Kritiky.cz > Profily osob > Rozhovory > Národní třída - ROZHOVOR S JAROSLAVEM RUDIŠEM, autorem knižní předlohy a spoluscenáristou

Národní třída - ROZHOVOR S JAROSLAVEM RUDIŠEM, autorem knižní předlohy a spoluscenáristou

Rudis
Rudis
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Přestože to ve vašem pří­pa­dě není popr­vé, v minu­los­ti se tak sta­lo i s Grandhotelem nebo Aloisem Nebelem, vaše nove­la Národní tří­da byla zpra­co­vá­na jako celo­ve­čer­ní film. Jaký je to pro spi­so­va­te­le pocit? Ať už popr­vé, nebo potře­tí?

Samozřejmě že mám vel­kou radost, že ty pří­běhy něko­ho dále inspi­ru­jí. U Národní tří­dy by mě nikdy nena­padlo, že by z ní mohl být film. Původně jsem napsal tako­vou krát­kou povíd­ku o chláp­ko­vi, co se rád pere a před­vá­dí a pou­ču­je ostat­ní o živo­tě, ale záro­veň je hod­ně sečtě­lý. Takový smut­ný rváč, co je už sám pou­če­ný o živo­tě, co má na těle i duši už hod­ně jizev a hod­ně toho ví o ději­nách, vál­kách a bitvách a cítí, jak se všech­no dnes zase kle­pe. Přečetl si to reži­sér Jiří Honzírek a nadchlo ho to, a tak v roce 2012 vznik­la diva­del­ní hra pro jeho Divadlo Feste v Brně, pořád se tam mimo­cho­dem hra­je. A pak jsem ten diva­del­ní text o rok poz­dě­ji jen lehce pře­psal do kni­hy, kte­rá je mojí asi nej­sy­ro­věj­ší a nejdiv­něj­ší. Vlastně je to celé mono­log, kte­rý Vandam ze sebe valí a před kte­rým se nejde scho­vat.

U všech fil­mo­vých adap­ta­cí vašich knih jste se podí­lel také na scé­ná­ři. Jak pro­bí­ha­la v tom­to ohle­du spo­lu­prá­ce se Štěpánem Altrichterem? Jaké je pře­pi­so­vat své posta­vy a dotvá­řet dějo­vé záplet­ky pro scé­nář? A uva­žo­val jste, že bys­te rov­nou mís­to kni­hy napsal fil­mo­vý scé­nář?

Baví mě ty pohy­by v teré­nu, zkou­šet se vydat vždyc­ky tro­chu jinam, smě­rem k fil­mu, diva­dlu, komik­su, hud­bě. Se Štěpánem jsme si hned poro­zu­mě­li, bylo nám taky jas­né, že pro film musí­me ten pří­běh hod­ně pře­psat. Našel v kni­ze Vandamův humor i smu­tek, jeho drs­nost i křeh­kost, obo­jí jsme se sna­ži­li ve fil­mu posí­lit. Pár čis­tě fil­mo­vých scé­ná­řů jsem spo­luna­psal, všech­ny vlast­ně v něm­či­ně v Berlíně s kama­rá­dem Martinem Behnkem, jehož kape­la Bruno Nagel Studio zní také ve fil­mu Národní tří­da. Takové to tem­né ber­lín­ské tech­no. Podle jed­no­ho naše­ho scé­ná­ře vznik­la loni detek­tiv­ka pro němec­kou tele­vi­zi ARD. Další spí zatím v šuplí­ku. Já jsem pře­ce jen spíš spi­so­va­tel než sce­náris­ta. Ale stej­ně mi to nedá. S Martinem máme roze­psa­ný seri­ál a teď bych rád napsal scé­nář s Petrem Pýchou, mým nej­star­ším kama­rá­dem z mé rod­né Lomnice nad Popelkou. Známe se od šes­ti let. Vyrostli jsme přes potok a napsa­li jsme spo­lu pár diva­del­ních a roz­hla­so­vých her. Petr letos dostal Českého lva za scé­nář k fil­mu Všechno bude. Námět už máme.

Filmové adap­ta­ce čas­to kniž­ní před­lo­hy přes­ně neko­pí­ru­jí, jak je tomu v tom­to pří­pa­dě? Bylo těž­ké pře­vést na plát­no nove­lu, ve kte­ré hlav­ní hrdi­na vede v pod­sta­tě vnitř­ní mono­log?

Lehké to úpl­ně neby­lo. Museli jsme se od kni­hy dost odpou­tat, jinak by to nefun­go­va­lo. Posílili jsme tře­ba posta­vu Lucky, hos­pod­ské ze Severky, kte­rou má Vandam rád, a sna­ží se jí pomo­ci s dlu­hy. Lucka je hod­ně sil­ná, eman­ci­po­va­ná žena, kte­rá si nechce nechat kecat do živo­ta. Ale mě by to ani neba­vi­lo se otroc­ky držet toho, co jsem už napsal. Jsem rád, že Štěpán měl od začát­ku jas­nou vizi, kam bude pří­běh smě­řo­vat.

Novela Národní tří­da je snad vaší nej­pře­klá­da­něj­ší kni­hou, vyšla němec­ky, holand­sky, fran­couz­sky, pol­sky, špa­něl­sky či maďar­sky, něko­li­krát byla uve­de­na jako diva­del­ní hra, hrá­la se i ve stát­ním diva­dle v Drážďanech. Jak si vysvět­lu­je­te uni­ver­zál­nost toho­to pří­bě­hu?

Je to oprav­du moje nej­pře­klá­da­něj­ší kni­ha a vel­ký ohlas měla hlav­ně v Německu. Koncem září bude mít Národní tří­da pre­mi­é­ru v diva­dle v Postupimi, to bude mys­lím šes­té uve­de­ní v němec­kém diva­dle, hrá­li ji ale taky ve Vratislavi nebo teď v Barceloně. Taky pod­le ní vznik­la roz­hla­so­vá hra ve WDR v Kolíně nad Rýnem. Já mys­lím, že to sou­vi­sí s rokem 1989, s těmi nadě­je­mi a tou­ha­mi a pak násled­ný­mi frustra­ce­mi. A s Vandamem jako dra­ma­tic­kou posta­vou, jejíž pří­běh lze vyklá­dat na mno­ho způ­sobů. A také mož­ná s tím, že je to tem­né a drs­né a záro­veň i vtip­né. A taky, že tam je i ta div­ná, nena­pl­ně­ná lás­ka mezi Vandamem a Luckou. Prostě to napě­tí.

A jak bys­te tedy přes­ně cha­rak­te­ri­zo­val hlav­ní posta­vu své kni­hy? Je to sym­pa­tic­ký rváč, nebo jen nena­pra­vi­tel­ný gau­ner? Vy hod­ně ces­tu­je­te po Evropě, potká­vá­te Vandama napříč evrop­ským kon­ti­nen­tem?

Vandam je smut­ný, tra­gic­ký hrdi­na. To nási­lí a ty jeho machis­tic­ké kecy i ten jeho drs­ný humor jsou jen tako­vou mas­kou, kte­rou si nasa­zu­je. Za tím vším se ukrý­vá zra­ně­ný člo­věk. A tako­vé potká­te všu­de, v Praze, v Berlíně i v Barceloně.

A co Hynek Čermák jako Vandam? Do jaké míry se ten­to herec při­blí­žil vaše­mu kniž­ní­mu hrdi­no­vi?

Nadchlo mě, jak Hynek Čermák nače­tl audi­ok­ni­hu. Od začát­ku jsem byl pře­svěd­če­ný, že on je i ten správ­ný fil­mo­vý Vandam. Ona je to doce­la slo­ži­tá posta­va, i když se to moc tře­ba hned nezdá, Vandam machru­je, pere se, doká­že být drs­ný a vtip­ný, ale je v něm ukry­tý i vel­ký smu­tek a melan­cho­lie. Myslím, že to zvlád­nul skvě­le.

Hynek Čermák jako Vandam dochá­zí snad den­ně do hos­po­dy Severka, jmé­no této hos­po­dy se pro­sla­vi­lo už v seri­á­lu Most. Jak a kdy vzni­kl název hos­po­dy Severka pro Národní tří­du?

Vandamův pří­běh ze Severky jsem napsal před sed­mi lety pro Divadlo Feste. A mys­lel jsem na Severku, kam cho­dil můj kama­rád, kte­rý mě k napsá­ní Vandama inspi­ro­val. Kolem jed­né Severky jsem taky v Brně pořád cho­dil, dva roky jsem tam ten­krát byd­lel a ten pří­běh tam taky napsal. Když pak v roce 2013 vyšla kni­ha, hod­ně lidí se mi ozva­lo, že i u nich je Severka, a ať tam při­je­du, že tam potkám jak Vandama, tak Lucku nebo Vandamova kámo­še Mrazáka. A jed­na Severka je i v Mostě. Ten seri­ál je skvě­lý a mys­lím, že Vandam by si s jeho hrdi­ny u piva dob­ře rozu­měl.

Ve fil­mu je pou­ži­ta sklad­ba Umakartu Vlci u dve­ří ze stej­no­jmen­né­ho alba. Umakart před lety vytvo­řil i hit Václava Neckáře Půlnoční pro film Alois Nebel. Jak se dostá­va­jí pís­nič­ky Umakartu do vašich fil­mů, jaká je vaše spo­lu­prá­ce s Umakartem?

S klu­ky z Umakartu jsme jed­na gene­ra­ce a mys­lím, že se navzá­jem inspi­ru­je­me a taky spo­lu rádi spo­lu­pra­cu­je­me. V kape­le hra­je Jaromír 99, s ním jsem udě­lal komiks Alois Nebel. Ale taky tu hra­jí Dušan Neuwerth, Tomáš Neuwerth a Jura Hradil, se kte­rý­mi s Jaromírem hra­je­me v kape­le Kafka Band. Společně jsme pro diva­dlo v němec­kých Brémách zadap­to­va­li romá­ny Franze Kafky Zámek a Amerika a nato­či­li dvě des­ky. Píseň Vlci u dve­ří mě při psa­ní Národní tří­dy vel­mi inspi­ro­va­la, ten tem­ný, bez­vý­chod­ný síd­lišt­ní text k ní napsal bás­ník Jan Těsnohlídek, kte­ré­ho mám taky vel­mi rád. A já z něj citu­ju v úvo­du kni­hy. Tak jsem moc rád, že pís­nič­ka teď zní na úpl­ném kon­ci fil­mu, hez­ky se tím ten oblouk uza­ví­rá.

Nedávno vám vyšel prv­ní němec­ky psa­ný román Winterbergova posled­ní ces­ta a hned jste se oci­tl mezi pěti­cí nomi­no­va­ných na letoš­ní cenu kniž­ní­ho veletr­hu v Lipsku v kate­go­rii belet­rie. Co pro vás ten­to ohrom­ný úspěch zna­me­nal, kam vás to posu­nu­lo a co plá­nu­je­te dál?

S tím se vůbec neda­lo počí­tat. Přineslo mi to urči­tě hod­ně nových čte­ná­řů. Knížka se pořád dob­ře pro­dá­vá a pár lidí se dokon­ce vyda­lo po jejích sto­pách vla­kem z Berlína přes Liberec, Vídeň a Brno až do Sarajeva. Tam všu­de se tenhle želez­nič­ní román ode­hrá­vá. Asi zůsta­nu jako autor jazy­ko­vě roz­kro­če­ný mezi češ­ti­nou a něm­či­nou. Žiju už del­ší dobu mezi Berlínem a Lomnicí nad Popelkou a něm­či­na a češ­ti­na jsou jazy­ky, ve kte­rých už dlou­ho také pra­cu­ju, mys­lím a ve kte­rých se mi zda­jí sny. Příští rok mi vyjde v Německu komiks, na kte­rém pra­cu­je­me s rakous­kým výtvar­ní­kem Nicolasem Mahlerem. Jak Winterberg, tak komiks vyjdou samo­zřej­mě taky čes­ky.

Film Národní tří­da se dostá­vá do kin v napros­to neu­vě­ři­tel­ný čas – k 30. výro­čí same­to­vé revo­lu­ce na Národní tří­dě. Jak se tako­vá věc může vůbec poda­řit? A jak se nad tím­to zamýš­lí­te vy?

Jsem šťast­ný, že jsem rok 1989 mohl zažít, byl to neu­vě­ři­tel­ný rock’n’roll. Vandam je mož­ná z vývo­je spo­leč­nos­ti tro­chu frustro­va­ný, sedí v hos­po­dě a nadá­vá, jako spous­ta z nás. Ale i on se nako­nec zved­ne a zku­sí s tím něco dělat. I když po svém. Přes všech­ny pro­blémy si mys­lím, že se nám tu žije a dýchá dob­ře a že prav­da a lás­ka nejsou spros­tá slo­va a že vždyc­ky zví­tě­zí nad lží a nená­vis­tí.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Části seriálu:  Národní třída


Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • #DP179: Batman: Plnou rychlostí19. června 2021 #DP179: Batman: Plnou rychlostí  Autorem článku je Daniel PaličkaScénář: Shea FontanaKresba: Marcelo DiChiara Na ryze dětské komiksy si potrpím, ač musím uznat, že je cíleně nevyhledávám. Každopádně, v případě knihy […] Posted in Recenze komiksů
  • Brad Pitt18. března 2005 Brad Pitt Spolu se vzhledem, které inspirovali nespočet titulních stran společenského časopisu People, internetových stránek a nárůst mužského elementu, je Brad Pitt herec, právě jehož jméno […] Posted in Profily osob
  • Attack of the Beast Creatures (1985) 7. ledna 2017 Attack of the Beast Creatures (1985) Pro skupinu trosečníků by bylo možná milosrdnější, kdyby se raději utopili. Na tomto ostrově totiž záchranu rozhodně nenajdou! Poté co ztroskotá výletní loď, podaří se spustit na […] Posted in Horory
  • Příběhy z jižních Čech - Novohradsko a Doudlebsko - 89 %4. června 2017 Příběhy z jižních Čech - Novohradsko a Doudlebsko - 89 % Když venku vládne dušičkové sychravé počasí, není divu, že se v hospodě Veselka sejde spousta poutníků. Formanů, sedláků i pocestných, jejichž poutavému vyprávění naslouchá také teolog a […] Posted in Recenze knih
  • Mugen no džúnin (2017)14. listopadu 2017 Mugen no džúnin (2017) Takaši Mike je režisér, který mi občas sedne a někdy vůbec, ale jeho STÝ film patří dost možná k jeho nejlepší tvorbě vůbec a natočil nejlepší samurajskou řežbu, kterou jsem kdy viděl. […] Posted in Krátké recenze
  • Highlights | Czechia vs. Great Britain | 2022 #IIHFWorlds14. května 2022 Highlights | Czechia vs. Great Britain | 2022 #IIHFWorlds Posted in Videa
  • Overwatch: Origins Edition10. října 2020 Overwatch: Origins Edition Hra Overwatch byla jakýmsi zkušebním projektem Blizzardu o vydání multiplayerové střílečky. Blizzard je gigant, který umí dělat kvalitní hry, ale to že dokáže udělat i tak kvalitní […] Posted in Retro games
  • Joy Ride: Dead Ahead (2008) 7. dubna 2013 Joy Ride: Dead Ahead (2008) Ukrást Rustymu auto, to se nedělá! Tohle bude někoho hodně bolet!!! Sestry Melissa a Kayla vyráží se snoubencem první z nich Bobbym na výlet do Vegas. Po cestě ještě přiberou […] Posted in Horory
  • Quick Cuts | Bukart Bros (LAT) | 2022 #IIHFWorlds19. května 2022 Quick Cuts | Bukart Bros (LAT) | 2022 #IIHFWorlds Posted in Videa
  • The Night (2020)4. února 2021 The Night (2020) Zíííív a MEH!Tady budu muset jít proti proudu, ale the Night je atmosférický, laicky řečeno zdlouhavý, nudný, nezajímavý, úmorný a nezáživný Horor? Spíš Mysteriózní drama.Film představí […] Posted in Krátké recenze

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,32255 s | počet dotazů: 257 | paměť: 72436 KB. | 25.05.2024 - 14:15:42