Ecce Homo Homolka: Kvintesence české komedie potěší i po více než 50 letech

Photo © Filmové studio BarrandovPhoto © Filmové studio Barrandov
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Život oby­čej­ných Čechů pře­ží­va­jí­cích pod pal­cem sovět­ské­ho útla­ku nebyl nikdy tak ostře - a vtip­ně - zob­ra­zen jako ve fil­mu Ecce Homo Homolka, kte­rý byl v nově restau­ro­va­né ver­zi uve­den na letoš­ním Mezinárodním fil­mo­vém fes­ti­va­lu v Karlových Varech. Ačkoli tato kvin­te­sen­ce čes­ké kome­die může být pro širo­ké mezi­ná­rod­ní pub­li­kum málo atrak­tiv­ní, tato jedi­neč­ná kome­die je i po 55 letech stá­le úder­ná - jak uká­za­lo její nad­še­né při­je­tí na KVIFF.

Film Ecce Homo Homolka reži­sé­ra Jaroslava Papouška před­sta­vu­je jeden den ze živo­ta prů­měr­né rodi­ny v Československu po praž­ském jaru, v prv­ních letech nor­ma­li­za­ce (nato­čen byl v roce 1969, rok poté, co se zemí pro­hna­ly sovět­ské tan­ky, a uve­den v roce 1970). Rodina Homolkových začí­ná den sbě­rem hub v lesích neda­le­ko Prahy a poté se uchý­lí domů na líné neděl­ní odpo­led­ne; exte­ri­é­ry domu Homolkových se natá­če­ly v Bořivojově uli­ci na Žižkově, hned za rohem od jiné kla­sic­ké kome­die, Vrchní, prch­ni!.

Rodinu Homolkových tvo­ří děde­ček (Josef Šebánek) a babič­ka (Marie Motlová); jejich zápec­nic­ký syn Ludva (František Husák); jeho pano­vač­ná man­žel­ka Heduš (Helena Růžičková) a jejich hra­vá dvoj­ča­ta Péťa a Máťa (hra­jí je šes­ti­le­tí Petr Forman a Matěj Forman, dvoj­ča­ta reži­sé­ra Miloše Formana, kte­rý film uve­dl v Karlových Varech jako vrchol své kari­é­ry).

Homolkovi sdí­le­jí krát­kou chví­li samo­ty v lese - Ludva se se syny cáká v poto­ce, obéz­ní Heduš, býva­lá balet­ka, ele­gant­ně tan­čí mezi stro­my a děde­ček s babič­kou si uží­va­jí šlo­fí­ka -, než oni i všich­ni ostat­ní, kte­ří si uží­va­jí let­ní ráno, po zaslech­nu­tí volá­ní o pomoc z loka­li­ty bez okol­ků uprch­nou. Lepší je vyhnout se kon­fron­ta­ci a nechat pomoc na někom jiném, roz­hod­nou se svor­ně míst­ní oby­va­te­lé.

Po návra­tu do Prahy Ludva deba­tu­je o tom, zda se ženou a syny vyra­zit na dosti­hy, nebo se při­po­jit k otci na fot­ba­lo­vém zápa­se, což by oprav­du chtěl; výsle­dek této exis­ten­ci­ál­ní kri­ze před­ur­či­la Heduš, ale Ludva svůj žal uto­pí ve vod­ce ješ­tě dřív, než se dosta­ne ke vcho­du do praž­ské­ho dosti­ho­vé­ho závo­diš­tě ve Velké Chuchli, a tak mu nezbý­vá než zhod­no­tit zby­tek dne skr­ze odpo­led­ní koco­vi­nu.

Doma se čle­no­vé rodi­ny mezi sebou po zby­tek běží­cí­ho času háda­jí. Zničený je nejen jejich den, ale i jejich živo­ty: Heduš a babič­ka lamen­tu­jí nad svým fyzic­kým vzhle­dem a Ludva s dědou nad výbě­rem man­žel­ky. Sebelítostivý pří­stup k vlast­ní exis­ten­ci - kte­rou nesvá­dě­jí zce­la na vněj­ší okol­nos­ti, ale při­zná­va­jí, že se na jejím vzni­ku podí­le­li vlast­ní rukou - se zra­čí v kaž­dé jejich hoř­ké repli­ce. Je to obdo­ba osu­du jejich země.

Scenárista a reži­sér Papoušek pat­řil ke klí­čo­vým posta­vám čes­ké nové vlny kon­ce 60. let, napsal rané fil­my pro Miloše Formana (Černý Petr, Lásky jed­né pla­vo­vlás­ky, Hasičský bál) i Ivana Passera (Intimní osvět­le­ní), kte­ré zís­ka­ly mezi­ná­rod­ní ohlas. Forman i Passer po inva­zi vojsk Varšavské smlou­vy opus­ti­li Československo a našli úspěch v Hollywoodu, zatím­co Papoušek zůstal v zemi po zby­tek své fil­mo­vé kari­é­ry, kte­rá zahr­no­va­la dvě pokra­čo­vá­ní Homolky (Hogo fogo Homolka a Homolka a tobol­ka).

Stejný druh iro­nic­ké­ho, sebe­mrs­kač­ské­ho humo­ru, jaký jsme vidě­li ve spi­so­va­te­lo­vých dří­věj­ších fil­mech, zejmé­na v Hasičském bále, se opa­ku­je i v Ecce Homo Homolka, ale po roz­dr­ce­ní Pražského jara se změ­nil v kyse­lý a kyse­lý. Jako reži­sér zde Papoušek svou rodi­nu neza­ha­lu­je pod fil­mo­vou sty­li­za­ci, ale pozo­ru­je ji pro­střed­nic­tvím celo­ka­me­ro­vých kom­po­zic, v plo­chém osvět­le­ní a čas­to v růz­ných sta­vech svle­če­ní. Kvintesence čes­ké rodi­ny je zde vysta­ve­na na odiv v plné krá­se, aby ji všich­ni vidě­li.

„Rodina je základ stá­tu,“ pro­hla­šu­je babič­ka ke kon­ci fil­mu větou, kte­rá jako by její oko­lí mát­la. Vyplývá z ní, že pokud jsou rodi­ny jako Homolkovi zákla­dem stá­tu, sto­jí stát na vrat­kých zákla­dech. Vedle Papouškovy hoř­ké kri­ti­ky se však obje­vu­je i syro­vá, obna­že­ná lás­ka: tyto odě­né posta­vy jsou zná­mé a sku­teč­né, a pokud se v Homolkových nevi­dí­me, přes­to je pozná­me, když se den­ně pro­chá­zí­me praž­ský­mi uli­ce­mi.

Pro divá­ky, kte­ří nejsou nala­dě­ni na čes­ký život, je mezi­tím těž­ké říct, kam až může vel­mi spe­ci­fic­ká kul­tur­ní kome­die zajít; observač­ní humor lze při­rov­nat k Seinfeldovi a rodin­nou dyna­mi­ku snad k National Lampoon’s Christmas Vacation, ale vel­kou část půva­bu tvo­ří mož­nost zto­tož­nit se s těmi­to posta­va­mi. Pro míst­ní pub­li­kum mezi­tím Ecce Homo Homolka zůstá­vá kul­tur­ním prubíř­ským kame­nem, kte­rý je dnes stej­ně aktu­ál­ní jako před více než půl­sto­le­tím - a vypro­da­né pub­li­kum číta­jí­cí více než 1 100 divá­ků se při jeho kar­lo­var­ském obno­ve­ní drže­lo po celou dobu téměř v neu­stá­lém smí­chu.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Ecce Homo Homolka na Kinoboxu.
Autor: Jason Pirodsky
Dva prokurátoři: Drsné podobenství Sergeje Loznici o fašismu skrývajícím se za byrokracií
27. července 2025Dva prokurátoři: Drsné podobenství Sergeje Loznici o fašismu skrývajícím se za byrokraciíBystrý prokurátor, který právě dokončil právnickou fakultu, poznává na vlastní kůži, jak zákeřná byla Velká čistka a politické represe za vlády Josifa Stalina v Rusku v roce 1937 ve filmu Dva prokurátoři, který byl po premiéře…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutem
11. srpna 2025Sorry, Baby: Vtipná komedie Evy Victorové, o sexuálním napadení, je vynikajícím debutemMladá vysokoškolská profesorka zpracovává traumatickou událost, jak nejlépe umí, po několik let ve filmu Sorry, Baby, který debutoval na festivalu Sundance, byl uveden na letošním Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech a tento víkend vstupuje do…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Letní škola, 2001: láskyplný portrét vietnamské komunity v Česku
28. července 2025Letní škola, 2001: láskyplný portrét vietnamské komunity v ČeskuVietnamská rodina bojuje o přežití v nechvalně proslulé chebské tržnici Dragoun na počátku roku 2000 ve filmu Letní škola, 2001, který měl premiéru na letošním Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary a nyní se hraje v pražských…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sbormistr: Tiše zničující příběh o zneužívání v českém dívčím sboru
14. července 2025Sbormistr: Tiše zničující příběh o zneužívání v českém dívčím sboruMladá dívka se pomalu stává svědkem systematického sexuálního zneužívání v dívčím sboru ve filmu Sbormistr, hluboce znepokojivém českém dramatu, které mělo premiéru v soutěži na letošním Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary a nyní se hraje v…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítěze
16. srpna 2025Pod parou: Český remake je mlhavou vzpomínkou na dánského oscarového vítězeČtveřice znuděných učitelů na Moravě se rozhodne oživit si život experimentem s alkoholem ve filmu Pod parou  českém remaku oscarového dramatu Thomase Vinterberga z roku 2020, který právě běží v pražských kinech. Toto druhé kolo vyměňuje…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Fantastická 4: První kroky: Debut v MCU je okouzlující, i když poněkud kostrbatý
22. července 2025Fantastická 4: První kroky: Debut v MCU je okouzlující, i když poněkud kostrbatýČtyři z nejoblíbenějších marvelovských superhrdinů vstupují do MCU - nebo ne? - ve filmu Fantastická čtyřka: První kroky, který tento víkend vstupuje do pražských a světových kin. Snímek, který se může pochlubit úžasnou retro-futuristickou výpravou, poutavými…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Superman: James Gunn přetváří Supermana na nejlepší film za posledních 35 let
11. července 2025Superman: James Gunn přetváří Supermana na nejlepší film za posledních 35 letMuž z oceli se vrací na plátna kin v úžasně živém komiksovém dobrodružství Superman, které má tento víkend premiéru v Praze a kinech po celém světě. Po mdlých filmech Zacka Snydera, nepovedeném snímku Bryana Singera a…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Jurský svět: Znovuzrození: Scarlett Johanssonová loví dinosaury po souši, na moři i ve vzduchu
4. července 2025Jurský svět: Znovuzrození: Scarlett Johanssonová loví dinosaury po souši, na moři i ve vzduchuTým žoldáků loví největší dinosaury ve snaze vyvinout lék na rakovinu ve filmu Jurský svět: Znovuzrození, který tento víkend vstupuje do pražských a světových kin. Tento vytuněný přírůstek po třech čím dál vyumělkovanějších filmech Jurský svět…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Michael Douglas se vrací na karlovarský filmový festival k 50. výročí Přeletu nad kukaččím hnízdem
12. června 2025Michael Douglas se vrací na karlovarský filmový festival k 50. výročí Přeletu nad kukaččím hnízdemOscarový herec a producent Michael Douglas se příští měsíc vrátí na Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech, aby zde představil nově zrestaurovanou verzi filmu Přelet nad kukaččím hnízdem, a to u příležitosti 50. výročí vzniku slavného…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Klaun v kukuřičném poli: Hororová komedie Eliho Craiga nabízí krvavé vidle a úderné hlášky
12. června 2025Klaun v kukuřičném poli: Hororová komedie Eliho Craiga nabízí krvavé vidle a úderné hláškyŠílený zabiják převlečený za klauna pronásleduje teenagery ve venkovském městečku na středozápadě ve filmu Klaun v kukuřičném poli, který měl premiéru na březnovém festivalu SXSW a nyní se hraje v pražských kinech. Tento nový slasher s…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře