Kritiky.cz > Profily osob > Rozhovory > Jiří Hájíček, autor literární předlohy

Jiří Hájíček, autor literární předlohy

Hajicek
Hajicek
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Narozen 11. září 1967 v Českých Budějovicích. Dětství pro­žil ve ves­nič­ce Purkarec (poblíž Hluboké nad Vltavou), poté žil v Týně nad Vltavou a nyní byd­lí a pra­cu­je v Českých Budějovicích. Vystudoval gym­ná­zi­um v Týně nad Vltavou a čes­ko­bu­dě­jo­vic­kou fakul­tu Vysoké ško­ly země­děl­ské. Pracoval tři roky na ven­ko­vě v země­děl­ství, od roku 1993 je zaměst­nán jako ban­kov­ní úřed­ník.

Začínal v polo­vi­ně 80. let s bás­ně­mi v pořa­du mla­dé poezie Hledám tě v tom­to měs­tě, kte­rý v Českých Budějovicích teh­dy vedl Mirek Kovářík. Knižně debu­to­val už jako pro­za­ik v roce 1998 sbír­kou poví­dek Snídaně na refý­ži, v roce 2001 vyšel román Zloději zele­ných koní. Druhý román Dobrodruzi hlav­ní­ho prou­du byl vydán roku 2002. Na povíd­ko­vou tvor­bu navá­zal roku 2004 sou­bo­rem dva­nác­ti krat­ších próz Dřevěný nůž. Dosud posled­ním romá­nem je Selský baro­ko z roku 2005. Na pod­zim 2007 vyšla samo­stat­ně povíd­ka Fotbalové dení­ky. Texty pub­li­ko­val také v lite­rár­ních časo­pi­sech Host, Revolver revue, Weles, TvarPandora. Jiří Hájíček pat­ří k rea­lis­tic­ké­mu prou­du v sou­čas­né čes­ké lite­ra­tu­ře. Ve svých prózách čer­pá pře­de­vším z pro­stře­dí jiho­čes­ké­ho ven­ko­va a malé­ho měs­ta. Je kme­no­vým auto­rem brněn­ské­ho nakla­da­tel­ství Host.

Román Zloději zele­ných koní vyšel v roce 2001. Změnil se  nebo posu­nul od té doby pohled na feno­mén  ile­gál­ních hle­da­čů vlta­ví­nů?

Já jsem psal ten ruko­pis už v roce 1997, vyšel o čty­ři roky poz­dě­ji. Poznal jsem tro­chu to pro­stře­dí někdy v polo­vi­ně osm­de­sá­tých let, byl jsem pak v kon­tak­tu s někte­rý­mi lid­mi ješ­tě na začát­ku deva­de­sá­tých. Můj román se tedy ode­hrá­vá na pře­lo­mu 80. a 90. let. Od té doby to moc nesle­du­ju. Občas se v regi­o­nál­ním tis­ku obje­vo­va­ly zprá­vy, že nele­gál­ní těža­ři se dosta­li k sou­du, tak­že jsem věděl, že ile­gál­ní těž­ba jede pořád dál.  Myslím, že za časů, kdy mně bylo sedm­náct, tedy před same­to­vou revo­lu­cí, a kdy jsem občas vyrá­žel kopat s tako­vou jed­nou míst­ní par­tou hle­da­čů, tak to byla hod­ně zále­ži­tost sbě­ra­te­lů, mine­ra­lo­gů, pros­tě lidí, kte­ré to zají­ma­lo hlav­ně sbě­ra­tel­sky. Ale že se dají kopá­ním vlta­ví­nů vydě­lat pení­ze, to jsem od těch klu­ků už teh­dy věděl a sly­šel jsem o jed­nom mla­dým chláp­ko­vi, kte­rej na to dojel. Kopal po nocích a pro­dá­val, šli po něm samo­zřej­mě poli­caj­ti, les­ní­ci, maji­te­lé pozem­ků. Rozpadlo se mu man­žel­ství a vůbec skon­čil dost špat­ně. Určitě nebyl sám s tako­vým osu­dem. Opravdu nevím, jak je to dneska, jest­li už v tom pře­va­žu­je byz­nys. Já jsem si až po letech vzpo­mí­nal na růz­né zážit­ky a hlav­ně na všech­ny ty his­tor­ky, kte­ré jsem kdy­si od hle­da­čů vlta­ví­nů zasle­chl. Je to urči­tě hod­ně lokál­ní a vlast­ně dost bizar­ní zále­ži­tost. A samo­zřej­mě dob­ré téma na román.

Jak jste se sta­věl k nápa­du Dana Wlodarczyka nato­čit film na tohle téma v sou­čas­né době?

Původně jsem mys­lel, že to bude oprav­du retro pří­běh z kon­ce osm­de­sá­tých let a těs­ně po revo­lu­ci. Když mi pak Dan řekl, že ten pří­běh trans­po­no­va­li do sou­čas­nos­ti, řekl jsem  – dob­ře, ale to už je váš pro­jekt, můj román zachy­cu­je jinou dobu. Loni na pod­zim v sou­vis­los­ti s při­pra­vo­va­ným fil­mem vyda­lo nakla­da­tel­ství Host ten román po pat­nác­ti letech zno­vu, ostat­ně čte­nář­ky a čte­ná­ři si o něj už dlou­ho psa­li. Ta kníž­ka vyšla popr­vé v nákla­du asi tisíc kusů a byla dáv­no roze­bra­ná, sehnat se to dalo jen v antikva­ri­á­tech nebo půj­čit v knihov­ně. A s tím dru­hým vydá­ním a s tím, jak v tis­ku a v tele­vi­zi pro­běh­ly zprá­vy o natá­če­ní fil­mu, se mi ozva­lo pár lidí, kte­ří si kníž­ku pře­čet­li, a kte­ří mi psa­li, že kopou vlta­ví­ny. A že jim ten pří­běh při­pa­dá rea­lis­tic­ký. Takže to je pro mě potvr­ze­ní, že tenhle feno­mén pořád žije a že je to nako­nec asi jed­no, že se film na roz­díl od romá­nu ode­hrá­vá v sou­čas­nos­ti. Dokonce jsem si u jed­no­ho sou­čas­né­ho hle­da­če ově­řil, že fun­gu­jí pořád stej­ně tako­vé ty zla­to­ko­pec­ké noč­ní můry. Pamatuju si, že se mi teh­dy pořád zdá­ly sny o vlta­ví­nech, člo­vě­ka to pohl­tí a nezba­ví se toho ani v noci. Sny o tom, jak se z píseč­né stě­ny sypou vlta­ví­ny a ty se pak změ­ní na bez­cen­né zele­né láhvo­vé stře­py – to si pama­tu­ju dodnes, ten hroz­ný pocit zkla­má­ní a mar­nos­ti z tako­vých snů. A ten kluk, co se mi ozval, říká, že se mu zdá o vlta­ví­nech sko­ro kaž­dou noc.

Dal jste sce­náris­tům (D. a. H. Wlodarczykovým a P. Jarchovskému) úpl­nou svo­bo­du při zpra­co­vá­ní vaše­ho romá­nu, nebo jste  si vymí­nil  posled­ní slo­vo k výsled­né ver­zi scé­ná­ře?

Já jsem scé­nář psát nechtěl, jed­nak z časo­vých důvo­dů a taky pro­to, že jsem nechtěl pře­pi­so­vat zno­vu svůj už jed­nou napsa­ný pří­běh. Raději vždyc­ky píšu něco nové­ho. Takže jsem dal tvůr­cům vol­nou ruku, jen ke kon­ci pro­běh­lo urči­té při­po­mín­ko­vá­ní z mé stra­ny. Ale změ­ny se týka­ly jen detai­lů, do cel­ko­vé­ho kon­cep­tu už jsem neza­sa­ho­val.

Když jste popr­vé viděl fil­mo­vou podo­bu své­ho díla na plát­ně,  jaké poci­ty pře­va­žo­va­ly?

Samozřejmě že hod­ně věcí se ve scé­ná­ři změ­ni­lo, týka­lo se to i cha­rak­te­ru někte­rých postav. Byl jsem tro­chu pře­kva­pe­ný, že je to vlast­ně akč­ní film, můj román je poma­lej­ší a tako­vý spíš bala­dic­ký. Při prv­ní pro­jek­ci jsem se sna­žil sám před sebou před­stí­rat, že kníž­ku neznám, a nechat se pohl­tit tím pří­bě­hem fil­mo­vým. Musím říct, že na mě to zafun­go­va­lo, vtáh­lo mě to, že jsem ani neměl moc pomyš­le­ní na to, porov­ná­vat film a román. Ostatně už ze scé­ná­ře jsem věděl a smí­řil se s tím, že Zloději zele­ných koní od teď žijou dvo­jí život. Ve fil­mu a v kníž­ce.  Jsou to pros­tě dva odliš­né pro­jek­ty.

 Příběh Zlodějů zele­ných koní vyprá­ví o muž­ské tou­ze po dob­ro­druž­ství a „zla­to­ko­pec­ké váš­ni“, kte­rá bývá v pří­mém roz­po­ru s žen­skou tou­hou po bez­peč­ném a klid­ném hnízdě. Ani „civi­li­zač­ní mimi­kry“ na tom mno­ho nezmě­ni­ly.  Je to pod­le vás hlav­ní téma pří­bě­hu?  

Je to urči­tě jed­ním z hlav­ních témat. Ta tou­ha žít jinak, po svém, jako pod­le romá­nů Jacka Londona. Což v moder­ní spo­leč­nos­ti upro­střed Evropy dost dob­ře nejde. V tom je ten roz­por hlav­ní­ho hrdi­ny Pavla, nechce při­jmout svět kolem, se vší komer­cí a ste­re­o­ty­pem. A samo­zřej­mě jeho žena Karolína s ním má trá­pe­ní. Není snad­né  žít s dob­ro­dru­hem. Myslím, že Wabi Daněk o tom kdy­si nazpí­val krás­nou pís­nič­ku, o tom, co dělá muže mužem a o ženě, kte­rá čeká, až se její dob­ro­druh vrá­tí z lodi jmé­nem Fram.

Celou svou dosa­vad­ní tvor­bou jste spjat s pro­stře­dím jiho­čes­ké­ho ven­ko­va a malo­měs­ta. Stále tam vidí­te dosta­tek inspi­ra­ce pro svou budou­cí lite­rár­ní prá­ci?

Já si pros­tě nemůžu pomoct a píšu o pro­stře­dí, kte­ré znám a ze kte­ré­ho jsem vze­šel. Na ves­ni­ci jsem vyrůs­tal, a i když už léta žiju v Českých Budějovicích, mám to na ven­kov pořád blíz­ko. Navíc cítím, že autor by měl být s mís­tem spja­tý, aspoň auto­ři, kte­ré já rád čtu, to tak měli –  tře­ba Ota Pavel nebo jižan­ští auto­ři z Ameriky. Mě láká ta lokál­nost, míst­ní pří­běhy ovliv­ně­né kra­ji­nou a regi­o­nál­ní his­to­rií. Asi nikdy nena­píšu něja­ký uni­ver­zál­ní „euro­ro­mán“ sro­zu­mi­tel­ný všu­de. Jsem čes­ký spi­so­va­tel, Jihočech a patri­ot, ne výrob­ce euro­pa­let…


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • n200908281925 10 minuta29. srpna 2009 10 minuta Jde o zajímavý námět k úvaze či chcete-li - úvahám. Tento krátkometrážní snímek si od nás žádá zhruba deset minut života a myslím, že mu je můžeme věnovat.  Děj filmu Ahmeda Imamoviće se […] Posted in Filmové recenze
  • Behind the Scenes in Riga | #IIHFWorlds 20214. června 2021 Behind the Scenes in Riga | #IIHFWorlds 2021 Posted in Videa
  • Gojira VS Desutoroia (1995) 3. prosince 2014 Gojira VS Desutoroia (1995) Celému lidstvu hrozí zánik. Gojira se začíná přehřívat a začíná souboj s časem. Po zničení  Supesugojiry se Miki vrací na Birth Island, aby se podívala jak se má Gojira a […] Posted in Horory
  • Omlazená trilogie Mass Effect: Legendary Edition vyjde pro PC,...2. února 2021 Omlazená trilogie Mass Effect: Legendary Edition vyjde pro PC,... Omlazená trilogie Mass Effect: Legendary Edition vyjde pro PC, PS4 a Xbox One 14. května letošního roku. Posted in Krátké herní aktuality
  • Bohoja27. prosince 2023 Bohoja Jung Woo-sung patří mezi mé oblíbence, takže na jeho první Debut jsem byl zvědavý a nejspíš chtěl napodobit svého kolegu Lee Jung-jae, který debutoval s Huntem, kde si zahráli i proti […] Posted in Krátké recenze
  • Tekken [29%] 10. srpna 2010 Tekken [29%] http://www.csfd.cz/film/217830-tekken/ Další adaptace počítačové hry na filmová plátna si vylámala zuby. Tekken je krásnou ukázkou toho, že snaha o všeho moc škodí. A tak když se […] Posted in Filmové recenze
  • Secret of the Blue Room (1933) 11. července 2021 Secret of the Blue Room (1933) Hodinu po půlnoci najdeš v Modrém pokoji smrt…!Do honosného sídla Roberta von Helldorfa přijíždí trojice nápadníků, kteří se hodlají dvořit krásné Irene. Všichni doufají, že si […] Posted in Horory
  • Barbarella - Nejvíce sexy film dle komiksu24. června 2020 Barbarella - Nejvíce sexy film dle komiksu Píše se rok 40 000. Anti-gravitační sex-bomba Barbarella (Jane Fonda) je ze svého klidného poletování vyrušena žádostí prezidenta Země (Claude Dauphin), aby zachránila svět před zlými […] Posted in Retro filmové recenze
  • Cesta na sever - Co když máme štěstí, které hledáme přímo na očích?30. srpna 2019 Cesta na sever - Co když máme štěstí, které hledáme přímo na očích? Máte rádi cestování? Chcete se podívat do Skandinávie? Milujete romány Virginie Grimaldiové? Tak je tento román určen právě vám. Nastupte do karavanu společně s Annou a jejími dcerami. […] Posted in Recenze knih
  • Bod varu8. dubna 2023 Bod varu Absence střihu se do takového filmu hodí. Přidá to na autentičnosti a přirozenosti a já jsem se do filmu vžil až natolik, že jsem si začal myslet, že to není film, nýbrž realita. […] Posted in Krátké recenze

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,90070 s | počet dotazů: 266 | paměť: 72447 KB. | 27.05.2024 - 00:45:01