Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Jen bůh odpouští | Only God Forgives [45%]

Jen bůh odpouští | Only God Forgives [45%]

rp only god forgives image05.jpg
rp only god forgives image05.jpg
Nicolas Winding Refn je člo­věk, kte­rý se poma­lu dostá­vá do pod­vě­do­mí fil­mo­vých fanouš­ků po celém svě­tě. Dánský reži­sér se vypra­co­val přes sérii kri­mi­ná­lek na pozi­ci zají­ma­vé­ho talen­tu, kte­rý při­ve­dl pár nápa­di­tých sním­ků, jako kupří­kla­du bio­gra­fic­ký sní­mek Bronson s Tomem Hardym v hlav­ní roli. Tím nej­dů­le­ži­těj­ším sním­kem v jeho kari­é­ře je však dva roky sta­rá arto­vá lahůd­ka Drive. Snímek nejen, že koneč­ně potvr­dil prvo­li­go­vý sta­tus Ryana Goslinga, způ­so­bil poměr­ně sluš­ný poprask i mezi divá­ky. Očekávání z dal­ší spo­lu­prá­ce těch­to dvou tedy byla na mís­tě a od sním­ku Jen bůh odpouš­tí se čeka­ly vel­ké věci. Jak ale ve sku­teč­nos­ti tahle zále­ži­tost dopadla?

Pomsta, to je to jedi­né na čem zále­ží. Julian je jed­ním z nej­vý­še posta­ve­ných dea­le­rů drog v Bangkoku. Spolu s bra­t­rem a dašlí­mi udr­žu­je svo­ji síť v bez­pro­blé­mo­vém cho­du. Tedy do dne, kdy je jeho bra­tr zavraž­dí jed­nu z míst­ních pro­sti­tu­tek. Policie s vyšet­řo­va­te­lem Changem v čele dove­de na mís­to otce zavraž­dě­né. Chang díky svým nevy­bí­ra­vým prak­ti­kám dovo­lí otci pomstít svo­ji dce­ru. Tím však spus­tí do běhu koloběh udá­los­tí kte­ré ani sám není schop­ný před­ví­dat. Do Bangkoku totiž při­lé­tá mat­ka bra­trů, kte­rá chce po Julianovi, aby vra­ha své­ho bra­t­ra vypá­t­ral a zabil. Když zjis­tí, že měl tu mož­nost a pomstu nevy­ko­nal, roz­hod­ne se jed­nat jinak.

Pro dnešek začnu poně­kud jinud. Cliff Martinez je pros­tě fra­jer. I když mu totiž ten­to­krát nepo­má­ha­jí deva­de­sát­ko­vé taneč­ní kre­a­ce, bra­vur­ně zvlá­dá snou­bit hned něko­lik hudeb­ních sty­lů a jeho téměř až schy­zofren­ní ale z drti­vé čás­ti mini­ma­lis­tic­ký hudeb­ní dopro­vod je tím oprav­du nej­lep­ším, co sní­mek nabí­zí.  A prá­vě s tou růz­no­ro­dostí při­chá­zí to, co je ten nej­vět­ší pro­blém sním­ků. Refn se ve svém výtvo­ru nato­lik vzhlé­dl, až se v něm ztra­til.
Upřímně, urči­tá úro­veň sebe­vě­do­mé vizu­ál­ní ona­nie je u Refna poměr­ně běž­ná. Povrchní sna­ha dosáh­nout své­ho maxi­mál­ní obra­zo­vou sty­li­za­cí byla prá­vě jeden z těch bodů, kte­rý hrál pro reži­sé­rův oso­bi­tý styl. V Jen Bůh odpouš­tí je to ale popr­vé, co ten­to ele­ment hra­je pro­ti němu. Na plo­še nece­lé hodi­ny a půl totiž v koneč­ném důsled­ku dostá­vá­te jaký­si sle­pe­nec mno­ha moti­vů, mno­ha témat kte­rý se sna­ží půso­bit jako sil­ně arto­vá vytří­be­ná podí­va­ná, kte­rá však sklouzá­vá až pří­liš čas­to k sebe­pa­ro­dii a k paro­do­vá­ní žán­ru arto­vé­ho fil­mu jako tako­vé­ho. A to je něco, co i s při­mhou­ře­ný­ma oči­ma igno­ro­vat nelze.
Jen Bůh odpouš­tí je totiž tako­vá rádo­by hod­ně umě­lec­ká sna­živ­ka, kte­rá si někde po ces­tě na fil­mo­vá plát­na vypěs­to­va­la schy­zofre­nii. Když si totiž hned v něko­li­ka momen­tech oče­ká­va­né­ho sním­ku tvůr­ce zvuč­né­ho jmé­na vzpo­me­ne­te na kla­si­ku z čeké­ho ryb­níč­ku Byl jed­nou jeden pol­da III - Major Maisner a tan­čí­cí drak je něco ukrut­ně špat­ně. A není to jen zále­ži­tos­tí těch lidí oko­li, dokon­ce i Gosling ve svém dru­hém děj­ství mini­ma­lis­tic­ké­ho herec­tví ala Drive není ani zda­le­ka sto­pro­cent­ní. Určitě mi to bude vyčí­tá­no, nicmé­ně pro­ten­to­krát nehod­lám ze sním­ku dělat ani o tro­chu víc, než ve sku­teč­nos­ti je. Nejsem Bůh abych odpouš­těl.

Aha, tak takhle teda zase ne. Nebudu lhát, že je pro mě sní­mek více než zkla­má­ním. To co jsem zatím viděl od Refna zatím viděl, se mi líbi­lo. Osobitý reži­sér, kte­rý se nebo­jí jít pro­ti prou­du a svo­ji autor­skou vizi doká­že udr­žet od začát­ku do kon­ce. V pří­pa­dě Jen bůh odpouš­tí se ale tro­chu pře­po­čí­tal. Do extré­mu zahna­ná, pře­hna­ně umě­lec­ká zále­ži­tost, kte­rá díky hod­ně pro­měn­li­vé­mu cha­rak­te­ru kon­čí hod­ně dale­ko za oče­ká­vá­ní­mi. Vizualní pod­ma­ni­vost při­chá­zí vni­več, herec­ké výko­ny pak u někte­rých účast­ní­ků při­po­mí­na­jí až paro­dii na arto­vé fil­my. Možná jsem se jen ve sním­ku sple­tl. Možná ale Refn nabral až pří­liš sebe­vě­do­mí a ve svých vlast­ních mož­nos­tech se ztra­til nato­lik, že ani jeko skal­ní fanouš­ci jed­no­du­še nemo­hou dál. Tak snad to příš­tě dopad­ne, Nicolasi.

34% Bangkok
33% Barvičky
33% Extrém v mno­ha ohle­dech