovaný z komiksové minisérie z roku 1980 od Chrise Claremonta a Franka Millera a prodchnutý duchem japonského film noir a samurajských filmů, stejně jako amerických westernů, viděl Logana vytrženého z dobrovolného exilu a zataženého do násilí a intrik v Japonsku. Zasloužil si chválu kritiků za pečlivý rozbor Loganova vnitřního boje, spíše než za závislost na přílišně okázalých akčních pasážích budících napětí.
Mangold říká, že po jejich zkušenosti s Wolverinem, neplánovala dvojice nutně spojení sil na dalším projektu s Loganem jako centrální postavou. “Hugh i já jsme oba byli nerozhodní, jestli máme udělat další ze série,“ říká režisér, který poprvé pracoval s Jackmanem na Kate & Leopold v roce 2001. “Pokud jsme do toho měli jít, pak jsem chtěl film směřovat tak, aby mě to zajímalo, na nějaké intimní a prapůvodní místo – příběh založený na hrdinovi, kde bychom zkoumali strachy a slabosti těchto hrdinů větších než život, ve filmu, který by je zlidštil.”
Ještě před začátkem projektu se Jackman a Mangold rozhodli, že příběh musí existovat mimo náročnou, opojnou mytologii širší franšízy X-Men. “Oba jsme chtěli film, který by stál samostatně,” říká Jackman. “Tohle je mnohem reálnější, než co jsme doposud vytvořili ve franšíze X-Men, možná v kterémkoliv komiksovém filmu. Je to mnohem lidštější.”
Konkrétně Mangold, který napsal scénář LOGANA se spoluautorem scénáře Wolverina Scottem Frankem (Mezi náhrobními kameny, Wolverine) a Michaelem Greenem (Vetřelec: Covenant), se rozhodli vytvořit film založený na postavách Logana, Xaviera a Laury, kteří cestují pustou krajinou. “Měl jsem v hlavě zvláštní vizi, chtěl jsem s těmito postavami vytvořit road movie, a téměř jsem se jako režisér dostal do pasti,” říká Mangold. “Dát je do auta a připoutat je k dálnici by mi svázalo ruce. Nemohli jsme udělat něco jako kolizi světů nebo invazi vetřelců – film by byl nucen se odehrát na mnohem intimnější úrovni.”
Pro Mangolda, který se na Logana dlouho díval jako na duchovního následovníka velkých westernových hrdinů jako vyhnance Josey Walese Clintona Eastwooda, nebo Shana Alana Ladda, bylo také důležité vzít Wolverinovi jeho neporazitelnost a udělat tak postavu zranitelnější, odhalenou. “Myšlenkou za tímto filmem bylo najít ho ve stavu, kde by jeho schopnost hojit se byla extrémně omezená,” říká Mangold. “Jeho síla je limitovaná. Jeho vlastní fyzické a duševní zdraví se nachází v temnotě.”
Přestože se LOGAN odehrál více než 50 let před událostmi zobrazenými v X-Men: Budoucí minulost (2014), je to jistě samostatný příběh, který se odehrává více jako intimní rodinná cesta – přestože nabitá vysoce akčními scénami – než tradiční sci-fi dobrodružství poháněné výbušnými vizuálními efekty. “Chtěli jsme začít s výbuchem,” říká Mangold. “Ale problém je, že jakmile jsou města a planety zničené, musíte si svůj výbuch zasloužit, na rozdíl od prostého přidání rámusu.”
V úvodu filmu je Logan ve zranitelném a zlomeném stavu a kletba nesmrtelnosti na něj těžce doléhá, když pečuje o oslabeného Charlese Xaviera (Patrick Stewart) v opuštěné tavírně rudy na okraji ropného pole. Připojí se k nim třetí mutant Caliban (spolutvůrce The Office Stephen Merchant), který hledá úkryt v anonymitě v době, kdy svět věří, že mutanti patří minulosti.
Ale Loganovy dny popíjení v relativní osamělosti jsou přerušené, když se ocitá jako neochotný ochránce mladé dívky Laury (nováček Dafne Keenová), která má síly podivuhodně podobné těm jeho: z jejích rukou a novou vyrážejí stejné adamantiové drápy jako z Wolverinových. Ne že by byl zcela ochotný přijmout nově nalezenou zodpovědnost – je příliš unavený na to, aby si ještě jednou hrál na hrdinu.
“Nechce pomoci. Vůbec ne,” říká Jackman. “Nechce s tím mít nic společného. Ve svém životě má za sebou fázi, kdy reagoval na prosby lidí a žádosti o pomoc. V podstatě došel k závěru, že obvykle když pomáhá, věci skončí ještě hůř. Lidé, které má rád, skončí zranění, a když se příliš přiblíží nebo se moc snaží, skončí to bolestí, ztrátou a ničením. ”
Logan a profesor X mají za úkol ochránit ji od zabijáckého kybernetického zločince Donalda Pierce (Boyd Holbrook) a vydávají se nepřátelským teritoriem, aby Lauru dopravili do místa zvaného Ráj, kde jsou prý mladí mutanti v bezpečí. Ale Pierce a jeho hrůzu nahánějící armáda kyborgů Reaversů jsou odhodlaní vrátit dívku do péče Dr. Zandera Rice (Richard E. Grant), zlověstného genetika, který vyvolal její mutaci pomocí série nelidských pokusů v naději, že stvoří dětského supervojáka.
“Je sociopat, který nemá žádné city ani empatii pro mutanty, které vytváří,” říká Grant. “Vidí lidské bytosti jako něco, co se má klonovat. Na vše hledí velmi vědecky a intelektuálně. Neangažuje se emocionálně za žádných okolností.”
Protože se Wolverinovy obrovské fyzické schopnosti s věkem a časem zmenšily, neúprosné pronásledování cestovatelů kyborgy si vybere velkou a krvavou daň.
Často se říká, že film je jen tak dobrý jako jeho záporný hrdina, a Jackman rychle chválí Holbrookovo ztělesnění nepříčetného Pierce. “Boyd je fenomenálně talentovaný herec, opravdu nadaný umělec,” říká. “Když jsem si přečetl scénář, řekl jsem mu, že si myslím, že zahrát Pierce je jedna z nejobtížnějších rolí. Největší zločinci se ve filmech zdánlivě baví více než kdokoli jiný, a on to zobrazil a udělal to bravurně, protože dokázal v jediném okamžiku obrátit a být velmi hrozivý nebo zábavný.”
Herec obzvláště chválí svou spoluherečku Dafne Keenovou, pro kterou byl její virtuózní herecký výkon v LOGANOVI debutem v celovečerním filmu. “Je fenomenální herečka a je čest hrát s ní ve filmu,” říká Jackman. “Laura má geneticky Wolverinovu DNA, takže v její osobnosti a její fyzičnosti jsou jeho prvky, a to není jednoduché zvládnout. Přišlo mi to těžké zvládnout, když mi bylo třicet, jak to má zvládnout jedenáctiletá dívka? Je velmi temperamentní, živá a energická. Hrát permanentně naštvaného, rozzlobeného mutanta, který vám utrhne hlavu, když se na něj špatně podíváte, se jí vůbec nepodobá, a ona to dokázala.”
Na Stewarta její profesionalita také udělala dojem: “Je dítě, které hraje s váhou a vážností a intenzitou a škálou velmi zkušené světové herečky,” říká Stewart.
“Laura je na začátku velmi tiché dítě,” říká Keenová. “Neumí vyjádřit smutek jako normální dítě, takže se opravdu rozzlobí a začne zabíjet lidi. Je zábavné dělat tohle a zároveň mít rád růžová trička, jednorožce, duhy a tak.”
Díky jejich společným rysům má Logan jedinečnou možnost pomoci Lauře vypořádat se se svými pocity a usměrnit nesmírnou zlobu. “Logan měl v sobě dobrotu, a kdyby ji neměl, byl by dokonalý stroj na zabíjení, protože se rozčílí do nepříčetnosti,” říká Jackman. “Mohl zabít kohokoli, ale měl srdce. Měl svědomí. Měl rozum a neřídil se jen slepě rozkazy, které dostával.”
Pokud Logan slouží jako náhradní otec pro Lauru, je také zázračným synem Charlese Xaviera, který bojuje s vysilující chorobou, která ohrožuje i ostatní. “Je starý, je nemocný, ale hlavně je nebezpečný,” říká Stewart o Charlesovi. “Jeho síly se vymykají kontrole a je nutné je kontrolovat. Je v nebezpečí. A osoba, která se o něj stará a pečuje o něj, hlídá ho, hádá se s ním, zvedá ho ze země, když upadne, je Logan.”
Stewart pokračuje: “Prvek superhrdiny a mutantské síly nejsou tentokrát středem pozornosti tak jako v ostatních filmech. Cit pro lidi, jednotlivce, vztahy, je myslím v LOGANOVI silnější než předtím. James vytvořil rozpoznatelný, povědomý, každodenní svět, a svým způsobem všední, ale i tak zahalený do proudu strachu, vzrušení a nebezpečí a potřeby uprchnout.”
Stejně jako Jackman, i tento renomovaný britský herec v LOGANOVI ukazuje vyvrcholení roků své práce na plátně. “Tato role ho těšila a je to vidět,” říká Jackman o Stewartovi. “Je to dojemný, krásný, komplexní, bohatý herecký výkon – chvílemi neuvěřitelně srozumitelný a jasný. Vidíte jeho vztah s Loganem svým způsobem jako vztah otce a syna ve všech barvách: pýcha, zklamání, vztek, frustrace. To všechno je vidět.”
Dokonce i Caliban patří do netradiční rodiny, a on i Logan, vyhlášený svou nespolečenskostí, dosáhnou určité míry kamarádství. “Měl jsem pocit, že pro mě bylo důležité nebýt pořád k Loganovi nepřátelský, ” říká Merchant, “abychom měli několik chvil, kdy mezi námi bylo trochu vřelosti, aby se naznačila možnost náhradní rodiny.”
“Je to film o rodině,” říká Mangold. “Je to film o věrnosti a lásce a obzvláště o postavě Logana, který se zatvrzele vyhýbal intimitě po celý svůj dlouhý život, a nyní ji konečně vpustil dovnitř.”
LOGAN vidí vrásčitého hrdinu, jak nachází překvapivá lidská pouta, ale film také nabízí zatím nejautentičtější, nefiltrované zobrazení Wolverina, ve kterém Jackman uvolňuje nepříčetnou zlobu jako nikdy předtím. Film získal hodnocení R jako první film v sérii X-Men. “Wolverine je možná nejtemnější, nejkomplexnější postava ve světě komiksů – Jim a já jsme se báli sundat si pásy,” říká Jackman.
Z filmové perspektivy, říká Mangold, mu hodnocení dalo svobodu vzít LOGANA zralejším směrem, zkoumat lidskou křehkost, smrtelnost a složité vztahy, které svazují rodiny. “Nechtěl jsem udělat násilnější, vášnivější, otevřenější, obscénnější film,” říká Mangold. “Chtěl jsem udělat film pro dospělé. Tohle není film pro devítileté děti. Když dostane váš film hodnocení R, děláte najednou film o dospělejších tématech. Nejste pod tlakem udělat film pro všechny.”
Film ale bezesporu osloví všechny dlouhodobé příznivce Wolverina, kteří sledovali Jackmanova vyobrazení uplynulých 17ti let. Ve skutečnosti bylo pro Jackmana zásadní, aby při loučení se svou rozsáhlou minulostí s X-Men dal na plátno v tomto posledním mutantím dobrodružství všechno.
“Nastal okamžik, kdy mi došlo, že to je můj poslední,” říká Jackman. “Oblíbil jsem si tuto postavu. Hodně mi dala. Lhal bych, kdybych řekl, že jsem tomu nedal úplně všechno. A tím myslím všechno. Každý den, každá scéna byla jistým druhem boje, snahy dostat to nejlepší z této postavy, dostat to nejlepší ze mě” uzavírá Jackman. “Nacházel se v tom prvek života a smrti, vím, že to zní dramaticky, ale tak jsem to cítil.”
Části seriálu: Logan: Wolverine
- Logan: Wolverine
- Logan: Wolverine - ZÁVĚREČNÝ PŘÍBĚH O WOLVERINOVI
- Logan: Wolverine - O VZNIKU FILMU
Nejnovější komentáře