Ne nadarmo se Davidu Fincherovi přezdívá Stanley Kubrick současné generace. Stačí se totiž podívat na jeho filmografii a člověk nejen, že nevidí jediný špatný film, většina z jeho filmů naopak docela po zásluze patří do zlatéfo fondu světové kinematografie. Není tedy divu, že jeho další snímek, adaptace knihy Gillian Flynnové Zmizelá, vyvolává opět velká očekávání. Podařilo se tedy oblíbenému filmaři opět dodat do kin špičkovou filmařinu? Bezesporu.
V den jejich výročí se Amy (Rosamund Pike) a Nick (Ben Affleck) pohádají, když se však Nick vrací domů, nachází v bytě stopy po souboji a jeho manželka nikde. Avšak nedlouho po zahájení policejního vyšetřování, začínají všechny stopy směřovat právě k Nickovy, který by zmizením své ženy získal ze všech nejvíce. Ten však tvrdí, že s jejím zmizením nemá nic společného. Jak se ovšem situace přiostřuje, jeho slovo začíná hrát menší a menší roli, což jen stupňuje mediální lynčování, které je na něj pořádáno poté, co se na veřejnost dostane pravda o stavu jejich manželství a také fakt, že Nick nemluvil tak úplně pravdu. Bez vražedné zbraně a svědků ovšem policie může jen a jen spekulovat...
Pohybuji se tu na docela tenkém ledě. Jak totiž ohodnotit nápaditý film, který stojí na příběhových zvratech a přitom je neprozradit, aby si ho diváci poté mohli bez problému užít bez znalosti faktů, které by onu genialitu snímku tak trochu narušily. To co totiž David Fincher do kin tento podzim přináší, je další ukázka jeho nesmírného talentu, ne nepodobná snímku Zodiac. Dobové reálie a masového vraha ovšem tentokrát vyměnil za osobní drama na ploše hutného atmosferického thrilleru, kde každý detail hraje roli a člověk si nemůže být ničím jistý.
Mistrně natočená podívaná, která se opírá o příjemně působivou kameru Jeffa Cronenwetha, totiž dávkuje mrazivou atmosféru už od prvních momentů, kdy i v rámci úvodní titulkové sekvence opět dává ražisér divákům vědět, že tohle bude neobyčejný zážitek. A důvod proč tomu tak je, kromě špičkové režie, je také neskutečně nervy drásající hudební podkres Trenta Reznora a Atticuse Rosse, kteří spojili s režisérem síly už potřetí a minimálně dle mého názoru předvedli tu nejvíce vydařenou atmosferickou kompozici vůbec. Pokud vám přišly jejich hudební skladby u The Social Network a Muži, kteří nenávidí ženy skvělé, počkejte až se v osobním dramatu muže obviněného z vraždy své ženy rozezní naplno jejich kompozičně docela jednoduchý avšak nesmírně působivý hudební doprovod.
Na druhou stranu není úplně všechno taková prvotřídní úroveň, jak by se mohlo zdát. Zatímco mnou jindy nenáviděný Tyler Perry je zde v malé roli naprosto dokonalý a Ben Affleck ve své roli překvapivě dobře funguje, s nekonzistentním rozvojem postav Rosamund Pike a Neila Patricka Harrise jsem měl trochu problém. To vše totiž podkreslilo jednu ze slabin filmu, kterou je druhý akt příběhu, který není úplně tak do detailu vypilovaný jako zbytek filmu a několik problematických momentů v něm není prodáno divákovi úplně bez menších zádrhelů.
To ovšem neznamená, že by Zmizelá nebyla geniálně vystavěný a prvotřídně natočený film. Právě naopak. Dokazuje to to, že i David Fincher je jen člověk a je schopný ustát pár drobných vad na kráse naprosto s čistým štítem. Zmizelá je skvěle natočená, příjemně obsazená a silně atmosferická podívaná, kterou byste si v kinech rozhodně neměli nechat ujít. Po všech stránkách osobitá podívaná, která kvalitativně předčí většinu premiér poslední doby a rozhodně je to něco co jen tak v kinech znovu neuvidíte.
Co kdyby se vám jeden den ztratila manželka a vy jste byli obviněni z její vraždy? David Fincher natočil další atmosfericky hutné drama, které staví na neskutečně vypilované vizuální stránce, geniálním soundtracku Trenta Reznora a Atticuse Rosse, sympatickém obsazení a podmanivém příběhu. Zmizelá má pár svých chybek, především ve střední části, to ovšem nemění nic na tom že se jedná o prvotřídní kinematografii, která překonává hravě drtivou většinu současné filmové produkce.
Koktejl:
40% Atmosféra 10% Drama 30% Prvotřídní filmařina 20% Špičkový soundtrack
Zmizelá (Gone Girl, Stratené dievča) Drama / Thriller / Mysteriózní USA, 2014, 145 min Režie: David Fincher Předloha: Gillian Flynn (kniha) Scénář: Gillian Flynn Kamera: Jeff Cronenweth Hudba: Trent Reznor, Atticus Ross Hrají: Ben Affleck, Rosamund Pike, Missi Pyle, Neil Patrick Harris, Patrick Fugit, Tyler Perry, Casey Wilson, Kathleen Rose Perkins, Kim Dickens, Sela Ward, Scoot McNairy, Emily Ratajkowski, Boyd Holbrook, David Clennon, Lisa Banes, Lola Kirke, Lars Slind, Carrie Coon Nevhodný mládeži do 15 let Česko V kinech od:02.10.2014 CinemArt Slovensko V kinech od:02.10.2014 Barracuda Movie USA V kinech od:03.10.2014 20th Century Fox
1. září 2022 Legenda stavebnic jménem LEGO Už je to více než 90 let, co vznikla legenda ve světě hraček. Kdo v dětství neměl alespoň 1 stavebnici LEGO jako by nebyl. Nahlédněte s námi pod pokličku veleúspěšné dánské společnosti, […] Posted in Recenze her
29. srpna 2011 Kriminálka Las Vegas Seriál Kriminálka Las Vegas, který už nějaký ten pátek trhá rekordy ve sledovanosti na jedné naší nejmenované televizní stanici, snad ani moc nemusím […] Posted in Recenze
17. srpna 2018 Beach House - 7 (2018)
Beach House letos v květnu přišli se sedmým albem a nazvali jej jednoduše - 7 (číslovka "7 se navíc line deskou i v jiných významech, např. ve skladbě L´Inconnue hraje roli 7 dívek). […] Posted in Hudební recenze
29. září 2015 Jodi Picoultová:Čas odejít Populární Jodi Picoultová, krásná obálka, New York Times bestseller a ještě k tomu nálepka Edice světový bestseller. Není to trochu přehnané?
Popravdě vůbec není. Všechny tyhle nálepky […] Posted in Recenze knih
23. května 2021 Tóny násilí (2021) Konečně něco zajímavého v hororovém žánru za poslední smutné a suché 2 měsíce. Je to sice pořád s hodnocením na hraně a trochu jsem váhal, protože pár věcí mi zde vadilo, ale lehce […] Posted in Krátké recenze
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře