Ráda bych se podělila o recenzi knižní novinky Ajťácká detektivka – Egyptská záhada. Jedná se o druhý díl série, který navazuje na první díl s názvem Ajťácká detektivka. Pokračování začíná přesně tam, kde předchozí díl skončil – vyvolává ve mně jistý pocit „déjà vu“. Tedy v přeneseném významu děj působí povědomě, místy se opakuje, nebo jako by se vracel v čase. Hlavní postavy Ben, Sofie i Valeriána zůstávají stejné a v úvodu se opakují tytéž věty, co v předchozí knize. Přináší tedy kniha i něco nového?
Co praví anotace:
„Další příběh ze světa informatiky. Nauč se programovat a používat technologie s dalším napínavým případem Sofie a Bena! Sofie není žádná IT začátečnice, ale stále se má co učit od mistra virtuálního světa Bena. Společně s jejím strýcem Valerianem tvoří detektivní kancelář a řeší případy na zakázku. Valerian dětem ukazuje, jak vypadá poctivá detektivní práce, a ony ho na oplátku seznamují se světem informatiky. Další případ je zavede do Káhiry, kde se potkají nejen s nebezpečím, ale i s Valerianovou kamarádkou z dětství - právničkou Caitlyn. To, co se naučí hlavní hrdinové, si můžeš vyzkoušet i ty díky interaktivním IT úkolům v knize! Dobrodružství plné hádanek, napětí i technologických výzev právě začíná!“
Jaké jsou plusy a mínusy knihy?
Útlá brožura o 142 stranách působí na první pohled lákavě – je barevná, přehledná a dobře graficky zpracovaná. Obsahuje šest kapitol, z nichž každá je dále členěna do několika menších sekcí. Kniha svým názvem opět láká na IT tématiku, odborné pojmy, znalosti a dovednosti, ovšem odborných termínů ve srovnání s předešlým dílem nacházím poskrovnu. Zatímco v předchozím prvním díle jsem si zvykla na úkoly z oblasti IT, jako např. programování v jazyce scratch, python či SQL, nyní se úkoly soustředí spíše na jiné oblasti. Téměř všechny úkoly mají tématicky něco společného s Egyptem. Tak například první úkol se týká QR kódů, namátkou další se týká kulturních zvyků v Egyptě. Úkol s názvem „umění v Káhiře“ vybízí čtenáře vytvořit seznam egyptských artefaktů. Našla jsem i úkol z oblasti statistiky – kolik lidí zemře kvůli útoku žraloka nebo v důsledku letecké nehody. Poměrně zajímavý může být předposlední úkol, který vybízí naučit se rozeznávat reálně vytvořené obrázky od těch vygenerovaných AI. Úplně poslední úkol pak vede čtenáře k tvorbě prezentace.
Pozor, spoiler!
Kniha začíná velmi podobně jako předchozí první díl – opět podává úvodní popis Bena a Sofie, jejich vztahu a koníčků i jejich grafické vyobrazení i s popisem vlastností. Zasazení do děje minulého dílu působí povědomě, děj se opakuje. Oproti minulému dílu jsou navíc charakterizovány postavy strýčka Valeriana a jeho přítelkyně Cait. Podobně jako v předchozí knize i zde se objeví násilný trestný čin, který je ústředním motivem detektivky. Tuto detektivní zápletku se děti se strýčkem a jeho přítelkyní rozhodnou vyřešit a dopátrat se pachatele. Závěr knihy nebyl překvapením a zdá se, že na něj naváže další, již v pořadí třetí díl.
Jak na mě kniha zapůsobila?
Na tuto knihu jsem se opět velmi těšila – nejen kvůli příslibu detektivní zápletky, ale i pro výukové lekce IT, a nově i pro egyptskou tématiku. Byla jsem zvědavá, jak autoři dokázali všechny tyto roviny skloubit. Ale pro mě následovalo spíše zklamání – nejen kvůli jednodušší detektivní zápletce, ale tentokráte i z důvodu obejití skutečné „výuky IT“. Spíše než na programování se kniha soustředí na vylíčení atmosféry Egypta, tradičních pokrmů a koření či světoznámých památek. Vložené úkoly a kratičká „výuková“ videa se mi pak jeví spíše jako „drobné rady“ než skutečná výuka.
Jak probíhá „knižní“ výuka IT?
Každá kapitola obsahuje QR kódy, pod nimiž lze na webu zobrazit krátká videa. Tento díl se mi více než předešlý jevil jako reklama na autorův IT kroužek pro děti.
Komu je kniha určena?
Kniha je adresována žákům základních škol. O vhodném věku čtenáře lze spekulovat, ale odhaduji jej na věk přibližně od devíti let výše. Kniha je určena dětem, které mají chuť ve svém volném čase zkoumat práci s počítačem.
Závěr:
Opět oceňuji velice chvályhodnou myšlenku autorů naučit děti znalostem IT hravou, zábavnou a přístupnou formou. Tentokrát však provedení dle mého názoru pokulhává více než v předchozím díle. Je obtížné určit vhodný věk dětského čtenáře, zda na tuto výukovou knihu nejsou konkrétní děti již příliš vyspělé, anebo zda již nemají přemíru svých vlastních IT zkušeností, které výrazně přesahují nabídnutý obsah. Mě osobně tentokrát neoslovila ani detektivní zápletka, ani samotná výuková rovina.




















(4,91 z 5)