V ROZHOVORU S ANYOU TAYLOR-JOY (Furiosa)
Konkurz / získání role:
ANYA TAYLOR-JOY: Vzpomínám si, že to bylo v polovině natáčení a přišla mi zpráva od režiséra, se kterým jsem pracovala - Edgara Wrighta, který mi napsal: „George Miller s tebou chce mluvit.“ Okamžitě jsem měla celé tělo jako zelektrizované. A začali jsme především Facetime, kde jsme se prostě seznámili. Kladl mi všechny ty lehce záhadné otázky: Jak jsem dobrý na motorce, jestli jsem ochotný dělat vlastní kaskadérské kousky? A on řekl: „Poslyš, děláme prequel k „Fury Road“, vyprávíme příběh Furiosy a nevadilo by ti, kdyby ses do něj přihlásil? Chci, abys předvedl proslov z filmu „Network“.“ Byla jsem nadšená, protože jsem především velkou fanynkou této série, a tak už jen představa, že bych mohla naskočit a být součástí tohoto světa, pro mě byla obrovská. A když jsem si pak přečetl scénář „Sítě“, dávalo mi to velký smysl. Scéna je v podstatě o hlasateli zpráv, který požaduje po lidech, aby se postavili a bojovali za to, co je správné, protože svět, ve kterém žijí, je ďábelský. Myslím, že jsem poslal možná dva nebo tři záběry, a pak mi George volal s takovými drobnými poznámkami. A já jsem řekl: „Dobře, tak se vrátíme a uděláme to znovu.“ Dělali jsme to v reálném čase. A na to, že jsem tu práci dostal, nikdy nezapomenu - nepřipadalo mi to skutečné, když jsem věděl, že ji mám. Vzpomínám si na den, kdy to vyšlo na internetu. Byl jsem sám ve svém bytě v Belfastu, kde jsem natáčel „The Northman“, a jen jsem běhal po celém bytě a křičel. Byl jsem tak, tak, tak nadšený, že ten příběh můžu vyprávět.
Vlastní postava:
ANYA TAYLOR-JOY: Myslím, že si ji musíte udělat vlastní, všichni jsme tak individuální. Myslím, že můžete zůstat věrní základním principům postavy, ale já jsem měla to štěstí, že od chvíle, kdy jsem si přečetla scénář... Takhle jsem se cítila jen u tří postav předtím. První byl můj vůbec první film Čarodějnice, u kterého jsem si až do konce filmu neuvědomila, že ty postavy jsou pro mě skutečné, takže jsem nevěděla, že jsem na té cestě s Thomasin. U Beth v „Královnině gambitu“ jsem velmi dobře věděla, že to je příběh, který mohu vyprávět, protože jsem měla pocit, že jsem ho trochu předběhla a mohla jsem ho vyprávět s odstupem času. U Furiosy jsem si ve chvíli, kdy jsem si ji přečetla, řekla: „Dobře, tohle bude jeden z těch příběhů, u kterých je velmi těžké se oddělit, budete mít pocit, že jste v těch scénách a že to bude skutečné.“ Takže si nemyslím, že jsem měl z hlediska svého uměleckého ztvárnění moc na výběr, abych to udělal podle sebe. Bylo to pro mě prostě velmi reálné.
Sladění s Furiosou:
ANYA TAYLOR-JOY: Vzpomínám si, že na samém začátku jsme s Georgem vedli opravdu dlouhé rozhovory, které trvaly čtyři nebo pět hodin, a jednoho dne mě požádal, abych mu zdůvodnila natáčení filmu. „Musíš mi vysvětlit, proč ten film vůbec točíme.“ „A proč?“ zeptal jsem se. A pro mě je to varovný příběh. Vnímám ho jako představení světa, který je divácky zábavný a nesmírně krásný z hlediska uměleckého umění, které do něj vnášejí všichni ostatní. Ale realita toho vesmíru není nijak strašně vzdálená, a to bylo něco, co mě velmi přitahovalo, pokud jde o vyprávění tohoto příběhu a Furiosinu oprávněnou posedlost dostat se zpět na Zelené místo. Myslím, že to je něco, co, pokud to lidi ještě nechytlo, začne chytat relativně brzy - chránit naši planetu. Co se týče hereckého aspektu, mám Furiosu tak rád a obdivuji ji a je mi tak blízká, že jsem to prostě chtěl udělat správně. Byl jsem hodně v hlavě Furiosy, a tak bylo těžké ji pustit. Doufám, že to znamenalo, že se něco povedlo, protože jediné, na čem mi záleželo, bylo správně vyprávět příběh této osoby.
Výcvik:
ANYA TAYLOROVÁ-JOYOVÁ: Takže zatím nemám řidičák - takže můžu udělat šťavnatý lifting 180, ale nemůžu paralelně zaparkovat nebo jet po dálnici. Můj úvod do řízení byl úplně jiný než u většiny lidí. Fyzická povaha této práce mě opravdu nadchla. Chtěl jsem toho dělat co nejvíc a George mě v tom velmi podporoval, takže jsem začal trénovat rok předtím, než jsme začali film natáčet, po boku své neuvěřitelné kaskadérské dvojnice Hayley Wrightové. Prošli jsme naprosto stejným tréninkem. Na kole mi to nikdy moc nešlo, takže sednout najednou na motorku byl trochu skok. Mám prostě obrovské štěstí, že jsem se mohl učit s těmi nejlepšími z nejlepších, a mám teď neuvěřitelnou kaskadérskou komunitu, protože všichni tito lidé byli tak laskaví a velkorysí ve svém čase. Bylo to učení, jak jezdit na motorce, přechod ze 150 na 450, a pak se pořádně zorientovat v autě, protože hodně z toho je také trefování se do značek. A pak jsem se dostal do opravdu dobré kondice. Bláznivé na tom je, že jsem za rok před filmem rozhodně trénoval víc, než jsem se dokázal vejít během natáčení. A přesto jsem byl silnější než kdykoli předtím, protože házení kolem válečné plošiny vyžaduje každý sval v těle. Mým tréninkem se stalo chození do práce a natáčení scén a já jsem se v té době cítil docela hrdý na svou sílu.
Postava plná akce a málo slov:
ANYA TAYLOR-JOY: Jako herec, jako umělec, se vždy snažím dostat do pozic, ve kterých jsem nucen růst - do jedinečné situace, ve které musím růst, abych byl schopen hrát, podávat výkony. Nikdy mi nevadilo, že Furiosa příliš nemluví, protože mi to připadalo jako součást postavy. Přišlo mi velmi pochopitelné, že není strašně verbální. Pro mě to všechno znamenalo, že mi v podstatě stačila řeč těla, oči a případně dech, abych byla schopná něco předat. A to mi otevřelo úplně jiný vesmír herectví, protože jsem měla hranice a nemohla jsem se pohybovat ani na jedné straně. Musel jsem být vynalézavý v tom, jak ten příběh vyprávět. Myslím, že díky tomu byly i velké momenty tak osvobozující, a to se k té postavě také hodilo. Když se nad tím zamyslíte, po většinu filmu má jen velmi málo možností. Je trpělivá a každou malou změnu okolností přijímá opravdu dlouho. Když se jí podaří získat agency, cítila jsem i to osvobození. V prvních záběrech jsem prostě musela vybuchnout a bylo to úžasné.
Furiosin pohon:
ANYA TAYLOR-JOY: Myslím, že je neuvěřitelně cílevědomá. Když se pro něco rozhodne, udělá pro to cokoli. To začíná velmi brzy... Někdy si říkám, kdyby ji neodvedli ze Zeleného místa, co by se stalo? Nejspíš by žila docela šťastný život a bylo by jí dobře. K tomuhle se ale neupsala. Byla ukradena. A od chvíle, kdy pochopila, že laskavost v Pustině je něco, co se neodpouští, dává matce ten slib. To je to jediné, na čem záleží: „Ať to bude trvat jakkoli dlouho, ať budeš muset udělat cokoli, vrať se na Zelené místo.“ A na příběhu, který George vytvořil, je fascinující, že jakmile vidí, že je to čím dál méně pravděpodobné, otevírá to celou plechovku červů - ona teď nemá kam dát to odhodlání a tu energii. A jakmile se to stane, všechno se to obrátí proti Dementovi. Všechnu svou bolest, všechny své ztráty - všechno - přenese na tohoto jediného člověka.
Síla okolností:
ANYA TAYLOROVÁ-JOY: Ve všech mých prvních rozhovorech s Georgem se neustále objevovalo několik klíčových vět. Jedna z nich zněla: „Přežití v extrémních podmínkách odhaluje pravou podstatu člověka.“ To bylo takové naše vodítko. Jaká je skutečná podstata každé z těchto postav... protože přežití v extrémních situacích ji odhalí. Druhá věc, kterou mi neustále vnucoval, byla „Furiosa se musí něco naučit jen jednou“. Dostane lekci, protože v Pustině, pokud to neuděláte, se příliš neodpouští - další šanci už opravdu nedostanete. Je velmi schopná, neuvěřitelně všímavá a nachází způsoby, jak být užitečná, a to jí později dává vlastní příležitost, když si rychle uvědomí hierarchii v Citadele. Pochopí, že nejlepší místo pro ni je být v blízkosti těch neuvěřitelných strojů, jako je Válečné zařízení. Geroge chtěl, abych se naučila něco o mechanice a o tom, jak tyto stroje fungují - a já stále říkám, že pokaždé, když vidím Válečnou plošinu a vím, co jsem se naučila, bere mi to dech.
Vývoj Furiosy:
ANYA TAYLOR-JOY: Když si Furiosu vyzvednu, vážně se převlékla za chlapce a pomáhá stavět tuhle Válečnou plošinu, protože se v ní chce schovat a být černým pasažérem. Jejím herním plánem je shromáždit zásoby a snažit se upoutat co nejméně pozornosti. Zůstaň potichu, protože tvůj hlas by prozradil tvé pohlaví; přežij tak dlouho, abys měla šanci, až se odsud dostaneš. A myslím, že to, co vidíte v sekvenci Stowaway to Nowhere, jak ji George nazval, je epické ve všech smyslech toho slova - myslím tím, že jsme ji natáčeli devět měsíců, a to je docela epické. Vidíte její získané schopnosti a poznáváte ji v této nové inkarnaci v průběhu akční sekvence; tak ji vlastně znovu poznáváte, protože je to opravdu poprvé, kdy jí bylo dovoleno být sama sebou. Je to poprvé, kdy se neskrývá a zároveň přežívá. Od té chvíle už není čas se skrývat. Od setkání s pretoriánem Jackem - který ji naprosto odzbrojí, protože je na ni milý a dává jí příležitost, což je v rozporu se vším v Pustině - pak stoupá v hodnostech. Vidíte, jak se stává pretoriánkou, a myslím, že v tomto okamžiku svého života se cítí nejlépe za opravdu dlouhou dobu. Má hlubokou lásku a respekt někoho, komu může skutečně věřit, že odvede svou práci. Myslím, že pretorián Jack je jediný člověk, kterému věří stejně jako sobě. Ví, že jí kryje záda a postará se o ni a že jako tým jsou lepší než ona sama. Ten moment je zajímavý, protože jedna část člověka si přeje, aby s ním zůstala v Citadele. Ale jak by mohla zapomenout na svůj jediný důvod života, kterým je návrat na Zelené místo a splnění matčina přání - co to bylo za slib, přísahu? Myslím, že je to zajímavý čas, kdy ji můžeme poznat jako mladou ženu, která si je vědoma svých schopností a cítí se pohodlně a chráněná.
Ruka:
ANYA TAYLOROVÁ-JOY: Ztráta paže a stavba mechanické paže je neuvěřitelně významná, ale pro mě osobně šlo o lore kolem ní. V tomto vesmíru je být organický, být člověkem, na škodu. Všichni uctívají stroje - ona sama ze sebe dělá stroj. A tím začíná taková mytologie kolem ní. Udělat ze sebe stroj, jakési napůl auto, které je vším, co tito lidé uctívají. Začíná tím nová éra toho, jak s ní lidé komunikují, a myslím, že tím také začíná éra, kterou vidíte pokračovat ve filmu „Fury Road“ v tom smyslu, že ona je darebák, nepracuje pro nikoho. Je svým vlastním výtvorem a bude se zodpovídat své vlastní morálce a svým vlastním zákonům.
Spolupráce s Georgem:
ANYA TAYLOR-JOY: K Georgi Millerovi chovám jen absolutní lásku, úctu a obdiv. Miluji ho celým svým srdcem a je to ten nejmilejší a nejněžnější člověk, ten nejstarostlivější. Myslím, že se spolu hodně ztotožňujeme, protože on má radost z dementů a já také. Takže když jsem navrhla něco hodně groteskního nebo krvavého, místo aby se na mě díval jako na blázna, říkal: „Ano, to je skvělé.“ A taky se na mě díval jako na blázna. To je úžasné, protože si myslím, že ani lidé nečekají, že to bude pocházet z mé hlavy. Líbí se mi péče a soucit, které mi věnuje. A opět, mezi mnou a tou postavou nebylo moc kůže, a on byl k tomu tak pozorný a starostlivý. Když byla scéna, kde on nechtěl, aby postava plakala, ale já jsem přirozeně zrovna plakala, dal mi čas, abych si šla pobrečet nebo posmutnět. Přišlo mu krásné, že mi na tom tak záleží. A myslím, že spoustě lidí by to možná přišlo trochu bizarní, ale on mi nikdy nepřipadal divný. A za to jsem mu opravdu vděčná.
Nejnovější komentáře