Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > 12 let v řetězech | Twelve Years a Slave [80%]

12 let v řetězech | Twelve Years a Slave [80%]

rp twelve years a slave05.jpg
rp twelve years a slave05.jpg
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...
Jako už tra­dič­ně kaž­dý rok v době před a krát­ce po udí­le­ní cen aka­de­mie, lépe zná­mých pod názve Oscar, i letos se v rám­ci toho­to blo­gu poku­sím zhod­no­tit co nej­vět­ší množ­ství sním­ků, kte­ré mají ten­to rok nej­vět­ší šan­ce odnést si 2. břez­na z Dolby Theatre v Los Angeles zla­tou soš­ku. Jedním z ních je i sní­mek 12 let v řetě­zech reži­sé­ra Steva McQueena, kte­rý se do kin podí­val napo­sle­dy před dvě­ma lety se špič­ko­vým sním­kem Stud a kte­rý si vyslou­žil hned devět nomi­na­cí. Snímek 12 let v řetě­zech je zalo­žen na sku­teč­ných udá­lost sepsa­ných v memoá­ru Solomona Northupa, kte­rý byl jako svo­bod­ný ame­ri­čan čer­né ple­ti une­sen a pro­dán do otroc­tví kde strá­vil dlou­hých 12 let pod bičem otro­ká­řů. Snímek od prv­ních pro­jek­cí v zahra­ni­čí pro­vá­zí aura vyda­ře­né­ho bio­gra­fic­ké­ho sním­ku plné­ho skvě­lých herec­kých výko­nů, kte­rý je však pro někte­ré divá­ky pří­liš vel­kým sous­tem a tak se obje­vu­jí i extrém­ní názo­ry jako „otro­kář­ské por­no“. Jak vyda­ře­ný je ovšem ten­to sní­mek, kte­rý vstu­pu­je od 23. led­na také do čes­kých kin?
Solomon Northup (Chiwetel Ejiofor) se naro­dil jako svo­bo­ný člo­věk. Bohužel během jeho živo­ta stá­le pro­bí­ha­lo otroc­tví na úze­mí Ameriky a bylo běž­nou pra­xí, že byli prá­vě sovo­bod­ní čer­no­ši ze seve­ru une­še­ni a pro­dá­ni do otroc­tví. Tento osud potkal naneštěs­tí i Solomona, kte­rý byl pod­ve­den dvě­ma otro­ká­ři a pro­dán na jih jako otrok s názvem Platt. Jelikož v té době pro otro­ky pla­ti­la drs­ná pra­vi­dla a bylo s nimi naklá­dá­no jako s majet­kem, nezmů­že se i svo­bod­ný člo­věk na nic. Solomon tedy musí dou­fat, že jed­no­ho dne dosta­ne pří­le­ži­tost doká­zat kým je a shle­dat se tak zpět se svo­jí rodi­nou. Inspirativní pří­běh afro­a­me­ric­ké­ho otro­ka kte­ré­ho se jako jed­no­ho z mála une­se­ných svo­bod­ných čer­no­chů poda­ři­lo zachrá­nit z otroc­tví...    

Málokdo by čekal, že Steve McQueen při­jde s něčím běž­ným. Tvůrce se vypro­fi­lo­val jako oso­bi­tý reži­sér dodr­žu­jí­cí mnoh­dy suro­vou vizi svých pří­bě­hů a 12 let v řetě­zech toho není vyjím­kou. Mnohdy sice svo­jí sna­hou navo­dit co nej­lep­ší dobo­vou atmo­sfé­ru zachá­zí mož­ná až pří­liš dale­ko, nicmé­ně ani vel­mi drob­né pře­šla­py nedo­ká­ží zabrz­dit jinak výbor­ně napsa­ný sní­mek, kde prim hra­jí emo­ce vychá­ze­jí­cí z kon­tras­tu dneš­ní spo­leč­nos­ti a doby tuhé­ho otro­kář­ství v Severní Americe.

To na čem však ten­to sní­mek sta­ví nej­ví­ce, jsou osl­ni­vé herec­ké výko­ny drti­vé vět­ši­ny zůčast­ně­ných, i jedin­ců v rela­tiv­ně drob­ných rolích. Ať už si ale pochva­lu zaslou­ží spous­ta herec­kých talen­tů kte­ří se zde obje­ví, v hla­vě vám nako­nec zůsta­nou nesku­teč­né výko­ny tro­ji­ce Chiwetel Ejiofor, Michael FassbenderLupita Nyong’o, kte­ří si napros­to po prá­vu odnes­li nomi­na­ci na cenu aka­de­mie. Lupita Nyong’o coby Patsey před­vá­dí vel­mi emo­ci­o­nál­ně sil­nou roli a Chiwetel Ejiofor ze sebe jako hlav­ní hrdi­na Solomon Northup doslo­va vyta­hu­je úpl­ně všech­no a zvláš­tě v poz­děj­ších fázích pří­bě­hu jeho pro­cí­tě­ný herec­ký pro­jev dodá­vá celé­mu vyzně­ní sním­ku pomy­sl­ný punc kva­li­ty. Nicméně čím jsem byl doslo­va strh­nut je způ­sob, jakým se Michael Fassbender polo­žil do role suro­vé­ho otro­ká­ře. Jeho impo­zant­ní zachy­ce­ní až psy­cho­tic­ké­ho cha­rak­te­ru Edwina Eppse se rake­to­vě kata­pul­tu­je do jed­no­ho z nej­lep­ších herec­kých výko­nů jeho kari­é­ry.

Kdo si nao­pak zaslou­ží pomy­sl­ný pohla­vek je Hans Zimmer. Oblíbený hudeb­ní skla­da­tel fil­mo­vé hud­by se zna­tel­ně začí­ná v posled­ních letech opa­ko­vat a inven­ce v jeho dílech začí­ná být nedo­sta­tek. Bohužel jeho zvu­ko­vá slož­ka k této adap­ta­ci není žád­nou vyjím­kou. Jeho hudeb­ní dopro­vod mís­ty půso­bí až jako doce­la špat­ný vtip, když napros­to bez­myš­len­ko­vi­tě kopí­ru­je více či méně zná­mé moti­vy a kom­bi­nu­je jej do jed­no­ho neu­stá­le opa­ko­va­né­ho moti­vu, kte­rý více než coko­liv jiné­ho při­po­mí­ná komor­něj­ší vari­a­ci na jeho hudeb­ní dopro­vod k fil­mu Počátek. Nemluvě o tom, že jeden domi­nant­ní hudeb­ní motiv (nepo­čí­tám teď dige­tic­kou hud­bu kte­rá se na této plo­še obje­ví) na více jak dvě hodi­ny sním­ku není zrov­na tím nej­lep­ším řeše­ním a při­jde už při sed­mém nebo osmém opa­ko­vá­ní doce­la jako vel­mi nuce­né emoč­ní vydí­rá­ní.   

Pokud však pomi­ne­me drob­né zádrhe­ly po ces­tě, tro­chu mož­ná až zby­teč­ně nata­ho­va­ných snah o doda­teč­né pro­tla­če­ní osob­ní­ho hle­dis­ka postav a doce­la odbi­tý hudeb­ní dopro­vod kte­rý v někte­rých momen­tech sluš­ně­ji řeče­no úpl­ně nese­dí, dostá­vá se do čes­kých a slo­ven­ských kin jeden z vel­mi význam­ných sním­ků, kte­ré­ho hlav­ní silou je emi­co­nál­ně anga­žo­va­ný pří­běh z his­to­rie, kte­rý jen doklá­dá to, jak si naši před­ko­vé hrá­li na civi­li­zo­va­né jedin­ce. Nejedná se o napros­to ulti­mát­ní zále­ži­tost a mož­ná by se dalo čekat od Stevea McQueena i ješ­tě o chlup více, kaž­do­pád­ně sní­mek nabí­zí dostatč­né množ­ství argu­men­tů, proč mu věno­vat přes dvě hodi­ny vaše­ho živo­ta. A když už nic jiné­ho, kon­cen­t­ra­cí herec­ké­ho talen­tu se mu takhle začát­kem roku jen málo­co vyrov­ná.   

Steve McQueen a jeho epi­zo­da z his­to­rie ame­ric­ké­ho otroc­tví. Velmi půso­bi­vý por­trét muže, kte­rý musel snést nepřed­sta­vi­tel­né nástra­hy živo­ta aby obhá­jil své prá­vo na svo­bod­ný život, je roz­hod­ně jed­ním z emo­ci­o­nál­ně nej­sil­něj­ších fil­mů letoš­ní zímy/jara. Neskutečné výko­ny celé­ho ansám­blu, pře­de­vším pak Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender a Lupita Nyong’o jen pod­tr­hu­jí vyjí­meč­né kva­li­ty sním­ku i přes­to, že si McQueen občas vybí­rá slab­ší chvil­ku a Hans Zimmer před­vá­dí doce­la bíd­né vykrá­dá­ní sebe sama, kte­ré navíc divá­ko­vi před­ha­zu­je i  doce­la nevhod­nou dobu. I přes­to je ale 12 let v řetě­zech sil­ným pří­bě­hem o tom, jak fun­go­va­la naše rádo­by civi­li­zo­va­ná spo­leč­nost v his­to­rii a jak vel­kou oběť někte­ří lidé muse­li pod­stou­pit.   

 Koktejl:

40% Otroctví
30% Historická ame­ri­ka
30% Silné herec­ké výko­ny

12 let v řetě­zech
(Twelve Years a Slave, 12 rokov otro­kom)
Drama / Životopisný / Historický
USA, 2013, 134 min

Režie: Steve McQueen
Předloha: Solomon Northup (kni­ha)
Scénář: Steve McQueen, John Ridley
Kamera: Sean Bobbitt
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Chiwetel Ejiofor, Dwight Henry, Bryan Batt, Michael Fassbender, Brad Pitt, Benedict Cumberbatch, Paul Dano, Taran Killam, Scoot McNairy, Ruth Negga, Garret Dillahunt, Paul Giamatti, Sarah Paulson, Michael Kenneth Williams, Alfre Woodard, Adepero Oduye, Quvenzhané Wallis, Lupita Nyong’o, Bill Camp, Chris Chalk

Mládeži pří­stup­ný
V kinech ČR od: 23.01.2014 Bontonfilm CZ
V kinech SR od: 23.01.2014 Bontonfilm SK

http://www.csfd.cz/film/304544-12-let-v-retezech/
http://www.imdb.com/title/tt2024544/


Podívejte se na hodnocení 12 let v řetězech na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,54585 s | počet dotazů: 264 | paměť: 72321 KB. | 22.05.2024 - 21:44:20