Ačkoli je „Drsný Harry“ pravděpodobně charakteristickou rolí Clinta Eastwooda, nebyl pro tuto roli hlavním kandidátem. Role Harryho Callahana byla nabídnuta Johnu Waynovi a Franku Sinatrovi a později Robertu Mitchumovi, Stevu McQueenovi a Burtu Lancasterovi. George C. Scott v rozhovoru pro Playboy v roce 1980 prohlásil, že mu byla role původně nabídnuta, ale kvůli násilné povaze scénáře ji odmítl. Když producent Jennings Lang zpočátku nemohl najít herce pro roli Callahana, prodal práva na film televizi ABC. Ačkoli ABC chtěla z filmu udělat televizní film, množství násilí ve scénáři bylo pro televizi považováno za příliš velké, a tak byla práva prodána společnosti Warner Bros.
Společnost Warner Bros. koupila scénář s cílem obsadit do hlavní role Franka Sinatru. Sinatrovi bylo v té době 55 let, a protože postava Harryho Callahana byla původně napsána jako muž ve věku od poloviny do konce padesátky (a Eastwoodovi bylo tehdy pouhých 41 let), Sinatra se do profilu postavy hodil. Původně chtěla společnost Warner Bros., aby režíroval Sydney Pollack nebo Irvin Kershner. Kershner byl nakonec najat, když byla Sinatrovi přidělena titulní role, ale když Sinatra nakonec film opustil, odešel i Kershner.
John Milius byl požádán, aby pracoval na scénáři, když byl Sinatra připojen, spolu s Kershnerem jako režisérem. Milius tvrdil, že byl požádán, aby napsal scénář pro Sinatru za tři týdny. Terrence Malick napsal návrh filmu (z listopadu 1970), v němž byl střelcem mstitel, který zabíjel bohaté zločince, kteří unikli spravedlnosti.
Podrobnosti o filmu byly poprvé zveřejněny v dubnu v odborných novinách filmového průmyslu. Poté, co Sinatra projekt opustil, začali producenti uvažovat o mladších hercích pro tuto roli. Burt Lancaster hlavní roli odmítl, protože důrazně nesouhlasil s násilnou morálkou příběhu, kde účel světí prostředky. Domníval se, že role a zápletka jsou v rozporu s jeho vírou v kolektivní odpovědnost za trestní a sociální spravedlnost a ochranu práv jednotlivce. O roli uvažoval i Marlon Brando, ale nikdy nebyl oficiálně osloven. McQueen i Paul Newman roli odmítli. McQueen po filmu Bullitt (1968) odmítl natočit další „policejní film“. Newman se domníval, že postava je pro něj příliš „pravicová“, a navrhl, že film by byl dobrým prostředníkem pro Eastwooda.
Eastwood dostal několik scénářů, ale nakonec se vrátil k původnímu filmu jako k nejlepšímu prostředku pro něj. V rozhovoru pro MTV v roce 2009 Eastwood řekl: „Tak jsem řekl: „Já do toho půjdu“, ale od té doby, co se mnou původně mluvili, došlo ke všem těm přepisům. Řekl jsem: „Mám zájem jen o původní scénář“.“ Když se ohlédl za filmem Dona Siegela z roku 1971, vzpomínal: „[Přepisování] všechno změnilo. Na konci se objevili odstřelovači námořní pěchoty. A já jsem řekl: „Ne. Tím se ztrácí pointa celého příběhu, toho chlápka, který pronásleduje vraha. Stává se z toho extravagance, která ztrácí svůj charakter.“ Řekli mi: „Dobře, dělej si, co chceš. Tak jsme šli a natočili to.“
Zdroj: Wikipedia
Nejnovější komentáře