Americký scénárista a režisér Richard Linklater (Před úsvitem, Před soumrakem, Před půlnocí) pro natočení zajímavého filmu nepotřeboval filmové triky nebo efekty. Pro svůj nový film o obyčejném dospívání si vymyslel fiktivní rodinu s dvěma dětmi, kdy si rodiče nerozumí a rozvod nastartuje dlouhé období poznávání a vytváření nových vztahů. Hlavním hrdina šestiletý Mason (Ellar Coltrane) je sypatický kluk, který se musí se svou starší sestrou Sam (Lorelei Linklater) vyrovnat nejen s rozvodem milovaných rodičů, ale přežít další známosti své mámy (Patricia Arquette) i svá drobná dobrodružství. Po rozvodu rodičů se děti pravidelně setkávají se svým dobrodružně a bohémsky naladěným otcem (Ethan Hawke) a jejich vztah zůstává trvale přátelský. Malý Mason se z citlivého a roztomilého chlapečka postupem let změní nejen fyzicky, ale získané životní zkušenosti mění jeho otevřenou a důvěřivou povahu. Schopnost vnímat pozorně své okolí a přistupovat k životu s lehkým nadhledem si ponechá.


Chlapectví je film dlouhý 164 minut a po celou dobu jsem se nenudila. Přestože jsou ve filmu jen tři scény zobrazující rodinné násilí, nepůsobí film drsně ani depresivně. Postavy se staví k životu jako silní jedinci s určitými pochybnostmi, ale nejsou to žádní superhrdinové. Možná nebo právě proto je zajímavé sledovat, jak bude jejich život pokračovat a s kým se potkají. Režisér Linklater natočil film s velkou citlivostí a s úctou k hercům. Ponechal je hrát civilně a nejspíš se zde osvědčila i určitá míra improvizace. Ostatně tak pracoval s herci i ve filmech, které jsem už dříve jmenovala a měly své premiéry v předchozích letech. Tentokrát je ve filmu více záběrů, někdy se s textem přímo šetří a občas je použitý styl „ hýbej se a mluv o něčem důležitém“, tak, jak to přirozeně plyne v životě a jak je natočena i scéna, kdy jede Mason se svým otcem stanovat.

Film se natáčel od roku 2002 a v průběhu natáčení se v něm odrazilo i několik historických skutečností, které nějakým způsobem zasáhly do života hrdinů. Objevuje se tu volební kampaň Baracka Obamy nebo šílenství při uvedení filmu Harry Potter. Je to úsměvné poohlédnutí do minulosti a filmu to dodává na autentičnosti. Stejně tak se podařilo ve filmu využít několik písní, které zazní jako reprodukovaný doprovod i živém provedení. Ve filmu je mnoho výborných scén, které jako by autor někde okoukal v dokumentárním filmu, i mnoho scén průměrných, které by jinde zcela zanikly. Všechny však do sebe zapadají a to považuji s ohledem na délku natáčení za dobrý výsledek. Namíchaný filmový koktejl nabízí zajímavý pohled na dospívání s mírně idealistickým a naučným podtextem. Neobsahuje sice „Silné emoce“ ani „Velký příběh“, ale nechává diváka projít spolu s hlavním hrdinou některé okamžiky průběhu lidského života.
Načítám počet zobrazení...
Podívejte se na hodnocení Chlapectví na Kinoboxu.















(4,91 z 5)