Saw 4

Saw4Saw4
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Policista Daniel Rigg (Lyriq Bent) se oci­tá ve vra­žed­né pas­ti Skládačkového vra­ha (Tobin Bell) a má jen deva­de­sát minut na to, aby své kole­gy zachrá­nil před děsi­vým kon­cem....

Darren Lynn Bousman sice původ­ně poklá­dal Saw 3 za svou teč­ku u série, nako­nec se ovšem přes­to vrá­til i k režii čtvr­té­ho dílu série Saw. Noví sce­náris­té Patrick Melton a Marcus Dunstan původ­ně měli plán, že by Saw 4 slou­žit jako prequel celé série a ode­hrá­vat se ješ­tě před udá­lost­mi prv­ní­ho dílu. Producenti série Oren Koules a Mark Burg sice myš­len­ka na prequel nevo­ně­la, přes­to se tato dvo­ji­ce uja­la nejen čtvr­té­ho dílu, ale i scé­ná­ře k dal­ším třem dílům. Saw 4 tak odstar­to­va­lo novou kapi­to­lu série, kte­rá se ten­to­krát muse­la spo­ko­jit se sce­náris­tou původ­ních třech dílů Leighem Whannelem pou­ze na pozi­ci exklu­ziv­ní­ho pro­du­cen­ta a do jis­té míry naved­la sérii do vln, kdy už bylo vše­ho ako­rát dost.

Saw 4 sice ve finá­le preque­lem série není, přes­to v něm ovšem jsou před­sta­ve­ny scé­ny, kte­ré pood­ha­lu­jí více z minu­los­ti Skládačkového vra­ha Johna Kramera. Ukáže se, že kro­mě rako­vi­ny a nená­vis­ti vůči lidem, kte­ří si nevá­ží živo­ta má John ješ­tě tak tro­chu jiný důvod, kte­rý odstar­to­val jeho řádě­ní a i když se dá pole­mi­zo­vat nad tím, zda už jeho moti­va­ce nemá až pří­liš důvo­dů, tyto scé­ny z minu­los­ti fun­gu­jí. Ještě více pro­kres­lu­jí Kramerův cha­rak­ter, mozai­ka jeho minu­los­ti najed­nou dává ješ­tě vět­ší smy­sl a pře­de­vším se sku­teč­ně uká­že, že prá­vě nepří­jem­ná udá­lost v Kramerově živo­tě ho při­ved­la k zásad­ní změ­ně v Skládačkového vra­ha, kte­ré­ho divák zná z před­cho­zích tří dílů. Do Kramerova živo­ta je navíc smys­lu­pl­ným živo­tem zapo­je­na jeho vyvo­le­ná Jill v podá­ní Betsy Russell a cel­ko­vě zamr­zí, že těch­to scén ve fil­mu není víc, film sku­teč­ně není preque­lem a Tobin Bell nemá jako tak tro­chu jiný John Kramer ve fil­mu více pro­sto­ru. Pár těch scén totiž nazna­čí, že prequel mohl obstát sám o sobě.

Hlavní záplet­ka se nicmé­ně ode­hrá­vá už v době, kdy jsou hry Skládačkového vra­ha prak­tic­ky na den­ním pořád­ku. Už samot­ný úvod navá­že na závěr Saw 3 a nazna­čí, že i přes jis­té zakon­če­ní na kon­ci prv­ní tri­lo­gie se bude pokra­čo­vat. A potvr­dí se to i pár minut po úvo­du, kdy se nazna­čí, že kro­mě Amandy Youngové měl Kramer dost prav­dě­po­dob­ně ješ­tě jed­no­ho učed­ní­ka. O pozná­ní fyzic­ky zdat­něj­ší­ho. Saw 4 tak už v samot­ném úvo­du nazna­čí, že hry Skládačkového vra­ha mohou i přes závěr před­cho­zí­ho dílu nadá­le v pořád­ku pro­bí­hat. Jenže prá­vě v rám­ci Saw 4 je už sta­tus nasta­vo­va­né kaše cítit ješ­tě o pozná­ní sil­ně­ji než v rám­ci dru­hé­ho či tře­tí­ho dílu. V rám­ci Saw IV se už tak tro­chu vaří z vody ješ­tě o pozná­ní více, přes­to to ale­spoň zachra­ňu­je Bousmanův vizu­ál­ní styl, rych­lé tem­po a pře­de­vším fakt, že se se poda­ří při­jít s mini­mál­ně zají­ma­vou záplet­kou. Jen se s ní mož­ná nepra­cu­je zase tak vítěz­ně.

Hlavním hrdi­nou Saw IV je Daniel Rigg, kte­rý tak po před­cho­zích dvou dílech zažil pový­še­ní z ved­lej­ší posta­vy. Právě Rigg se stá­vá dal­ším ter­čem Skládačkového vra­ha. Proč vlast­ně? Jeho obse­se s ochra­ňo­vá­ním všech kolem! Saw 4 tak doka­zu­je, že dostat se na seznam Johna Kramera je prak­tic­ky vel­mi snad­né a to i přes to, že kdy­by Rigg změ­nil svůj pří­stup k živo­tu a začal na všech­ny kolem sebe kaš­lat, na Skládačkově sezna­mu by prav­dě­po­dob­ně skon­čil stej­ně. Pravděpodobnější je tak mož­nost, že si Skládačkový vrah hle­dá výmlu­vy pro­to, aby zasta­vil poli­cis­tu s výraz­nou pověs­tí, aby po Skládačkovém vra­ho­vi šel. I když jde samo­zřej­mě o pou­hou teo­rii. Pravdou nicmé­ně zůstá­vá, že hlav­ním cílem Riggových tes­tů je sna­ha uká­zat mu, že pros­tě nemů­že zachrá­nit všech­ny. A v rám­ci děje Saw 4 dokon­ce při­chá­zí moment, kdy si to Rigg do jis­té míry uvě­do­mu­je. Právě tato sna­ha o cha­rac­ter deve­lo­p­ment ovšem tak tro­chu selhá­vá v závě­ru, přes­to ovšem Lyriq Bent před­vá­dí jako hlav­ní hrdi­na solid­ní prá­ci a tak tro­chu nevý­razná posta­va dostá­vá vět­ší pro­stor. Jen je mož­ná ško­da, že ho v budouc­nu nedo­sta­ne ješ­tě o pozná­ní více.

Pochopitelně při­chá­zí dal­ší řada snah. Snaha o bru­tál­něj­ší pas­ti, rafi­no­va­něj­ší a pře­kva­pu­jí­cí zvra­ty a při­tom všem též sna­ha při­jít s něčím tak tro­chu novým. Přesto už Saw 4 do jis­té míry smr­dí repe­ti­tiv­ním způ­so­bem, i když se dá snad­no argu­men­to­vat nad tím, že jinak to nej­spíš ani nešlo. Kromě hlav­ní záplet­ky se ovšem o pozná­ní více sází na fla­shbac­ky, kte­ré více či méně odů­vod­ňu­jí záplet­ku všech čtyř dílů. Působí to dojmem, že si někdo na papí­ře uvě­do­mil, že samot­ná záplet­ka s Riggovým tes­tem celo­ve­čer­ní film pros­tě neu­táh­ne a pro­to muse­lo při­jít na řadu vysvět­lo­va­cích scén, kte­ré dél­ku natáh­nou. Přesto to díky tem­pu stej­ně rych­le utí­ká, divá­ci se sil­ným žalud­kem u Saw IV zaži­jí vel­mi zají­ma­vé momen­ty, kdy mimo jiné dojde i na pitvu a do toho nadá­le při­chá­zí fajn vizu­ál pod­po­ře­ný kame­rou Davida A. Armstronga a mimo jiné soun­d­track Charlieho Clousera nadá­le fun­gu­je.

Zamrzí ve finá­le nevy­u­ži­tí někte­rých postav. Takový Donnie Wahlberg se sice vra­cí, z jeho Erica Matthewse ovšem už tahle série moc nevy­máčk­ne. Zároveň při­chá­zí někte­ré nové posta­vy, kte­ré si ovšem vylo­že­nou pozor­nost neza­slou­ží (tako­vý agent Strahm si jí zís­ká až v násle­du­jí­cím díle) a v samot­ném závě­ru při­jdou hned dva zvra­ty. Jeden z nich při­tom smr­dí tou vylo­že­nou sna­hou o rafi­no­va­nost a ten dru­hý..... dost mož­ná není zase tak prav­dě­po­dob­ný a nazna­čí, že by se i v násle­du­jí­cích dílech dalo se sérii sluš­ně pra­co­vat. Jen už v samot­ném závě­ru si jde snad­no říct, že nadá­le nata­ho­va­ná hra Skládačkového vra­ha je nata­ho­va­ná už pří­liš a to ani nemu­sí zapnout mozek a uvě­do­mit si, že dojde na spous­tu dal­ších dílů. Bousman přes­to ve čtvr­tém dílu opus­til sérii se ctí (a vrá­til se až o něko­lik let poz­dě­ji u Saw IX AKA Spirály stra­chu) a pře­ne­chal jí své­mu nástup­ci v rela­tiv­ně sluš­né for­mě......

Trailer:

Verdikt: 3 z 5


Photo © Hollywood Classic Entertainment


Podívejte se na hod­no­ce­ní Saw 4 na Kinoboxu.

Saw 6
20. června 2021Saw 6Mark Hoffman (Costas Mandylor) pokračuje v odkazu svého mentora Skládačkového vraha (Tobin Bell), jenž před léty zvrácené hry odstartoval. Tentokrát o svůj život musí bojovat pojišťovák William Easton (Peter Outerbridge), kterého se Skládačkou pojí nepříjemná historie...…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Saw X: Skládačkový vrah se vrací ve svém nejtemnějším dobrodružství
28. září 2023Saw X: Skládačkový vrah se vrací ve svém nejtemnějším dobrodružstvíDěj se odehrává mezi událostmi Saw I a II, kdy nemocný a zoufalý John Kramer (Tobin Bell)cestuje do Mexika na riskantní a experimentální lékařský zákrok v naději na zázračný lék na rakovinu - jen aby zjistil, že celá operace je…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Saw: Hra o přežití: Hororová série, která zůstává ostrá až do desátého dílu
27. září 2023Saw: Hra o přežití: Hororová série, která zůstává ostrá až do desátého díluV novém tisíciletí se to hemží samými lacinými horory, které na nás hollywoodská produkce chrlí. Byl tu zajímavý nápad „Nezvratný osud“, který byl neskutečně rozmělněn v dalších pokračováních, a originalita nápadu se vytratila. Pak je zde…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Saw 3D
28. června 2021Saw 3DBobby Dagen (Sean Patrick Flanery) napsal román pojednávající o jeho přežití hry Skládačkového vraha (Tobin Bell). Z Bobbyho se stala legenda, která se ovšem musí popasovat s nepříjemným tajemstvím. Skládačkův nástupce Hoffman (Costas Mandylor) je totiž…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Saw 5
15. června 2021Saw 5Skládačkový vrah (Tobin Bell) má následovníka Hoffmana (Costas Mandylor). Tomu je však v patách agent Strahm (Scott Patterson), kterému se podaří dostat se Hoffmanovi na stopu. Zabiják se tedy musí vydat na lov, aby zabránil svému…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Streepová v Sophiině volbě: Příběh nejlepší herečky na Oscaru
12. dubna 2024Streepová v Sophiině volbě: Příběh nejlepší herečky na OscaruV tento den roku 1983 byla Meryl Streepová na 55. ročníku udílení Oscarů vyhlášena nejlepší herečkou za svůj výkon ve filmu Sophiina volba (1982). Streepová prosila režiséra Alana J. Pakulu o tuto roli doslova na kolenou.…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
„Cello“: Horor natočený v Praze s Jeremy Ironsem v hlavní roli má premiéru v Saúdské Arábii
19. září 2023„Cello“: Horor natočený v Praze s Jeremy Ironsem v hlavní roli má premiéru v Saúdské ArábiiPo světové premiéře, která proběhla minulý týden v Rijádu, vstupuje tento víkend do kin v Saúdské Arábii nový horor The Cello režiséra Darrena Lynna Bousmana (Saw II, III a IV) s oscarovým Jeremym Ironsem a Tobinem…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Hvězdná pěchota
6. října 2022Hvězdná pěchotaNa Hvězdnou pěchotu jsem se velice těšil. Za prvé protože mám příběhy Roberta Heinleina rád, za druhé protože jsem jeho knížku Starship Troopers před rokem a půl přečetl jedním dechem, a za třetí jsem takový sci-fi…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Šestý smysl
31. března 2022Šestý smyslPsycholog Malcolm v podání Bruce Willise se specializuje na dětskou psychologii. Je velmi uznávaným odborníkem; dokonce za svoje výsledky dostává prestižní uznání. Ne vše se mu ale podařilo: jeden z jeho odrostlejších pacientů, kterému nedokázal zcela…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Ostrov - Zpracování vize nedaleké budoucnosti Michaelem Bayem...
11. srpna 2021Ostrov - Zpracování vize nedaleké budoucnosti Michaelem Bayem......, ve kterém nalezneme filosofický podtext, dostatek akce, kvalitní vizuální řešení, známé herecké tváře a to vše lehce okořeněné špetkou nelogičností. Začátek je slibný. Po naprostém ignorování varovných hlasů ekologů a neuposlechnutí hlasu vlastního nitra udělá…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře