Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Král Artuš: Legenda o meči | King Arthur: Legend of the Sword [75%]

Král Artuš: Legenda o meči | King Arthur: Legend of the Sword [75%]

Příběh o Králi Artušovi je jed­ním z nej­zná­měj­ších co je. Je to už ale doce­la dlou­ho, co jsme se dočka­li něja­ké­ho fil­mo­vé­ho zpra­co­vá­ní téhle legen­dy. To se ovšem roz­hod­li změ­nit u Warner Bros. a skr­ze reži­sé­ra Guye Ritchieho při­ná­ší do kin novou a poně­kud odváž­nou vizi pro tenhle legen­dár­ní pří­běh. A když už se ve fil­mu Král Artuš: Legenda o meči jede nano­vo, tak tedy pořád­ně od pod­la­hy. Jedno se totiž o tomhle fil­mu dá říct poměr­ně bez pro­blé­mu. Podobný film tomu, co se do čes­kých a slo­ven­ských kin dosta­lo tenhle čtvr­tek, bys­te v kino­dis­tri­buci hle­da­li jen stě­ží.

Artuš (Charlie Hunnam) byl před lety nale­ze­nec, kte­ré­ho se uja­ly pro­sti­tut­ky z jed­no­ho Londýnského bor­de­lu. Postupem času se ovšem vypra­co­val v jed­nu z nej­vý­raz­něj­ších figu­rek lon­dýn­ské­ho pod­svě­tí. To vše se ovšem mění v momen­tě, kdy napad­ne vikingskou výpra­vu, kte­rá je pod ochra­nou krá­le Vortigerna (Jude Law). Je donu­cen k útě­ku, během kte­ré­ho je pola­pen a donu­cen ke zkouš­ce, kte­rou musí pro­vést kaž­dý v jeho věku. Před něja­kou dobou totiž vyschlo jeze­ro, kte­ré odha­li­lo báj­ný meč Excalibur zara­že­ný ve ská­le. A s ním je spo­je­no pro­roc­tví...

Guy Ritchie se pro­sla­vil pře­de­vším svý­mi gan­gs­ter­ka­mi z Británie, na kte­ré poz­dě­ji navá­zal tro­chu své­ráz­nou adap­ta­cí Sherlocka Holmese a před dvě­ma lety seri­á­lo­vou adap­ta­cí a poměr­ně zábav­nou špi­o­náž­ní dobov­kou Krycí jmé­no U.N.C.L.E. Jeho novin­ka ale jako­by i přes svůj historicko/fantasy cha­rak­ter dokon­či­la kruh a půj­ču­je si hod­ně z Ritchieho začátků.A to je zatra­ce­ně dob­ře, pro­to­že i prá­vě díky tomu je Král Artuš: Legenda o meči hod­ně oso­bi­tou podí­va­nou, kte­rá nabí­zí něco zkrát­ka jiné­ho, než kte­rý­ko­liv jiný film.
Ritchie se totiž ve své novin­ce roz­ho­dl odpou­tat podob­ným sty­lem od zdro­jo­vé­ho mate­ri­á­lu, jako tomu udě­lal i ve své vizi pro Sherlocka Holmese. Dokáži si sice doce­la jas­ně před­sta­vit, že se najde hod­ně divá­ků, kte­rým tenhle pří­stup nesed­ne, tomu komu ovšem tohle nesmír­ně pře­pá­le­né a cíle­vě­do­mé béč­ko­vé fan­ta­sy při­jde k duhu, má před sebou jízdu, jaká mu na dlou­ho uvíz­ne v pamě­ti. Ritchie má totiž pro svůj film doce­la jas­nou před­sta­vu, za kte­rou si jde se závi­dě­ní­hod­nou cíle­vě­do­mos­tí. Střídá hned něko­lik poloh fil­mu, kla­sic­ké fan­ta­sy, tem­né fan­ta­sy a také his­to­ric­ká gan­gs­ter­ka v původ­ním Londýně, to vše nalez­ne­te v téhle dvou­ho­din­ce. A kaž­dá z těch­to čás­tí je pre­zen­to­vá­na s ver­vou a ruko­pi­sem, kte­rý je pro Ritchieho vcel­ku typic­ký.
Dle mého názo­ru ovšem film bude pub­li­kum tro­chu pola­ri­zo­vat. To co totiž v kinech ten­to týden star­tu­je, je skrz na skrz čis­to­krev­né béč­ko, kte­ré svo­ji před­lo­hu nebe­re tak úpl­ně váž­ně a sna­ží se naser­ví­ro­vat fantasy/akční film s dostat­kem humo­ru, nad­sáz­ky a se sym­pa­tic­ký­mi posta­va­mi. Kdokoliv od téhle podí­va­né čeká seri­oz­něj­ší a kla­sič­těj­ší fan­ta­sy, bude při­nejmen­ším zkla­mán
Král Artuš: Legenda o meči na to ovšem nebe­re úpl­ně ohled a jde si bez pro­blé­mů za svým. K mému pře­kva­pe­ní nabí­zí ale hned něko­lik dal­ších věcí, ne jen v rám­ci poje­tí a béč­ko­vé­ho pří­stu­pu s nad­sáz­kou k legen­dár­ní lát­ce, kte­rý­mi si zís­ká věr­né divá­ky. Musím se napří­klad při­znat, že jsem úpl­ně nevě­řil Charlie Hunnamovi, že zvlád­ne utáh­nout celý film podob­né­ho cha­rak­te­ru na svých bed­rech. V tomhle ohle­du při­zná­vám ovšem svo­ji chy­bu, Hunnam je v titul­ní roli v tom­to poje­tí skvě­lý a cha­risma má ve výsled­ku na roz­dá­vá­ní (byť jsem o tom­to z trai­le­rů úpl­ně pře­svěd­čen nebyl). Podobně výraz­ný je i zby­tek obsa­ze­ní, kde si zaslou­ží vypích­nout mini­mál­ně Aidan Gillen nebo také démo­nic­ký Jude Law. Škoda jen v tomhle ohle­du, že v závě­reč­né kon­fron­ta­ci jde jeho herec­ký pro­jev tro­chu stra­nou.
To co je pro film ovšem nej­vět­ší deví­zou v mém pohle­du je fakt, že se film zase jed­nou nebo­jí ope­ro­vat s výraz­ným hudeb­ním dopro­vo­dem, kte­rý tak tro­chu boří kon­ven­ce posled­ních let. Daniel Pemberton totiž v rám­ci fil­mu ser­ví­ru­je divá­kům hned něko­lik veli­ce roz­díl­ných a výraz­ných hudeb­ních moti­vů, kte­rým se film nebo­jí dát více pro­sto­ru, než by mož­ná u jiných podob­ných pro­duk­cí bylo zdrá­vo. Tady to ovšem klaplo na jed­nič­ku a ten záži­tek ze sle­do­vá­ní nejen akč­ních sek­ven­cí pod­bar­ve­ných tak­to výraz­nou hud­bou je zase pro jed­nou hod­ně památ­ná zále­ži­tost.
Abych tu ale nepěl jen chvá­lu. I když totiž bude­te pat­řit do té sku­pi­ny divá­ků, kte­rým film sed­ne do noty, Král Artuš: Legenda o meči má i tak něko­lik nedo­stat­ků, kte­ré se těž­ko pře­chá­zí bez povšim­nu­tí. Vyjma zmí­ně­né finál­ní kon­fron­ta­ce, kte­rá pat­ří asi k nej­slab­ším čás­tem fil­mu, je to pře­de­vším tri­ko­vá strán­ka. Jistě film vypa­dá vel­ko­le­pě, přes­to jsou digi­tál­ní tri­ky mís­ty mož­ná až pří­liš umě­lé na to, aby si je člo­věk napl­no uží­val. Menší pro­blém je i co se týče pří­bě­ho­vé strán­ky, kdy závě­reč­né vyu­ži­tí deus ex machi­na je tro­chu moc mimo.
Film navíc nemá úpl­ně nej­lep­ší začá­tek, ve kte­rém je potře­ba si tro­chu zvyk­nout na způ­sob, jakým s divá­kem novin­ka Guye Ritchieho komu­ni­ku­je. Mluvím tím teď pře­de­vším o momen­tu, kdy se Artuš vydá­vá na svo­ji pouť a film bez par­do­nu do téhle scé­ny zasek­ne svo­je titul­ky a spus­tí svůj výraz­ný hudeb­ní pod­klad. Možná prá­vě ale díky téhle počá­teč­ní těž­ké pří­stup­nos­ti se vám film poma­lu zade­re pod kůži a už nevy­le­ze. Tohle pros­tě má šmrnc, tem­po i nápad.
Král Artuš: Legenda o meči je v mno­hém oso­bi­tá a podiv­ná podí­va­ná, kte­rá si dove­du před­sta­vit že znač­né čás­ti pub­li­ka nebu­de po chu­ti. U toho­to fil­mu totiž mož­ná více než kde­ko­liv jin­de zále­ží na tom, s jaký­mi oče­ká­vá­ní­mi na film jde­te. Pokud ovšem zná­te tvor­bu Guye Ritchieho z dří­věj­ších let, máte zhru­ba před­sta­vu o tom, co se na vás chys­tá. Akční, zábav­né a humor­né „béč­ko“ s výpra­vou a zpra­co­vá­ním za 170 mega, kte­ré se nebo­jí brát věci po svém a nebrat se tak úpl­ně váž­ně. Jistě, něja­ké nedo­stat­ky tam jsou, ve výsled­ku je to ale památ­ná a roz­hod­ně dob­ře vyu­ži­tá dvou­ho­din­ka v kině, kte­rá vám v pamě­ti zůsta­ne díky výraz­né­mu zpra­co­vá­ní a poje­tí ješ­tě dlou­hou dobu. Ať už ji milu­je­te nebo nená­vi­dí­te.

Legendy z kri­mi­nál­ní­ho pod­svě­tí ste­re­o­i­dech. Guy Ritchie nato­čil oso­bi­té poje­tí artu­šov­ské legen­dy, kte­ré se nebo­jí s nad­sáz­kou a humo­rem brát věci tak tro­chu po svém. Akční fan­ta­sy, gan­gs­ter­ka v his­to­ric­kém hávu a pře­de­vším čis­to­krev­ná zále­ži­tost vyka­zu­jí­cí jas­ný Ritchieho ruko­pis. Charlie Hunnam je v titul­ní roli skvě­lý, zby­tek mu zdat­ně sekun­du­je. Navíc po dlou­hé době nesmír­ně výraz­ný hudeb­ní dopro­vod, kte­rý se vám zade­re do ušních bubín­ků s tako­vou ver­vou, že si film bude­te ješ­tě dlou­hou dobu pama­to­vat i přes tro­chu slab­ší tri­ky a pár men­ších dějo­vých pře­hma­tů. Jen od téhle podí­va­né pro­bo­ha neče­kej­te seri­oz­ní fan­ta­sy.
20% Gangsterka z his­to­ric­ké­ho Londýna
30% Fantasy
30% Guy Ritchie
10% Legenda
10% Magie

Král Artuš: Legenda o meči
(King Arthur: Legend of the Sword, Kráľ Artuš: Legenda o meči)
Akční / Dobrodružný / Drama / Fantasy
Velká Británie / Austrálie / USA, 2017, 126 min

Režie: Guy Ritchie
Scénář: Joby Harold, Guy Ritchie, Lionel Wigram
Kamera: John Mathieson
Hudba: Daniel Pemberton
Hrají: Charlie Hunnam, Jude Law, Àstrid Bergès-Frisbey, Djimon Hounsou, Eric Bana, Annabelle Wallis, Hermione Corfield, Katie McGrath, David Beckham, Mikael Persbrandt, Freddie Fox, Neil Maskell, Peter Guinness, Poppy Delevingne, Kalle Hennie, Aidan Gillen, Peter Ferdinando, Mark Haldor, Miroslav Zaruba, Attila G. Kerekes, Tom Wu, Claira Watson Parr, Clem So, Eline Powell
Producenti: Tory Tunnell, Lionel Wigram, Guy Ritchie, Joby Harold, Akiva Goldsman, David Dobkin
Střih: James Herbert
Scénografie: Gemma Jackson