Jako už tradičně každý rok v době před a krátce po udílení cen akademie, lépe známých pod názve Oscar, i letos se v rámci tohoto blogu pokusím zhodnotit co největší množství snímků, které mají tento rok největší šance odnést si 2. března z Dolby Theatre v Los Angeles zlatou sošku. Jedním z ních je i snímek 12 let v řetězech režiséra Steva McQueena, který se do kin podíval naposledy před dvěma lety se špičkovým snímkem Studa který si vysloužil hned devět nominací. Snímek 12 let v řetězech je založen na skutečných událost sepsaných v memoáru Solomona Northupa, který byl jako svobodný američan černé pleti unesen a prodán do otroctví kde strávil dlouhých 12 let pod bičem otrokářů. Snímek od prvních projekcí v zahraničí provází aura vydařeného biografického snímku plného skvělých hereckých výkonů, který je však pro některé diváky příliš velkým soustem a tak se objevují i extrémní názory jako „otrokářské porno“. Jak vydařený je ovšem tento snímek, který vstupuje od 23. ledna také do českých kin?
Solomon Northup (Chiwetel Ejiofor) se narodil jako svoboný člověk. Bohužel během jeho života stále probíhalo otroctví na území Ameriky a bylo běžnou praxí, že byli právě sovobodní černoši ze severu unešeni a prodáni do otroctví. Tento osud potkal naneštěstí i Solomona, který byl podveden dvěma otrokáři a prodán na jih jako otrok s názvem Platt. Jelikož v té době pro otroky platila drsná pravidla a bylo s nimi nakládáno jako s majetkem, nezmůže se i svobodný člověk na nic. Solomon tedy musí doufat, že jednoho dne dostane příležitost dokázat kým je a shledat se tak zpět se svojí rodinou. Inspirativní příběh afroamerického otroka kterého se jako jednoho z mála unesených svobodných černochů podařilo zachránit z otroctví...
Málokdo by čekal, že Steve McQueen přijde s něčím běžným. Tvůrce se vyprofiloval jako osobitý režisér dodržující mnohdy surovou vizi svých příběhů a 12 let v řetězech toho není vyjímkou. Mnohdy sice svojí snahou navodit co nejlepší dobovou atmosféru zachází možná až příliš daleko, nicméně ani velmi drobné přešlapy nedokáží zabrzdit jinak výborně napsaný snímek, kde prim hrají emoce vycházející z kontrastu dnešní společnosti a doby tuhého otrokářství v Severní Americe.
To na čem však tento snímek staví nejvíce, jsou oslnivé herecké výkony drtivé většiny zůčastněných, i jedinců v relativně drobných rolích. Ať už si ale pochvalu zaslouží spousta hereckých talentů kteří se zde objeví, v hlavě vám nakonec zůstanou neskutečné výkony trojice Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender a Lupita Nyong’o, kteří si naprosto po právu odnesli nominaci na cenu akademie. Lupita Nyong’o coby Patsey předvádí velmi emocionálně silnou roli a Chiwetel Ejiofor ze sebe jako hlavní hrdina Solomon Northup doslova vytahuje úplně všechno a zvláště v pozdějších fázích příběhu jeho procítěný herecký projev dodává celému vyznění snímku pomyslný punc kvality. Nicméně čím jsem byl doslova strhnut je způsob, jakým se Michael Fassbender položil do role surového otrokáře. Jeho impozantní zachycení až psychotického charakteru Edwina Eppse se raketově katapultuje do jednoho z nejlepších hereckých výkonů jeho kariéry.
Kdo si naopak zaslouží pomyslný pohlavek je Hans Zimmer. Oblíbený hudební skladatel filmové hudby se znatelně začíná v posledních letech opakovat a invence v jeho dílech začíná být nedostatek. Bohužel jeho zvuková složka k této adaptaci není žádnou vyjímkou. Jeho hudební doprovod místy působí až jako docela špatný vtip, když naprosto bezmyšlenkovitě kopíruje více či méně známé motivy a kombinuje jej do jednoho neustále opakovaného motivu, který více než cokoliv jiného připomíná komornější variaci na jeho hudební doprovod k filmu Počátek. Nemluvě o tom, že jeden dominantní hudební motiv (nepočítám teď digetickou hudbu která se na této ploše objeví) na více jak dvě hodiny snímku není zrovna tím nejlepším řešením a přijde už při sedmém nebo osmém opakování docela jako velmi nucené emoční vydírání.
Pokud však pomineme drobné zádrhely po cestě, trochu možná až zbytečně natahovaných snah o dodatečné protlačení osobního hlediska postav a docela odbitý hudební doprovod který v některých momentech slušněji řečeno úplně nesedí, dostává se do českých a slovenských kin jeden z velmi významných snímků, kterého hlavní silou je emiconálně angažovaný příběh z historie, který jen dokládá to, jak si naši předkové hráli na civilizované jedince. Nejedná se o naprosto ultimátní záležitost a možná by se dalo čekat od Stevea McQueena i ještě o chlup více, každopádně snímek nabízí dostatčné množství argumentů, proč mu věnovat přes dvě hodiny vašeho života. A když už nic jiného, koncentrací hereckého talentu se mu takhle začátkem roku jen máloco vyrovná.
Steve McQueen a jeho epizoda z historie amerického otroctví. Velmi působivý portrét muže, který musel snést nepředstavitelné nástrahy života aby obhájil své právo na svobodný život, je rozhodně jedním z emocionálně nejsilnějších filmů letošní zímy/jara. Neskutečné výkony celého ansámblu, především pak Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender a Lupita Nyong’o jen podtrhují vyjímečné kvality snímku i přesto, že si McQueen občas vybírá slabší chvilku a Hans Zimmer předvádí docela bídné vykrádání sebe sama, které navíc divákovi předhazuje i docela nevhodnou dobu. I přesto je ale 12 let v řetězech silným příběhem o tom, jak fungovala naše rádoby civilizovaná společnost v historii a jak velkou oběť někteří lidé museli podstoupit.
Koktejl:
40% Otroctví 30% Historická amerika 30% Silné herecké výkony
12 let v řetězech (Twelve Years a Slave, 12 rokov otrokom) Drama / Životopisný / Historický USA, 2013, 134 min Režie: Steve McQueen Předloha: Solomon Northup (kniha) Scénář: Steve McQueen, John Ridley Kamera: Sean Bobbitt Hudba: Hans Zimmer Hrají: Chiwetel Ejiofor, Dwight Henry, Bryan Batt, Michael Fassbender, Brad Pitt, Benedict Cumberbatch, Paul Dano, Taran Killam, Scoot McNairy, Ruth Negga, Garret Dillahunt, Paul Giamatti, Sarah Paulson, Michael Kenneth Williams, Alfre Woodard, Adepero Oduye, Quvenzhané Wallis, Lupita Nyong’o, Bill Camp, Chris Chalk Mládeži přístupný V kinech ČR od: 23.01.2014 Bontonfilm CZ V kinech SR od: 23.01.2014 Bontonfilm SK
12. listopadu 2022 Herečka – Múza první republiky Máte rádi romány Jany Poncarové? Chcete se vrátit do dob herečky Jarmily Horákové? Tak se pojďte společně se mnou podívat na příběh avantgardní herečky i období po první světové válce, […] Posted in Recenze knih
22. ledna 2013 Chorake (1981) Obrovský nenažraný krokodýl dokáže ovládat všechny přírodní živly. Tak to tu ještě nebylo! Doktor Akom je velmi zaneprázdněný člověk, který kvůli své práci často zanedbává rodinu. Pod […] Posted in Horory
17. ledna 2020 Norimberský trychtýř
Motolkomix, jehož autorem je Donald, podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní . Posted in Komiks
13. ledna 2024 The Comeback
Film se odehrává v jedné ulici,kde Simon Yam hraje hodného strejdu, kterého všichni mají rádi a jakmile vtrhne do ulic nekompromisní gang Green Dragon Gang a rozbijí mu obchod, naleznou […] Posted in Krátké recenze
28. prosince 2015 Daleko od hučícího davu - 90% Není lepší datum pro uvedení premiéry romantického dramatu nežli 1. Máj. Prvního května 2015 měl v USA premiéru snímek dánského režiséra Thomase Vinterberga Daleko od hučícího davu. Čeští […] Posted in Filmové recenze
7. července 2022 Jen vraždy v budově - 90 % Víte jaká je výhoda mít předplacenou novou online službu? Tu, která před pár lety koupila 20th Century Studios? Dostanou se k nám totiž věci, které normální Američané už znají pár let a my […] Posted in TV Recenze
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře