Letošní ceny akademie přinesly nejedno překvapení. Pominu-li teď záležitosti nesmyslných nominací, které už byly několikrát rozebírány, odehrálo se na letošních Oscarech hned několik zázraků. Mimo to, že si hlavní ceny odnesl němý film The Artist, který si zaslouženě odnesl i cenu pro nejlepší film, totiž v pásmu cizojazyčných filmů zabodovalo Íránské drama Rozchod Nadera a Simin. Tento zdánlivě nenápadný snímek ovšem nezabodoval pouze jako vůbec první Íránský film oceněný cenou akademie za nejlepší cizojazyčný film, nasbíral po filmových festivalech na desítky ocenění, včetně tří medvědů na filmovém festivale v Berlíně. Bude tento snímek pomyslným odrazovým můstkem, který přiblíží východní kinematografii i běžnému divákovi?
Manželská dvojice Nader a Simin stojí před těžkým rozhodnutím. Simin chce aby její dcera Termeh vyrůstala ve svobodném prostředí za hranicemi a získala tak svobodný život bez společenského útlaku. Její manžel Nader pro to ovšem nemá příliš pochopení, neboť do zahraničí vycestovat nehodlá. Pečuje totiž o svého nemocného otce, který trpí Alzheimerovou chorobou. Simin se proto rozhodne k zoufalému kroku a požádá o rozvod. Než však získá manželův souhlas, sám Nader se zaplétá do problémů se zákonem. Na péči o nemocného otce najímá najímá totiž těhotnou Razieh, která bude zdrojem jeho nastávajících problémů.
Íránská kinematografie se zatím netěší takovému světovému věhlasu, jako jiné, především evropské národní kinematografie. To by se ovšem díky takovýmto filmům mohlo relativně hodně rychle změnit. Stranou teď fakt, že je snímek teď vychvalován kde to jde. Jeho hlavní přednost totiž leží trochu někde jinde. To co se mu totiž daří ukázat celému světu naprosto přesvědčivě je fakt, že životy lidí i v jiných kulturních a společenských poměrech nejsou zase tak rozdílné. Každý má své osobní trable, každý chce pro svoji rodinu jen to nejlepší a do života každého z nás zasahují situace, které ať už předvídáme nebo ne, formují to kým jsme a budeme. Přeneseme-li tak společenské i náboženské poměry do evropského modelu, je příběh manželské dvojice něčím, co se může, a často děje, i u nás.
O co víc, Asghar Farhadi přináší strhující rodinné drama, které ukazuje všem naprosto jasně to, na co většina dnešní produkce zapomíná. Tím je fakt, že by v divákovi měl snímek vyvolávat různorodé emoce bez potřeby uměle přibarvovat nebo uhlazovat příběh do jasného rámce. Nesnaží se ani hrát hru citového vydírání tématy, které se dotýkají většiny, jako je to vidět u Hollywoodských dramat pomrkávajících směrem k akademii. Samozřejmě se najdou lidé, kteří film odsoudí na základě společenských předsudků ke státům blízkého východu.
Rozchod Nadera a Simin ale jasně ukazuje, že právě předsudky, ať už v jakékoliv formě, mohou být nejen nepříznivé ale mnohdy i nebezpečné. Není to však jen z důvodu perfektně vrstveného scénáře, který drží celé dvě hodiny divákovu pozornost, proč byste měli dát Rozchodu šanci. Nader a Simin jsou totiž i po řemeslné stránce skvěle zvládnutou záležitostí, která nemá důvod se schovávat za přední světové produkce. Ruční kamera jen dokresluje silnou míru diváckého zásahu do osobního života hlavní dvojice a nejen jich. Díky téměř absenci hudebního doprovodu si navíc divák nepřipadá jako nezúčastněný pozorovatel sledující postupný rozpad manželského pouta se všemi problémy okolo, ale jako člen úzkého rodinného kruhu, který prožívá drama společně s hlavními hrdiny. Vžití do postav je tedy přirozené i přes nábožensky-společenský blok.
Rozchod Nadera a Simin je rozhodně jedinečnou záležitostí, která by neměla divákovi, který se zajímá o něco víc než jen vybuchující auta a absurdní humor, rozhodně uniknout. Osobitý náhled do Íránské společnosti, ve které se odehrává lidské drama, zároveň ovlivňující budoucnost další generace totiž ukazuje něco, na co se v dnešní době zapomíná. A to je fakt, že film je požitkem pro diváka, tedy by mu měl zprostředkovat emoční prožitek a ne jen hodinu a půl vyumělkovaných postav bez chuti.
Skvěla natočené rodinné drama Rozchod Nadera a Simin je jasnou ukázkou pro všechny zaujaté. Hluboko uvnitř, přeze všechny společenské a náboženské rozdíly jsme všichni stejní. Farhadi natočil silně osobní snímek, který divákovi zprostředkuje silnou dávku emocí přímo z první ruky. Jasná ukázka také toho, že emoce není třeba dolovat stále stejnou cestou, stačí je jen ukázat ve své čiré podobě.
2. února 2022 My Little Pony: Sbírka pohádek Také vaše děti milují příběhy létajících a všudypřítomných roztomilých hrdinů v podobě "My Little Pony"? Tak to by vám zcela určitě neměla v knihovničce chybět tato úžasná kniha pod […] Posted in Recenze knih
5. června 2021 Šaty noty boty – unikátní životopis Dagmar Peckové Světoznámá operní pěvkyně Dagmar Pecková studovala na Státní konzervatoři v Praze a během své úspěšné kariéry se představila na mnoha operních i koncertních scénách. U nás se proslavila […] Posted in Recenze knih
30. ledna 2020 Gentlemani (The Gentlemen) – Recenze – 70% Britský režisér Guy Ritchie se po Disneyho hraném Aladinovi a po historickém fantasy experimentu Král Artuš: Legenda o meči vrátil se snímkem Gentlemani k tomu, co natáčel na začátku […] Posted in Filmové recenze
12. března 2016 Agnes Martin-Lugand: Šťastní lidé čtou a pijou kávu Co se skrývá pod na první pohled kouzelnou knihou? Literární kavárna, k tomu káva a Paříž. To slibuje titul Šťastní lidé čtou a pijou kávu. Jak je tomu ale doopravdy?
Diane je mladá […] Posted in Recenze knih
2. listopadu 2016 PETR HORÁK (studio Alkay Animation Prague) Producent animovaných filmů, 3D specialista a režisér animovaných filmů, majitel a zakladatel studia Alkay Animation Prague s.r.o., koproducent Lichožroutů
Alkay Animation Prague je […] Posted in Profily osob
1. dubna 2016 Uzemnění - zdraví prospěšný objev všech dob Clinton Ober se mnoho let zabýval kabelovými a počítačovými systémy v USA. Po vážném onemocnění objevil uzemnění jako léčebnou metodu. Zaměřuje se na propagaci vědeckého výzkumu i na […] Posted in Recenze knih
26. září 2020 Vražedné úmysly – skrytá tajemství vyplouvají na světlo Láká Vás prostředí tajemné, drsné a téměř neobydlené Aljašky, tudíž ideální místo pro již zmiňované vražedné úmysly? A kdo je oním pachatelem, který takovéto úmysly asi tak má? Pak je pro […] Posted in Recenze knih
6. února 2014 Insidious (2010) Když vaše duše opustí tělesnou schránku, není nikdy jisté, že se místo ní nevrátí něco z jiného „světa“… Manželé Lambertovi se společně se svými třemi […] Posted in Horory
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře