Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Sezona zabíjení | Killing Season [20%]

Sezona zabíjení | Killing Season [20%]

rp 23135 default katalog 2013 special events killing season wf 1.jpg
Letos se ve varech obje­vi­lo pár zají­ma­vých sním­ků, kte­ré stá­ly za pozor­nost. Objevilo se tam ale i pár sním­ků, kte­ré byly vyhná­ny do tako­vých výšin, že ačko­liv se jed­na­lo o fil­my po kte­rých by nor­mál­ně člo­věk ani neště­kl, byly bez­na­děj­ně plné sály ve stej­nou minu­tu kdy šly líst­ky na sní­mek do obě­hu. Jedním z tako­vých fil­mů a záro­veň nej­krás­něj­ší pří­klad je prá­vě Sezona zabí­je­ní. Snímek kte­rý vyvo­lal mezi divá­ky halo byl jskousi povin­nou návště­vou. Letos totiž dostal cenu John Travolta a tak mís­to aby pořa­da­te­lé sáh­li po rok sta­rých Divoších, zvo­li­li jeho posled­ní film. A jak říka­li divá­ci ve fron­tě, je v tom DeNiro a Travolta, to nebu­de špat­ný. Zřejmě se zapo­mně­li podí­vat na hrů­zostraš­ný trai­ler, pří­pad­ně do kolon­ky reži­sér, kde sví­tí jmé­no Mark Steven Johnson, tedy neu­mě­tel kte­rý sto­jí za komik­so­vý­mi pro­va­ry DaredevilGhost Rider. A tak jaký byl sní­mek, kte­rý si to s nej­vět­ší prav­dě­po­dob­nos­tí po Varech rov­nou zamí­ří u nás na DVD?
Válka v Bosně pat­ři­la mezi nej­kr­va­věj­ší kon­flik­ty moder­ní doby. Od její­ho kon­ce ale už uběh­lo mno­ho let a tak i někte­ří vojá­ci kte­ří se jí zúčast­ni­li, jsou dnes již na zaslou­že­ném odpo­čin­ku. To je pří­pad i ame­ric­ké­ho vojá­ka dří­ve ve služ­nách NATO Benjamina Forda. Během ope­ra­ce Rozhodná síla spo­lu se svo­ji jed­not­kou popra­vil něko­lik vůd­ců srb­ské­ho odbo­je. Tento téměř dva­cet let sta­rý čin vyko­na­ný ve jmé­nu ukon­če­ní vál­ky se mu ale co nevi­dět vrá­tí. Jedna z obě­tí totiž popra­vu pře­ži­la a plá­nu­je krva­vou odve­tu. Srbský voják Emil Kovac totiž neza­po­mí­ná a tvář své­ho nepří­te­le si moc dob­ře pama­tu­je. V rám­ci tou­hy po odve­tě se vydá do USA, kde Ford nyní byd­lí. Pomocí léč­ky se dosta­ne býva­lé­mu vojá­ko­vi do příz­ně, aby v zápě­tí mohl udě­lat to, co jeho nepří­tel nedo­ká­zal.
Tak tako­vý­hle nářez jsem neče­kal ani po shléd­nu­tí napros­to výstav­ně špat­né­ho trai­le­ru začát­kem roku. Pokud totiž dosta­ne­te do fil­mu dvě hvězdy tako­vé­ho­to kalib­ru, váš jedi­ný ukol je to vylo­že­ně nepro­pá­lit, pro­to­že tihle dva to za vás utáh­nou ať už je lát­ke sebe­prů­měr­něj­ší. Ale ne. Ne v pří­pa­dě Marka Stevena Johnsona a už vůbec ne v pří­pa­dě Sezony zabí­je­ní. Pokud by něja­ký sní­mek byl vyob­ra­ze­ním člo­vě­ka, kte­ré­mu hráblo nato­lik, že mís­to žití jako člo­věk se roz­ho­dl být pam­pe­liš­kou a obě­to­val tomu celý svůj život, bude to prá­vě Sezona zabí­je­ní.

Pan Johnson totiž opět dostal pení­ze a film jako­by hlá­sal jedi­né. „Tak vám to ješ­tě nedo­šlo? Tak já vám uká­žu, proč mi už příš­tě ty pení­ze dávat nemá­te.“ Řemeslně tak mizer­ná prá­ce, že i domá­cí tele­viz­ní pro­duk­ce je na tom o fous lépe. Dokonce i vět­ši­na ama­tér­ské tvor­by opro­ti tomuhle vypa­dá, jako holly­wo­od­ský tří áčko­vý sní­mek. Navíc ani tuto mizer­nou úro­veň nedo­ká­že film udr­žet a v závě­ru jako­by si řek­li „Ale co, stej­ně se nám zasmě­jou, tak ty pra­chy radě­ji zužit­ku­je­me za dro­gy a chlast.“ Ano, dro­gy. To je jedi­né vysvět­le­ní pro tenhle sní­mek. Akční scé­ny jsou asi tak napí­na­vé, jako úter­ní reprí­za Ordinace v růžo­vé zahra­dě. Ne že by se Young se svým hudeb­ním dopro­vo­dem nesna­žil, ale pros­tě to co se děje na plát­ně vás nechá klid­ným. Zvláště v momen­tě, kdy začne Travolta s lukem v ruce vyr­ho­žo­vat pora­ně­né­mu DeNirovi. Na to pak navá­že seri­oz­ním výra­zem, za kte­rý by se nesty­děl ani Leslie Nielsen v nej­lep­ších letech. Jednoduše prvotříd­ní pec­ka jak hrom. Young navíc ve vět­ši­ně pří­pa­dů recyklu­je co se dá (člo­věk si něčím holt musí vydě­lat na chle­ba). A co že je tedy na sním­ku ori­gi­nál­ní­ho? SPOILER ALERT: oba si během hodi­ny a půl neu­stá­le pro­ha­zu­jí role! Tak a je to ven­ku! Máte ušet­ře­nou hodi­nu a půl a já se jdu vybre­čet do kou­ta, že jsem vyzra­dil tak rafi­no­va­ný plot point tak skvě­lé­ho fil­mu.

Vím že jsem se tu do ves­nic­ké­ho diva­del­ní­ho spol­ku Kačenka už jed­nou navá­žel. Ale ten­to­krát to mys­lím váž­ně. I kdy­by ten­to ima­gi­nár­ní spo­lek her­ců z JZD exis­to­val, prav­dě­po­dob­ně by byl při věro­hod­nos­tí postav mini­mál­ně srov­na­tel­ný s hlav­ní dvo­ji­cí. Zatímco si totiž Travoltu i DeNira pama­tu­je­te z cha­rak­ter­ních nebo nej­spí­še zají­ma­vých rolí, tady to oba páno­vé vza­li od pod­la­hy. Jinak řeče­no pokud si posklá­dá­te ste­re­o­typ pro kaž­dý cha­rak­ter­ní rys jejich postav a zkom­bi­nu­je­te to, nevy­jde vám ani z polo­vi­ny tak špat­ná role, jako ve sku­teč­nos­ti před­vá­dí. Travolta se svým rádo­by evrop­ským pří­zvu­kem napros­to zabí­jí a tak se z váž­né­ho dra­ma­tu kte­ré si hra­je na moder­ní vari­a­ci hry koč­ky s myší, stá­vá dob­ro­druž­ná kome­die. Ono hle­dá­ní a hádá­ní kdo to dřív zase zabi­je (jest­li reži­sér nebo her­ci) se stá­vá i na plo­še hodi­ny a půl poměr­ně zába­va.

Ono totiž brát váž­ně film, kte­rý se s napros­to váž­nou tvá­ří sna­ží divá­ko­vi pro­dat sle­pe­nec vše­mož­ných klišé, prvo­plá­no­vých vyob­ra­ze­ní a ide­o­lo­gic­kých keců, by bylo laš­ko­vá­ní s vlast­ní men­tál­ním zdra­vím. Bohužel tady seri­oz­ní pšen­ka nepokve­te. V momen­tě kdy totiž dojde na water­bo­ar­ding s čer­s­tvě při­pra­ve­nou limo­ná­dou, jde veš­ke­rá sna­ha oknem. Jednoduše řeče­no, pokud si libu­je­te ve špat­ných fil­mech, obdi­vu­je­te s údi­vem posled­ní fil­my Nicolase Cage nebo vám je to při­ro­ze­ně jed­no a potře­bu­je­te něco stej­ně nároč­né­ho, čím vypl­nit pau­zu mezi dvě­ma díly již zmí­ně­né Ordinace, smě­le do toho. Pokud ale od fil­mu čeká­te smys­lu­pl­ný pří­běh, něja­ké emo­ci­o­nál­ní zapo­je­ní, něco jako herec­ké výko­ny nebo nedej bože za své pení­ze chce být fil­mo­vým zpra­co­vá­ním osl­ně­ní, z hod­ně vel­ké dál­ky se tomu­to kle­no­tu vyhně­te. Tady nastá­vá sezo­na zabí­je­ní mozko­vých buněk. Jasného kan­di­dá­ta na břeč­ku roku tu máme už v půl­ce léta. Když si jen před­sta­vím, že tohle se obje­vi­lo na seri­oz­ním fil­mo­vém fes­ti­va­le... uf...

Dvě herec­ké legen­dy a jeden z nej­vět­ších lůzrů posled­ní doby na reži­sér­ské sto­lič­ce, jak tohle může dopad­nout? Ti z vás co vidě­li trai­ler, zděs­te se, je to ješ­tě hor­ší. Sezona zabí­je­ní není ničím jiným než pře­hlíd­kou toho, jak vypa­dá vylo­že­ně špat­ný film od začát­ku do kon­ce. Prachmizerný scé­nář sází na prvo­plá­no­vé detai­ly, rádo­by pro­gre­siv­ní vývoj děje a ide­o­lo­gic­ké poza­dí. Ani jed­no z toho mu nevě­ří­te, zejmé­na díky fak­tu, že her­ci hra­jí jak kdy­by jim někdo po dobu natá­če­ní vyňal mozek a řekl „Teď to zahraj jak nej­hůř to půjde, ať je tro­cha sran­dy.“ Bohužel všich­ni oko­lo se tvá­ří­li super­se­ri­oz­ně a super­váž­ně. Uff. Sezona zabí­je­ní nena­bí­zí vůbec nic, proč se na ni podí­vat. Je tak špat­ná, že je až vtip­ná ale ne tak vtip­ná, aby stá­lo za to tu hodi­nu a půl pro­tr­pět u tak mizer­né­ho fil­mu.

100% Prvotřídní fil­mo­vá mizé­rie

Sezóna zabí­je­ní
( Killing Season )