Westworld je americký sci-fi western z roku 1973, který napsal a režíroval Michael Crichton. Film sleduje dospělé hosty, kteří navštíví interaktivní zábavní park s živými androidy, kteří se nečekaně začnou porouchávat. Ve filmu hraje Yul Brynner jako android ve futuristickém zábavním parku s westernovou tématikou a Richard Benjamin a James Brolin jako hosté parku.
Film byl natočen podle původního Crichtonova scénáře a po jednom televizním filmu byl jeho prvním filmem v kině v roli režiséra. Byl to také první celovečerní film, který použil digitální zpracování obrazu k pixelizaci fotografie pro simulaci pohledu androida. Kritika jej přijala vesměs kladně, a to jak současná, tak i retrospektivní, a Westworld byl nominován na ceny Hugo, Nebula a Saturn.
Westworld byl prvním dílem mediální franšízy. Následovalo pokračování Futureworld (1976) a krátký televizní seriál Beyond Westworld (1980). Televizní seriál natočený podle filmu měl premiéru v roce 2016 na HBO.
Děj
V roce 1983 se v high-tech, vysoce realistickém zábavním parku pro dospělé nazvaném Delos nacházejí tři tematické „světy“: Svět západu (americký Starý západ), Svět středověku (středověká Evropa) a Svět Říma (starověké římské město Pompeje). Tři „světy“ resortu jsou obydleny realistickými androidy, kteří jsou prakticky k nerozeznání od lidských bytostí a každý z nich je naprogramován podle charakteru přiděleného historického prostředí. Za 1 000 dolarů na den si mohou hosté dopřát libovolné dobrodružství s androidní populací parku, včetně sexuálních setkání a simulovaného boje na život a na smrt. Reklamní slogan Delosu slibuje: „Chlapče, máme pro tebe dovolenou!“
Peter Martin, první návštěvník Delosu, a jeho přítel John Blane, který je na opakované návštěvě, se vydávají do Westworldu. Jednou z atrakcí je Pistolník, android naprogramovaný k vyvolávání přestřelek. Střelné zbraně vydávané návštěvníkům parku mají teplotní čidla, která jim brání střílet na cokoli s vysokou tělesnou teplotou, například na lidi, ale umožňují „zabíjet“ chladnokrevné androidy. Naprogramování Pistolníka umožňuje hostům vytáhnout zbraň a zabít ho, přičemž android se vždy vrátí následující den k dalšímu souboji.
Technici provozující Delos si všimli, že se mezi androidy začínají šířit problémy jako infekce: androidi v Římském světě a Středověkém světě začínají zaznamenávat stále větší počet poruch a systémových selhání, která se údajně rozšířila i do Westworldu. Když se jeden z dohlížejících počítačových vědců vysměje „analogii infekční nemoci“, hlavní dohlížitel mu řekne: „Nemáme tu co do činění s obyčejnými stroji. Jsou to vysoce komplikovaná zařízení, téměř stejně složitá jako živé organismy. V některých případech byly navrženy jinými počítači. Nevíme přesně, jak fungují.“
Po noci strávené se dvěma robotickými dámami je Blane obtěžován stejným pistolníkem, kterého Martin předchozího dne zabil v saloonu. Martin vtrhne do místnosti a opět pistolníka zastřelí. Martin je uvězněn a čeká na soud, proto ho Blane vysvobodí a oba se vydají pryč z města.
Závady se stávají vážnějšími, když Blanea ve Westworldu uštkne robotický chřestýš a ve Středověkém světě androidka navzdory svému naprogramování odmítne hostovy návrhy. Poruchy se stupňují, až android Černý rytíř ve Středověkém světě zabije hosta v souboji s mečem. Dozorci střediska se snaží získat zpět kontrolu tím, že vypnou napájení celého parku. Vypnutí je však uvězní v centrální kontrole, když se dveře automaticky zablokují a oni nemohou znovu zapnout napájení a uniknout. Mezitím androidi ve všech třech světech řádí a fungují na rezervní výkon.
Martin a Blane, kteří se vzpamatovávají z opilecké hospodské rvačky, se probouzejí v nevěstinci Westworldu, aniž by věděli o rozsáhlé havárii parku. Když Pistolník vyzve muže na souboj, Blane bere konfrontaci jako zábavu, ale android ho zastřelí a zabije. Martin utíká jako o život a android ho neúprosně následuje.
Martin prchá do ostatních částí parku, ale nachází jen mrtvé hosty, poškozené androidy a zpanikařeného technika, který se pokouší utéct z Delosu a který je krátce nato zastřelen Pistolníkem. Martin proleze šachtou v Římském světě do podzemního řídicího komplexu a zjistí, že se počítačoví technici střediska udusili v řídicí místnosti, když se vypnul ventilační systém. Pistolník ho pronásleduje podzemními chodbami, a tak utíká, dokud nevstoupí do laboratoře na opravu androidů. Když Pistolník vstoupí do místnosti, Martin předstírá, že je android, chrstne Pistolníkovi do obličeje kyselinu a uteče, přičemž se vrátí na povrch uvnitř hradu Středověký svět.
Pistolník, jehož optické vstupy jsou poškozeny kyselinou, není schopen Martina sledovat vizuálně a snaží se ho najít pomocí infračervených skenerů. Martin se postaví pod hořící pochodně ve Velkém sále, aby před androidem zamaskoval svou přítomnost, a poté jej jednou z pochodní zapálí. Ohořelá schránka Pistolníka na něj zaútočí na schodech do kobky, než podlehne svému poškození. Martin sedí na schodech do kobky ve stavu téměř vyčerpání a šoku, když mu v hlavě rezonuje ironie Delosova sloganu: „Páni, máme pro tebe dovolenou!“
Obsazení
-Yul Brynner jako Pistolník
-Richard Benjamin jako Peter Martin
-James Brolin jako John Blane
-Alan Oppenheimer jako Hlavní dozorce
-Victoria Shaw jako Středověká královna
-Dick Van Patten jako Bankéř
-Linda Gaye Scott jako Arlette, prostitutka z francouzského salonu
-Steve Franken jako technik Delosu, kterého zastřelil Pistolník
-Michael Mikler jako Černý rytíř
-Terry Wilson jako šerif
-Majel Barrettová jako slečna Carrie, madam z bordelu ve Westworldu
-Anne Randallová jako Daphne, obsluha-která odmítá dvoření středověkého rytíře
-Robert Hogan jako Ed Wren (bez titulků)
-Kenneth Washington jako technik (bez titulků)
-Nora Marlowe jako hostinská
-Charles Seel jako zvoník
-Robert Patten jako Technik
Produkce
Scénář
Crichton řekl, že si nepřál debutovat jako režisér celovečerního filmu (po jednom televizním filmu - Pursuit z roku 1972) se sci-fi, ale „To byl jediný způsob, jak jsem mohl přimět studio, aby mi dovolilo režírovat. Lidé si asi myslí, že jsem v tom dobrý.“
Crichtonův agent ho seznámil s producentem Paulem N. Lazarusem III; spřátelili se a rozhodli se společně natočit film. Scénář byl napsán v srpnu 1972. Lazarus řekl, že se Crichtona zeptal, proč příběh nevypráví jako knihu; Crichton řekl, že má pocit, že příběh je vizuální a jako kniha by opravdu nefungoval.
Scénář byl nabídnut všem velkým studiím. Všechna projekt odmítla s výjimkou Metro-Goldwyn-Mayer, tehdy pod vedením šéfa produkce Dana Melnicka a prezidenta Jamese T. Aubreyho. Crichton řekl:
MGM mělo mezi filmaři špatnou pověst; v posledních letech si na tamní zacházení trpce stěžovali tak různí režiséři jako Robert Altman, Blake Edwards, Stanley Kubrick, Fred Zinneman a Sam Peckinpah. Příliš mnoho se vyprávělo o nepřiměřeném nátlaku, svévolných změnách scénáře, nedostatečné postprodukci a nešetrném stříhání výsledného filmu. Nikdo, kdo měl na výběr, nenatočil film v Metru, ale tehdy jsme neměli na výběr. Dan Melnick ... nás ujistil ... že s námi nebude zacházeno jako obvykle u MGM. Z velké části tento slib splnil.
Crichton uvedl, že předprodukce byla obtížná. MGM požadovalo změny ve scénáři až do prvního dne natáčení a hlavní role byly podepsány až 48 hodin před začátkem natáčení. Crichton řekl, že neměl kontrolu nad obsazením a MGM původně chtělo film natočit pouze za necelý milion dolarů, ale později tuto částku zvýšilo o 250 000 dolarů. Crichton uvedl, že 250 000 dolarů z rozpočtu bylo vyplaceno hercům, 400 000 dolarů štábu a zbytek na vše ostatní (včetně 75 000 dolarů na kulisy).
První záběry
Film byl natočen za 30 dní. V zájmu úspory času se Crichton snažil natáčet jen to, co bylo potřeba, s minimem záběrů.
Westworld se natáčel na několika místech, včetně Mohavské pouště, zahrad sídla Harolda Lloyda, několika zvukových scén MGM a na zadním pozemku MGM, což byl jeden z posledních filmů, které se zde natáčely, než byl zadní pozemek prodán developerům a zbourán. Film byl natočen anamorfními objektivy Panavision, které natočil Gene Polito.
Richard Benjamin později řekl, že se mu natáčení filmu líbilo:
Byl to asi jediný způsob, jak jsem se kdy dostal k westernu, a rozhodně k sci-fi westernu..... Takže můžete dělat věci, které jsou jako ve dvanácti letech. Všechny ty důvody, proč jste šli do kina. Střílíte tam ze šestiraňáku, jedete na koni, honí vás pistolník a podobně. Je to nejlepší!
Pistolníkův vzhled vychází z Chrise Adamse, Brynnerovy postavy z filmu Sedm statečných. Kostýmy obou postav jsou téměř totožné. Podle Lazaruse Yul Brynner souhlasil s rolí za pouhých 75 000 dolarů, protože potřeboval peníze.
Crichton později napsal, že „většina situací ve filmu je klišé; jsou to příhody ze stovek starých filmů“, takže scény „by měly být natočeny jako klišé. To diktovalo konvenční zpracování při volbě objektivů a inscenace.“
Původní scénář a původní závěr filmu vrcholil soubojem mezi Martinem a Pistolníkem, který vyústil v roztrhání Pistolníka na kusy stojanem. Crichton uvedl, že se mu „líbila myšlenka zničení složitého stroje jednoduchým strojem“, ale při pokusu o její realizaci „to působilo inscenovaně a hloupě“, a tak od nápadu upustil. Chtěl také film otevřít záběry vznášedla cestujícího nad pouští, ale v rámci omezeného rozpočtu se mu nepodařilo dosáhnout požadovaného efektu, takže od toho také upustil.
Hudba
Hudbu k filmu Westworld složil americký skladatel Fred Karlin. Kombinuje ersatz westernovou hudbu, zdrojové náznaky a elektronickou hudbu.
Postprodukce
V novele Crichton vysvětlil, jak znovu sestříhal první sestřih filmu, protože byl deprimován tím, jak byl dlouhý a nudný. Mezi scény, které byly z hrubého sestřihu vypuštěny, patří sekvence přepadení banky a prodejní místnosti, úvodní scéna se vznášedlem letícím nad pouští, další a delší dialogové scény, více scén s roboty, kteří napadají a zabíjejí hosty, včetně scény, kdy je jeden host přivázán ke stojanu a zabit, když jsou mu vytaženy ruce, delší scéna honičky s Pistolníkem, který pronásleduje Petera, a scéna, kdy si Pistolník čistí obličej vodou poté, co ho Peter polije kyselinou. Crichtonův montážní sestřih obsahoval odlišný konec, který zahrnoval souboj mezi Pistolníkem a Peterem a alternativní scénu smrti, v níž byl Pistolník zabit na skřipci.
Když byl film dokončen včas, společnost MGM povolila natočení některých dodatečných záběrů. Byla přidána televizní reklama, která film otevírala; protože v té době probíhala v Hollywoodu stávka scenáristů, napsal ji Steven Frankfurt, newyorský reklamní manažer.
Digitální zpracování obrazu
Westworld byl prvním celovečerním filmem, který využíval digitální zpracování obrazu. Crichton se původně obrátil na Laboratoř tryskového pohonu v Pasadeně, ale poté, co se dozvěděl, že dvouminutová animace zabere devět měsíců a bude stát 200 000 dolarů, kontaktoval Johna Whitneyho staršího, který zase doporučil svého syna Johna Whitneyho mladšího. Ten odešel do společnosti Information International, Inc, kde mohli pracovat v noci a animaci dokončit rychleji i mnohem levněji. Whitney Jr. digitálně zpracoval v Information International, Inc. filmové fotografie tak, aby vypadaly jako pixelizované, aby zobrazovaly pohled androida Gunslingera. Přibližně 2 minuty a 31 sekund dlouhý kinematografický blokový portrét vznikl barevným oddělením (tři základní barevné separace plus černá maska) každého snímku zdrojových 70mm filmových snímků, naskenováním každého z těchto prvků pro převod do pravoúhlých bloků a následným přidáním základních barev podle vyvolaných tónových hodnot. Výsledná hrubá pixelová matice byla vyvedena zpět na film. O tomto procesu se psalo v článku časopisu American Cinematographer „Behind the scenes of Westworld“ a v online článku časopisu New Yorker z roku 2013.
Recepce
Box office
Film byl uveden v experimentální regionální saturované distribuci a v prvním týdnu v 275 kinech v oblasti Chicaga, Detroitu a Clevelandu vydělal 2 miliony dolarů. Do konce roku 1973 vydělal v USA a Kanadě na pronájmech 4 miliony dolarů. Po opětovném uvedení v roce 1976 vydělal 7 365 000 dolarů.
Knižní předloha
Původní Crichtonův scénář vyšel společně s filmem jako masově prodávaný paperback.
Kritické ohlasy
Variety označilo film za vynikající a uvedlo, že „kombinuje solidní zábavu, mrazivou aktuálnost a skvěle inteligentní hodnoty seriálového komiksu“. Vincent Canby z New York Times napsal, že Crichtonovi se podařil „úctyhodný režijní debut“, ale „zdá se, že Crichton režisér se filmem bavil více než Crichton spisovatel, jehož scénář nám nemůže nabídnout lepší vysvětlení náhlé krvavé vzpoury robotů než epidemii „psychózy centrálního mechanismu“ “. Gene Siskel udělil filmu tři hvězdičky ze čtyř, přičemž první polovinu označil za „vzrušující a provokativní“, ale o druhé polovině, která se podle něj zvrhla v „nelogickou a klikatou honičku“, si myslel mnohem méně. Je těžké uvěřit, že obě poloviny filmu napsal tentýž člověk.“ Kevin Thomas z Los Angeles Times film označil za „chytrou sci-fi fantasy ... s dostatečnou vynalézavostí a přesvědčivostí, aby se stala úspěšnou zábavou pro ty, kdo hledají spíše neotřelou než sofistikovanou zábavu“. Jean M. Whiteová z Washington Post napsala, že „Crichton tráví příliš mnoho času ustanovováním svého světa robotů a zkracuje napětí dlouhými, vyprahlými úseky westernu béčkové třídy.“
Na serveru Rotten Tomatoes má film na základě jedenačtyřiceti recenzí hodnocení 85 % „Fresh“. Shoda na stránkách uvádí: „Yul Brynner podává nezapomenutelný výkon v roli robotického kovboje v tomto zábavném hybridu sci-fi a westernu.“ V recenzi na DVD vydání v září 2008 popsal recenzent The Daily Telegraph Philip Horne film jako „bohatě sugestivní, ponurou a děsivou pohádku - a Brynnerův výkon je mrazivě dokonalý.“
Po natočení filmu si Crichton vzal rok pauzu. „Westworld mě intenzivně unavil,“ řekl později. „Reakce diváků mě potěšila, ale zároveň vyděsila. ... Smích je na špatných místech. Tam, kde jsem to neplánoval, bylo extrémní napětí. Měl jsem pocit, že se reakce a možná i snímek vymkly kontrole.“ Domníval se, že film byl špatně pochopen jako varování před nebezpečím technologií: „Všichni si pamatují scénu z Westworldu, kde Yul Brynner hraje robota, který se rozběhne. Ale je tam velmi specifická scéna, kdy lidé diskutují o tom, zda středisko zavřít, nebo ne. Myslím, že film byl stejně tak o tomto rozhodnutí jako o čemkoli jiném. Jen si prostě nemysleli, že k tomu opravdu dojde.“ Jeho skutečným záměrem bylo varovat před chamtivostí korporací.
Pro něj snímek znamenal konec „asi pětiletého působení ve sci-fi/monster filmech“. Od tohoto žánru si dal pauzu a napsal Velkou vlakovou loupež.
Crichton dalších pět let žádný film nenatočil. Pokusil se o to a měl jeden připravený, „ale trval jsem na určitém způsobu provedení a výsledkem bylo, že se nikdy neuskutečnil.“
Síťové televizní vysílání
Westworld byl poprvé odvysílán v televizi NBC 28. února 1976. Televize odvysílala o něco delší verzi filmu, než jaká byla uvedena v kinech nebo následně vydána na domácím videu. Některé scény navíc, které byly přidány pro televizní verzi pro Spojené státy, jsou:
-Krátký záběr exteriéru vznášedla, které se přibližuje jen několik metrů nad pouštní podlahou. V kino verzi byly všechny scény se vznášedlem pouze interiérové záběry.
-Scény s vědci, kteří mají poradu v podzemním komplexu, byly mnohem delší a poskytly více informací o jejich problému s „virem“ robotů.
-Scéna, ve které technici hovoří v šatně o náplni práce jednotlivých světů robotů.
-Dlouhá diskuse mezi Peterem a šerifem po jeho zatčení, když zastřelil Pistolníka.
-Scéna ve Středověkém světě, v níž je host mučen na skřipci, která se v kinoverzi objevuje pouze jako statický obraz, byla obnovena.
-Rozšířena byla také honička Pistolníka za Petrem po třech světech.
Další
V roce 1976 bylo natočeno pokračování Svět budoucnosti, které vydala společnost American International Pictures, nikoli MGM. Z původního obsazení se vrátil pouze Brynner, aby si zopakoval svou postavu Pistolníka, ačkoli poskytl podrobnosti týkající se krveprolití: více než 50 zabitých hostů a 95 zabitých nebo zraněných členů personálu.
O čtyři roky později, v roce 1980, odvysílala televizní stanice CBS krátký televizní seriál Beyond Westworld, „který převzal koncept Futureworldu, androidích dvojníků, ale ignoroval samotný film a vrátil se k Westworldu“ s novými postavami. Jeho slabá sledovanost způsobila, že byl zrušen po odvysílání pouhých tří z pěti epizod.
Crichton použil podobné prvky zápletky - high-tech zábavní park, který se zmítá v amoku, a centrální řízení ochromené výpadkem proudu - ve svém bestselleru Jurský park.
Westworld obsahuje zmínku o počítačovém viru, což je jedna z prvních zmínek o něm v beletrii. Přirovnání vysloví hlavní dozorce na poradě zaměstnanců, kde se diskutuje o šíření poruch po celém parku.
V roce 1996 vydala společnost Byron Preiss Multimedia videohru Westworld 2000, která je pokračováním filmu.
Začátkem roku 2002 přinesly odborné publikace zprávu, že se připravuje remake Westworldu s Arnoldem Schwarzeneggerem v hlavní roli, jehož autory budou scenáristé filmu Terminátor 3: Vzestup strojů Michael Ferris a John Bracanto. Režie se měl původně ujmout Tarsem Singh, ale projekt opustil. Quentin Tarantino byl osloven, ale odmítl. Dne 19. ledna 2011 společnost Warner Bros oznámila, že plány na remake jsou stále aktivní.
V srpnu 2013 bylo oznámeno, že HBO objednala pilotní díl televizního seriálu Westworld, který budou produkovat J. J. Abrams, Jonathan Nolan a Jerry Weintraub. Nolan a jeho manželka Lisa Joy měli seriál napsat a produkovat, Nolan měl pilotní díl režírovat. Produkce začala v červenci 2014 v Los Angeles. Nový seriál měl premiéru 2. října 2016. Dne 22. dubna 2020 byl seriál obnoven pro čtvrtou sérii.
Zdroj: Anglická Wikipedie
Části seriálu: Westworld
- Westworld - První výtvor (S01E01) - Jak to v roce 2016 začalo.
- Westworld - Chestnut (S01E02) - 90 %
- Westworld - The Stray (S01E03) - 90 %
- Westworld - Dissonance Theory (S01E04) - 80 %
- Westworld - Contrapasso (S01E05) - 85 %
- Westworld - The Adversary (S01E06) - 90 %
- Westworld - Trompe L’Oeil (S01E07) - 100 %
- Westworld - S01E08: Trace Decay - 95 %
- Westworld - The Well-Tempered Clavier (S01E09) - 85 %
- Westworld - The Bicameral Mind (S01E10) - 100 %
- Nejlepších 10 momentů ze seriálu Westworld
- Připomeňte si první řadu Westworldu
- 10 zajímavých detailů ve finále 1. sezóny seriálu Westworld
- Williamova cesta Westworldem
- Dr. Ford vs Muž v černém ve Westworldu
- Westworld
- Westworld - Obsazení
- Westworld - Produkce
- Evan Rachel Woodová
- James Marsden
- Jeffrey Wright
- Westworld 2. sezóna - epizoda 2-10
- Westworld - úvodní titulky
- Westworld - S02E01: Journey into Night
- Westworld - Journey Into Night (S02E01) - 95 %
- Westworld 2. sezóna - epizoda 3-10
- Vytváření panství Delos
- Westworld - Reunion (S02E02)
- Westworld - S02E02: Reunion - 85 %
- Westworld - S02E03: Virtù e Fortuna - 70 %
- Westworld 2. sezóna - epizoda 5-10
- The Delos Experiment
- Westworld - The Riddle of the Sphinx (S02E04) - 95 %
- S02E04: The Riddle of the Sphinx
- Westworld - S02E05: Akane No Mai - 80 %
- Westworld - S02E06: Phase Space - 50 %
- Westworld - S02E07: Les Ecorches - 95 %
- Westworld - S02E08: Kiksuya - 95 %
- Westworld - Vanishing Point (S02E09) - 90 %
- Westworld - The Passenger (S02E10) - 80 %
- Westworld - Parce Domine (S03E01) - Dolores je už mimo „svůj park“
- Westworld - The Winter Line (S03E02) - A co Maeve? Dokáže se osvobodit ze simulace... simulace... simulace...?
- Westworld - The Absence of Field (S03E03) - kdo je Charlotte Hale?
- Westworld - Genre (S03E05) - Opravdu si zničíme náš svět?
- Westworld - Passed Pawn (S03E07)
- Westworld - Crisis Theory (S03E08) - konec Dolores, jak ji známe
- Čtvrtá sezóna seriálu Westworld bude mít premiéru už 26. června
- Westworld
- Westworld - Auspicia (S04E01)
- Westworld - Well Enough Alone (S04E02)
- Westworld - Well Enough Alone (S04E02) - 95 %
- Westworld - Annees Folles (S04E03)
- Westworld - Annees Folles (S04E03) - 40 %
- Westworld - Generation Loss (S04E04)
- Westworld - Zhuangzi (S04E05)
- Westworld - Fidelity (S04E06)
- Westworld - Metanoia (S04E07)
- Westworld - Que Será, Será (S04E08) - 90 %
Nejnovější komentáře