Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > 28 týdnů poté - To už vážně uběhlo pět let? Sakra… A kudy?

28 týdnů poté - To už vážně uběhlo pět let? Sakra… A kudy?

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Čas má neho­ráz­ně výkon­né spře­že­ní. Jako by to bylo vče­ra, co jsem prv­ně zhléd­nul horo­ro­vou běha­ři­nu 28 dní poté. Nebýt ono­ho hepá­če, nej­spíš bych ješ­tě nyní lapal po dechu, obna­žo­val hlu­bo­ko roz­vět­ve­né žil­ky a vyproš­ťo­val si zapad­lý jazyk. Byl to nářez. Sice níz­ko­roz­počto­vý a s evrop­ským „fejsem“ (což mě zpr­vu odra­zo­va­lo), avšak o to více syro­věj­ší a pro­ma­ka­něj­ší ve smys­lu nahá­ně­ní hrů­zy a zahuš­ťo­vá­ní atmo­sfé­ry. Tehdy jsem popr­vé uvě­řil, že lze nato­čit zom­bie horor, vysa­dit jej v novém tisí­ci­le­tí a nebýt za toho, kdo zaspal osm­de­sá­tá léta. Boyle vytasil hned s něko­li­ka esy. Zombíky paso­val do role dru­hot­né­ho mate­ri­á­lu, nehod­né­ho obdi­vu z něko­li­ka málo cen­ti­me­t­rů (viz teh­dy prů­se­rář­ská adap­ta­ce Resident Evil), zavr­hl jejich efekt­ní roz­pra­šo­vá­ní (což si ani nemohl dovo­lit) a moud­ře se zamě­řil na hro­zi­vě vylí­če­ný svět po náka­ze a na pár nešťast­ní­ků, kte­ří to – bohu­žel – pře­ži­li. Dortík pak pocuk­ro­val depre­siv­ně lidu­prázd­ným Londýnem, ang­lic­kým poča­síč­kem a trva­le navý­še­ným adre­na­li­nem (jak v sále, tak na plát­ně) záslu­hou revo­luč­ních upgrej­dů záko­ni­tos­tí žán­ru. Boyle se stal prv­ním fil­ma­řem, kte­rý ohá­kl zdán­li­vě sta­ro­mód­ní zom­bí­ky do moder­ní­ho hávu. Zrychlil střih, naří­dil kame­ře třes a celý pří­běh pojal dle troj­líst­ku pra­vi­del pře­ži­tí: utí­kej, neo­tá­čej se a ohá­něj se páči­dlem na všech­ny stra­ny.

Masakr.

Říká se mi to těž­ce, ale jak se zdá, Boyle už zka­sí­ro­val celou hos­po­du. Na krve­lač­né­ho eja­ku­lá­to­ra Snydera zby­li nově pří­cho­zí a chudák Fresnadillo ostrou­hal. A to i přes­to, že nena­to­čil o moc hor­ší film než jeho kole­go­vé z bran­že. Volné pokra­čo­vá­ní Osmadvaceti dní sice nenu­dí, povin­ně dráž­dí žalu­dek a sází na úspěš­nou osu z před­cho­zí sezó­ny (naspe­e­do­va­ní zom­bí­ci, za kaž­dým rohem číha­jí­cí náka­za a hrdi­no­vé s pořád­nou kon­dič­kou), avšak mar­ná slá­va – ten­to­krá­te už plí­ce pra­cu­jí spo­leh­li­vě. Napodruhé vyra­že­ný dech se zkrát­ka neko­ná. Bohužel. Juan Carlos Fresnadillo si mož­ná pocti­vě nastu­do­val Boyleovu bro­žu­ru a  obkou­kal něko­lik explo­ziv­ních fíg­lů od Snydera, ale na vlast­ní kuchy­ni malin­ko poza­po­mněl. Žádné trhá­ní volan­tem ze stra­ny na stra­nu, žád­ná sna­ha vysmek­nout se z  vyje­tých kole­jí - jen něko­lik oje­di­ně­lých vychy­tá­vek (likvi­da­ce zom­bí­ků vrtu­lí od heli­kop­té­ry) a  pod­stat­ně štědřej­ší roz­po­čet. Co se záplet­ky týče, rty bych pří­liš nena­pí­nal. I když se pří­běh posu­nul smě­rem kupře­du a nahá­ní už zce­la odliš­né nešťast­ní­ky, jeho pod­sta­ta zůsta­la nepo­změ­ně­na. Na začát­ku vás tvůr­ci ujis­tí, že se sku­teč­ně kou­ká­te na titul o živých neži­vých a ne na sla­ďák v cha­tě bez prou­du, pak pod­řa­dí, zpo­ma­lí na rych­lost v obci a  nasto­lí vcel­ku oče­ká­va­nou idyl­ku. Samozřejmě - idyl­ku, kte­rá skon­čí dřív, než si sta­čí vyba­lit kuf­ry. Předpokládáte správ­ně, zase se „něco“ pos*re. Pokus o  obno­ve­ní civi­li­za­ce selže na celé čáře a nasta­ne pořád­ný prů­van. Bude se utí­kat, utí­kat a zase jen utí­kat. Kam? No to je pře­ce jed­no. Tady se na cílo­vou pás­ku zapo­mně­lo. Bohužel, či snad bohu­dík.

Nenabízet mi nový pří­běh ve starém kvá­d­ru, byl bych vůči dvoj­ce pří­vě­ti­věj­ší a urči­tě i  štědřej­ší. Fresnadillo se pro­ka­zu­je coby zruč­ný imi­tá­tor, kte­ré­mu neči­ní pro­blém dik­to­vat tem­po pod­le tlu­ko­tu roz­pum­po­va­né­ho srd­ce a navo­dit poža­do­va­ný tís­ni­vý pocit. Škoda pře­ve­li­ká, že toho dosa­hu­je stej­ný­mi pro­střed­ky jako Boyle. Tytéž máchan­ce tak­tov­kou = tytéž před­nos­ti a tytéž nedu­hy spo­je­né s před­cho­zí por­cí „běha­vé zába­vy“. Což obzvlášť zamr­zí u akč­ně stři­že­ných pasá­ží. Zombíků je logic­ky víc, jsou hla­do­věj­ší, vytr­va­lej­ší... a kame­ra? Ta je čis­to­krev­ně hand, tře­pe se, cuká, vibru­je a chudák divák netu­ší, kdo koho prá­vě kou­sl – a pokud vůbec kou­sl. Buďme však rádi za kaž­dou zdr­hač­ku, do níž vná­ší svět­lo slu­neč­ní paprsky. Když totiž zapad­ne slun­ce, even­tu­ál­ně vypad­ne proud, fil­ma­ři nás defi­ni­tiv­ně odsta­ví za postran­ní čáru. Fresnadillo vyšrou­bu­je i tu posled­ní žárov­ku z reflek­to­ru a  zpro­střed­ku­je nám jen změť rych­le se pohy­bu­jí­cích šedých silu­et. Hodilo by se odká­zat na opě­tov­nou eva­ku­a­ci v půli sním­ku. Patnáct set lidí v  uli­cích, všu­de oko­lo tma jako v pyt­li a do toho infi­ko­vá­ní nazdár­ci. Těžko roz­po­znat, kte­rá v tu chví­li bije, kdo koho bije, komu zrov­na stří­ká z tep­ny apod. Nic nevi­dí­te, avšak řev… ten sly­ší­te i na hajzlí­cích při  spuš­tě­ném spla­cho­va­či.

Neduh čís­lo dvě: cha­rak­ter akč­ních scén. Když už se vzteklí atle­ti obje­ví na scé­ně, povět­ši­nou utí­ka­jí, pro­chá­ze­jí skrz skle­ně­né výpl­ně, pře­lé­za­jí oplo­ce­ní a činí vše pro to, aby se moh­li pomaz­lit s nena­ka­že­ný­mi jedin­ci. Ti vzdo­ru­jí, seč jim vyždí­ma­ná fyzič­ka dovo­lu­je. Nohy na rame­nou, sni­per­ka v pod­pa­ží a likvi­da­ce pro­ná­sle­do­va­te­lů na vět­ší vzdá­le­nost. K intim­ním kon­tak­tům pří­liš nedo­chá­zí, a  napě­tí tak stou­pá mik­ro­sko­pic­ký­mi krůč­ky. Což zamr­zí. Postačilo by zkrá­tit napal­mo­vou čist­ku prv­ní­ho sek­to­ru, přesku­pit ušet­ře­né zlaťá­ky, zohled­nit gra­da­ci a  nato­čit více scén pří­buz­ných „luč­ní­mu zástři­hu“ (viz zmí­ně­né hard­co­re stí­ná­ní hlav). Ale zná­te to – kdy­by rost­ly v prd*li hři­by.... Takhle se pou­ze obta­hu­jí křiv­ky před­cho­zí běha­ři­ny. Mládí v čele pelo­to­nu, zom­bí­ci v  závě­su a scé­náris­té, kte­ří si netrou­fa­jí při­vo­dit skrumáž/kolizi a naříz­nout onen pomy­sl­ný vlá­sek s mír­ným před­sti­hem. Což mož­ná není dílem náho­dy. Hrdinové jsou totiž běž­ný­mi lid­mi, nekom­ple­tu­jí si sbír­ku pásů z  kara­te a ost­ré lok­ty pou­ží­va­jí jen teh­dy, když jim jde o vol­né mís­to v MHD. Neprovádějí se žád­né kopan­ce a krko­lom­né pře­me­ty. Robert Carlyle není Milla Jovovich. Forma vlád­ne obsa­hu, for­mě zase stříz­li­vost a fyzi­kál­ní záko­ny.

Fresnadillo si přes­to zachra­ňu­je kej­hák něko­li­ka zábles­ky (a vcel­ku čet­ný­mi). Jsou to scé­ny, kte­ré zasko­čí tvr­dou rea­li­tou a  nekom­pro­mis­ním koná­ním armá­dy (pří­kaz stří­let na vše, co se hýbe), popř. pasá­že, v  nichž je Boyleův ruko­pis výji­meč­ně plat­ný (tichý roz­jezd a násled­ná jat­ka). Samo sebou, potě­ší i občas­né tech­nic­ké fine­sy a netra­dič­ní sní­má­ní infark­to­vých situ­a­cí (leč zříd­ka dis­ku­ta­bil­ní). V  tom­to smě­ru nelze nezmí­nit závěr v  potem­ně­lé sta­ni­ci met­ra. Rejža nahá­ní pře­ži­vší hrdi­ny do pod­ze­mí, nutí je klič­ko­vat mezi lid­ský­mi ostat­ky a to vše „sdí­lí“ s  divá­ky pro­střed­nic­tvím naze­le­na­lých obráz­ků v hle­dáč­ku odstře­lo­va­cí puš­ky. Zajímavé, ori­gi­nál­ní a optic­ky klaus­tro­fo­bic­ké.

Snímek se tu a tam odklo­ní od jed­no­du­še načrt­nu­té par­tie (utí­kej, nebo budeš kous­nut), aby se pro­střed­nic­tvím drob­né­ho poji­va otřel o celo­svě­to­vé dění, a nepří­mo tak nazna­čil, že je cosi shni­lé­ho v poli­ti­ce svě­to­vé. Ať už to jsou vojen­ské exce­sy, kru­tá pre­ven­tiv­ní opat­ře­ní či snad pro­hni­lé jádro pud­la: lidé, kte­ří jsou ve své pod­sta­tě stej­ně nebez­peč­ní jako infi­ko­va­ní „dob­rá­ci“. Smutné, zpr­vu zará­že­jí­cí, ovšem při  zpět­ném hod­no­ce­ní – pocho­pi­tel­né a odpo­ví­da­jí­cí.

No a pak už zbý­vá „pou­ze“ hud­ba. Bez debat nej­sil­něj­ší zále­ži­tost celé­ho sním­ku. Co má umoc­nit, to umoc­ní, a uči­ní tak rov­nou dvoj­ná­sob. Což pla­tí nejen pro akci a  cíle­ně vyvo­lá­va­ný drajv, ale i pro pasá­že němé­ho cha­rak­te­ru, kde jsou slo­va nahra­zo­vá­na výmluv­ný­mi obra­zy. Perfektní prá­ce Johna Murphyho. Vřele dopo­ru­ču­ji samot­ný soun­d­track, kte­rý ač pře­třá­sá jeden jedi­ný geni­ál­ní motiv, opa­ko­va­né posle­chy jej nikterak nede­gra­du­jí. Samotný film je na tom hůř. I když depre­se rulu­je v život­ní for­mě, dru­hou exkur­zi si s  nej­vět­ší prav­dě­po­dob­nos­tí odpus­tím.

Nicméně za pár let… až zapo­me­nu… budiž.


Podívejte se na hodnocení 28 týdnů poté na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • REVENANT Zmrtvýchvstání - PRAPŮVODNÍ A AUTENTICKÉ:  KOSTÝMY5. ledna 2016 REVENANT Zmrtvýchvstání - PRAPŮVODNÍ A AUTENTICKÉ: KOSTÝMY Muži z hor a jejich podoba se stali americkou ikonou, ale pro REVENANT chtěla kostýmní výtvarnice Jacqueline Westová (Argo, Podivuhodný případ Benjamina Buttona) zajít za hranice […] Posted in Speciály
  • Film Lab 2015 - Trailer28. dubna 2018 Film Lab 2015 - Trailer Posted in Videa
  • Didaktika předškolního vzdělávání - příručka pro učitele i studenty4. listopadu 2019 Didaktika předškolního vzdělávání - příručka pro učitele i studenty Úroveň předškolního vzdělávání je v naší republice velice dobrá. V mateřské škole je pokládán základ veškerého učení. To jak si děti zvyknou v mateřské škole, jaký vztah si k učení […] Posted in Recenze knih
  • The Toll (2020)23. března 2021 The Toll (2020) Na Toll jsem se těšil celkem dost a ve výsledku je to relativně OK, byť těch hororových prvků je zde daleko méně než bych před zhlédnutím očekával.Film je podán komorním stylem víceméně o […] Posted in Krátké recenze
  • Trójská válka4. května 2016 Trójská válka Italská kinematografie, to není jen Paolo Villaggio, Bud Spencer a Terrence Hill. Italové v šedesátých letech točili monumentální filmy, které se odehrávaly v antickém světě. Dnes takovým […] Posted in Kritický Klub
  • Slavnosti a oslavy ve škole – učení hravou formou26. května 2024 Slavnosti a oslavy ve škole – učení hravou formou Jako učitelka sdílím názor Aleny Rakoušové, že při vzdělávání je důležité nezapomínat na lidové tradice, v nichž je ukryta moudrost našich předků. Autorka vystudovala Pedagogickou i […] Posted in Recenze knih
  • Karel Šíp: Ikona Českého Showbyznysu31. května 2024 Karel Šíp: Ikona Českého Showbyznysu Karel Šíp slaví 1. června své narozeniny. Známý baskytarista, moderátor, humorista, scenárista a textař, se zapsal do historie české hudby a televize svým mnohostranným talentem a […] Posted in Profily osob
  • Embrace the Darkness II (2002) 24. prosince 2012 Embrace the Darkness II (2002) Nadržení a hladoví upíři provozují opravdu netradiční klub, kde si pěkně užijete s kým je vám libo. Jennifer se stále nemůže smířit s tím, že se stala upírkou. Nedokáže se pořádně […] Posted in Horory
  • Pavel Horváth: Zpívám rád a je to na mně doufám znát2. února 2016 Pavel Horváth: Zpívám rád a je to na mně doufám znát Proč jste se rozhodl přijmout nabídku na poměrně velkou roli ve filmu Decibely lásky? Já jsem si při prvních kontaktech myslel, že si ze mě dělají srandu. Až když mi zavolal režisér a […] Posted in Rozhovory
  • Alien (1979) 2. srpna 2016 Alien (1979)  Ve vesmíru se začala psát legenda! Vesmírná loď Nostromo a její posádka budou muset čelit nebezpečnému Vetřelci, který s nimi rozhodně nebude jednat v rukavičkách. Za zvuku […] Posted in Horory
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,03277 s | počet dotazů: 251 | paměť: 71663 KB. | 16.06.2024 - 17:42:13