Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Pardon, nezastihli jsme vás (Sorry We Missed You) – Recenze – 80%

Pardon, nezastihli jsme vás (Sorry We Missed You) – Recenze – 80%

Still1
Still1
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...
V brit­ském dra­ma­tu Pardon, neza­stih­li jsme vás se jeho reži­sér (zapři­sáh­lý levi­čák a hlav­ní před­sta­vi­tel brit­ské­ho soci­ál­ní­ho rea­lis­mu) Ken Loach spo­lu se svým dvor­ním sce­náris­tou (a býva­lým huma­ni­tár­ním akti­vis­tou) Paulem Lavertym roz­hod­li věno­vat aktu­ál­ní­mu pal­či­vé­mu spo­le­čen­ské­mu téma­tu, jemuž dopo­sud pří­liš fil­mů zasvě­ce­no neby­lo – pre­ka­ri­zo­va­ným zaměst­ná­ním. Nestabilním pra­cov­ním pomě­rům, posti­hu­jí­cím zaměst­nan­ce na roz­díl od kla­sic­kých pra­cov­ních úvaz­ků řadou nejis­tot (včet­ně nepla­ce­né­ho pojiš­tě­ní, klouza­vé­ho výděl­ku, žád­né mateř­ské ani jiné dovo­le­né a nepev­né pra­cov­ní doby).
 
Pardon, nezastihli jsme vás (Sorry We Missed You) – Recenze
Zdroj fotek: filmeurope.cz

Současně padlo roz­hod­nu­tí pojmout sní­mek po for­mál­ní a vypra­věč­ské strán­ce vel­mi podob­ně jako jejich před­cho­zí film Já, Daniel Blake, s nímž vyhrá­li na fes­ti­va­lu v Cannes v roce 2016 Zlatou pal­mu. Cílem zřej­mě bylo poku­sit se navá­zat na jeho úspěch s podob­ně kri­tic­kým a ape­la­tiv­ním pří­bě­hem o oby­čej­ných lidech, jejichž život­ní mizé­rii pro­hlu­bu­je mar­ná sna­ha pro­ra­zit ve špat­ně nasta­ve­ném sys­té­mu, kte­rý jejich pro­blémy ako­rát stup­ňu­je. Ve sním­ku Já, Daniel Blake byl tím­to sys­té­mem byro­kra­tic­ký mecha­nis­mus soci­ál­ních úřa­dů, v dra­ma­tu Pardon, neza­stih­li jsme vás se stá­va­jí ter­čem kri­ti­ky pro změ­nu doho­dy o pra­cov­ních čin­nos­tech a zaměst­ná­vá­ní osob samo­stat­ně výdě­leč­ně čin­ných.
V čele dění je ten­to­krát rodi­na se dvě­ma dět­mi (dospí­va­jí­cí syn a mlad­ší hol­čič­ka), při­čemž mat­ka je soci­ál­ní pra­cov­ni­ce (a dojíž­dí kaž­dý den auto­bu­sem za nespoč­tem svých kli­en­tů, povět­ši­nou zma­te­ných sta­rých lidí a nemo­hou­cích inva­li­dů, kte­ří se o sebe nedo­ká­ží sami posta­rat), zatím­co otec dělal dopo­sud všech­no mož­né a nyní se sna­ží uspět jako kurýr v licen­co­va­né doru­čo­va­cí služ­bě. Těší se na to, že ve fir­mě bude svým vlast­ním pánem a koneč­ně vyře­ší mno­hé dlu­hy a nepří­z­ni­vou rodin­nou finanč­ní situ­a­ci, ale ve sku­teč­nos­ti se v té fir­mě sta­ne nao­pak jejím otro­kem – když si chce vzít vol­no, musí za to pla­tit vyso­ké poku­ty, musí mít na doru­čo­vá­ní vlast­ní dodáv­ku a je po něm vyža­do­vá­no plně­ní nabi­té­ho doru­čo­va­cí­ho plá­nu, v němž se pří­liš nepa­ma­to­va­lo na čas urče­ný pro vymě­šo­vá­ní.
Ken Loach a Paul Laverty tudíž opa­ku­jí osvěd­če­né sché­ma, kdy divá­kům před­sta­ví sna­ži­vou, dob­rác­kou a féro­vou pro­le­tář­skou rodi­nu, kte­rá musí sná­šet vše­li­ja­ká pří­ko­ří, kaž­dý den dře téměř do zemdle­ní a napros­té­ho vysí­le­ní a nic moc z toho nemá, při­čemž za viní­ka jsou v tom­to pří­pa­dě ozna­čo­vá­ni jejich zaměst­na­va­te­lé, kte­ří je nutí pra­co­vat šest dní v týd­nu po dva­náct hodin den­ně (plus nepla­ce­né přesča­sy), téměř je nene­cha­jí trá­vit čas se zbyt­kem rodi­ny a prak­tic­ky je v hon­bě za co nej­vět­ší efek­ti­vi­tou spros­tě vyko­řisťu­jí a nutí pra­co­vat za útrp­ných pod­mí­nek.
Pardon, nezastihli jsme vás (Sorry We Missed You) – Recenze

Film tím­to způ­so­bem reflek­tu­je to, jak je v dneš­ní době nároč­né sehnat prá­ci a že leckte­rá zaměst­ná­ní si doo­prav­dy dik­tu­jí nelid­ské náro­ky – při­čemž sní­mek slou­ží jako jejich obža­lo­ba. Činí tak ale pro­střed­nic­tvím cito­vě mani­pu­la­tiv­ní­ho pří­bě­hu o rodi­ně, kte­ré se dějí od začát­ku do kon­ce samé špat­nos­ti a kom­pli­ka­ce, za něž čas­to mohou i jejich špat­ná roz­hod­nu­tí a vzá­jem­né dis­funkč­ní vzta­hy a pří­pad­ně i nepří­zeň osu­du, tedy niko­li zaměst­na­va­te­lé. Na ty ale sní­mek stej­ně sva­lu­je veš­ke­rou vinu, pro­to­že hrdi­nům ako­rát vytvá­ře­jí pra­cov­ní pod­mín­ky, za nichž je těž­ší ty kom­pli­ka­ce řešit, okrá­da­jí je o čas urče­ný pro rodi­nu, kvů­li čemuž se jejich dětem nedo­stá­vá dosta­teč­né­ho množ­ství pozor­nos­ti, a zapla­vu­jí je stre­sem, kvů­li němuž jsou kaž­dým dnem vyčer­pa­něj­ší a una­ve­něj­ší, a pro­to čas­tě­ji děla­jí chy­by a ztrá­ce­jí schop­nost raci­o­nál­ně uva­žo­vat.
Oproti fil­mu Já, Daniel Blake, v němž si jeho tvůr­ci vysta­či­li s kon­fron­ta­cí postav se zkost­na­tě­lým a absurd­ně nesro­zu­mi­tel­ným úřed­nic­kým apa­rá­tem (a z toho vyplý­va­lo jejich utr­pe­ní), jsou tudíž ve sním­ku Pardon, neza­stih­li jsme vás do toho­to utr­pe­ní zahr­nu­ty i osob­ní pro­blémy hrdi­nů uvnitř rodi­ny (ukáz­ko­vě nevděč­ný syn cho­dí za ško­lu a sprej­u­je po zdech, rodi­če se kvů­li tomu háda­jí, dcer­ka se z toho v noci počůrá­vá), kte­ré s jejich zaměst­ná­ní­mi sou­vi­se­jí pou­ze z hle­dis­ka aspek­tů výše zmí­ně­ných (plus to, že si kvů­li tomu muse­jí brát v prá­ci neče­ka­ně vol­no, což je znač­ně pro­ble­ma­tic­ké a sto­jí je to vel­ké pení­ze).
Mírná mani­pu­la­ce nicmé­ně i ten­to­krát tvůr­cům pro­chá­zí díky tomu, jak při­ro­ze­ně film vysta­vě­li, jak věro­hod­ně napsa­li veš­ke­ré posta­vy i jejich dia­lo­gy a jaké her­ce do sním­ku obsa­di­li. Kris Hitchen i Debbie Honeywood v rolích otce a mat­ky oba exce­lu­jí a půso­bí maxi­mál­ně věro­hod­ně jak ve scé­nách, v nichž se po nich chce vyhro­ce­něj­ší výkon, tak v pasá­žích, v nichž mají být nao­pak umír­ně­ní a pasiv­ně při­jí­ma­jí­cí rány osu­du. Děj skvě­le gra­du­je a jeho tíži­vý závěr poměr­ně dlou­ho účin­ně dozní­vá. Navíc, stej­ně jako v pří­pa­dě dra­ma­tu Já, Daniel Blake, pro­vo­ka­tiv­ně a empa­tic­ky upo­zor­ňu­je na uni­ver­zál­ní spo­le­čen­ský pro­blém, nad nímž je důle­ži­té se zamýš­let, přes­to­že to málo­kdo dělá.


Podívejte se na hodnocení Pardon, nezastihli jsme vás na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Relicta – Nápad jistě dobrý, výsledky nebyly tak dobré…21. července 2021 Relicta – Nápad jistě dobrý, výsledky nebyly tak dobré… Abych pravdu řekl, tahle hra mě na začátku vcelku překvapila. Zajímavá úvodní scéna, kde vás vcucne obří fialový kámen zvaný Relicta, je celkem atmosférickým počinem, který vás dokáže […] Posted in Recenze her
  • Muž jménem Otto10. května 2023 Muž jménem Otto Ani originál mě příliš nezaujal, tohle mi přišlo o něco strávitelnější díky Hanksovi, ale pořád je to jen Drama, nic víc a těm rozhodně fandit nehodlám a připisovat plusové body za […] Posted in Krátké recenze
  • Hatlapatlaš 2020 ŠaplRapl ( HellSatan ) ft. Fuggi Rukuss24. října 2020 Hatlapatlaš 2020 ŠaplRapl ( HellSatan ) ft. Fuggi Rukuss Posted in Videa
  • IAN McKELLEN9. prosince 2012 IAN McKELLEN IAN McKELLEN  byl během své půl století trvající kariéry oceněn více než padesáti mezinárodními hereckými cenami za své filmové i divadelní role. Je světově proslulý jako Magneto ve snímku […] Posted in Profily osob
  • Sherlock - Šest Železných dam3. ledna 2017 Sherlock - Šest Železných dam Docela dobrý. Docela. Škoda, S03E03 měla takové napětí na konci, a pak v tom ten vánoční speciál pokračoval, tady se v podstatě nic nestalo. Teda kromě té lapálie s Mary. Dočkali jsme se […] Posted in Krátké recenze
  • Čarodějův učeň [55%] 13. listopadu 2010 Čarodějův učeň [55%] http://www.csfd.cz/film/248883-carodejuv-ucen/ Jon Turteltaub, pro mě asi největším jeho přínosem buď vcelku vydařená, dnes již klasická komedie Kokosy na sněhu, se rozhodl znovu […] Posted in Filmové recenze
  • Titulky k La Brea S02E11 - The Wedding1. listopadu 2023 Titulky k La Brea S02E11 - The Wedding Podařilo se nám dohnat skluz z předchozích týdnů a po odvysílání epizody ve středu nad ránem se v pátek můžete těšit na hotové titulky k 11. epizodě s titulem Svatba. Jak tušíte z minulých […] Posted in Titulky
  • Pozvánka6. září 2016 Pozvánka Posted in Komiks
  • Původce Brdskou vrchovinou12. července 2017 Původce Brdskou vrchovinou Turistický průvodce Brdy a Hřebeny představuje 50 nejkrásnějších tras vedoucích touto svéráznou krajinou ve Středních Čechách. Vzhledem k tomu, že vyšel téměř deset let před vyhlášením […] Posted in Recenze knih
  • Prupurový vrch | Crimson Peak [60%] 16. října 2015 Prupurový vrch | Crimson Peak [60%] Guillermo del Toro patří mezi nejvýraznější tvůrce současného Hollywoodu. I když se naposled podíval do kin s epickou řežbou Pacific Rim, jeho doménou jsou především temné fantasy a […] Posted in Filmové recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,44260 s | počet dotazů: 260 | paměť: 72315 KB. | 28.05.2024 - 21:31:01